Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona ČNR č.
35/1989 Sb., o jednacím řádu České
národní rady, v platném znění,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslance Pavla Hirše na místopředsedu
vlády a ministra zemědělství Josefa
Luxe. Interpelace je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha
Vážený pane ministře!
Dne 15. dubna 1992 ČNR přijala zákon na ochranu
zvířat proti týrání, který
vstoupil v platnost dne 27. května téhož roku,
tedy před 10ti měsíci. S politováním
musím konstatovat, že tento zákon není
plněn jak ze strany ministerstva zemědělství
(prováděcí vyhlášky, tak vlády
(jmenování Ústřední komise).
Ministerstvo zemědělství dosud nepředložilo
vládě návrh na ustanovení Ústřední
komise, jmenování jejich členů a předsedy
tak, jak mu to ukládá zákon, ačkoliv
návrhy na personální obsazení od příslušných
ústředních orgánů státní
správy včetně důvodové zprávy,
mělo připraveny v polovině září
minulého roku. Podobná je situace s prováděcími
vyhláškami o důvodech usmrcení zvířat,
o nebezpečných druzích zvířat,
o chovu a využití pokusných zvířat.
V praxi to mimo jiné znamená, že porážka
hospodářských zvířat a pokusy
na zvířatech probíhají v rozporu se
zákonem a podnikům nebo jiným organizacím
hrozí pokuta až 200 tis. Kč. Ředitelé
pracovišť, kde jsou používána laboratorní
zvířata se písemné obracejí
na Úřad vlády nebo Ministerstvo zemědělství
se žádostmi o akreditaci uživatelských
zařízení pro pokusná zvířata.
Jejich žádostem nemůže být vyhověno,
protože udělování akreditace je v působností
Ústřední komise. Vznikla situace, kdy všechna
pracoviště zabývající se výrobou
a zkoušením léků a biopreparátů,
testací zdravotní nezávadnosti veškerých
výrobků včetně potravin a chemických
látek, ochranou veřejného zdraví,
zejména na úseku hygieny a epidemiologie, jednají
vědomě protizákonně a to v zájmu
zajištění chodu národního hospodářství
včetně zemědělství, ochrany
zdraví lidí, ochrany přírody a krajiny,
bezpečnosti a obrany státu. Negativním ekonomickým
důsledkem nerespektování zákona jsou
též obtíže s přidělováním
zahraničních výzkumných grantů
vědeckým pracovištím v projektech, kde
se počítá s prací na pokusných
zvířatech. Některé vědecké
týmy a výsledky na evropské úrovni
se pravděpodobně v průběhu tohoto
roku rozpadnou, mimo jiné i proto, že bez akreditace
a osvědčení pro pracovníky nemají
šanci získat finanční prostředky
z programů Evropského společenství.
V těch případech, kdy byly granty přiděleny,
stalo se tak v důsledku protiprávního postupu,
kdy pracoviště deklarovala požadovanou způsobilost
svou a svých pracovníků vyjádřením
vlastní tak zvané etické komise a tím
neoprávněně atrahovala do působnosti
Ústřední komise.
Protože prakticky neexistuje kontrola, dováží
ne technologie a zařízení, zejména
pro hospodářská zvířata, která
nevyhovují platným evropským normám,
jež zatím sice nerespektujeme, ale v dohledné
době budou platit i u nás. Zarážející
je skutečnost, že se tak z části děje
za peníze (řádově stamilióny),
které Ministerstvo zemědělství ČR
poskytlo fyzickým nebo právnickým osobám
formou dotací. Následky jsou podle zákona
jasné a budou mít pro řadu vlastníků
tragické dopady. Prokáže-li se, že k poškozování
zvířat dochází v důsledku nevhodné
technologie, bude chovatel povinen ji upravit nebo změnit
na vlastní náklady.
Problematický je rovněž výkon dozoru
nad dodržováním zákona. Na konci listopadu
loňského roku sice proběhlo školení
pracovník okresních a městských veterinárních
správ, kteří po úspěšném
vykonání testu získali prozatímní
osvědčení do doby ustavení Ústřední
komise pro výkon dozoru nad dodržováním
zákona ČNR č. 246/92 Sb. na ochranu zvířat
proti týrání. Každý okres nebo
městská veterinární správa
má 1 - 2 oprávněné veterinární
lékaře pro výkon dozoru nad dodržováním
zákona. Je to zoufale málo a navíc bude asi
nutno po ustanovení Ústřední komise
toto školení zopakovat tak, aby celý postup
byl v souladu se zákonem, nechceme-li setrvat v nevyhovujícím
provizoriu.
Neexistencí Ústřední komise je zcela
blokována možnost získat osvědčení,
které vyžaduje platný zákon pro práci
s laboratorními zvířaty.Proto není
možné schválit osnovy postgraduálního
kurzu pro získání osvědčení
včetně formy a obsahu zkoušky. Takové
kurzy má připraveny Vysoká škola veterinární
a farmaceutická v Brně a Vysoká škola
zemědělská v Praze ve spolupráci se
Společností pro vědu o laboratorních
zvířatech. Z obdobného důvodu zatím
nelze zavést do výuky vysokých škol
biologického směru předmět, zabývající
se etikou práce se zvířaty přesto,
že některé školy mají připraveny
osnovy a část studijních materiálů.
Týká se to zejména hospodářských
zvířat, aby se studenti zemědělství
a veterinárního lékařství seznámili
s našimi i evropskými právními normami
a praxí v tomto oboru odpovídající.
Důvodem k neplnění platného zákona
nemůže být novela navržená vládou
tak, jak je uvedena ve Sněmovním tisku 236. Ať
již poslanecká sněmovna navrženou novelu
schválí nebo odmítne, žádám
o bezodkladné plnění zákona stávajícího
a podrobné písemné vysvětlení,
proč nebyla zřízena Ústřední
komise, jaká je situace s prováděcími
vyhláškami, zejména s vyhláškou
o chovu a užití pokusných zvířat.
Realizace zákona v praxi má zcela jistě positivní
hospodářský význam. Etický
přístup ke zvířatům se příznivě
odrazí v ekonomické sféře zejména
v jakosti potravin živočišného původu
a kvalitě řady průmyslových výrobků
nejen Farmaceutického průmyslu, jejichž zdravotní
nezávadnost je třeba testovat. Bez jeho plnění
bychom nemohli přistoupit k Evropským konvencím
o ochraně hospodářských zvířat,
jatečných zvířat, pokusných
zvířat, oblíbených zvířat
a ochraně zvířat při mezinárodní
dopravě.
Uvedené důvody a jejich důsledky jasně
ukazují na nezbytnost ponechat stávající
znění zákona, které Ústřední
komisi definují jako nezávislý mezirezortní
orgán státní správy, jejíhož
předsedu a členy jmenuje vláda ČR
z odborníků, navržených příslušnými
státními orgány, Společností
pro vědu o laboratorních zvířatech
a občanskými sdruženími, které
se podílejí na plnění úkolů
ochrany zvířat.
S úctou | Ing. dr. Pavel Hirš |