PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1993

I. volební období

123

Návrh

poslanců Pavla Tollnera, Vladimíra Koronthályho, Evy Novákové, Jiřího Karase

na vydání zákona

kterým se mění a doplňuje zák. č. 29/1984 Sb., o soustavě základních a středních škol (školský zákon), ve znění č. 171/1990 Sb.

Návrh

Zákon

ze dne

kterým se mění a doplňuje zákon č. 29/1984 Sb., o soustavě základních středních škol (školský zákon), ve znění zákona č. 171/1990 Sb.

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

Čl. I

Zákon č. 29/1984 Sb., o soustavě základních a středních škol (školský zákon) ve znění zákona č. 171/1990 Sb., se mění a doplňuje takto:

U § 57a v odstavci 1 se vypouštějí slova "§ 24 odst. 2"

Čl. II

Zrušuje s § 9 vyhlášky ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR č. 48/1993 Sb., o školním stravování.

Čl. III

Tento zákon nabývá účinnosti dnem .............. 1993.

Důvodová zpráva

Poskytování hmotného zabezpečení žákům gymnázií a středních odborných škol je upraveno § 24 odst. 2 školského zákona č. 29/84 Sb. ve znění zákona č. 171/90 Sb. takto: "Žákům gymnázií a středních odborných škol může být poskytnuto stipendium a hmotné zabezpečení s přihlédnutím k jejich sociálním poměrům a prospěchu. Hmotné zabezpečení zahrnuje zejména stravování a ubytování. Žákům může být poskytnuto stipendium a hmotné zabezpečení ze státních rozpočtových prostředků nebo z prostředků organizací."

Podle § 57a odst. 1 školského zákona se však toto ustanovení nevztahuje na soukromé školy, a proto žáci těchto škol hradí ve školních jídelnách a domovech mládeže plnou cenu stravování a ubytování. Tím dochází k diskriminaci žáků soukromých středních škol a gymnázií a pro jejich rodiče to znamená neúměrně vysoké finanční zatížení. Mnoho žáků se tak dostává do situace, že z důvodů vysokých nákladů na stravování a případně ubytování bude muset studium na soukromé škole ukončit. Ve svém důsledku tato situace ohrožuje i existenci některých soukromých škol.

Navrhuje se proto aby hmotné zabezpečení (ubytování a stravování) žáků soukromých gymnázií a soukromých středních odborných škol bylo upraveno stejným způsobem jako hmotné zabezpečení žáků srovnatelných druhů státních škol. Právním předpokladem pro to je změna ustanovení § 57a odst. 1 školského zákona, kde ve větě druhé je z výčtu ustanovení, která se nevztahují na soukromé školy vypuštěn § 24 odst. 2. Současně se zrušuje § 9 vyhlášky MŠMT ČR č. 48/1993 Sb., o školním stravování za účelem jejího souladu s navrženou zákonnou úpravou.

Navrhovaná právní úprava nebude mít okamžitý dopad na rozpočet republiky. V současné době pokrývá rozpočet resortu školství kapacity ve stravovacích a ubytovacích zařízeních podle počtu žáků uvedených v zahajovacích výkazech bez ohledu na školu, do které žák dochází. Po přijetí navrhované změny se předpokládá zvýšení zájmu žáků soukromých středních škol a gymnázií o stravovací a ubytovací služby a toto zvýšení stávajícím rozpočtem kapitoly školství nebude pokryto a v současné době je nelze kvantifikovat. Lze však konstatovat, že tento deficit způsobený zvýšením zájmu je součástí celkových nepokrytých výdajů na soukromé školy, které byly vyčísleny v materiálu MŠMT ČR pro jednání v ČNR z prosince roku 1992 pod čj. 27 569/92-40 - Rozpočet školství, mládeže a tělovýchovy ČR a hlavní principy jeho rozpisu. Tento údaj je v současné době též součástí materiálu předloženého panem ministrem na poradu ekonomických ministrů ČR.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP