FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY
1992
VII. volební období
128
Návrh
výboru ústavně právního Sněmovny lidu
na usnesení Sněmovny lidu
k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby, ve znění zákona č. 92/1992 Sb. (tisk 116)
Výbor ústavně právní Sněmovny lidu projednal 21. a 22. října 1992 na společné schůzi s výborem ústavně právním Sněmovny národů ve smyslu § 39 odst. 4 zákona č. 56/1991 Sb., o jednacím řádu FS, uvedený návrh zákona a po zvážení stanovisek ČNR a SNR
navrhuje
Sněmovně lidu, aby předložený návrh schválila v tomto znění:
"Zákon
ze dne ............ 1992,
kterým se mění a doplňuje zákon č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby, ve znění pozdějších předpisů
Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo na tomto zákoně:
Čl. I
Zákon č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby, ve znění zákona č. 92/1992 Sb. a zákona č. 264/1992 Sb. [Zákon č. 264/1992 Sb., kterým se mění a doplňuje občansky zákoník, zrušuje zákon o státním notářství a o řízení před státním notářstvím (notářský řád) a mění a doplňují některé další zákony, nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1993.], se mění a doplňuje takto:
1. § 3 zní:
"§ 3
(1) S majetkem, na který vznikne nárok fyzické osobě podle zvláštních předpisů, a s majetkem, který má být navrácen právnickým osobám na základě zvláštních předpisů nebo přešel na stát po 25. únoru 1948 z vlastnictví církví, řádů a kongregací a náboženských společností, lze v odůvodněných případech nakládat podle tohoto zákona. Nabyvatel tohoto majetku nebo jeho právní nástupce se stává povinnou osobou podle zvláštních předpisů. [Např. zákon č. 403/1990 Sb., o zmírnění následků některých majetkových křivd, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, zákon č. 229/1991 Sb., o úpravě majetkových vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, ve znění pozdějších předpisů.]
(2) Tomu, kdo vydal majetek podle odstavce 1 poskytne Federální fond národního majetku zřízený tímto zákonem (§ 27), Fond národního majetku České republiky, nebo Fond národního majetku Slovenské republiky náhradu ve výši stanovené zákonem České národní rady nebo Slovenské národní rady [Národní rada Slovenské republiky podle čl. 72 zákona Slovenské národní rady č. 460/1992 Sb., Ústava Slovenské republiky.]".
2. § 6 odst. 1 písm. b) zní:
"b) údaje o tom, jakým způsobem stát privatizovaný majetek nabyl a jaký by mohl byt nárok na vydání podle § 3 odst. 1,".
3. § 15 odst. 3 zní:
"(3) K přechodu závazku se nevyžaduje souhlas věřitele, fond však ručí až do výše získané hodnoty privatizovaného majetku svým majetkem za splnění závazku nabyvatelem privatizovaného majetku, a to po dobu jednoho roku od okamžiku přechodu závazku na nabyvatele privatizovaného majetku.".
4. § 23 odst. 1 písm. a) zní:
"a) jméno, rodné číslo a místo trvalého pobytu občana,".
5. § 23 odst. 2 a 3 zní:
"(2) Vydavatelem kupónů je příslušný orgán státní správy republiky.
(3) Čistý výnos z prodeje kupónů se převede na příslušný fond republiky.".
6. § 24 zní:
"§ 24
Česká národní rada a Slovenská národní rada [Národní rada Slovenské republiky podle čl. 72 zákona Slovenské národní rady č. 460/1992 Sb., Ústava Slovenské republiky.] stanoví svými zákony podmínky pro nabývání kupónů, které lze použít na území dané republiky.".
7. § 25 odst. 1 až 3 zní:
"(1) Kupóny příslušné emise lze použít:
a) na koupi akcií kterékoliv akciové společnosti, jejímž akcionářem je fond příslušné republiky, zařazené pro tento účel do republikového seznamu privatizačních projektů,
b) na koupi akcií kterékoliv akciové společnosti, jejímž akcionáře je pozemkový fond příslušné republiky, zařazené pro tento účel do republikového seznamu privatizačních projektů,
c) k získání účasti na akciových společnostech pro tento účel v příslušné republice zvlášť založených a zapsaných v obchodním rejstříku vedeném na území příslušné republiky, pokud občan uplatní svůj nárok ve lhůtě stanovené na základě obecně závazného právního předpisu.
(2) Způsoby uvedené v odstavci 1 lze použít souběžně.
(3) Koupě akcií za kupóny nebo získání účasti na akciových společnostech podle odstavce 1 se uskutečňuje odděleně na území každé republiky.".
8. § 26 se vypouští.
9. § 45 odst. 5 zní:
"(5) Ustanovení odstavců 1 a 2 se nevztahují na právnické osoby uvedené v § 1 odst. 2. Na rozpočtové a příspěvkové organizace se ustanovení odstavců 1 a 2 vztahují jen pokud jde o úplatné převody majetku s výjimkou pozemků. Rozpočtové a příspěvkové organizace postupují při bezúplatných převodech majetku a při úplatných převodech pozemků podle zvláštních předpisů. [§ 14 odst. 4 a 8 a § 35 vyhlášky federálního ministerstva financí č. 119/1988 Sb., o hospodaření s národním majetkem.]".
10. § 46 odst. 2 zní:
"(2) Vláda České republiky a vláda Slovenské republiky stanoví svými nařízeními způsob vydávání kupónů, nabývací cenu kupónů, způsob vyjádření rozsahu nároku na akcie a způsob použití kupónů.".
11. V § 47b se slova "ve veřejné dražbě" nahrazují slovy "v dražbě provedené příslušnými orgány republik".
Čl. II
Ustanovení čl. I, bodů 2, 4, 5, 6, 7, 8 a 10 se nevztahují na první vlnu kupónové privatizace. [§ 11 nařízení vlády České a Slovenské Federativní Republiky č. 383/1991 Sb., o vydání a použití investičních kupónů.]
Čl. III
V § 32 písm. a) vyhlášky federálního ministerstva financí č. 119/1988 Sb., o hospodaření s národním majetkem, se na konci věty vypouštějí slova "a převodech vlastnictví národního majetku.".
Čl. IV
Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.".
Poznámka: podtržen je text, který se liší od textu tisku 116 nebo který je nad rámec tisku 116 doplněn.
Petr REČEK
předseda výboru ústavně
právního Sněmovny lidu