Vláda České a Slovenské Federativní Republiky
124
Program opatření
vlády České a Slovenské Federativní Republiky proti živelnému a neústavnímu zániku federace a proti případnému riziku vyvolávání konfliktů mezi občany v souvislosti s řešením státoprávních otázek
Obsah:
I - Návrh usnesení Federálního shromáždění
II - Předkládací zpráva
III - Program opatření
Předkládá:
PhDr. Jan Stráský
Předseda vlády ČSFR
V Praze dne 15. října 1992
Příloha I
Návrh
USNESENÍ FEDERÁLNÍHO SHROMÁŽDĚNÍ
č. ......
k programu opatření vlády ČSFR proti živelnému a neústavnímu zániku federace a proti případnému riziku vyvolávání konfliktů mezi občany v souvislosti s řešením státoprávních otázek
Federální shromáždění
bere na vědomí program opatření vlády ČSFR proti živelnému a neústavnímu zániku federace a proti případnému riziku vyvolávání konfliktů mezi občany v souvislosti s řešením státoprávních otázek.
Příloha II
Předkládací zpráva pro Federální shromáždění
V souladu s bodem II/1 usnesení č. 45 Federálního shromáždění, přijatým na 3. společné schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny národů FS dne 22. září 1992, předkládá vláda ČSFR program opatření proti živelnému a neústavnímu zániku federace a proti případnému riziku vyvolávání konfliktů mezi občany v souvislosti s řešením státoprávních otázek.
Program navazuje na již předložené rozšířené programové prohlášení vlády ČSFR, a soustřeďuje se především na otázky organizačního a operativního charakteru. Opatření zařazená do programu vycházejí z kompetencí vlády ČSFR daných přijatými změnami ústavního zákona o čs. federaci a z připravovaných politických a zákonných rozhodnutí o rozdělení ČSFR. Časový postup navrhovaných opatření respektuje termíny předpokládané politickými dohodami parlamentních stran, a bere zřetel na vývoj jednání vedených orgány České republiky a Slovenské republiky, včetně předání veškerých kompetencí ČSFR České republice a Slovenské republice k datu 31. prosince 1992.
Vzhledem ke konkrétní situaci, zejména konstruktivnímu postupu České republiky a Slovenské republiky při dojednávání vztahů příští spolupráce, jsou rizika živelného a neústavního zániku federace a vyvolávání případných konfliktů minimální, což potvrzují i informace, které má vláda k dispozici.
Z výčtu oblastí v nichž je v současnosti dána působnost ústředních orgánů ČSFR i ze skutečnosti, že proces rozdělení ČSFR probíhá současně intenzivně na úrovni republik je patrné, že navrhovaná opatření vyžadují velmi úzkou součinnost ústředních orgánů ČSFR a republik. Za tím účelem je zajištěn a bude dále prohlubován trvalý kontakt členů vlády ČSFR s příslušnými členy vlády České republiky a vlády Slovenské republiky.
Vláda si je vědoma, že v rámci svých kompetencí je odpovědná za ústavnost procesů souvisejících se zánikem federace a že pokud jde o vznik dvou samostatných států, spočívají její úkoly v poskytnutí nezbytné součinnosti vládám České republiky a Slovenské republiky. Proto je program koncipován tak, aby veškeré procesy, související se vznikem dvou samostatných států, probíhaly bez nepředpokládaných problémů a konfliktů. Soustřeďuje se na oblasti bezpečnosti, obrany, zachování plné funkčnosti ústředních orgánů státní správy federace až do doby jejího zániku, zahraniční politiky, hospodářské politiky, dopravy a spojů, jaderné bezpečnosti a legislativy.
V oblasti bezpečnosti se opatření soustřeďují na zintenzivnění činnosti zpravodajských orgánů ČSFR, k zachycení poznatků o případných záměrech zneužití určitého oslabení státní struktury a na součinnost ústředních orgánů federace s orgány republik v otázkách vymezení hranic, kontroly a evidence pohybu zboží a osob. Pokud jde o otázky vnitřní bezpečnosti, vychází se z toho, že případné problémy mohou mít pouze okrajový charakter a lze je řešit v rámci působnosti příslušných orgánů republik běžnými opatřeními k udržení pořádku a bezpečnosti občanů.
