Parlament České republiky

Poslanecká sněmovna 1993

I. volební období

80

Vládní návrh

Zákon

ze dne

o oddělení měny

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

Základní ustanovení

§ 1

(1) K oddělení měny provede Česká národní banka okolkování bankovek vydaných Státní bankou československou, které jsou zákonnými penězi [§ 56 zákona č. 6/1993 Sb., o České národní bance.] na území České republiky ke dni účinnosti tohoto zákona (dále jen ''bankovky"). Okolkování bankovek se provede nalepením nebo natištěním kolku.

(2) Ode dne oddělení měny, stanoveného nařízením vlády (dále jen "den oddělení měny"), jsou zákonnými penězi na území České republiky bankovky okolkované podle tohoto zákona, bankovky, u nichž prováděcí předpis nestanoví, že podléhají okolkování, mince vydané Státní bankou československou a bankovky a mince vydané Českou národní bankou podle zvláštního zákona [§ 12 zákona č. 6/1993 Sb., o České národní bance.]

(3) Všem osobám určeným tímto zákonem se zaručuje výměna bankovek, o nichž prováděcí předpis stanoví, že podléhají okolkování, za bankovky a mince podle odstavce 2, způsobem a v době stanovené tímto zákonem a prováděcími předpisy.

(4) Nominální hodnota závazků a pohledávek vyjádřená v korunách československých se ke dni oddělení měny přepočte na koruny české v poměru jedna ku jedné.

Výměna bankovek

§ 2

(1) Fyzickým osobám, které mají ve dnech výměny na území České republiky trvalý pobyt[§ 3 zákona č. 135/1982 Sb., o hlášení a evidenci pobytu občanů, § 7 zákona č. 123/1992 Sb., o pobytu cizinců na území České a Slovenské Federativní Republiky.] nebo dlouhodobý pobyt [§ 6 zákona č. 123/1992 Sb.] nebo jim bylo na území České republiky přiznáno postavení uprchlíka [§ 5 zákona č. 498/1990 Sb., o uprchlících.] (dále jen "oprávněné osoby") vyměňují bankovky vybrané organizační jednotky České pošty, sp. a vybrané pobočky České spořitelny, as. (dále jen "výměnné místo") za bankovky a mince podle § 1 odst.2. Výměna se provádí na základě předložení občanského průkazu nebo povolení k pobytu [§ 3 zákona č. 135/1982 Sb., o hlášení a evidenci pobytu občanů, § 7 zákona č. 123/1992 Sb., o pobytu cizinců na území České a Slovenské Federativní Republiky. § 6 zákona č. 123/1992 Sb.] nebo dokladů je nahrazujících (dále jen "průkaz totožnosti").

(2) Oprávněným osobám starším 15 let výměnné místo vymění bankovky do částky nejvýše 4 000 Kčs na osobu a oprávněným osobám mladším 15 let vymění bankovky do částky nejvýše 1 000 Kčs na osobu. Výměna bankovek se provádí jednorázově.

(3) Bankovky nad částky uvedené v odstavci 2 se vymění způsobem a v době stanovené prováděcími předpisy. Obdobně se postupuje i tehdy, pokud oprávněná osoba předložila k jednorázové výměně bankovky v částce nižší než jsou částky uvedené v odstavci 2 a předloží k výměně další bankovky.

(4) Za oprávněné osoby mladší 15 let a za oprávněné osoby zbavené způsobilosti k právním úkonům předkládají bankovky k výměně jejich zákonní zástupci. Při výměně předloží tito zákonní zástupci průkaz totožnosti a doklad, ze kterého je zřejmé jejich postavení zákonného zástupce.

(5) Za oprávněnou osobu může provést výměnu bankovek jiná oprávněná osoba starší 18 let, předloží-li svůj průkaz totožnosti a průkaz totožnosti oprávněné osoby, za níž výměnu provádí, popřípadě doklad uvedený v odstavci 4.

(6) Okresní a obecní úřady a ředitelé (vedoucí) nemocnic, léčebných zařízení, ústavů sociální péče, uprchlických táborů, ústavů pro výkon trestu odnětí svobody a jiných obdobných zařízení odpovídají za to, že výměna bankovek bude provedena i oprávněným osobám, jimž fyzický nebo duševní stav nebo jiné objektivní důvody neumožňují, aby tuto výměnu uskutečnily samy a nemohou tak učinit ani prostřednictvím jiné osoby.

(7) Výměnu bankovek vyznačí výměnné místo v průkazu totožnosti.

(8) K provádění výměny mohou výměnná místa zřizovat odloučená pracoviště.

§ 3

(1) Cizincům [§ 1 odst. 3 zákona č. 123/1992 Sb.], s výjimkou fyzických osob majících dlouhodobý nebo trvalý pobyt na území Slovenské republiky, provádějí výměnu bankovek pobočky České národní banky a vybrané pobočky bank pověřených guvernérem České národní banky. Výměna se provádí do výše legálně nabyté částky československé měny, a to na základě předložení cestovního dokladu nebo dokladu jej nahrazujícího, kterým osvědčí svou totožnost. Výměna bankovek se vyznačí na dokladu o legálním nabytí československé měny.

(2) Cizincům, kteří mají trvalý [§ 3 zákona č. 135/1982 Sb., o hlášení a evidenci pobytu občanů, § 7 zákona č. 123/1992 Sb., o pobytu cizinců na území České a Slovenské Federativní Republiky.] nebo dlouhodobý [§ 6 zákona č. 123/1992 Sb.] pobyt na území České republiky, se provádí výměna podle § 2.

§ 4

(1) Výměnu bankovek právnickým osobám se sídlem na území České republiky, jejich organizačním složkám a jiným obdobným subjektům působícím na území České republiky (dále jen "právnické osoby") s výjimkou bank, provádějí jednorázově banky, u nichž mají tyto subjekty účty.

(2) Výměna bankovek podle odstavce 1 se provádí do částky, kterou umožní technické podmínky banky, nejvýše však do částky pokladního zůstatku, který je k okamžiku oddělení měny, prokazatelný zápisem v pokladním deníku, ve kterém se výměna vyznačí.

(3) Jestliže technické podmínky banky neumožní provést výměnu celého pokladního zůstatku, potvrdí banka přijetí bankovek způsobem stanoveným prováděcím předpisem.

(4) Bankám [§ 1 zákona č. 21/1992 Sb., o bankách.] stanoví způsob výměny bankovek po projednání s nimi Česká národní banka.

§ 5

Výměna bankovek fyzickým osobám - podnikatelům [§ 2 odst. 2 zákona č. 513/1991 Sb., obchodního zákoníku.] s trvalým pobytem [§ 3 zákona č. 135/1982 Sb., o hlášení a evidenci pobytu občanů, § 7 zákona č. 123/1992 Sb., o pobytu cizinců na území České a Slovenské Federativní Republiky.] na území České republiky, které maj9 účet u banky, se provádí způsobem uvedeným v § 4.

§ 6

Právnické osoby uvedené v § 4 a fyzické osoby - podnikatelé uvedené v § 5 jsou povinny přijímat bankovky, o nichž prováděcí předpis stanoví, že podléhají okolkování, do okamžiku oddělení měny.

§ 7

Výměnu bankovek, které nemohly být ze závažných důvodů vyměněny ve dnech výměny, může provádět nejdéle po dobu šesti měsíců ode dne oddělení měny česká národní banka.

Ustanovení společná, přechodná a závěrečná

§ 8

(1) U pohledávky splatné ve dnech výměny bankovek, kterou nelze uhradit bezhotovostně, se prodlužuje běh všech lhůt spojených s touto pohledávkou o 14 dnů ode dne její splatnosti.

(2) Ustanovení odstavce 1 se nevztahuje na pohledávky vzniklé podle předpisů o sociálním zabezpečení a nemocenském pojištění.

(3) Důchody splatné ve dnech výměny lze příjemcům s jejich souhlasem vyplácet v okolkovaných bankovkách, popřípadě v bankovkách, u kterých prováděcí předpis nestanoví, že podléhají okolkování.

§ 9

Pro potřeby výměny bankovek může Česká národní banka vydat pokladní potvrzenky splatné nejdříve 10 dnů ode dne oddělení měny, které jsou cennými papíry.

§ 10

(1) V souvislosti s výměnou bankovek se na dobu nezbytně nutnou omezují výběry hotovostí z účtů u bank a z vkladních knížek. Dobu omezení výběrů hotovostí z účtů u bank a z vkladních knížek stanoví vláda nařízením.

(2) Ode dne účinnosti tohoto zákona až do dne, který stanoví vláda nařízením, jsou právnické osoby a fyzické osoby podnikatelé povinny navzájem provádět platby nad 10 000 Kč bezhotovostně prostřednictvím účtu vedeného u banky. Povinnost provádět platby bezhotovostně se netýká placení daní.

(3) Za platbu podle odstavce 1 se považují všechny platby uskutečněné právnickou osobou nebo fyzickou osobou - podnikatelem v jednom kalendářním dni ve prospěch jednoho příjemce.

(4) Za porušení povinnosti podle odstavce 1 uloží ministerstvo financí osobě, která platbu provedla, pokutu ve výši 20% ze zaplacené částky. Pokutu lze uložit nejpozději do jednoho roku ode dne porušení povinnosti.

§ 11

Při okolkování bankovek a jejich výměně se banky a výměnná místa řídí pokyny guvernéra České národní banky. Za účelem operativního řízení výměny bankovek Česká národní banka zřizuje komise; v čele komise je komisař jmenovaný guvernérem České národní banky.

§ 12

Starostové (primátoři) obcí, přednostové okresních úřadů, policejní ředitelé útvarů s územní působností a velitelé vojenských posádek jsou povinni spolupracovat s Českou národní bankou a komisaři (§ 10) při zajišťování bezpečnosti výměnných míst a přepravy peněz.

§ 13

(1) Vláda nařízením stanoví

a) den oddělení měny České republiky;

b) dobu, po kterou se bude provádět výměna bankovek;

c) dobu omezení výběrů hotovostí z účtů u bank a z vkladních knížek a dobu a ukončení omezení placení v hotovosti.

(2) Česká národní banka vyhláškou stanoví

a) druhy bankovek podléhající okolkování;

b) druhy kolků a jejich popis a popis pokladních potvrzenek;

c) postup při výměně bankovek podle tohoto zákona.

§ 14

Bankovky a mince, vydané Státní bankou československou, které jsou zákonnými penězi podle § 1 odst.2, může Česká národní banka vyměňovat nejdéle po dobu jednoho roku od ukončení jejích platnosti.

§ 15

(1) Dnem oddělení měny se zrušuje § 56 zákona č.6/1993 Sb., o České národní bance.

(2) Možnost výměny neplatných bankovek Státní banky československé, stanovená zvláštními předpisy [Vyhláška federálního ministerstva financí č. 8/1988 Sb., o stažení bankovek po 10 Kčs vzoru 1960. Vyhláška Státní banky československé č. 412/1990 Sb., o stažení bankovek po 100 Kčs vzoru 1989. Vyhláška Státní banky československé č. 413/1990 Sb., o stažení bankovek po 50 Kčs vzoru 1964 a po 20 Kčs vzoru 1970 a o dodatečné výměně bankovek po 10 Kčs vzoru 1960.] končí dnem oddělení měny.

§ 16

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.


Důvodová zpráva

k návrhu zákona o oddělení měny

I.Obecná část

V ekonomickém vývoji České republiky a Slovenské republiky může z různých důvodů nastat situace, kdy bude nutno v zájmu ekonomik obou republik odstoupit od dohody o měnové unii ze dne 29.10.1992.

Bude-li nutno měnovou odluku provést v průběhu 1. pololetí 1993, a některé symptomatické jevy zejména ve vztahu k zahraničí tomu nasvědčují, bude nutno použít k oddělení měn kolkování bankovek. Pro tento legislativně i technicky náročný proces je nutno v předstihu přijmout určitá opatření.

K technickým opatřením přistoupila Česká národní banka spolu s Komerční bankou, která má v úschově zásoby československých peněz, na přelomu let 1992 a 1993. Byly rozvezeny kolky a pobočky Komerční banky zahájily kolkování zásob bankovek postradatelných z hlediska vývoje hotovostního peněžního oběhu.

