Parlament se usnesl na tomto zákoně České
republiky:
(1) Tento zákon upravuje postavení, působnost,
organizaci a činnost Nejvyššího kontrolního
úřadu (dále jen "Úřad").
(2) Zákon dále stanoví práva a povinnosti
prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu
(dále jen "prezident Úřadu"), viceprezidenta
Nejvyššího kontrolního úřadu
(dále jen "viceprezident Úřadu"),
členů Nejvyššího kontrolního
úřadu (dále jen "člen Úřadu"),
Kolegiální rady Nejvyššího kontrolního
úřadu (dále jen "Kolegiální
rada Úřadu"), senátů Nejvyššího
kontrolního úřadu (dále jen "senát
Úřadu"), Kárné komory Nejvyššího
kontrolního úřadu (dále jen "Kárná
komora Úřadu") a pracovníků Úřadu.
(1) Úřad je nezávislý kontrolní
orgán České republiky, který se ve
své činnosti řídí Ústavou
České republiky a zákony.
(2) Sídlem Úřadu je Praha.
Úřad vykonává kontrolu
a) hospodaření se státním majetkem,
b) tvorby a užití státního rozpočtu
České republiky,
c) hospodaření s prostředky zahraniční
pomoci, poskytnutými České republice,
d) hospodaření s prostředky, zajišťujícími
úkoly státu, včetně hospodářského
zabezpečení obrany republiky nebo s prostředky,
za něž vzal stát záruky,
e) státního dluhu,
f) emisí státních cenných papírů,
g) zadávání státních zakázek
a zakázek financovaných pomocí státních
prostředků.
Kontrolní působnost Úřadu se vztahuje
na
a) orgány státní správy a ostatní
správce kapitol státního rozpočtu,
b) právnické a fyzické osoby, vykonávající
činnost s účastí prostředků
České republiky nebo pokud jsou příjemci
dotací, subvencí nebo jiných prostředků
poskytnutých Českou republikou nebo plni úkoly
v souvislosti s obranou státu a civilní ochranou,
c) právnické nebo fyzické osoby, u nichž
stát přijal záruky státními
prostředky za činnosti, které zajišťují
nebo za majetek, s nímž hospodaří
d) státní fondy České republiky a
fondy hospodařící s prostředky České
republiky,
e) právnické osoby, které mají vzhledem
k svému určení a povaze činnosti daňové
úlevy, zvýhodnění nebo jsou od placení
daně osvobozeny.
(1) Při kontrole Úřad posuzuje soulad kontrolované
činnosti s právními předpisy a opatřeními,
vydanými ve vztahu ke kontrolované činnosti,
věcnou a formální správnost, účelnost
a hospodárnost.
(2) Zjišťované skutečnosti podléhají
kontrole Úřadu bez ohledu na druh a stupeň
utajení.
(1) Úřad zpracovává a předkládá
Poslanecké sněmovně stanoviska k návrhu
zákona o státním rozpočtu včetně
stanoviska k jednotlivým kapitolám a k návrhu
zákona o rozpočtových pravidlech České
republiky, stanovisko ke zprávě o průběžném
plnění státního rozpočtu a
ke státnímu závěrečnému
účtu České republiky, včetně
kontrolních závěrů, které byly
podkladem pro toto stanovisko.
(2) Stanoviska uvedená v odstavci 1 předkládá
Úřad Poslanecké sněmovně ve
lhůtě poloviční určené
lhůty k jejich projednání.
Úřad na vyžádání Poslanecké
sněmovny a jejích orgánů zpracuje
v dohodnutém termínu stanovisko k návrhům
právních předpisů, týkajících
se rozpočtového hospodaření, účetnictví,
státní statistiky a výkonu kontrolní,
dozorové a inspekční činnosti.
(1) Orgány Úřadu jsou prezident Úřadu,
viceprezident Úřadu, Kolegiální rada
Úřadu, senáty Úřadu a Kárná
komora Úřadu.
(2) Orgány Úřadu se ve své kontrolní
činnosti řídí Ústavou České
republiky a zákony. Jejich vnitřní pořádek
upravuje organizační a pracovní řád
Úřadu, jednací řád Kolegiální
rady Úřadu, jednací řád senátů
Úřadu a kárný řád.
(3) Při výkonu své funkce podle tohoto zákona
požívají prezident Úřadu, viceprezident
Úřadu a členové Úřadu
ochrany veřejného činitele.
(1) Prezident Úřadu řídí Úřad,
předsedá Kolegiální radě Úřadu
a jedná jeho jménem navenek.
(2) Prezidenta Úřadu v době jeho nepřítomnosti
zastupuje v plném rozsahu viceprezident Úřadu.
(3) Prezident Úřadu jmenuje členy Kolegiální
rady Úřadu a jejich jmenování předkládá
Poslanecké sněmovně ke schválení.
(4) Prezident Úřadu předkládá
Kolegiální radě Úřadu
a) kontrolní program na následující
rok a jeho změny,
b) návrh rozpočtu a závěrečného
účtu rozpočtové kapitoly Úřadu,
c) všechny kontrolní závěry, z nichž
vychází stanovisko ke státnímu závěrečnému
účtu, k návrhu zákona o státním
rozpočtu a v návrhu zákona o rozpočtových
pravidlech České republiky,
d) výroční zprávu o činnosti
Úřadu,
e) rozhodnutí o podjatosti vznesené kontrolovanou
osobou proti členu Úřadu,
f) návrh organizačního a pracovního
řádu Úřadu, včetně jeho
změn a doplňků,
g) návrh jednacího řádu Kolegiální
rady Úřadu a senátů Úřadu,
včetně jeho změn a doplňků,
h) návrh kárného řádu,
i) podněty Poslanecké sněmovny, Senátu
a jejich výborů a vlády.
(5) Prezident Úřadu po projednání
Kolegiální radou Úřadu schvaluje organizační
a pracovní řád Úřadu.
(6) Prezident Úřadu předsedá Kárné
komoře Úřadu.
(7) Prezident Úřadu se může účastnit
schůzí Poslanecké sněmovny a jejích
výborů, pokud jsou projednávány návrhy
a stanoviska, která Úřad předložil.
Požádá-li o slovo, bude mu uděleno.
(8) Vyžádá-li si Poslanecká sněmovna
nebo její výbor nebo předseda vlády
přítomnost prezidenta Úřadu na jednání,
je povinen se zúčastnit.
(9) Nevykonává-li prezident Úřadu
ani viceprezident Úřadu svoji funkci, vykonává
funkci prezidenta Úřadu vždy nejstarší
člen Kolegiální rady Úřadu.
(1) Prezidentem Úřadu může být
jmenován občan České republiky, který
a) je způsobilý k právním úkonům,
b) je občansky bezúhonný, splňuje
podmínky stanovené zvláštním
zákonem [Zákon č. 451/1997 Sb., kterým
se stanoví některé další předpoklady
pro výkon některých funkcí ve státních
orgánech a organizacích České a Slovenské
Federativní Republiky, České republiky a
Slovenské republiky, ve znění pozdějších
předpisů.], a jeho zkušenosti a morální
vlastnosti dávají záruku, že bude svoji
funkci řádně zastávat,
c) má úplné vysokoškolské vzdělání,
d) dosáhl věku 30 let.
(2) Funkční období prezidenta Úřadu
je 9 let.
(3) Prezident Úřadu skládá slib do
rukou prezidenta republiky.
(4) Slib prezidenta Úřadu zní: "Slibuji
na svou čest a svědomí, že budu zachovávat
Ústavu České republiky a její zákony.
Svoji funkci budu vykonávat nezávisle a nestranně
a svého postavení nezneužiji.".
(5) Složením slibu se prezident Úřadu
ujímá funkce.
(6) S funkcí prezidenta Úřadu je neslučitelná
funkce poslance nebo senátora, jakákoliv funkce
ve veřejné správě, funkce člena
orgánů územní samosprávy a
funkce v politických stranách a hnutích.
(7) Prezident Úřadu nesmí zastávat
jinou placenou funkci ani vykonávat výdělečnou
činnost.
(8) Výkon funkce prezidenta Úřadu končí
a) uplynutím funkčního období nebo
dosažením věku 65 let,
b) odvoláním prezidentem republiky na návrh
Poslanecké sněmovny,
c) doručením rezignace prezidentu republiky.
(9) Poslanecká sněmovna navrhne prezidentu republiky
odvolání prezidenta Úřadu
a) jestliže byl pravomocně zbaven způsobilosti
k právním úkonům nebo jeho způsobilost
k právním úkonům byla pravomocně
omezena,
b) jestliže byl pravomocně odsouzen za trestný
čin,
c) nevykonává-li funkci po dobu delší
než 6 měsíců,
d) jestliže vyslovila souhlas s pravomocným rozhodnutím
Kárné komory Úřadu, ve kterém
byl vysloven návrh na odvolání z funkce.
(1) Viceprezident Úřadu zastupuje v plném
rozsahu prezidenta Úřadu za jeho nepřítomnosti.
(2) Viceprezident Úřadu zastupuje prezidenta Úřadu
na základě jeho pověření v
konkrétních případech.
(3) Viceprezident Úřadu vykonává některé
pravomoci prezidenta Úřadu, pokud tak stanoví
organizační řád Úřadu.
(1) Viceprezidentem Úřadu může být
jmenován občan České republiky, který
a) je způsobilý k právním úkonům,
b) je občansky bezúhonný, splňuje
podmínky stanovené zvláštním
zákonem [Zákon č. 451/1997 Sb., kterým
se stanoví některé další předpoklady
pro výkon některých funkcí ve státních
orgánech a organizacích České a Slovenské
Federativní Republiky, České republiky a
Slovenské republiky, ve znění pozdějších
předpisů.], a jeho zkušenosti a morální
vlastnosti dávají záruku, že bude svoji
funkci řádně zastávat,
c) má úplné vysokoškolské vzdělání,
d) dosáhl věku 30 let.
(2) Funkční období viceprezidenta Úřadu
je 9 let.
(3) Viceprezident Úřadu skládá slib
do rukou prezidenta republiky.
(4) Slib viceprezidenta Úřadu zní: "Slibuji
na svou čest a svědomí, že budu zachovávat
Ústavu České republiky a její zákony.
Svoji funkci budu vykonávat nezávisle a nestranně
a svého postavení nezneužiji.".
(5) Složením slibu se viceprezident Úřadu
ujímá funkce.
(6) S funkcí viceprezidenta Úřadu je neslučitelná
funkce poslance nebo senátora, jakákoliv funkce
ve veřejné správě, funkce člena
obecního zastupitelstva a funkce v politických stranách
a hnutích.
(7) Viceprezident Úřadu nesmí nadále
zastávat jinou placenou funkci ani vykonávat výdělečnou
činnost.
(8) Výkon funkce viceprezidenta Úřadu končí
a) uplynutím funkčního období nebo
dosažením věku 65 let,
b) odvoláním prezidentem republiky na návrh
Poslanecké sněmovny,
c) doručením rezignace prezidentu republiky.
(9) Poslanecká sněmovna navrhne prezidentu republiky
odvolání viceprezidenta Úřadu
a) jestliže byl pravomocně zbaven způsobilosti
k právním úkonům nebo jeho způsobilost
k právním úkonům byla pravomocně
omezena,
b) jestliže byl pravomocně odsouzen za trestný
čin,
c) nevykonává-li funkci po dobu delší
než 6 měsíců,
d) jestliže vyslovila souhlas s pravomocným rozhodnutím
Kárné komory Úřadu, ve kterém
byl vysloven návrh na odvolání z funkce.
(1) Člen Úřadu zpravidla řídí
úsek svěřeny mu organizačním
řádem Úřadu.
(2) Člen Úřadu se účastní
práce senátů Úřadu.
(3) Člen Úřadu rozhoduje o námitce
podjatosti, pokud ji vznesla kontrolovaná osoba proti jemu
podřízenému kontrolorovi.
(1) Poslanecká sněmovna volí 28 členů
Úřadu na návrh prezidenta Úřadu.
(2) Členem Úřadu může být
zvolen občan České republiky, který
a) je způsobilý k právním úkonům,
b) je občansky bezúhonný, splňuje
podmínky stanovené zvláštním
zákonem [Zákon č. 451/1997 Sb., kterým
se stanoví některé další předpoklady
pro výkon některých funkcí ve státních
orgánech a organizacích České a Slovenské
Federativní Republiky, České republiky a
Slovenské republiky, ve znění pozdějších
předpisů.], a jeho zkušenosti a morální
vlastnosti dávají záruku, že bude svoji
funkci řádně zastávat.
c) má úplné vysokoškolské vzdělání,
d) dosáhl věku 30 let.
(3) Funkční období členů Úřadu
není časově omezeno.
(4) Člen Úřadu skládá slib
do rukou předsedy Poslanecké sněmovny.
(5) Slib člena Úřadu zní: "Slibuji
na svou čest a svědomí, že budu zachovávat
Ústavu České republiky a její zákony.
Svoji funkci budu vykonávat nezávisle a nestranně
a svého postavení nezneužiji.".
(6) Složením slibu se člen Úřadu
ujímá funkce.
(7) S funkcí člena Úřadu je neslučitelná
funkce poslance nebo senátora, jakákoliv funkce
ve veřejné správě, funkce člena
orgánů územní samosprávy a
funkce v politických stranách a hnutích.
(8) Člen Úřadu nesmí zastávat
jinou placenou funkci ani vykonávat výdělečnou
činnost s výjimkou činnosti vědecké,
pedagogické, literární, publicistické
a umělecké, pokud tato činnost nenarušuje
důstojnost a nebo neohrožuje důvěru
v nezávislost a nestrannost Úřadu.
(9) Výkon funkce člena Úřadu končí
a) doručením rezignace Poslanecké sněmovně,
b) dosažením věku 65 let,
c) souhlasem Poslanecké sněmovny s pravomocným
rozhodnutím Kárné komory Úřadu,
ve kterém bylo navrženo odvolání z funkce.
(1) Členy Kolegiální rady Úřadu
jmenuje prezident Úřadu se souhlasem Poslanecké
sněmovny na šestileté funkční
období z členů Úřadu.
(2) Každé dva roky se jmenuje třetina členů
Kolegiální rady Úřadu.
(3) Uvolní-li se místo člena Kolegiální
rady Úřadu, je nový člen Kolegiální
rady Úřadu jmenován podle odst. 1. Prezident
Úřadu jmenuje člena Úřadu a
předloží jeho jmenování Poslanecké
sněmovně do 10 dnů ode dne uprázdnění
místa v Kolegiální radě Úřadu.
(1) Kolegiální radu Úřadu tvoří
prezident Úřadu, viceprezident Úřadu
a 12 členů Úřadu.
(2) Kolegiální radě Úřadu předsedá
prezident Úřadu, v jeho nepřítomnosti
viceprezident Úřadu. Kolegiální rada
Úřadu rozhoduje hlasováním, závěry
hlasování jsou platné, pokud pro ně
hlasovala nadpoloviční většina přítomných
členů Kolegiální rady Úřadu.
Při rovnosti hlasů rozhoduje hlas předsedajícího.
Kolegiální rada Úřadu je usnášeníschopná
při účasti nadpoloviční většiny
svých členů. Účast při
jednáních Kolegiální rady Úřadu
je nezastupitelná. Jednání Kolegiální
rady Úřadu se řídí jednacím
řádem, který zejména obsahuje formu
rozhodování, způsob hlasování
a způsob zveřejnění opačného
názoru.
(3) Kolegiální rada Úřadu schvaluje
a) kontrolní program na následující
rok,
b) návrh rozpočtu Úřadu předkládaný
Poslanecké sněmovně a závěrečný
účet rozpočtové kapitoly Úřadu,
c) všechny kontrolní závěry, z nichž
vychází stanovisko ke státnímu závěrečnému
účtu, návrhu zákona o státním
rozpočtu a k návrhu zákona o rozpočtových
pravidlech České republiky,
d) výroční zprávu o činnosti
Úřadu,
e) kontrolní závěry, které jí
přikáže prezident Úřadu, o které
ji požádají senáty Úřadu
nebo které si vyžádá při schvalování
zaměření kontrolního programu,
f) jednací řády Kolegiální
rady Úřadu a senátů Úřadu,
g) kárný řád.
(4) Kolegiální rada Úřadu projednává
a) rozhodnutí o námitce podjatosti, pokud ji vznesla
kontrolovaná osoba proti členu Kolegiální
rady Úřadu; tento člen Kolegiální
rady Úřadu je vždy z hlasování
o námitce jeho podjatosti vyloučen,
b) projednává návrh organizačního
a pracovního řádu Úřadu, předkládaný
prezidentem Úřadu a doporučuje mu jeho schválení.
(1) Senáty Úřadu jsou kolektivní orgány
Úřadu složené ze čtyř
členů Úřadu. Rozhodují hlasováním
za účasti všech svých členů,
rozhodnutí je platné, vyjádří-li
svůj souhlas nejméně tři členové
senátu Úřadu. Jednání senátů
Úřadu se řídí jednacím
řádem, který zejména obsahuje formu
rozhodování, způsob hlasování
a způsob zveřejnění opačného
názoru.
(2) Senáty Úřadu zřizuje Kolegiální
rada Úřadu pro každou kontrolní akci,
kterou neprojednává Kolegiální rada
Úřadu a je ukončena kontrolními závěry.
Senátu Úřadu předsedá člen
Úřadu určený Kolegiální
radou Úřadu.
(3) Senát Úřadu rozhoduje o
a) kontrolních závěrech, pro které
byl zřízen,
b) o odvolání proti rozhodnutí o námitkách
ke kontrolním protokolům, které jsou podkladem
pro kontrolní závěry v jeho působnosti,
c) o námitce podjatosti, vznesené kontrolovanou
osobou proti členu Úřadu, který provádí
kontrolní akci. Pokud je vznesena námitka podjatosti
proti členu Úřadu, který je zároveň
členem senátu Úřadu, je tento vyloučen
z hlasování.
Kontroloři provádějí kontrolní
činnost za přímého řízení
prezidenta Úřadu, viceprezidenta Úřadu
nebo člena Úřadu, určeného
organizačním řádem Úřadu,
nebo jimi pověřených členů
Úřadu. Kontroloři se ve své činnosti
řídí zákony a ostatními právními
předpisy.
Ostatní pracovníci zajišťují činnost
Úřadu, s výjimkou činnosti kontrolní.
Na pracovníky Úřadu se vztahují právní
předpisy jako na pracovníky orgánů
státní správy. [Např. § 73
až 75 zákona č. 65/7965 Sb., zákoník
práce, ve znění pozdějších
předpisů, zákon č. 143/1992 Sb., o
platu a odměně za pracovní pohotovost v rozpočtových
a některých dalších organizacích
a orgánech, ve znění pozdějších
předpisů; nařízení vlády
České republiky č. 253/1992 Sb., o platových
poměrech zaměstnanců orgánů
státní správy, některých dalších
orgánů a obcí ve znění nařízení
vlády České republiky č. 43/1993 Sb.]
(1) Úřad spolupracuje s vrcholnými orgány
kontroly v zahraničí a může s nimi uzavírat
ujednání o kontrolní činnosti a přenést
na ně nebo převzít od nich provedení
jednotlivých kontrol. Úřad může
vysílat členy Úřadu a kontrolory do
mezinárodních nebo nadnárodních kontrolních
orgánů.
(2) Úřad zaujímá stanoviska k předpisům
souvisejícím s kontrolou mezinárodních
nebo nadnárodních organizací jejichž
členem je Česká republika.
(3) Úřad může být členem
mezinárodních organizací sdružujících
kontrolní instituce.
(1) Úřad může při výkonu
kontrolní činnosti u kontrolované osoby ověřovat
účinnost vnitřní kontroly.
(2) Orgán vnitřní kontroly kontrolované
osoby musí na dožádání Úřadu
poskytnout účinnou spolupráci.
(1) Při zpracování návrhu kontrolního
programu se vychází z podnětů prezidenta
Úřadu, viceprezidenta Úřadu a z podnětů
členů Úřadu.
(2) Podněty vycházejí z vlastní kontrolní
činnosti, od Poslanecké sněmovny, jejích
orgánů a vlády.
(3) Kontrolní program musí u každé kontrolní
akce obsahovat zejména
a) stručnou charakteristiku kontrolované oblasti,
b) časový plán,
c) člena Úřadu odpovědného
za prováděnou kontrolní akci,
d) složení senátu Úřadu.
(4) Schválený kontrolní program předkládá
k informaci prezident Úřadu Poslanecké sněmovně
a vládě a zveřejňuje jej ve Věstníku
Nejvyššího kontrolního úřadu
(dále jen "Věstník Úřadu").
(5) O provedení kontrol mimo schválený kontrolní
program, rozhoduje věcně příslušný
člen Úřadu, nevyžaduje-li to změnu
v kontrolním programu.
(6) Každý člen Kolegiální rady
Úřadu má právo předložit
Kolegiální radě Úřadu návrh
na změnu kontrolního programu. Schválenou
zrněnu kontrolního programu je nutno předložit
k informaci a zveřejnit podle odstavce 4.
(1) Výroční zprávu o činnosti
Úřadu (dále jen "výroční
zpráva") zpracovává na základě
návrhů členů Kolegiální
rady Úřadu prezident Úřadu a předkládá
ji Kolegiální radě Úřadu ke
schválení.
(2) Výroční zpráva obsahuje zejména
a) zhodnocení plnění kontrolního programu,
b) zhodnocení kontrolní činnosti prováděné
mimo kontrolní program,
c) finanční zhodnocení přínosu
kontrolní činnosti,
d) zhodnocení ostatní činnosti.
(3) Výroční zprávu předkládá
prezident Úřadu pro informaci Poslanecké
sněmovně a vládě do konce února
následujícího roku a zveřejňuje
ji ve Věstníku Úřadu.
(1) Členové Úřadu a kontroloři
provádějí kontrolní činnost
podle zvláštního zákona [§ 8
až § 26 zákona ČNR č. 552/1991
Sb., o státní kontrole.], pokud tento zákon
nestanoví jinak.
(2) Pokud zvláštní zákon [§
8 až § 26 zákona ČNR č. 552/1991
Sb., o státní kontrole.] používá
označení "pracovníci kontrolních
orgánů", rozumí se tím členové
Úřadu a kontroloři podle tohoto zákona.
(3) O odvolání proti rozhodnutí o námitkách
k protokolům, které jsou podkladem pro zpracování
kontrolních závěrů, předkládaných
Kolegiální radě Úřadu, rozhoduje
příslušný člen Kolegiální
rady Úřadu.
(4) Schválené kontrolní závěry
zveřejňuje prezident Úřadu ve Věstníku
Úřadu a zasílá k informaci Poslanecké
sněmovně a vládě.
(5) Postupu nakládání s kontrolními
závěry podle odstavce 4 nepodléhají
ty kontrolní závěry, které obsahují
skutečnosti, na které se vztahuje zvláštní
zákon [Zákon č. 702/1977 Sb. o ochraně
státního tajemství, ve znění
pozdějších předpisů.]. Pokud
ke zpracování kontrolních závěrů
byly použity protokoly, které byly předány
orgánům činným v trestním řízení,
je jejich zveřejnění možné až
po souhlasu příslušného orgánu.
(6) Způsob nakládání s kontrolními
závěry uvedenými v odstavci 5 určí
Kolegiální rada Úřadu.
(1) Výdaje na činnost Úřadu se hradí
ze státního rozpočtu České
republiky.
(2) Úřad spravuje samostatnou rozpočtovou
kapitolu státního rozpočtu České
republiky.
(3) Rozpočtovou kapitolu projedná Poslanecká
sněmovna v rámci projednávání
zákona o státním rozpočtu České
republiky.
(4) Návrh rozpočtu vypracovává prezident
Úřadu a předkládá jej ke schválení
Kolegiální radě Úřadu.
(5) Schválený návrh rozpočtové
kapitoly úřadu Kolegiální radou Úřadu
předloží prezident Úřadu Poslanecké
sněmovně a zároveň ministerstvu financí
k zapracování do návrhu zákona o státním
rozpočtu.
(6) Jakékoliv změny v rozpočtové kapitole
úřadu schvaluje Poslanecká sněmovna.
(1) Hospodaření s rozpočtovou kapitolou Úřadu
je shodné jako u orgánů státní
správy, pokud tento zákon nestanoví jinak.
(2) Rozpočtovou kapitolu Úřadu může
kontrolovat Poslanecká sněmovna nebo její
orgán, který si pro tento účel zřídí.
(3) Závěrečný účet rozpočtové
kapitoly Úřadu předkládá prezident
Úřadu Poslanecké sněmovně současně
se zprávou o ověření roční
účetní závěrky auditorem.
(4) Závěrečný účet rozpočtové
kapitoly Úřadu předkládá prezident
Úřadu ministerstvu financí k zapracování
spolu se stanoviskem Poslanecké sněmovny nebo jejího
orgánu, je-li takové stanovisko přijato,
do návrhu státního závěrečného
účtu.
Prezident Úřadu, viceprezident Úřadu
a členové Úřadu jsou kárně
odpovědni za kárné provinění.
(1) Kárným proviněním je zaviněné
porušení povinností prezidenta Úřadu,
viceprezidenta Úřadu a člena Úřadu
vyplývajících z tohoto zákona nebo
jejich chování, jímž narušují
důstojnost nebo ohrožují důvěru
v nezávislost a nestrannost své osoby nebo Úřadu.
(2) Jednání uvedené v odstavci 1 je závažným
kárným proviněním, jestliže vzhledem
k povaze porušené povinnosti, způsobu jednání,
míře zavinění, opakování
nebo jiné přitěžující
okolnosti je jeho škodlivost zvýšena.
Odpovědnost prezidenta Úřadu, viceprezidenta
Úřadu a člena Úřadu za kárné
provinění zaniká, uplynul-li od jeho spáchání
jeden rok.
Kárnou odpovědnost zjišťuje a kárná
opatření ukládá Kárná
komora Úřadu.
(1) Kárná komora Úřadu se skládá
z předsedy a dvou členů.
(2) Předsedou Kárné komory Úřadu
je prezident Úřadu. Další dva členy
a jejich náhradníky jmenuje předseda Nejvyššího
soudu z řad soudců tohoto soudu.
(3) Směřuje-li návrh na zahájení
kárného řízení proti prezidentovi
Úřadu, předsedá Kárné
komoře Úřadu viceprezident Úřadu.
(1) Kárné řízení zahajuje Kárná
komora Úřadu na návrh prezidenta Úřadu,
viceprezidenta Úřadu, člena Úřadu,
poslance nebo orgánů Poslanecké sněmovny
a nebo z vlastního podnětu.
(2) Pro řízení před Kárnou
komorou Úřadu platí kárný řád.
(1) Řízení před Kárnou komorou
Úřadu je neveřejné.
(2) O jednání před Kárnou komorou
Úřadu se pořizuje protokol.
O zahájení kárného řízení
vyrozumí předseda Kárné komory Úřadu
toho, proti němuž se kárné řízení
vede a poučí ho o jeho právech.
(1) Kárná komora Úřadu zastaví
kárné řízení
a) rezignoval-li ten, proti němuž se řízení
vede, na svou funkci,
b) zanikla-li odpovědnost za kárné provinění,
c) jestliže pro týž skutek bylo již zahájeno
řízení pro přestupek nebo zahájeno
trestní stíhání nebo ve věci
bylo pravomocně rozhodnuto.
(2) Kárná komora Úřadu přeruší
kárné řízení, má-li
za to, že skutečnosti, které se prezidentu
Úřadu, viceprezidentu Úřadu nebo členu
Úřadu kladou za vinu, mají znaky trestného
činu a věc předloží příslušnému
orgánu činnému v trestním řízení.
(3) Dojde-li Kárná komora Úřadu k
závěru, že se prezident Úřadu,
viceprezident Úřadu nebo člen Úřadu
dopustil kárného provinění, rozhodne
o kárném opatření.
(4) Dojde-li Kárná komora Úřadu k
závěru, že se prezident Úřadu,
viceprezident Úřadu nebo člen Úřadu
kárného provinění nedopustil nebo
mu nelze kárné provinění prokázat,
vynese zprošťující rozhodnutí.
(1) Rozhodnutí Kárné komory Úřadu
se vyhotoví písemně a doručí
se členu Úřadu, proti kterému se kárné
řízení vedlo.
(2) Proti rozhodnutí Kárné komory Úřadu
lze podat do patnácti dnů odvolání
k Nejvyššímu soudu. Odvolání má
odkladný účinek.