Parlament České republiky

Poslanecká sněmovna

1993

I. volební období

(VII. volební období České národní rady)

45

Společná zpráva

výborů Poslanecké sněmovny Parlamentu k poslaneckému návrhu zákona o stavebním spoření a státní podpoře stavebního spoření (tisk 19 - ČNR 174)

Výbory ústavně právní, rozpočtový, hospodářský a pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí Poslanecké sněmovny Parlamentu, projednaly na svých schůzích v únoru 1993 návrh skupiny poslanců na vydání zákona o stavebním spoření a státní podpoře stavebního spoření (tisk 19) a doporučují Poslanecké sněmovně parlamentu, aby předložený návrh zákona schválila v tomto znění:

"Zákon

ze dne...........................

o stavebním spoření a státní podpoře stavebního spoření a o doplnění zákona České národní rady č. 587/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění zákona České národní rady č. 35/1993 Sb.

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

ČÁST I

STAVEBNÍ SPOŘENÍ

§1

Vymezení pojmu stavební spoření

Stavební spoření je účelové spoření spočívající

a) v přijímání vkladů [§ 1 odst. 2 zákona č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění zákona č. 264/1992 Sb.] od účastníků stavebního spoření,

b) v poskytování úvěrů' účastníkům stavebního spoření,

c) v poskytování příspěvku fyzickým osobám [§ 5 odst. 3 písm. d) zákona č. 576/ 1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice (rozpočtová pravidla republiky), ve znění pozdějších předpisů.] (dále jen "státní podpora") účastníkům stavebního spoření.

§2

Provozovatel stavebního spoření

(1) Provozovatelem stavebního spoření může být pouze banka, které bylo uděleno povolení podle zvláštního zákona, [§ 4 zákona č. 21 / 1992 Sb] pokud předmětem její činnosti je nouze stavební spoření a další činnosti podle tohoto zákona (dále jen "stavební spořitelna"). Povolení může být uděleno po souhlasu ministerstva financí (dále jen "ministerstvo") se zřízením stavební spořitelny.

(2) Při své činnosti podléhá stavební spořitelna bankovnímu dohledu podle zvláštního;; zákona, [Zákon č. 21/1992 Sb., ve znění zákona č. 264/1992 Sb. Zákon ČNR č. 6/1993 Sb., o České národní bance.] pokud tento zákona nestanoví jinak.

(3) Náležitosti žádosti o souhlas podle druhé věty odstavce 1 stanoví právním předpisem ministerstvo v dohodě s Českou národní bankou.

§3

Označení "stavební spoření" lze používat pouze pro formu spoření upravenou tímto zákonem a slova "stavební spořitelna" smí ve svém názvu používat pouze banka, která je provozovatelem stavebního spoření podle tohoto zákona.

§4

Účastník stavebního spoření

Účastníkem stavebního spoření (dále jen "účastník") může být jen fyzická osoba s trvalým pobytem na území České republiky, která uzavře se stavební spořitelnou písemnou smlouvu [§ 43 a násl. občanského zákoníku.] o stavebním spoření (dále jen "smlouva").

§5

Smlouva o stavebním spoření

(1) Ve smlouvě se účastník zaváže po sjednanou dobu spořit dohodnutou částku.

(2) Všeobecné obchodní podmínky stavební spořitelny stanoví, že účastník má po určité době nárok na poskytnutí úvěru ze stavebního spoření na financování bytových potřeb (dále jen "úvěr") za předpokladu zajištění jeho návratnosti.

(3) Úvěr smí být stavební spořitelnou poskytnut a účastníkem použit pouze na financování bytových potřeb.

(4) Délka čekací doby na poskytnutí úvěru je závislá na podmínkách konkrétní stavební spořitelny a je stanovena ve smlouvě. Nesmí však být kratší než 24 měsíců.

(5) Smlouva o stavebním spoření musí obsahovat úrokovou sazbu vkladu a úrokovou sazbu úvěru. Rozdíl mezi úrokovou sazbou vkladu a úrokovou sazbou úvěru může činit nejvýše 3%.

(6) Stavební spořitelna může podmínit uzavření smlouvy povinností účastníka sjednat životní pojištění pro zabezpečení závazků vyplývajících ze smlouvy v případě invalidity nebo smrti účastníka. Povinnost uzavřít pojištění a s tím spojené podmínky se uvádějí ve smlouvě.

(7) Stavební spořitelna provádí kontrolu použití poskytnutého úvěru. V případě použití úvěru na jiné než bytové potřeby, je stavební spořitelna oprávněna požadovat okamžité vrácení celkové částky poskytnutého úvěru nebo její části použité v rozporu s účelem úvěru. Účastník je v tomto případě povinen úvěr nebo jeho část vrátit ve lhůtě stanovené stavební spořitelnou.

(8) Účastník nesmí po dobu spoření se státní podporou podle jedné smlouvy uzavřít další smlouvu o stavebním spoření se státní podporou.

(9) Doba spoření začíná dnem uzavření smlouvy a končí poskytnutím úvěru nebo vyplacením státní podpory.

§6

Náležitosti smluv o stavebním spoření

Náležitosti smluv o stavebním spoření, kromě obecných náležitostí stanovených občanským zákoníkem, stanoví ministerstvo právním předpisem.

§7

Bytové potřeby

(1) Bytovými potřebami účastníka se rozumí

a) získání bytu,

b) výstavba nebo koupě stavby pro bydlení [§ 40 odst. 1 vyhlášky č. 83/1976 Sb., o obecných technických požadavcích na výstavbu, ve znění pozdějších předpisů.],

c) získání stavebního pozemku za účelem výstavby stavby pro bydlení nebo stavebního pozemku na kterém se nachází stavba pro bydlení,

d) změna [§ 1 vyhlášky č. 85/1976 Sb., o podrobnější úpravě územního řízení a stavebního řádu, ve znění pozdějších předpisů.], modernizace a údržba [§ 86 zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů.] bytu, stavby pro bydlení nebo její části, včetně úhrady případného podílu na úpravách společných částí,

e) stavební úprava [§ 1 odst. 3 vyhlášky č. 85/1976 Sb.] nebytového prostoru na byt,

f) úhrada závazků souvisejících s výše uvedenými účely s výjimkou pokut a dalších sankcí uložených účastníkovi za porušení jeho povinností při řešení jeho bytových potřeb.

(2) Bytová potřeba účastníka, na kterou stavební spořitelna poskytne ze stavebního spoření úvěr, se musí nacházet na území České republiky.

§8

Všeobecné obchodní podmínky

(1) Všeobecné obchodní podmínky stavebního spoření stavební spořitelna zveřejní vhodným způsobem před zahájením provozování stavebního spoření. Všeobecné obchodní podmínky musejí obsahovat alespoň tyto údaje:

a) provozované druhy stavebního spoření, typy smluv a podmínky jejich uzavírání,

b) postup při vyřizování smluv, úročení vkladů a úvěrů, délku čekacích lhůt na úvěr,

c) strukturu stavebního spoření, předpoklady a postup při poskytování úvěrů,

d) řízení při navrácení vkladů vypovězených smluv,

e) postup při vyřizování smluv v případě zániku stavební spořitelny nebo při odnětí povolení k provozování stavebního spoření povolujícím orgánem.

(2) Všeobecné obchodní podmínky schvaluje ministerstvo v dohodě s Českou národní bankou.

§9

Oznamovací povinnost stavební spořitelny

Stavební spořitelna je povinna poskytovat České národní bance a ministerstvu údaje podle podmínek a v termínech stanovených v povolení k provozování stavebního spoření. Tím nejsou dotčeny povinnosti stavební spořitelny podle zvláštních předpisů."

§ 10

Povolené podnikatelské aktivity stavební spořitelny

(1) V rámci provozování stavebního spoření může stavební spořitelna kromě přijímání vkladů a poskytování úvěrů účastníkům provozovat pouze tyto činnosti:

a) poskytovat účastníku úvěry, které slouží k dřívější úhradě nákladů na řešení bytové potřeby dle § 5 v případech, kdy účastník nemá ještě nárok na poskytnutí úvěru ze stavebního spoření,

b) poskytovat jiné úvěry na financování činností v oblasti bytového hospodářství,

c) přejímat záruky za půjčky, které by byla stavební spořitelna oprávněna podle tohoto zákona sama poskytnout,

d) podílet se majetkově v obchodních společnostech v případech, kdy tato účast bude sloužit k řešení bytových potřeb,

e) poskytovat úvěry obchodním společnostem, na nichž má majetkový podíl,

f) pro poskytování úvěrů podle písmen a), b) získávat potřebné zdroje od jiných věřitelů, úvěrových institucí či na finančním trhu vydáváním dluhopisů.

(2) Podíl na obchodních společnostech podle odst. 1 písm. d) nesmí přesáhnout jednu třetinu základního jmění společnosti a 15% vlastního základního jmění stavební spořitelny. Pohledávky z úvěrů podle odst. 1 písm. a) a b) nesmějí překročit 30% průměrného stavu prostředků na vkladových účtech účastníků.

(3) Činnosti uvedené v odstavci 1 může stavební spořitelna vykonávat jen za předpokladu, že budou přednostně zabezpečeny její závazky vyplývající z uzavřených smluv, a že nedojde ke zkracování lhůt splatnosti úvěrů nebo k prodlužování čekacích lhůt na jejich poskytnutí.

(4) Stavební spořitelna může chybějící prostředky k poskytování úvěru účastníkům získat na přechodnou dobu na finančním trhu. Tato doba nesmí být delší než jeden rok. Vyšší náklady s tím spojené nesmějí vést ke zhoršení podmínek pro účastníky stavebního spoření.

(5) Stavební spořitelna může volné prostředky na vkladových účtech účastníků (včetně státní podpory) použít pouze

a) k uložení na vkladové účty u jiné banky,

b) k nákupu státních dluhopisů, případně dluhopisů, na které stát převzal záruku.

(6) Průměrný objem takto použitých prostředků v běžném roce nesmí překročit 20% průměrného stavu prostředků na vkladových účtech účastníků.

(7) Omezení podle odstavce 6 neplatí první tři roky od vydání povolení k provozování stavebního spoření.

(8) Při porušení ustanovení odstavců 1 až 5 a při porušení ustanovení odstavce 6 trvajícím déle než 3 měsíce může Česká národní banka i na návrh ministerstva uložit opatřením k nápravě pokutu nebo odejmout povolení působit jako stavební spořitelna. Na tento postup se použijí ustanovení zvláštního zákona [§ 25 až 35 zákona č. 21/1992 Sb.].

ČÁST II

STÁTNÍ PODPORA

§ 11

Výše státní podpory

(1) Státní podpora přísluší účastníkovi při splnění podmínek stanovených v tomto zákoně a poskytuje se ze státního rozpočtu České republiky formou ročních záloh.

(2) Poskytovaná záloha státní podpory činí 25% z ročně uspořené částky, maximálně však z částky 18 000 Kč.

(3) Částka úspor přesahující 18 000 Kč v jednom roce se z hlediska posuzování nároků účastníka na státní podporu převádí do následujícího roku spoření.

§ 12

Poskytování státní podpory

(1) Na připsání roční zálohy státní podpory na účet má nárok každý účastník podle skutečně uspořené částky v příslušném roce.

(2) Nárok uplatňuje souhrnně za všechny účastníky stavební spořitelna písemnou žádostí u ministerstva, a to vždy po skončení kalendářního roku. Stavební spořitelna musí poukázané zálohy státní podpory rozúčtovat na účty účastníků nejpozději do jednoho měsíce od obdržení zálohy od ministerstva.

(3) V žádosti o roční zálohy státní podpory uvádí stavební spořitelna tyto údaje: a) počet účastníků, pro které je vyžadována v daném období záloha státní podpory,

b) počet účastníků, kteří v průběhu daného období nově uzavřeli nebo zrušili smlouvy, počet účastníků, kteří nesplnili smluvně stanovené podmínky stavebního spoření,

c) vyčíslení celkově požadované zálohy státní podpory.

(4) Ministerstvo je povinno částku ročních záloh státní podpory poukázat stavební spořitelně nejpozději do dvou měsíců od obdržení žádosti.

(5) V případě neúplnosti žádosti nebo pochybností o správnosti vykazovaných údajů je ministerstvo oprávněno vyžadovat doplnění. Po dobu, než je žádost doplněna nebo pochybnosti odstraněny, lhůta uvedená v odstavci 4 neběží.

§ 13

Výplata státní podpory

(1) Do doby vyplacení účastníkovi jsou připsané zálohy státní podpory na účtě účastníka pouze evidovány.

(2) V případě, že nebude účastník požadovat úvěr, je podmínkou pro výplatu podpory skutečnost, že po dobu pěti let s vkladem nenakládal. Pokud tato podmínka není splněna, ztrácí účastník nárok na výplatu státní podpory a na jeho účtě evidovaná částka státní podpory se v plné výši vrátí do dvou měsíců ministerstvu.

(3) Obdobně jako v odstavci 2 se postupuje v případě, kdy účastník bude žádat o úvěr. Po uplynutí minimální čekací doby podle § 5 odst. 4 může účastník podle podmínek konkrétní stavební spořitelny získat úvěr za předpokladu, že naspoří smluvně sjednanou částku. Nárok na výplatu státní podpory má účastník jen za skutečnou dobu spoření.

§ 14

Povinnosti stavební spořitelny

(1) Stavební spořitelna sleduje, zda účastníkovi trvá nárok na státní podporu. Pokud tento nárok z důvodu neplnění podmínek smlouvy nebo jejího vypovězení zanikl, stavební spořitelna další státní podporu nečerpá a je povinna příslušnou částku přijatých záloh státní podpory vrátit ministerstvu nejpozději do dvou měsíců od zjištění důvodů pro vrácení.

(2) Stavební spořitelna eviduje zrušené smlouvy a v pravidelných intervalech, alespoň čtyřikrát ročně kontroluje, zda jsou ukládány sjednané úložky a plněny podmínky smlouvy.

(3) Stavební spořitelna vrátí neoprávněně čerpané zálohy státní podpory nejpozději do dvou měsíců od data, kdy zjistí, že nastaly důvody pro její vrácení.

§ 15

Evidence státní podpory

(1) Státní podpora se eviduje až do jejího vyplacení účastníkovi nebo vrácení ministerstvu na účtě účastníka tak, aby bylo možno kdykoli vyčíslit její výši, a úročí se stejnou sazbou jako základní vklad účastníka.

(2) V případě vrácení státní podpory ministerstvu se z ní vzniklé úroky ponechávají účastníkovi.

§ 16

Státní dozor

(1) Kontrolu používání státní podpory provádí ministerstvo [§ 20 zákona č. 576/ 1990 Sb.]

(2) Stavební spořitelna je za tím účelem ministerstvu povinna poskytnout všechny údaje nezbytné k ověření výše poskytnuté státní podpory, jejího rozúčtování na účty účastníků a dalších skutečností, ovlivňujících využívání státní podpory.

(3) Při předkládání uvedených údajů pověřeným pracovníkům ministerstva se na stavební spořitelny nevztahuje povinnost zachovávat bankovní tajemství. [§ 38 zákona č. 21 / 1992 Sb.]

(4) O výsledcích prováděných kontrol se ministerstvo a Česká národní banka vzájemně informují.

§17

Vrácení státní podpory

(1) Ministerstvo uloží stavební spořitelně vrácení vyplacené části, případně celkově vyplacené státní podpory v případě porušení podmínek stanovených tímto zákonem, bez ohledu na to, zda porušení způsobil účastník či stavební spořitelna, a uloží pokutu až do výše 5% částky, kterou je stavební spořitelna povinna vrátit.

(2) Pokutu podle odstavce 1 stavební spořitelna neplatí v případě, že porušení podmínek zjistí sama a státní podporu vrátí bez rozhodnutí ministerstva.

(3) Vrátit státní podporu a zaplatit pokutu musí stavební spořitelna nejpozději do dvou měsíců ode dne doručení rozhodnutí ministerstva.

(4) Uložit vrácení státní podpory a uložit pokutu podle odstavce 1, lze do jednoho roku od zjištění, že podmínky pro čerpání státní podpory byly porušeny, nejdéle však do 5 let od porušení těchto podmínek.

(5) Po dobu nejméně deseti let od ukončení spoření je stavební spořitelna povinna archivovat všechny doklady týkající se výplaty státní podpory. Tímto ustanovením nejsou dotčeny lhůty v případech, kdy jiné právní předpisy stanoví lhůty delší.

ČÁST III

§18

Zákon České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů ve znění zákona České národní rady č. 35/1993 Sb., se doplňuje takto:

V § 4 se doplňuje písmeno s), které zní:

"s) Úroky z vkladů ze stavebního spoření, včetně úroků ze státní podpory, podle zvláštního zákona, 4a) jsou osvobozeny od daně z příjmů fyzických osob.".

Poznámka pod čarou zní:

"4a) Zákon č. /1993 Sb.,o stavebním spoření a státní podpoře stavebního spoření a o doplnění zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů.".

ČÁST IV

USTANOVENÍ ZÁVĚREČNÁ

§19

Pokud tento zákon nestanoví jinak, vztahují se na stavební spořitelny ustanoveni zákona č. 21/1992 Sb., o bankách, a zákona České národní rady č. 6/1993 Sb.,o České národní bance.

§ 20

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. dubna 1993.

V Praze dne 19. února 1993

JUDr. Miloslav VÝBORNÝ vr.
JUDr. Hana MARVANOVÁ vr.
předseda ústavně právního výboru
zpravodaj ústavně právního výboru
  
Ing. Vladimír BUDINSKÝ vr.
Ing. Josef HOLUB vr.
předseda hospodářského výboru
zpravodaj hospodářského výboru
  
Ing. Tomáš JEŽEK vr.
Ing. Richard MANDELÍK vr.
předseda rozpočtového výboru
zpravodaj rozpočtového výboru
  
Ing. Leopold ZUBEK vr.
Jan KRÁMEK vr.
předseda výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí
zpravodaj výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP