Poslanec Svatomír Recman: Pane předsedo,
členové vlády, vážená
sněmovno, chtěl bych se vyjádřit k
některým skutečnostem státního
závěrečného účtu a zároveň
bych přednesl i návrh na změnu usnesení
Poslanecké sněmovny ke státnímu závěrečnému
účtu tak, jak je uvedeno ve společné
zprávě, tisk 1693.
Přistupujeme k projednání jednoho z "bonbónků"
tohoto zasedání Poslanecké sněmovny,
státního závěrečného
účtu za rok 1994. Hodnotíme nejen příjmovou
a výdajovou stránku státního rozpočtu
za loňský rok, jeho provázanost a efektivnost
vynaložených prostředků, ale jak je
dobrým zvykem posledních let, i vývoj ekonomiky
České republiky na národohospodářské
úrovni, s přihlédnutím ke konkrétnímu
vývoji mikrosféry, se znalostí dopadu hospodářské
a fiskální politiky vlády a státních
orgánů na život celé společnosti
v tom duchu, jak o tom v úvodu hovořil i místopředseda
vlády pan Kočárník.
Zde se při posuzování řady rozhodujících
ekonomických ukazatelů rozcházíme
s předloženým hodnocením vlády,
které vidí situaci roku 1994 zpětně
podstatně růžověji než klub KSČM
a než jako celá řada dalších opozičních
poslanců a ekonomů.
Vláda České republiky hodnotí ekonomický
vývoj v České republice za rok 1994 jako
úspěšný s tím, že "od
počátku transformace byl zaznamenán jednoznačný
růst ekonomického výkonu". (Tabulka
B na první straně.) Ve skutečnosti je růst
méně výrazný, stále se pohybuje
na úrovni hlubokého poklesu roku 1992, kdy hrubý
domácí produkt je téměř o 20%
nižší než v roce 1989. Meziročního
růstu v roce 1994 o 2,6% bylo dosaženo také
proto, že v prvním čtvrtletí roku 1995
byl snížen hrubý domácí produkt
za rok 1993 o 0,6%, to znamená, že byla snížena
výchozí základna výpočtu HDP
pro rok 1994 o 23%. Proti původní základně
je růst jen o 2%.
V odvětví průmyslu a stavebnictví
bylo dosaženo určitého růstu především
v malých podnicích, kde jsou však výsledky
statisticky pouze odhadovány. Zemědělská
produkce a doprava dále poklesla. Od května 1994
se soustavně zvyšuje pasivum zahraničního
obchodu, které v měsíci březnu letošního
roku dosáhlo už hodnoty 18 mld. Kč. Rostoucí
dovoz a stagnující vývoz ohrožují
odbyt domácích výrobků nejen na domácím
trhu, ale i výraznější oživení
ekonomiky. Investiční výstavba celkově
nadále nezajišťuje ani prostou reprodukci ekonomiky.
Vážená sněmovno, státní
závěrečný účet zahrnuje
užití prostředků státního
rozpočtu za rok 1994. Při hodnocení plnění
tohoto úkolu je nutné:
1. Především konstatovat, že ve skutečnosti
příjmy i výdaje státního rozpočtu
ve srovnání s rokem 1993 reálně poklesly.
Zajímavá je i ta skutečnost, že oproti
avizovanému poklesu podílu veřejných
rozpočtů na tvorbě hrubého domácího
produktu oproti roku 1993, kdy bylo dosaženo 43%, vzrostl
podíl v roce 1994 na 44,6%.
2. Rozpočtový přebytek ve výši
10,4 mld. Kč u státního rozpočtu a
9,3 mld. Kč u veřejných rozpočtů
je podle našeho názoru fiktivní, protože
na financování některých výdajů
bylo použito i prostředků Fondu národního
majetku ve výši 16,5 mld. Kč z vyčleněných
18,3, mld. Kč, tzn. nikoliv z běžných
rozpočtových příjmů, nýbrž
na úkor majetkové podstaty státního
vlastnictví. Při takovém přístupu,
který neodpovídá zákonu ČNR
č. 171/1991 Sb., ve znění zákona č.
210/1993 Sb., by koneckonců mohl být státní
rozpočet přebytkový do té doby, dokud
nebude prodána poslední cihla z bývalého
národního majetku, vytvořeného z převážné
části v uplynulých 40 letech tzv. devastace
hospodářství. Byla rovněž vydána
emise státních dluhopisů v rozsahu 16,2 mld.
Kč. Jde tedy o příjmy buď neopakovatelné
nebo mající povahu dluhu, a to v rozsahu 32,7 mld.
Kč.
3. Na přebytku se polovinou podílelo překročení
příjmů, polovinou neplnění
výdajů, tedy restrikce. Daňové příjmy
v roce 1994 vzrostly proti roku 1993 pouze o 2,5% a rozpočtový
předpoklad nebyl splněn o více než 7
mld. Kč. Daň z příjmu právnických
osob byla proti roku 1993 nižší téměř
o 10%. O více než 19% vzrostlo pojistné na
sociální zabezpečení a proti rozpočtovým
předpokladům bylo vyšší téměř
o 10 mld. Kč. Dá se tedy tvrdit, že přebytek
státního rozpočtu je v podstatě vytvořen
pojistným.
4. Není objektivní tvrzení uvedené
v materiálu C na str. 30, že výdaje v sociální
oblasti byly o 7,9 mld. vyšší než příjmy
z výběru pojistného. Na důchodové
pojištění byla vybrána 101 mld. korun.
Na důchody bylo vyplaceno 84,2 mld. korun Na nemocenském
bylo vybráno 17,4 mld., vyplaceno 13,6 mld. korun, tedy
asi 16 mld. korun by mělo být blokováno na
důchody, na jejich valorizaci v roce 1995 resp. 1996. Není
správné z těchto prostředků
hradit sociální dávky ani státní
vyrovnávací příspěvek. Ten
vznikl jako kompenzace zvýšených cen potravin
po zrušení dotací v zemědělství.
Zdroje by na tento účel neměly být
hrazeny ze sociálního pojištění.
5. Příjmy státního rozpočtu
byly překročeny o 1,4% především
díky překročení příjmů
z pojistného na sociální zabezpečení
na 108,2%, zatímco daňové příjmy
splněny nebyly, zejména daň z příjmu
právnických osob na 88,4% a daň z přidané
hodnoty 90,9%. Je otázkou do jaké míry je
nutno toto neplnění připsat platební
neschopnosti podniků a do jaké míry snaze
velkých podniků podvést stát. V úvahu
je třeba rovněž vzít i skutečnost
na kolik přesně a hodnověrně byly
plánované daňové příjmy
stanoveny vládou ve státním rozpočtu
na rok 1994, tedy co padá na vrub objektivním znalostem
z hlediska krátké časové řady
od zavedení nové daňové soustavy,
popř. co bylo ponecháno vědomě jako
skrytá rezerva, tvořící dnes přebytek
státního rozpočtu.
Skutečností zůstává, že
příjmy státního rozpočtu zachraňovaly
příjmy srážené z mezd nejširších
vrstev zaměstnanců. Přitom, jak známo,
řada významných podniků zůstala
dlužna státnímu rozpočtu i za tyto odvody.
Nesplněné inkaso daňových příjmů
ve výši 7,2 mld. je však podstatně nižší
než suma odhadovaných daňových úniků
a patrně by se snadno uhradilo z nelegálních
výdělků obchodníků s lihovými
nápoji a lehkými topnými oleji. Zde zodpovědnost
státní správy za tento schodek nelze popřít.
6. Ve zprávě se tvrdí, že okresní
a obecní rozpočty skončily schodkem ve výši
1,1 mld. koruny. Ve skutečnosti je situace podstatně
složitější a horší. Okresní
úřady a obce použily mimo rozpočtové
zdroje 15,8 mld. korun. Jejich zadluženost vzrostla z 2,7
mld. v roce 1993 na 13,1 mld. korun v roce 1994. Některé
obce emitovaly komunální obligace, např.
Praha za 7,5 mld. a za 5 let bude muset splatit 10,5 mld. korun.
Z mých poznatků vyplývá a státní
závěrečný účet to potvrzuje,
že obce se zadlužují zhruba o částky
snížení státních dotací.
Proti roku 1992 byly menší o více než
10 mld. korun. To se zákonitě projeví krácením
výdajů obcí v dalších letech
při úhradě závazků.
7. Nečerpání výdajů, které
se rovněž podílelo na fiktivní přebytkovosti
státního rozpočtu, rozhodně nelze
považovat za úspěch. Je to spíš
nesplnění úkolů státní
správy. Částečná oprávněnost
některých neinvestičních nároků
včetně mzdových nároků učitelů,
lékařů a zdravotnického personálu
ve státním zdravotnictví, zaměstnanců
státních drah, nelze popřít. Je to
důsledkem mimo jiné i neplnění výdajové
stránky, šetření na nepravém
místě při vysokém přebytku
státního rozpočtu.
8. Abych jenom nekritizoval, chtěl bych podrhnout v závěru
tu skutečnost, že vypovídací schopnost
předkládaných státních rozpočtů
i státního závěrečného
účtu má jak po obsahové, tak i po
formální stránce vzestupnou tendenci. To
se rovněž týká i stanoviska Nejvyššího
kontrolního úřadu ke Státním
u závěrečnému účtu,
i když bylo rozdáno poslancům v malém
časovém předstihu před plenárním
zasedáním, nebylo proto k dispozici pro jednání
ve výborech. V následujícím období
však nevidím důvod proč by tomu nemohlo
být jinak.
V závěru svého vystoupení bych chtěl
panu místopředsedovi položil pět otázek.
První otázka - v předložené zprávě
i ve stanovisku NKÚ zaznělo upozornění
na nepříznivý stav dvou složek daně
z přidané hodnoty - vybíraných na
celnicích a finančních úřadech.
Na celnicích je plus 95,57 mld., na finančních
úřadech to je mínus 13,6 mld. Chtěl
jsem se zeptat, jestli ministerstvo financí podrobněji
zpracovalo analýzu mínusového výnosu
DPH vybíraného finančními úřady,
než je uvedeno v publikaci 1692.
Za druhé. V předložených materiálech
jsou uvedena v některých kapitolách rozpočtová
opatření. Chtěl bych se zeptat pana ministra,
kolik těchto rozpočtových opatření
bylo v průběhu roku 1994 jím, jako ministrem,
vydáno.
Za třetí. Chtěl jsem se zeptat na plnění
usnesení z 15. schůze Poslanecké sněmovny
z roku 1993 a 25. schůze Poslanecké sněmovny
z prosince 1994, ve kterém bylo vládě sněmovnou
doporučeno, jak naložit s přebytkovými
prostředky, ale částečně na
to bylo odpovězeno už v expoze pana ministra, takže
to vypouštím.
Čtvrtý dotaz - chtěl bych se zeptat, kdy
budou hotova nová rozpočtová pravidla, popř.
kdy budou dána poslancům k dispozici.
A za páté, jestli neuvažuje ministerstvo financí
v souvislosti s tvorbou nových rozpočtových
pravidel popř. s přípravou státního
rozpočtu na rok 1996 s odděleným sledováním
hospodaření obcí a okresních úřadů,
neboť obce jsou samosprávné orgány a
okresní úřady jsou konec konců orgány
státní správy, jako ministerstva.
Teď bych chtěl předložit sněmovně
pozměňovací návrhy k usnesení
státního závěrečného
účtu na rok 1994 a tento výtisk bych předal
společnému zpravodaji, aby ho mohl sledovat.
Tyto pozměňovací návrhy se týkají
společné zprávy. První pozměňovací
návrh - v bodě II. bere na vědomí
- 1) nahradit středník čárkou a doplnit
stávají text textem "s výjimkou státního
fondu kultury České republiky;".
Za druhé v bodě III. kde se vyslovuje souhlas 1)
ponechat body a), b), c), d), g), h), j), k), l), m), n), o),
p), q), a r). Přečíslovat položky právě
přečtené na a) - o). Vložit nový
bod p: "p) částku 5 561 840 000 korun převést
na zvláštní účet určený
výhradně pro budoucí potřeby systému
důchodového zabezpečení;".
Za třetí. V bodě III. nově formulovat
bod 2: "2) s převedením nevyčerpaných
prostředků z přebytku státního
rozpočtu za rok 1993 ve výši 453 779 000 korun
na zvláštní účet určený
výhradně pro budoucí potřeby systému
důchodového zabezpečení;"
Za čtvrté. Doplnit o bod IV.: "IV. doporučuje
vládě 1) zřídit v návrhu státního
rozpočtu na rok 1996 samostatnou rozpočtovou kapitolu
s názvem Pojistné na sociální zabezpečení
a příspěvek na státní politiku
zaměstnanosti; 2) stanovit pravidla pro vedení zvláštního
účtu určeného výhradně
pro budoucí potřeby důchodového zabezpečení
a stanovit pravidla a způsob hospodaření
s těmito prostředky".
Za páté. Doplnit o bod V.: "V. doporučuje
ministerstvu financí 1) zpracovat podrobnou analýzu
čerpání výdajů státního
rozpočtu v závěru roku 1994 pro potřeby
Poslanecké sněmovny; 2) zpracovat podrobnou analýzu
mínusového výnosu DPH vybírané
finančními orgány, pro potřeby Poslanecké
sněmovny". Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slova se
ujme paní kolegyně Čelišová,
připraví se pan kolega Vrcha.
Poslankyně Květoslava Čelišová:
Pane předsedající, pane ministře,
dámy a pánové, dovolte, abych vás
seznámila se stanoviskem poslaneckého klubu KSČM
ke státnímu závěrečnému
účtu za rok 1994. Poslanecký klub KSČM
považuje zákon o státním rozpočtu
a recipročně i zákon, kterým se schvaluje
státní závěrečný účet
za příslušný rozpočtový
rok za rozhodující ekonomické zákony.
Návrh státního rozpočtu na rok 1994
byl projednán a schválen toutou sněmovnou
na 15. schůzi Poslanecké sněmovny 7. prosince
1993. Klub tehdy zákon o státním rozpočtu
na rok 1994 nepodpořil. Výhrady a připomínky,
které z našeho kubu zazněly byly zásadní
povahy a charakterizovaly rozdílný přístup
vládní koalice a KSČM k ekonomické
transformaci naší společnosti v prosazování
hospodářské, finanční a měnové
politiky vlády, což mělo a má svůj
odraz ve fiskální politice vlády vyjádřené
státním rozpočtem a nyní projednávaným
státním závěrečným účtem
za rok 1994.
Naše poznatky a zkušenosti z poslanecké práce
v uplynulém období potvrdily většinu
našich obav a výhrad, které zde ve sněmovně
zazněly v rozpravě ke státnímu rozpočtu
na rok 1994 nejen z našich řad, ale i od dalších
opozičních poslanců a nebyly vyvráceny
ani v předloženém sněmovním tisku
1692.
Náš poslanecký klub je toho názoru,
že vláda České republiky při
hodnocení ekonomického vývoje v České
republice za rok 1994 nepřiměřeně
zveličuje pozitivní stránky hospodářského
a finančního vývoje a oslabuje nebo zamlžuje
negativní stránky. Vzniká tak jednostranný,
pokřivený obraz stavu a vývoje české
ekonomiky, s níž poslanci KSČM nemohou vyslovit
souhlas.
Kladně se hodnotí makroekonomická rovnováha,
ale ani slůvko nevysvětluje rozpor mezi deklarovaným
oživením téměř ve všech
sektorech národního hospodářství
a současným trvalým poklesem kurzu akcií.
Kladně se hodnotí příliv zahraničního
kapitálu, ale ani zmínka není věnována
skladbě a vysoké míře neproduktivního
akvizičního kapitálu v portfoliových
investicích a spekulačního úvěrového
kapitálu, přilákaného vysokou úvěrovou
mírou v České republice.
Část zahraničního kapitálu
jde na úkor výprodeje národního bohatství.
Rovněž není věnována pozornost
soustavnému růstu zahraničního dluhu
České republiky, který dosáhl ke konci
loňského roku výše 10.3 mld. dolarů,
tedy podstatně více, než činila v 80.
letech zadluženost celého Československa.
Kladně se hodnotí ukončení procesu,
vládou příhodně nazvaného "hromadnou
privatizací". Zpráva se vsak nezmiňuje
o tom, zda privatizované podniky dostaly skutečně
zodpovědného vlastníka. Nezmiňuje
se o nedořešené privatizaci klíčových
podniků v oblasti hornictví, těžkého
průmyslu, rafinerií, spojů a chaotické
privatizaci zdravotnictví, o miliardových škodách,
které českému hospodářství
kvapně a samoúčelně prováděná
privatizace způsobila.
Bylo by možné pokračovat ve výčtu
dalších zamlžovaných nebo zlehčovaných
skutečností v návrhu státního
závěrečného účtu za
rok 1994. Lze je shrnout do konstatování, ze zatím
se vládě dařilo spíše oddalovat
řešení skutečných věcných
problémů naší ekonomiky, než je
opravdu řešit metodami liberální ekonomické
politiky a zároveň je promítnout do státního
závěrečného účtu. Zatím
neřešené problémy narůstají
a v budoucnu je ucítíme s mnohonásobnou silou.
Shrneme-li státní závěrečný
účet jako tvorbu a užití fiskálních
prostředků, pak z pohledu klubu KSČM by vytváření
a užití prostředků státního
rozpočtu mělo sloužit k zabezpečení
těch úkolů, v nichž je stát nezastupitelný
- zejména v oblasti sociální, vzdělávání,
vědy a kultury, v oblasti zdravotnictví a ochrany
životního prostředí, rozvoje měst
a obcí, bydlení, stejně jako při zajišťování
obrany země a ochrany bezpečnosti jejích
občanů.
Přitom právě v těchto rozhodujících
oblastech života společnosti došlo opětovně
ke zhoršení situace nebo k stagnaci.
Podpořit schválení státního
závěrečného účtu České
republiky za rok 1994 by znamenalo nejen schválení
výsledků ekonomické a fiskální
politiky vlády České republiky za loňský
rok, ale i souhlas s formami, metodami a prostředky k jejich
prosazování.
Zejména z těchto důvodů náš
poslanecký klub schválení státního
závěrečného účtu za
rok 1994 nepodpoří. Pozměňovací
návrhy ke společné zprávě jsme
předali. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slova se
ujme kolega Vrcha. Připraví se kolega Štrait.
Poslanec Oldřich Vrcha: Vážené
dámy, vážení pánové, váženy
pane předsedající, k vládnímu
návrhu státního závěrečného
účtu České republiky mám tyto
závazné připomínky.
Na daních z příjmů právnických
osob dochází k porušování závažných
postupů při výkonu správy daně.
Jak jsem již uvedl ve své interpelaci na pana premiéra
Václava Klause, že vláda předkládá
návrhy zákonů, které se často
mění, je neschopností jejích předkladatelů
či změnou počasí. Takováto
vláda by měla podat demisi. Na toto však pan
premiér nereagoval.
Nyní je jasně patrno, že složitostí
zákona o daních z příjmů dochází
k chybám. Proto také tento musel byt "pouze
devětkrát měněn".
Celní úřady i okresní finanční
úřady porušují příslušné
zákony. Na základě této skutečnosti
jsem interpeloval pana ministra financí Ivana Kočárníka
- bezvýsledně.
Schodek z DPH činí cca 14 mld. Kč, což
je v neprospěch státního rozpočtu.
Je nutné zvážit jednu velmi závaznou
skutečnost, ze bylo použito nižšího
kurzu pro převod cizí měny. Dále,
nesprávného stanovení celní hodnoty,
nedostatečného vymáhání nedoplatků
cla, včetně možností exekuce.
V oblasti nedaňových příjmů
v předloženém státním závěrečném
účtu za rok 1994 u položky - odvody České
národní bance - je nulové plnění.
Rozpočet byl však stanoven ve výši 1,2
mld. Kč (viz zákon o CNB č. 6/1993).
Dále upozorňuji, ze nedostatek mzdových prostředků
policistů za měsíc prosinec 1994 řešilo
Ministerstvo financí tím, ze souhlasilo s čerpáním
mzdových prostředků schváleného
rozpočtu Ministerstva vnitra na rok 1995.
Nelze přehlédnout fakta o úsporách
dosažených oblastí důchodového
zabezpečení, dávek nemocenského pojištění.
Dávky sociálního charakteru vykazují
nečerpaný přebytek více než 10
mld. Kč.
Takto bych mohl pokračovat dále v závažných
nedostatcích předloženého vládního
návrhu státního závěrečného
účtu České republiky.
Závěrem chci podotknout, ze na straně jedné
se vykazuje přebytek 10 mld. Kč, na straně
druhé jsou čerpány prostředky určené
pro rok 1995. Považuji toto za "komunistický
blafák" na nás, na všechny, na poslance
i občany tohoto státu.
Proto doporučuji Poslanecké sněmovně
Parlamentu České republiky, aby tento vládní
návrh nepřijala. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Prosím
kolegu Štraita. Připraví se pan kolega Skočovský.
Poslanec Jaroslav Štrait: Váženy pane
předsedající, dámy a pánové,
dovolte mi krátkou poznámku na téma - využití
přebytků roku 1994 a naši důchodci.
Žádný pozměňovací návrh
nepřednesu.
Již třetí rok podává náš
klub, ale i další kluby, trpělivě návrhy,
aby v souladu s vládním prohlášením
byly finanční prostředky vybrané na
důchody, ponechány pro současné a
budoucí potřeby této kapitoly.
Za poslední 3 léta, včetně očekávaného
přebytku letos, už jde o 37 mld. Kč. Dovolte
mi, i když to tady v určitých polohách
zaznívalo, komplexnější rekapitulaci.
Na pojistném na sociální zabezpečení
a politiku zaměstnanosti vybral resort Ministerstva práce
a sociálních věcí v roce 1994 celkem
126 mld. Kč. Pojistné na důchodové
zabezpečení představuje z této částky
77,7%, tj. 97,9 mld. Kč.
Dále se z rozpočtu dočteme, ze na důchodové
dávky bylo vyplaceno 84,24 mld. Kč.
Přebytek v roce 1994 byl tedy 13,66 miliard Kč.
Díky této "úspoře" se tak
stal státní rozpočet fakticky přebytkovým.
Kdybychom s trochou nadsázky odečetli kladné
saldo z oblasti důchodového zabezpečení,
tak by státní rozpočet vykázal schodek
3,3 miliardy Kč. Poslanecká sněmovna podobné
návrhy o důchodových fondech a zvláštních
účtech, případné kapitalizování
těchto peněz, ač i ve vládním
prohlášení to bylo, nebudu to opakovat, již
dvakrát většinově odmítla. My
jsme opět letos přinesli přesné návrhy
v tomto duchu. Jsme ochotni jednat např. o tom, ze lze
určitou část přebytku rozpočtu
přesunout např. do jiných sociálních
oblastí, ev. propopulačních opatření,
ale v žádném případě k
posilování státní byrokracie či
umazávání státního dluhu ČR.
Na transparentním hospodaření s finančními
prostředky, které jsou vybrány na pojistném
na důchodové zabezpečení, trvají
dnes nejen organizace důchodců, ale i odbory, většina
opozičních. ale i některé vládní
strany. Jako příklad dávám obsáhlou
úvahu kolegy Karla Ledvinky v Sondách č.
13 z 10. 4. 1995, kde charakterizuje postup, kdy vláda
použije prostředky vybrané na důchodové
dávky na jiné účely, za porušení
zákona. Jde o tento obsáhlý, téměř
dvoustránkový článek s podtitulem
O sociálním programu ODA s jejím místopředsedou
a místopředsedou Poslanecké sněmovny
Karlem Ledvinkou. (Řečník ukazuje zmíněný
článek.) Já se domnívám, podobně
jako pan kolega Ledvinka, totéž. Ekonom by ještě
doplnil, že vytvoření zvláštních
účtů by mohlo být velmi dobrým
protiinflačním opatřením. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Kolega
Skočovský se ujme slova, připraví
se kolega Křížek.
Poslanec Miloš Skočovský: Vážený
pane předsedající, vážené
dámy a pánové, chtěl bych jenom v
několika větách si povšimnout několika
podle mého názoru systémových závad
ve státním závěrečném
účtu. Ke konkrétním číslům
už toho tady bylo řečeno hodně. S lecčíms
se souhlasit dá, na lecos mám jiný názor,
ale obecně bych chtěl říci tolik.
Myslím si, že státní závěrečný
účet má být vlastně formou
určité bilance toho, jak jsme vlastně hospodařili
za uplynulé období. Výsledkem této
bilance má být nejen konstatování
toho, že jsme nějak hospodařili, ale také
pomoci této bilance ukázat si na závady a
chyby a poučit se z nich. Udělat si z nich závěry
pro příští období, pro další
rozpočet, pro další hospodaření.
Já osobně si myslím, že tak jako bylo
např. na stránce příjmů nesplněno
8,5 miliard Kč, jak daně z přidané
hodnoty, tak daně z příjmů právnických
osob, a překročeny zhruba o 10 miliard příjmy
z pojistného, pokud by to bylo jednou, jeden rok, pokládám
to za únosnou chybu, řekněme do 10% by to
bylo přijatelné. pokud je to ovšem už
druhý rok a je to zhruba stejné, neliší
se to příliš od roku 1993, myslím, ze
je tu určitá chyba v logických úvahách
a v nedostatku opatření směrujících
k odstranění závad nebo nesprávností,
které se dějí. Myslím si, že
v tomto by se mělo něco udělat, abychom za
rok nepřišli s tímtéž, že
jsme nesplnili daň z příjmů právnických
osob, nesplnili jsme DPH a překročili jsme pojistné.
K velké závadě počítám
to, že neprojednáváme současně
se státním závěrečným
účtem také hospodaření Fondu
národního majetku. Vůbec stav Fondu národního
majetku, jak se tam pohybuje státní majetek. l když
Fond národního majetku není součástí
státního majetku, presto je to státní
majetek a jako státní majetek bychom ho měli
posuzovat dohromady. Časové a místní
odlišení znamená, že se ztrácí
komplexní pohled vůbec na hospodaření.
Další závadou je smíchávání
příjmů a výdajů, zejména
příjmů tak, že mimorozpočtové
příjmy a ostatní příjmy se
míchají tak, že se těžko dekóduje,
co vlastně odkud přišlo a kam se co vlastně
dalo. To by rovněž mělo být zpřesněno.
Velkou důležitost dávám tomu, že
Parlament by měl mít pod dohledem komplet celé
hospodaření. Mě pohladila po duši slova
našich kolegů poslanců z Bundestagu minulý
týden, kdy jsme se bavili o rozpočtech a konstatovali,
jak vypadá rozpočet a státní závěrečný
účet u nich. Rozpočet ve Spolkové
republice Německo má 8 tisíc položek
na 8 tisících stránek, a toto vše sleduje
rozpočtový výbor a prostřednictvím
rozpočtového výboru parlament. Stejných
8 tisíc položek sleduje v rámci státního
závěrečného účtu. Doufám,
že k tomu brzy dospějeme. Začali jsme před
3 lety s nějakými 50 stránkami, letos jsme
někde okolo 500 stránek. Předpokládám,
že zde přítomný pan ministr se bude
dále polepšovat a skončíme brzo u těch
5 tisíc. My se toho asi v tomto volebním období
nedožijeme. Těch 5 tisíc stránek není
samoúčelných, jenom proto, že je tady
80 cm papíru. Znamená to podrobnou, konkrétní
kontrolu, podrobný, přesný přehled,
co se ve státě vlastně děje. Byl bych
rád, kdyby se toto u nás skutečně
stalo.
Dál pokládám za chybu, že nemáme
pregnantní předpisy o využití a kontrole
přiznaných dotací. V této oblasti
se děje stále mnoho nepravostí a zatím
se moc neudělalo v tom, abychom ty nepravosti omezili.
Rád bych věděl, jestli se toho brzo dožijeme.
O míchání výdajů jsem už
mluvil. Souvisí to s místními rozpočty.
Myslím si, že ministerstvo financí věnuje
malou pozornost vůbec oblasti místních rozpočtů.
Jak jsem říkal, chyba 10% je přijatelná,
ta se musí tolerovat. Chyba 50% už není normální
chyba. Když příjmy místních rozpočtů
jsou splněny na 150% a výdaje na 140%, asi tu byla
nějaká chyba v systému. Byl bych rád,
kdyby se i tato oblast nějakým způsobem trochu
srovnala tak, aby se dostala do normálních kolejí.
Chyba 10 - 20% prosím, ale 50% - to už je trochu příliš.
Znamená to, že této oblasti se věnovala
příliš malá pozornost.
Jedním z důležitých údajů,
který by parlament měl znát, je přesný
stav státní správy. V rozpočtu našich
jižních nebo severozápadních sousedů
se každý poslanec dozví až do posledního
vrátného, kolik je zde lidí - státních
zaměstnanců, jak jsou zařazeni, kolik dostávají
peněz, kolik mají počítačů,
v kolika jezdí autech. To všechno je součástí
materiálů týkajících se rozpočtu
i státního závěrečného
účtu. Byl bych rád, kdybychom k tomu dospěli
také. Musím konstatovat, že ministerstvo financí
se lepší, naše podklady jsou čím
dál tím podrobnější, ale máme
toho ještě hodně co dohánět.
Pokud se týká přebytku, o kterém se
zde mluvilo nejvíc, to je 10,5 miliardy, pokládám
za vhodné, aby se neobjevily nikde jako inflační
peníze. Myslíme si, ze přinesou daleko víc
ve formě investic pro další rozvoj, že
jejich přínos bude větší než
jaký by byl, kdybychom to umrtvili jenom jako splátku
na státní dluh. Suma sumárum, návrh
státního závěrečného
účtu v principu podpoříme. Děkuji
vám.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slova se
ujme pan kolega Křížek. Pak jsem přihlášen
já a jiné přihlášky nemám.
Prosím kolegy, pokud by ještě chtěli
hovořit, ať se přihlásí.