Požadavek přijmout zákon o oddělení měny v časovém předstihu před jejím termínem vyplývá ze záměru seznámit veřejnost včas se zamýšleným průběhem i některými důsledky měnové odluky.

Období příprav oddělení měny nastává v době pro Českou národní banku velmi nepříznivé z hlediska poměru zásob bankovek k hotovostnímu oběživu. V posledních měsících roku 1992 výrazně vzrostlo množství peněz v oběhu. Stav zásob bankovek je vzhledem k již zahájené přípravě vydání bankovek nových poměrně nízký. Bankovky v zásobách nelze okolkovat v dostatečném množství Předem tak, aby bylo možno výměnu okolkovaných bankovek za bankovky podléhající kolkování provést bez jakýchkoliv omezení. Okolkování většího množství bankovek delší dobu před zamýšleným termínem měnové odluky by mohlo způsobit poruchy v peněžním oběhu. Proto musí kolkování bankovek proběhnout v několika fázích. V první fázi, která již byla zahájena, budou okolkovány pouze bankovky, které nejsou nezbytně nutné k zajištění hotovostního peněžního oběhu. Ve druhé fázi, těsně před zahájením měnové odluky, budou okolkovány další zásoby bankovek, které umožní vyměňovat na osobu vyšší částku peněz. Teprve po zahájení měnové odluky, až budou neokolkované bankovky staženy do bank, bude možno ke kolkování použít zbývající množství kolků až do celkové hodnoty 72 mld Kč.

Situace se bude postupně zlepšovat následným vydáváním nových bankovek České národní banky do oběhu.

Těmito technickými důvody je ovlivněna celková koncepce právní úpravy měnové odluky. Zákon stanoví základní zásady měnové odluky, minimální částky stanovené k výměně pro fyzické osoby, postup při výměně hotovostí právnických osob a dává České národní bance zmocnění k úpravám ve zvláštních případech výměn.

Vláda je zákonem zmocněna stanovit termín měnové odluky a dobu, po kterou se bude výměna bankovek provádět, omezit výběry hotovostí z účtů a vkladních knížek a omezit placení v hotovosti.

Česká národní banka pak je zmocněna stanovit vyhláškou druhy bankovek podléhající kolkování, zveřejnit popis použitých kolků a upravit vyhláškou podrobnější postup při výměně bankovek.

Celkové náklady na měnovou odluku nelze v současné době odhadnout jinak než řádově. Předpokládá se, že se bude jednat o stovky miliónů Kč. Přesně jsou známy pouze dosavadní náklady na tisk kolků v zahraničí, které představují částku 32 miliónů Kčs. Je v kompetenci vlády rozhodnout, zda náklady na mzdu pracovníků, dopravu, zajištění bezpečnosti apod., budou hrazeny v rámci běžných povinností jednotlivými aktivními účastníky výměny (pošta, banky, policie, místní samospráva, nebo zda budou hrazeny z rozpočtové rezervy, popř. zda půjdou k tíži nákladů České národní banky.

Pokud by k provedení měnové odluky nedošlo včas, mohou mít následky negativní dopad na celou českou ekonomiku a nadlouho může být zbržděn proces ekonomické transformace.

II. Zvláštní část

Jako technický způsob oddělení měny se stanoví metoda okolkování. Dále se stanoví povinnost České národní banky kolkování provést.

Dnem stanoveným nařízením vlády, kdy bude též ukončena platnost dohody o měnové unii z 29.10.1.992, začne platit jako peněžní jednotka "koruna česká", v hotovostním peněžním oběhu pozbudou platnosti neokolkované bankovky těch hodnot, které budou podléhat kolkování.

Jsou definovány druhy peněz, které budou po provedení měnové odluky na území České republiky zákonnými penězi. V prvním období po provedení měnové odluky budou hodnotově největší množství peněz v oběhu představovat okolkované bankovky bývalé Státní banky československé. Je možné, že bankovky nejnižších hodnot, jejichž hodnota v oběhu je nevýznamná, kolkovány nebudou. Přesto však zůstanou zákonnými penězi až do jejich nahrazení mincemi nebo bankovkami České národní banky. oběh mincí společné měny zůstane v obou republikách zachován do té doby, než je bude možno nahradit novými mincemi vydanými jednotlivými republikami.

Předpokládá se, že oběh pamětních mincí zůstane zachován. Postupně budou v souladu s ustanoveními zákona č. 6/1993 Sb., o České národní bance do oběhu vydávány nové bankovky České národní banky, kterými budou nahrazovány okolkované bankovky a bankovky nepodléhající kolkování.

Zákonem se zaručuje provést výměnu bankovek podléhajících kolkování všem subjektům v zákoně uvedeným ve stanoveném rozsahu za předpokladu, že budou k výměně předloženy v době stanovené nařízením vlády. Uplynutím této doby nárok na výměnu garantovaný zákonem zaniká. K zamezení tvrdostí může Česká národní banka, jestliže bankovky nebyly předloženy k výměně ze závažných důvodů, provést výměnu ještě v době šesti měsíců ode dne oddělení měny (viz § 7).

Stanoví se povinnost převést všechny závazky znějící na "koruny československé" na "koruny české", aby zejména dlužník nemohl zpochybňovat druh měny, ve které má být závazek splacen.

§ 2

Vymezuje se okruh fyzických osob, kterým bude provedena

výměna bankovek, výše částky, která má být fyzickým osobám vyměněna, kdo bude výměnu provádět a jakým způsobem se bude provedená výměna vyznačovat a do jakých dokladů. Podrobnosti upraví prováděcí vyhláška, k jejímuž vydání je Česká národní banka zmocněna v § 12. Zákon umožňuje, aby výměna byla provedena i občanům cizích států, včetně občanů Slovenské republiky, pokud mají na území České republiky trvalý pobyt, popř. uprchlíkům. Vzhledem ke značným problémům při stanovení a v současné době zejména při rozpoznávání občanství České republiky a Slovenské republiky, je jako rozhodující zvoleno kriterium pobytu.

Velmi ožehavá je otázka výměny peněz převyšujících částky stanovené k výměně a předložené fyzickými osobami. Tyto částky mohou po přepočtení výměnná místa přejímat a jejich převzetí potvrzovat formou, kterou stanoví vyhláška. V zásadě je možná pouze jednorázová výměna. Při předložení dalších bankovek bude výměnné místo postupovat stejně, jako při překročení částky stanovené na osobu. V podstatě to znamená, že podle druhu výměnného místa, budou částky převyšující stanovenou hranici přijímány jako vklad (pošty), nebo jako nezúročené depozitum proti zvláštnímu potvrzení (spořitelna), nebo vydávány pokladní potvrzenky.

Orgánům státní správy, místní samosprávě, zařízením sociální péče, léčebným zařízením, uprchlickým táborům, vojenským ubytovacím zařízením, ústavům pro výkon trestu odnětí svobody apod. se ukládá, aby zabezpečily výměnu osobám dlouhodobě nemocným nebo neschopným z různých důvodů výměnu samostatně provést nebo pověřit výměnou jinou osobu, nebo osobám, jejichž volnost pohybu je z různých důvodů omezena. Vyhláška tuto povinnost upraví podrobněji, dá však možnost odpovědným institucím postupovat v dohodě v závislosti na místních podmínkách (např. zřízeni odloučeného výměnného místa v léčebném zařízení nebo hromadná výměna pracovníkem léčebného zařízení po předložení peněz a průkazů totožnosti).

§ 3

Tento paragraf upravuje možnost výměny bankovek především pro zahraniční turisty, kteří budou moci doložit legální získání československé měny, např. prostřednictvím směnárenského odpočtu. Omezením ve vztahu k občanům Slovenské republiky, kteří mají trvalé bydliště na území Slovenska, se naplňuje účel zákona a měnové odluky vůbec.

§ 4

Definice právnických osob v současném právním řádu není zcela jednoznačná. Pro potřebu měnové odluky je nutno najít řešení, které umožní všem subjektům odlišným od fyzických osob, spravujícím pro výkon své činnosti určitou hotovost a majícím účet u banky, aby do výše této své hotovosti rezultující z legální činnosti mohly výměnu provést. Za rozhodující kriteria byl zvolen účet u banky a prokazatelnost zůstatku hotovosti v pokladním deníku.

Výměna hotovostí právnickým osobám nebude věcí rutiny, neboť hotovosti doručené právnickými osobami, pokud nebudou vzhledem k malým zásobám okolkovaných peněz vyměněny za bankovky okolkované, nebudou pouze připsány na účty právnických osob. Musí se najít takové formy odebrání hotovostí, které nebude možno z technických důvodů vyměnit, které by neohrozily činnost právnických osob nebo fyzických osob - podnikatelů. Jednou z těchto možných forem je emise pokladních potvrzenek (viz § 9). Možnost výplat hotovostí z účtů právnických osob bude omezena na dobu nezbytně nutnou pro okolkování dostatečného množství bankovek, umožňující tyto výplaty. Nemělo by však dojít k omezení výplat hotovostí na mzdy zaměstnanců právnických osob.

Banky jako právnické osoby budou mít v procesu výměny dvojí postavení: budou vyměňovat hotovosti právnickým osobám a své hotovosti budou vyměňovat po dohodě s Českou národní bankou u ní.

§ 5

Z ustanovení § 2 a § 4 vyplývá, že fyzická osoba podnikatel má dvojí možnost výměny: jako fyzická osoba v rámci limitů stanovených na osobu a jako právnická osoba do výše zůstatku pokladního deníku, má-li účet u banky. Podnikatelé nemající účet u banky nebo bez průkazné evidence pohybu hotovostí nezbytné např. pro daňovou evidenci, mají možnost výměny omezenou jen na možnost fyzické osoby.

§ 6

Protože výměna bankovek fyzickým osobám bude zahájena několik dní přede dnem oddělení měny a bude předcházet výměně bankovek pro právnické osoby a podnikatele, zůstává zachována povinnost přijímat bankovky podléhající okolkování až do dne oddělení měny. Souběh okolkovaných i neokolkovaných bankovek by nebyl praktický, podnikatelé by pravděpodobné ve větší míře odmítali neokolkované bankovky. Porušení povinnosti přijímat neokolkované bankovky jako zákonné peníze přede dnem oddělení měny podnikateli nebo právnickými osobami lze kvalifikovat jako trestný čin ohrožení oběhu peněz podle § 144 odst. 2 trestního zákona.

§ 7

Zákon taxativně nestanoví důvody, které by mohly být považovány za závažné pro výměnu částek v hotovosti předložených opožděně, po uplynutí doby stanovené pro výměnu. Vychází se ze skutečnosti, že všechny závažné důvody nelze v žádném případě předvídat. Obecně se za tyto důvody považují dlouhodobý prokazatelný pobyt mimo území státu (služební i soukromý) nebo místo trvalého pobytu, dlouhodobá nemocnost za předpokladů uvedených v prováděcí vyhlášce nebo duševní stav majitele peněz. Je předpoklad, že tato problematika by mohla být v zájmu jednotných kriterií průběžně upravována vnitřními předpisy České národní banky.

Po uplynutí lhůty šesti měsíců ode dne oddělení měny nárok na dodatečnou výměnu zaniká. Je pravděpodobné, že v té době budou již v oběhu nahrazeny okolkované bankovky novými bankovkami České národní banky a okolkované bankovky budou prohlášeny za neplatné. Bylo by velmi nepraktické uznávat možnost výměny neokolkovaných bankovek i v této době.

§ 8

Toto ustanovení bude, s výjimkou v odstavci 2 zmíněných pohledávek za státem, vzniklých podle předpisů o sociálním zabezpečení nebo nemocenském pojištění, uplatňováno pravděpodobně jen ve vztahu k § 9, neboť žádnou platbu v podstatě nelze označit za platbu neuskutečnitelnou bezhotovostně. Nicméně by se však takový případ mohl vyskytnout a pozici dlužníka nelze bez jeho zavinění zhoršovat.

Odstavec 3 umožňuje vyplatit příjemcům starobních a invalidních důchodů tyto důchody ještě přede dnem oddělení měny v okolkovaných bankovkách. Možnost volby je dána především skutečnosti, že právě pro tyto osoby by mohla být cesta do výměnného místa spojena se značnými problémy.

§ 9

Vydání pokladních potvrzenek by mělo výrazně přispět k překonání přechodného nedostatku okolkovaných bankovek. Jejich platnost je časově omezena, mohou však být, protože znějí na doručitele po dohodě obou smluvních stran použity jako platební prostředek.

§ 10

Ustanovení omezující na dobu nezbytně nutnou výběry hotovostí z účtů u bank a z vkladních knížek je dáno pouze technickými důvody, nemá žádný restriktivní charakter. Jakmile technické důvody pominou a v oběhu i v zásobách bude dostatečné množství zákonných peněz v příslušné skladbě, bude toto omezení zrušeno. Ke stanovení doby omezení se zmocňuje vláda.

Omezení hotovostních plateb je rovněž opatření dočasné, vyplývající z technických podmínek po oddělení měny.

§ 11

Protože nelze obecně předvídat všechny okolnosti, které mohou v průběhu kolkování a výměny peněz nastat a nelze je proto detailně upravit předem právním předpisem, je nutno především v zájmu fyzických a právnických osob s trvalým pobytem na území České republiky, vybavit guvernéra České národní banky pravomocí řídit v otázkách kolkování a výměny peněz i ty instituce, které mu jinak nejsou přímo podřízeny. Toto právo je však výslovně omezeno pouze na problematiku kolkování bankovek a jejich výměnu.

Rozsáhlou akci měnové odluky nelze řídit detailně z centra. Proto jsou zřizovány operativní řídící skupiny s územní působností, které budou vycházet ze znalosti místních podmínek a dlouhodobě vytvářených vazeb.

§ 12

Je zřejmé, že tak rozsáhlá akce se neobejde bez zvýšené aktivity policie při ochraně výměnných míst a ochraně transportů i při zajišťování veřejného pořádku v okolí výměnných míst. Činnost policie musí vycházet ze znalosti místních podmínek a předpokládá dokonalou součinnost představitelů policie, České pošty, České spořitelny a ostatních bank.

Vzhledem k omezeným možnostem použití armády pro strážní službu mimo armádní objekty, předpokládá se spolupráce armády zejména při transportech hodnot.

§ 13

Vláda je zmocněna rozhodovat o klíčových okamžicích měnové odluky. Předpokládá se, že návrhy na tato rozhodnutí předloží Česká národní banka, které je uloženo odluku provést. Rozhodnutí vlády nemohou být motivována pouze politicky, musí se přihlížet i k celé řadě technických aspektů.

Otázky, které bude svým prováděcím předpisem upravovat České národní banka, mají ryze technický charakter.

§ 14.

Obecná výměnná lhůta pro bankovky vydané Českou národní bankou je stanovena v § 3 zákona č. 6/1993 Sb. na pět let. Uplatnění stejné výměnné lhůty i pro bankovky a mince vydané bývalou Státní bankou československou by bylo velmi nepraktické zejména v případě mincí. I když se při přípravě nově řady českých mincí zvolily odlišné parametry, lze mezi starými a novými mincemi konstatovat určitou podobnost. Bude proto zájem ukončit jejich platnost v době co nejkratší. Také v souvislosti s vydáváním nových slovenských mincí nelze vyloučit určité spekulace na možnost výměny společných mincí především v České republice: Delší možnost výměny okolkovaných bankovek dává větší šance profesionálně zdatným a technicky dobře vybaveným padělatelům kolků, kteří by tak ještě dlouho po ukončení jejich platnosti mohli předkládat k výměně za nové české bankovky již neplatné bankovky Státní banky československé s padělanými kolky.

§ 15

Rovněž z praktických důvodů se končí možnost výměny již neplatných bankovek v hodnotách 100 Kčs 1989 (Gottwald), 20 Kčs 1970 (Žižka), 50 Kčs 1964 (SNP) a 10 Kčs 1960 (pionýrky). Tyto bankovky nebudou vzhledem ke své neplatnosti podléhat kolkování, a to by automaticky směrovalo případné majitele těchto neplatných bankovek k výměně do emisní banky s kvalitnější měnou.

V Praze dne 27. ledna 1993

předseda vlády České republiky

místopředseda vlády a ministr financí

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP