Federální shromáždění České s Slovenské Federativní Republiky
VII. volební období
179
Vládní návrh
Zákon
Federálního shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky
ze dne ........................
o zániku státní organizace Československé státní dráhy
Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo na tomto zákoně:
§ 1
Uplynutím dne 31. prosince 1992 zaniká státní organizace Československé státní dráhy a specializované železniční organizace [§ 16 zákona č. 68/1989 Sb., o organizaci Československé státní dráhy.] (dále jen "Československé státní dráhy").
§ 2
/1/ Pro rozdělení nemovitých a movitých věcí, tvořících s věcí nemovitou z funkčního hlediska jeden celek, majetkových a jiných práv ve vlastnictví České a Slovenské Federativní Republiky, ke kterým vykonávají právo hospodaření Československé státní dráhy, dále pro rozdělení práv a povinností z pracovně právních vztahů, majetkových práv a jiných práv a závazků Československých státních drah vyplývajících z mezinárodní spolupráce v oboru železnic, se použije územní princip.
/2/ Zánikem Československých státních drah přecházejí majetek, práva a povinnosti včetně práv a povinností z pracovněprávních vztahů podle odstavce 1 na nástupnické organizace určené zákonem České národní rady a na nástupnické organizace určené zákonem Národní rady Slovenské republiky (dále jen "nástupnické organizace").
§ 3
Při dělení majetku, práv a povinností Československých státních drah, u nichž nelze uplatnit územní princip podle § 2 tohoto zákona, se použije princip odpovídající zásadě podílu počtu obyvatel České republiky a Slovenské republiky, podle něhož přechází majetek ke dni zániku Československých státních drah na nástupnické organizace v České republice a na nástupnické organizace ve Slovenské republice v poměru dva ku jedné.
§ 4
Práva a povinnosti Československých státních drah, vyplývající z mezinárodních smluv a z členství v mezinárodních organizacích, které nepřecházejí na nástupnické organizace podle územního principu, přecházejí zánikem Československých státních drah ve stejném rozsahu na nástupnické organizace v České republice a na nástupnické organizace ve Slovenské republice.
§ 5
Při dělení majetku Československých státních drah se uplatňuje hospodárnost, funkčnost a zachování dalšího využití tohoto majetku, aniž by byly dotčeny principy dělení majetku, podle tohoto zákona.
§ 6
/1/ K zajištění rozdělení majetku, práv a povinností Československých státních drah a přechodu tohoto majetku, práv a povinností na nástupnické organizace v České republice a na nástupnické organizace ve Slovenské republice, jmenuje vláda České republiky a vláda Slovenské republiky své zmocněnce.
/2/ O vzájemném majetkovém a právním vypořádání uzavřou zmocněnci obou vlád protokoly.
§ 7
Zákon č. 68/1989 Sb., o organizaci Československé státní dráhy se zrušuje dnem 31. prosince 1992.
§ 8
Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.
Důvodová zpráva
Obecná část
Ústavní rámec pro zpracování tohoto zákona je dán ustanovením článku II. bodu 1 ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o čs. federaci, ve znění pozdějších předpisů, podle kterého se zákonem Federálního shromáždění rozdělí a převede majetek, práva a povinnosti státní organizace Československé státní dráhy na nově vzniklé republikové organizace pro železniční dopravu.
Předkládaný návrh zákona zrušuje zákon, kterým byla zřízena státní organizace Československé státní dráhy, upravuje rozdělení a přechod majetku, práv a povinností na nástupnické republikové organizace.
Návrh zákona není speciálním zákonem k návrhu zákona o způsobech dělení majetku České a Slovenské Federativní Republiky mezi Českou republiku a Slovenskou republiku a o přechodu majetku, práv a závazků České a Slovenské Federativní Republiky na Českou republiku a Slovenskou republiku, neboť k rozdělení Československých státních drah dochází bez ohledu na existenci či neexistenci federace v roce 1993.
Návrh zákona bere za základ územní princip, který odpovídá přiměřeně Vídeňské úmluvě o sukcesi států ve vztahu ke státnímu majetku, státním archivům a státním dluhům z roku 1983. Dále je použit princip dělení majetku, práv a povinností podle počtu obyvatel.
Zvláštní část
K § 1
Zákonem zaniká organizace Československé státní dráhy a specializované železniční organizace, zřízené podle zákona o organizaci Československé státní dráhy. Vzhledem k tomu, že založení nástupnických organizací v republikách a rozdělení majetku, práv a povinností Československých státních drah si vyžádá určitý časový prostor, je účinnost zániku stanovena ke dni 31. prosince 1992.
K § 2
Vychází se ze skutečnosti, že je třeba rozdělit jednak majetek ve vlastnictví ČSFR, ke kterému vykonávají ČSD a specializované železniční organizace právo hospodaření a jednak vlastní majetek, práva a povinnosti ČSD. Pro rozdělení a přechod tohoto majetku, práv a povinností se použije zásadně územní princip. Zánikem uvedených organizací nezanikají pracovněprávní vztahy pracovníků pracujících především v organizačních jednotkách ČSD a ve specializovaných železničních organizacích, ale veškerá práva a povinnosti z pracovněprávních vztahů přejdou na nástupnické organizace.
K § 3
U majetku, práv a povinností, při jejichž dělení nebude možné použít územního principu nebo použití tohoto principu by bylo evidentně nespravedlivé vůči jedné z republik, se navrhuje použít poměrný princip, který umožňuje majetek, práva a povinnosti dělit podle podílu počtu obyvatel České republiky a Slovenské republiky.
K § 4
Nástupnické smluvní strany lokalizovaných smluv uzavřených pro spolupráci v oboru železnic, budou nástupnické organizace podle územního principu. Nástupnickými smluvními stranami ostatních smluv uzavřených pro spolupráci v oboru železnic, budou příslušné nástupnické organizace obou republik. Toto ustanovení je samozřejmě podmíněno souhlasem zahraničních smluvních stran.
K § 5
Nikoliv jako samostatný princip, ale jako podpůrná hlediska, ke kterým se při dělení majetku přihlédne, jsou hospodárnost, funkčnost a zachování dalšího využití tohoto majetku.
K § 6
Vzhledem k rozsahu majetku, práv a povinností ČSD (jakož i specializovaných železničních organizací) a jeho rozložení v ČSFR, bude se při rozdělování jednat o velmi náročný proces jak z časového, tak z věcného hlediska, a proto je nutné v těsné návaznosti na účinnost tohoto zákona jmenovat vládní zmocněnce pro realizaci rozdělení majetku, práv a povinností ČSD.
K § 7 a § 8
Vzhledem k důvodům uvedeným u § 1 a § 6, navrhuje se stanovit účinnost zákona dříve než účinnost zániku ČSD.
V Praze dne 18. listopadu 1992
Předseda vlády ČSFR:
Stráský v. r.
Místopředseda vlády ČSFR:
Baudyš v. r.