Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1993

I. volební období

145

Vládní návrh

Zákon

ze dne ........... 1993

o Kanceláři prezidenta republiky

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

§ 1

(1) Zřizuje se Kancelář prezidenta republiky (dále jen "Kancelář"). Kancelář je právnickou osobou.

(2) Kancelář je rozpočtovou organizaci se samostatnou kapitolou ve státním rozpočtu České republiky.

§ 2

Kancelář zajišťuje obstaráváni věcí spojených

a) s výkonem pravomocí prezidenta republiky stanovených Ústavou České republiky, ústavními zákony a zákony,

b) s protokolárními povinnostmi a veřejnou činností prezidenta republiky.

§ 3

(1) Kancelář vykonává právo hospodařeni k nemovitému majetku České republiky tvořícímu areál Pražského hradu, k zámku Lány a k ostatním nemovitostem tvořícím s nimi jeden funkční celek a pečuje o ně jako o sídlo prezidenta republiky; vykonává též právo hospodařeni k movitým věcem, které souvisejí s těmito nemovitými věcmi historicky nebo funkčně anebo souvisejí s činností Kanceláře. Tím nejsou dotčeny zvláštní zákony o úpravě vlastnických vztahů [Například zákon č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, ve zněni pozdějších předpisů, zákon č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, ve znění pozdějších předpisů.].

(2) Kancelář si k plnění úkolů podle odstavce 1 může zřizovat příspěvkové organizace [§ 31 a 32 zákona ČNR č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodařeni s rozpočtovými prostředky České republiky a obci v České republice (rozpočtová pravidla).].

§ 4

(1) V čele Kanceláře je vedoucí Kanceláře, kterého jmenuje a odvolává prezident republiky.

(2) Prezident stanoví vnitřní organizaci Kanceláře a okruh vedoucích pracovníků, které jmenuje a odvolává.

§ 5

(1) Úkoly související s výkonem pravomocí prezidenta republiky jako vrchního velitele ozbrojených sil a řízením Hradní stráže [§ 4 zákona č. 20/1990 Sb., o zřízení Správy ochrany prezidenta ČSSR a o Hradní stráži ČSSR a § 2 zákona ČNR č. 15/1993 Sb., o Armádě České republiky a o změnách a doplnění některých souvisejících zákonů.] zajišťuje k tomu určený vojenský útvar Armády České republiky. Náčelníka tohoto vojenského útvaru jmenuje a odvolává prezident republiky, jemuž je přímo podřízen.

(2) Náčelník podle odstavce 7.

a) jmenuje a odvolává velitele Hradní stráže,

b) vykonává vůči podřízeným vojákům v činně službě pravomoci, které jinak náležejí ministrovi obrany podle zvláštních předpisů. [Například Branný zákon č. 92/1949 Sb., ve znění pozdějších předpisů (úplné znění č. 331/1992 Sb. ) a zákon č. 76/1959 Sb., o některých služebních poměrech vojáků, ve znění pozdějších předpisů (úplné znění č. 361/1991 Sb. ).]

§ 6

(1) Práva a povinnosti z pracovněprávních a jiných vztahů Kanceláře prezidenta České republiky přecházejí dnem nabytí účinnosti tohoto zákona na Kancelář.

(2) Příspěvkové organizace zřízené Kanceláří prezidenta České republiky podle Čl. III odst. 2 zákona České národní rady č. 548/1992 Sb. se považují za příspěvkové organizace zřízené Kanceláři podle tohoto zákona.

Zrušují se:

1. Zákon č. 135/1991 Sb., o Kanceláři prezidenta České a Slovenské Federativní Republiky.

2. Čl. III zákona ČNR č. 548/1992 Sb., o některých dalších opatřeních v soustavě ústředních orgánů státní správy České republiky a o zřízení Kanceláře prezidenta České republiky.

§ 8

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Důvodová zpráva

Obecná část

V návaznosti na zánik České a Slovenské Federativní Republiky a ústavní konstituování České republiky jako samostatného státu, jehož hlavou je prezident, byla zákonem ČNR č. 548/1992 Sb., o některých dalších opatřeních v soustavě ústředních orgánů státní správy České republiky a o zřízení Kanceláře prezidenta České republiky, zřízena tato kancelář a rámcově vymezena její působnost.

Předložený návrh představuje komplexní právní úpravu postavení a působnosti Kanceláře prezidenta republiky, včetně postavení vojenského útvaru Armády České republiky, který plní úkoly spojené s výkonem pravomocí prezidenta jako vrchního velitele ozbrojených sil a s řízením Hradní stráže.

Realizace navrhovaného zákona si nevyžádá zvýšené náklady nad rámec samostatné kapitoly Kanceláře prezidenta ve schváleném státním rozpočtu na rok 1993.

Zvláštní část:

K § 1:

Vzhledem k tomu, že předloženým návrhem zákona se zrušuje Čl. III výše uvedeného zákona, jimž byla zřízena Kancelář prezidenta České republiky, je nutno v § 1 Kancelář prezidenta republiky nově zřídit. Její název plně odpovídá textu Ústavy České republiky.

Zároveň se přímo v zákoně stanoví, že Kancelář prezidenta republiky je rozpočtovou organizaci se samostatnou kapitolou ve státním rozpočtu.

K § 2:

Vymezuje se působnost kanceláře při zajišťování úkolů vyplývajících z postavení prezidenta republiky jako hlavy státu. Jedná se především o odborný, technický a administrativní servis spojený s výkonem jeho pravomocí, protokolárními povinnostmi a veřejnou činností.

K § 3:

Daným ustanovením se zpřesňuje dosud platná právní úprava práva hospodaření Kanceláře prezidenta republiky k Pražskému hradu a k zámku Lány. Výslovně se zakotvuje i právo hospodařeni kanceláře k věcem movitým, které kancelář fakticky vykonává. Dále se přímo deklaruje, že výkonem práva hospodařeni kanceláře nejsou dotčeny případné restituční nároky vyplývající ze zvláštních zákonů.

K § 4:

Na základě tohoto ustanoveni prezident jmenuje a odvolává vedoucího kanceláře a vedoucí pracovníky, jejichž okruh si sám stanoví. Tímto jmenováním se rozumí jmenování ve smyslu zákoníku práce se všemi důsledky z toho plynoucími.

K § 5:

Navrhuje se, aby úkoly související s postavením prezidenta republiky jako vrchního velitele ozbrojených sil a s řízením Hradní stráže vykonával vojenský útvar Armády České republiky. Organizaci armády, včetně zřizování vojenských útvarů upravuje podle § 3 odst. 2 branného zákona ministerstvo obrany, pokud tato úprava nenáleží prezidentu republiky. Protože podle návrhu je určený vojenský útvar v přímé podřízenosti prezidenta, náleží do jeho pravomoci rozhodnout o zřízení tohoto útvaru a stanovit jeho organizaci.

Tento vojenský útvar není součástí Kanceláře prezidenta republiky.

Hradní stráž byla na základě § 3 zákona č. 20/1990 Sb. vyčleněna z vojsk ministerstva vnitra a začleněna do tehdejší Československé lidové armády. Jako taková byla zákonem ČNR č. 15/1993 Sb. transformována do Armády České republiky. Na základě této skutečnosti a za použití Čl. I odst. 1 ústavního zákona ČNR č. 4/1993 Sb., o opatřeních souvisejících se zánikem ČSFR, zůstala zachována i její působnost upravená v zákoně č. 20/1990 Sb.

K § 6:

Ustanovení § 8 je ve své podstatě přechodným ustanovením, které jednak zajišťuje přechod práv a povinnosti z pracovněprávních a jiných vztahů Kanceláře prezidenta České republiky na zřizovanou Kancelář prezidenta republiky a jednak zachovává kontinuitu dosud zřízených příspěvkových organizací.

K § 7.

V rámci depurace právního řádu se navrhuje výslovně zrušit zákon o Kanceláři prezidenta ČSFR. Zrušit je nutno i Čl. III zákona ČNR č. 548/1992 Sb., jímž byla zřízena Kancelář prezidenta České republiky.

K § 8:

K zajištění urychleného přijeti uvedeného zákona se navrhuje stanovit jeho účinnost dnem vyhlášení.

V Praze dne 24. února 1993

Doc. Ing. Václav Klaus, CSc. v. r.

předseda vlády

JUDr. Jan Kalvoda v. r.

místopředseda vlády

pověřený řízením Úřadu pro legislativu a veřejnou správu


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP