kterým se mění
a doplňuje zákon České národní
rady č. 547/1992 Sb., o zvýšení důchodů
v roce 1993
Parlament České
republiky se usnesl na tomto zákoně:
Zákon České
národní rady č. 547/1992 Sb., o zvýšení
důchodů v roce 1993, se mění a doplňuje
takto:
1. v § 1 se slova "o
10 %"
nahrazují slovy "o 15 %";
2. v § 2 se slova "0
22 %" nahrazují slovy "o 27 %"
3. Rozdíl mezi zvýšením
důchodů podle čl. 1 bodu'2 tohoto zákona
a zvýšením, přiznaným podle §
2 zákona č. 547/1992 Sb. před nabytím
účinnosti tohoto zákona, bude vyplacen nejpozději
do dvou měsíců od nabyti účinnosti
tohoto zákona.
4. Tento zákon nabývá
účinnosti dnem 1. března 1993.
J. Soural v. r. | L. Rymeš v, r. |
H. Lagová v. r. | J. Štrait v. r. |
D. Matulka v. r. | A. Váchalová v. r. |
Důvodová zpráva
1. Obecná část
Zákon o zvyšování
důchodů č. 46/1991 Sb. ukládá
valorizovat důchody při vzestupu životních
nákladů o 10 od poslední změny s přihlédnutím
k růstu životních nákladů v příštích
šesti měsících. Od úpravy důchodů
k 1.6.1992 se životní náklady důchodců
vyvíjely podle statistiky Federálního statistického
úřadu takto:
5. 1992 = | 100 | 12. 1992 = | 100 | |
ČR | ČR | |||
8. 1992 | 102,0 | |||
9. 1992 | 104,1 | |||
10. 1992 | 106,4 | |||
11. 1992 | 109,1 | |||
x | 12. 1992 | 111,2 | 100,0 | |
x | 2. 1993 | 122-123 | 110,0 |
Pozn. x=odhad
Vývoj životních
nákladů tedy přesáhl zákonem
stanovených 10 již koncem roku 1992. Valorizace byla
rozhodnuta zákonem č. 547/1992 Sb. až k 1.3.1993,
kdy životní náklady vzrostou přibližně
o dalších 10 (v důsledku zavedení nové
daňové soustavy a některých dalších
centrálně stanovených úprav).
Vládní odhady inflace
a dalších ekonomických veličin, z nichž
zmíněná právní úprava
vycházela, se zřetelně odchýlily od
skutečného vývoje. Opakuje se tudíž
situace kolem úpravy důchodů realizované
počátkem listopadu roku 1991, kdy se nezohlednila
určitá část inflačních
dopadů. Sociálně spravedlivé a nutné
je proto zvýšení důchodů, jež
předpokládá navrhovaná novela zákona
č. 547/1992 Sb., i když vyžaduje dodatečné
výdaje ze státního rozpočtu na rok
1993.
2. Zvláštní
část
K čl. 1 bod 1 a 2
V navrhovaných úpravách
se statisticky podchycené údaje o růstu životních
nákladů důchodců i kvalifikované
odhady očekávaného vývoje v této
oblasti pravděpodobně neodrážejí
v plném rozsahu. Pohybuje se tedy na samotné hranici
sociální únosnosti, což souvisí
s předpokládaným vývojem rozpočtových
příjmů a výdajů.
K čl. 2
Protože zvýšení
podle čl. 1 bodu 2 se týká důchodů
přiznaných od 1. ledna 1993, jejichž zvýšení
bylo zákonem č. 547/1992 Sb. stanoveno ode dne přiznání,
je nutno přechodným ustanovením upravit způsob
vyplácení rozdílů mezi původním
zvýšením podle § 2 zák. č.
547/1992 Sb. a zvýšením podle čl. 1
bodu 2 tohoto návrhu. Lhůta dvou měsíců
od nabytí účinnosti tohoto zákona
je navrhována s ohledem na reálnost výpočtu
a proveditelnost doplatku rozdílu.
K čl. 3
Považuje se za nezbytné,
aby se tíživé sociální postavení
důchodců zmírnilo co nejrychleji. Proto se
navrhuje nabytí účinnosti novely zákona
dne 1. března 1993.