Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky

VII. volební období

186

Odpověď

ministra obrany ČSFR Ing. Imricha Andrejčáka na interpelaci podanou poslancem SN K. Novákem ve věci vrácení historického majetku městu Rokycany (tisk 141)

MINISTER OBRANY

Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky

Č. j.: 37715-84

V Praze dne 24. listopadu 1992

Vážený pane poslanče,

obrátil jste se na mne s interpelací ve věci navrácení historického majetku městu Rokycany. K tomu sděluji.

Město Rokycany uplatňuje nárok na navrácení historického majetku obce v polesí Čilina na základě zákona č. 172/1991 Sb., o převodu některých věci z majetku České republiky do vlastnictví obcí. Ustanovení § 2 odst. 1 citovaného zákona však stanoví, že takto lze řešit pouze nemovitý majetek, který je ve vlastnictví České republiky.

K nemovitostem v polesí Čilina náleží právo hospodaření s. p. Vojenské lesy a statky a vlastníkem je čs. stát a nikoli Česká republika. Z těchto důvodů nelze majetek vydat obci podle zák. č. 172/1991 Sb.

Lesní pozemky spadající do polesí Čilina byly získány s. p. VLS do Západočeských státních lesů Plzeň v roce 1965 na základě požadavku FMO. Důvodem byla potřeba zřídit režimové cvičiště pro potřeby raketových vojsk a dělostřelectva Čs. armády. V současné době již Čs. armáda v tomto prostoru výcvik neprovádí. Pozemky jsou však i nadále provozními jednotkami s. p. VLS řádně obhospodařovány. Ze strany orgánů státní správy lesního hospodářství nebyly vzneseny požadavky na změnu vlastnických vztahů.

Z hlediska platných právních norem se řídí nakládání s majetkem státních podniků mimo jiné ustanovením § 45 odst. 1 zák. č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby. Státní podnik může realizovat převod vlastnictví k nemovitostem, ke kterým má právo hospodaření pouze na základě výjimky udělené příslušnou vládou dle ustanovení § 45 odst. 2 citovaného zákona.

V případě udělení výjimky by však dotčené lesní pozemky přešly do vlastnictví České republiky a do práva hospodaření s. p. Lesy České republiky.

Tento postup je jediné možné řešení, které odpovídá vše právním předpisům, které musí být orgány státní správy bez výjimky dodrženy.

Doporučuji proto, i vzhledem k platnému moratoriu na převody vlastnictví majetku čs. státu, řešit problematiku hospodáře na polesí Čilina v roce 1993 cestou Ministerstva zemědělství ČR, které je pověřeno výkonem státní správy lesního hospodářství.

S pozdravem

Vážený pan

doc. MUDr. K. NOVÁK, CSc.

poslanec Sněmovny národů

Federálního shromáždění ČSFR

Praha 1

 

Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky

VII. volební období

Dodatek k tisku 186

Dodatečná odpověď ministra obrany ČSFR Ing. Imricha Andrejčáka na interpelaci podanou poslancem SN K. Novákem ve věci vrácení historického majetku městu Rokycany (tisk 141)

MINISTER OBRANY

Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky

Č. j.: 37902-84

V Praze dne 7. prosince 1992

Vážený pane poslanče,

obrátil jste se na mne s interpelací, kterou žádáte doplnit mé stanovisko ze dne 23. listopadu 1992 k problematice navrácení historického majetku městu Rokycany. Žádáte odpověď na otázku, proč celá záležitost probíhá zatím velmi zdlouhavě, když nárok města Rokycany je zcela jasný. Jsem nucen konstatovat, v souladu se zněním odpovědí na pravé dvě otázky, se kterými jste vyslovil spokojenost, že stávající právní řád neumožňuje předat dotčené lesní pozemky do vlastnictví města. Z tohoto důvodu lze požadavek starosty města Rokycany považovat za zcela jasný pouze z hlediska historického, ale ne právního. Toto bylo, dle mně daných informací panu starostovi při jednáních zdůrazňováno. Způsob řešení případného uvolnění pozemků polesí Čilina z práva hospodaření s. p. VLS pak vychází z obecně platných právních norem.

Pokud jde o zdlouhavost řešení a vydávaná stanoviska složek vojenské správy je skutečností, že došlo k určitému nekoordinovanému projednávání. Požadavek starosty města Rokycany z října 1991 byl postoupen náčelníkem UIS-HUSS/GŠ plk. Ing. Dostrašilem k řešení Vojenské ubytovací a stavební správě Plzeň jako restituční požadavek, k jehož posouzení měla tato správa podklady. Zároveň byl požadavek podnětem pro posouzení celkové využitelnosti polesí Čilina pro potřeby výcviku vojsk a hospodářskou činnost s. p. VLS. Závěr byl sdělen panu starostovi v červnu 1992 s tím, že přestože v současné době není prostor pro činnost Čs. armády vyučit, konečné závěry budou přijaty po vyjasnění potřeb vojsk v souvislosti s probíhající reorganizací a redislokací.

Součástí stanoviska bylo i upozornění na platnou právní úpravu, která převod neumožňuje.

Věc byla dále předmětem jednání pana starosty na FMO v červenci 1992, které však nemohlo vznesený požadavek řešit jinak.

Vážený pane poslanče, jsem si vědom, že stanovisko orgánů vojenské správy, které vychází z platných právních norem, je z hlediska zájmů města Rokycany předmětem nepochopení. V současné době bylo s konečnou platností rozhodnuto, že prostor Čilina již nebude k výcviku vojsk využíván. Zůstává však stále ve vlastnictví č. státu a právu hospodaření s. p. Vojenské lesy a statky, proti čemuž nebylo zatím vzneseno ze strany orgánů státní správy lesního hospodářství námitek.

Potvrzuji ochotu řešit problematiku hospodáře na polesí Čilina cestou orgánů státní správy lesního hospodářství.

S pozdravem

Vážený pan

doc. MUDr. K. NOVÁK, CSc.

poslanec Sněmovny národů

Federálního shromáždění ČSFR

Praha


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP