na vydání zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon České národní
rady č. 564/1990 Sb., o státní správě
a samosprávě ve školství a zákon
č. 76/1978 Sb., o školských zařízeních,
ve znění zákona č. 31/1984 Sb. a zákona
č. 390/1991 Sb.
kterým se mění a doplňuje zákon
č. 76/1978 Sb., o školských zařízeních,
ve znění zákona č. 31 /1984 Sb. a
zákona č. 390/1991 Sb. a zákon České
národní rady č. 564/1990 Sb., o státní
správě a samosprávě ve školství
Parlament se usnesl na tomto zákoně České
republiky:
Zákon České národní rady č.
564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě
ve školství se mění a doplňuje
takto:
1. V § 14 odst. 3 se na konci nahrazuje tečka čárkou
a připojují se slova "nestanoví-li tento
zákon jinak.".
2. Za část čtvrtou se vkládá
nová část pátá, která
zní:
Příspěvek na financování mateřských
škol, školních družin a školních
klubů
Na financování mateřských škol,
školních družin a školních klubů
může být za podmínek stanovených
tímto zákonem vybírán příspěvek.
Příspěvek platí rodiče dítěte
společně a nerozdílně.
(1) Příspěvek podle § 19a zákona
se platí zřizovateli mateřské školy
nebo zřizovateli základní školy, jejíž
součástí je školní družina
nebo školní klub, na účet zřízený
vždy pro příslušnou mateřskou školu,
školní družinu nebo školní klub.
Účet zřizuje zřizovatel mateřské
školy nebo základní školy.
(2) Zřizovatel použije výnos z příspěvku
výlučně na financování příslušného
přec'.školního zařízení,
školní družiny nebo školního klubu.
Výnos z příspěvku lze použít
i na mzdy pracovníků.
(1) Povinnost platit příspěvek podle §
19a zákona, jeho výši a splatnost upraví
obec obecně závaznou vyhláškou.
(2) Výši příspěvku stanoví
obec s ohledem na potřeby mateřské školy,
školní družiny nebo školního klubu
a s přihlédnutím k příjmům
rodičů dítěte.
(3) Pro případ, že příspěvek
nebude zaplacen včas nebo ve správné výši,
může obec ve vyhlášce vydané podle
odstavce 1 stanovit, že rodiče dítěte
zaplatí penále. Výše penále nesmí
přesáhnout výši dlužného
příspěvku.
Příspěvek podle § 19a zákona
se neplatí, jestliže je příjem rodičů
rovný nebo nižší než životní
minimum ["§ 3 zákona č. 463/1991 Sb.,
o životním minimu, ve znění zákona
č. 10/1993 Sb., zákona č. 81 /1993 Sb. a
zákona č. 84/1993 Sb.".].
Právnické a fyzické osoby mohou přispívat
na financování mateřských škol,
školních družin a školních klubů.
Ustanovení § 19b se použije obdobně.
Dosavadní části pátá a šestá
se označují jako části šestá
a sedmá.
Zákon č. 76/1978 Sb., o školských zařízeních,
ve znění zákona č. 31/1984 Sb. a zákona
č. 390/1991 Sb. se mění a doplňuje
takto:
1. V § 20 odst. 1 se za slovo "vzdělávání"
vkládají slova "zájmové činnosti"
a na konci se připojuje tato věta: "Zájmové
činnosti se mohou podle místních podmínek
zúčastnit i žáci, kteří
nejsou ve školní družině nebo školním
klubu přihlášeni k soustavné docházce.".
2. V § 20 se za odstavec 1 vkládá nový
odstavec 2, který zní:
"(2) Zájmovou činnost může školní
družina nebo školní klub vykonávat za
úplatu. Úplata se použije na financování
činnosti školní družiny nebo školního
klubu".
Dosavadní odstavec 2 se označuje jako odstavec 3.
3. Za § 44 se vkládají nové § 44a
a 44b, které znějí:
(1) Soukromými předškolními zařízeními
jsou soukromá mateřská škola a soukromá
speciální mateřská škola.
(2) Soukromá předškolní zařízení
jsou předškolními zařízeními
podle tohoto zákona, jeho ustanovení se na ně
vztahují s výjimkou § 46.
(3) Bližší podmínky pro zřizování
a činnost soukromých předškolních
zařízení stanoví ministerstvo školství,
mládeže a tělovýchovy vyhláškou.
(1) Církevními předškolními zařízeními
jsou církevní mateřská škola
a církevní speciální mateřská
škola.
(2) Církevní předškolní zařízení
jsou předškolními zařízeními
podle tohoto zákona, jeho ustanovení se na ně
vztahují s výjimkou § 46.
(3) Bližší podmínky pro zřizování
a činnost církevních předškolních
zařízení stanoví ministerstvo školství,
mládeže a tělovýchovy vyhláškou.
4. §46zní:
Zvláštní zákon stanoví podmínky,
za kterých jsou rodiče dětí povinni
přisívat na financování předškolního
zařízení (§ 3), školní družiny
a školního klubu (§ 2a).".
Tento zákon nabývá účinnosti
dne....... 1993.
K čl. I:
Celkově restriktivní finanční politika
státu znamená i pro oblast školství
nutnost hledat alternativní zdroje financování,
které nebudou závislé na rozpočtovém
hospodaření státu. Optimálního
stavu, kdy financování škol a školských
zařízení bude probíhat kombinací
několika finančních zdrojů, bude dosaženo
postupně v kontextu reformy financování celé
nevýrobní sféry. Již v současné
době však především mateřské
školy, školní družiny a školní
kluby zápasí s akutním nedostatkem finančních
prostředků; přitom řada rodičů
dětí, které tato zařízení
navštěví, je ochotna na příslušné
zařízení i jeho zaměstnance přispívat.
Je proto vhodné, aby příslušná
právní úprava již dnes vytvořila
pro takový způsob financování nezbytný
právní rámec.
S ohledem na to, že mateřská škola, školní
družina nebo školní klub nemají právní
subjektivitu, osnova; předpokládá, že
příspěvek bude placen zřizovateli
zařízení. Jde o příspěvek
účelový, který nebude proto součástí
celkových příjmů zřizovatele,
bude veden samostatně tak, aby prostředky na financování
zařízení byly rychle k dispozici.
Rozhodnutí o spoluúčasti rodičů
se svěřuje do působnost obce, která
nejlépe zná potřeby příslušného
zařízení. Obec bude při stanovení
konkrétní výše příspěvku
zohledňovat nejen potřeby příslušného
zařízení, přihlédne rovněž
k finanční situaci rodičů dítěte
tak, aby se podstatným způsobem nezhoršila
sociální situace rodiny.
Osnova umožňuje i dalším subjektům
přispívat na předmětná zařízení
za obdobných podmínek.
K čl. II:
Osnova rozšiřuje možnosti školních
družin a školních klubů v oblasti zájmové
činnosti o poskytování služeb dětem,
které nejsou žáky příslušné
školy anebo žákům, kteří
nejsou přihlášeni k pravidelné docházce
do družiny nebo klubu, a to za úplatu.
Obdobně jako u základních a středních
škol i u předškolních zařízení
osnova umožňuje zřizovat soukromé a
církevní předškolní zařízení.
Osnova předpokládá, pokud jde o možnost
zřizovat soukromé a církevní mateřské
školy, že bude v zásadě rozpočtově
neutrální; lze totiž očekávat
přesun dětí ze státních do
soukromých a církevních mateřských
škol. U ostatních navrhovaných úprav
jde rovněž o opatření rozpočtově
neutrální, otevírají se pouze možnosti
alternativního financování, nezávislého
na rozpočtových prostředcích.