Ministr školství, mládeže a tělovýchovy
Petr Pit'ha zaslal odpověď na interpelaci poslanců
Gerty Mazalové a Antonína Hrazdíry dopisem
ze dne 23. dubna 1993.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď ministra
školství, mládeže a tělovýchovy
Petra Piťhy na interpelaci poslanců Gerty Mazalové
a Antonína Hrazdíry. Odpověď je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha
Ministr školství,
mládeže a tělovýchovy
České republiky
V Praze dne 23. 4. 1993 | |
Č. j. 1046/93-4 |
Vážený pane poslanče, vážená
paní poslankyně,
k Vaší interpelaci ve věci zabezpečení
provozu mateřských škol Vám sděluji,
že vedení ministerstva i já osobně si
s plnou vážností uvědomujeme obtížnou
finanční situaci zajišťování
provozu předškolních zařízení,
tzn. mateřských škol. Zároveň
považuji za potřebné potvrdit i naše plné
uznání významu předškolní
výchovy pro celkovou výchovu a vývoj dítěte.
Nicméně finanční situace resortu školství
od nás vyžaduje působení na co nejhospodárnější
provoz všech vzdělávacích a výchovných
zařízení. Proto pro přidělování
finančních prostředků a celkové
zefektivněni chodu konkrétně mateřských
škol byla vedením ministerstva přijata některá
pravidla. Především šlo o nezbytnou úpravu
poměru počtu dětí k počtu personálu
školky (zejména se týkalo obslužného
personálu, samozřejmě s odpovídajícím
zajištěním výchovné péče
a bezpečnosti dětí, úpravu naplněnosti
tříd v návaznosti na počet dětí
školku skutečně navštěvujících
a nikoliv pouze zapsaných apod. Zejména však
bylo zcela jasně řečeno, že krajní
opatření - tzn. případné uzavřeni
mateřské školy - není možné
provádět tam, kde je o její služby zřetelně
projevený zájem rodičů i obce jako
zřizovatele a kde rodiče ani nemají možnost
jiného, resp. náhradního umístěni
svých dětí v podobném předškolním
zařízení. Snižování počtu
mateřských škol by tedy přicházelo
v úvahu pouze tam, kde je možné sloučit
některá méně vytížená
zařízení.
S těmito rámcovými pravidly byli seznámeni
jednotliví ředitelé školských
úřadů, v jejichž kompetenci je konkrétní
provádění těchto výše
uvedených pravidel, a to s ohledem na podmínky příslušného
okresu. V případě otázky stanoveni
výše normativu na 1 žáka mateřské
školy trvají patrně i nadále nejasnosti,
nedorozuměni a nepřesný výklad. Proto
považuji za potřebné uvést, že
pro rok 1993 byla ministerstvem stanovena pouze tzv. orientační
cena, na rozdíl od pevného normativu ostatních
škol, která měla funkci určitého
klíče pro rozpis finančních prostředků
na jednotlivě školské úřady.
V plné kompetenci každého školského
úřadu je pak finální rozpis na jednotlivé
školy a školská zařízení
v jeho územní působnosti.
Zásadně však nelze souhlasit s Vaším
tvrzením, že mateřské školy mají
finančně zabezpečený provoz pouze
do 31. 8. 1993. Není sice vyloučené, že
některá málo vytížená
předškolní zařízení budou
sloučena tak, aby byl zajištěn jejich optimální
a především hospodárnější
provoz. V žádném případě
se však nebude jednat o plošné opatření,
ale spíše o opatření výjimečné,
i když v současné době zcela nezbytné.
Ministerstvo při vědomí složité
finanční situace školských úřadů
a na základě provedené analýzy požádalo
vládu o posílení rozpočtu. Z celkové
částky 1 mld. Kč, kterou vláda pro
resort školství uvolnila, bude značná
část použita právě na řešeni
finanční situace mateřských škol.
S pozdravem | Petr Piťha |
Vážený pan | Vážená paní |
Antonín Hrazdíra | Gerta Mazalová |
poslanec Poslanecké sněmovny | poslankyně |
Praha | Praha |