V oblasti obrany vychází opatření z procesu dělení Československé armády a formování orgánů řízení vojsk České republiky a Slovenské republiky.
V oblasti zachování plné funkčnosti ústředních orgánů státní správy federace se navrhovaná opatření zaměřují na stabilizaci nezbytných struktur do doby zániku ČSFR.
Cílem opatření v oblasti zahraniční politiky je zabezpečit vnější podmínky ústavního rozdělení ČSFR na Českou republiku a Slovenskou republiku.
Opatření v oblasti hospodářské politiky zajišťují zájmy občanů České a Slovenské Federativní Republiky zejména na úseku finančním, měnovém a sociálním.
V oblasti dopravy a spojů obsahuje program opatření zabezpečující kontinuitu funkčního provozu dopravních, telekomunikačních, radiokomunikačních a poštovních sítí, včetně vzájemného vyrovnávání finančních úhrad za poskytované služby mezi republikami. Opatření zahrnují i mezinárodní vazby.
V oblasti zajištění jaderné bezpečnosti se vychází z nezbytnosti zachovat dosavadní vysokou a mezinárodně uznávanou úroveň státního dozoru na tomto úseku. Cílem je, aby ani v této oblasti nedošlo v přechodovém období ke konfliktu zájmu nástupnických států.
V oblasti legislativy se postup vlády České a Slovenské Federativní Republiky soustřeďuje na zajištění ústavnosti všech procesů, souvisejících se zánikem České a Slovenské Federativní Republiky a vznikem dvou samostatných států, včetně řešení otázek dělení majetku a zajištění podmínek pro vstup nástupnických států do práv a povinností federace.
Příloha III
Program
opatření vlády ČSFR proti živelnému a neústavnímu zániku federace a proti případnému riziku vyvolávání konfliktů mezi občany v souvislosti s řešením státoprávních otázek
V návaznosti na rozšířené programové prohlášení vlády ČSFR a zprávu vlády ČSFR o současné situaci ve státoprávním uspořádání ČSFR, vzhledem ke stavu přípravy ústavních zákonů o novém rozdělení působnosti mezi ČSFR a republiky a dalších ústavních zákonů pro přípravu na rozdělení státu ze dne 22. září 1992, předkládá vláda ČSFR na základě usnesení Federálního shromáždění č. 45 ze dne 22. září 1992 tento program opatření. Program obsahuje opatření v oblasti bezpečnosti, obrany, zachování plné funkčnosti ústředních orgánů státní správy federace až do doby jejího zániku, v oblasti zahraniční politiky, hospodářské politiky, dopravy a spojů, jaderné bezpečnosti a legislativy;
I. Oblast bezpečnosti
1. Zaměřit hlavní pozornost zpravodajských orgánů ČSFR v oblasti vnitřních i zahraničních informací na zachycení možných poznatků o záměrech zneužití určitého oslabení státních struktur v procesu státoprávních změn v neprospěch ČSFR, České republiky a Slovenské republiky.
2. Předat orgánům České republiky a Slovenské republiky návrhy na vypracování předběžné smluvní úpravy mezi republikami ve věcech, které dosud spravovala federace a jejichž přerušení zánikem ČSFR by mohlo vést ke konfliktům, např.
- o vzájemných zárukách ochrany skutečností tvořících státní tajemství federace,
- o pravidlech společného užívání informačních fondů federace,
- o společné kontrole a další spolupráci na hranici mezi Českou republikou a Slovenskou republikou, k zamezení územně kompetenčních sporů.
3. Poskytnout potřebnou součinnost ústředním orgánům České republiky a Slovenské republiky v otázkách vymezení státních hranic mezi oběma republikami, se zřetelem k současnému územně správnímu rozdělení.
4. Zajistit, aby ústřední orgány státní správy ČSFR činily opatření související se státoprávními změnami způsobem, který by nezavdával příčiny k nacionalismu, především při posuzování postavení občanů jedné republiky v republice druhé.
II. Oblast obrany
1. Řídit se v oblasti obrany do konce roku 1992 platnými ústavními a dalšími obecně závaznými právními předpisy ČSFR, normativními právními akty prezidenta ČSFR a federálního ministerstva obrany a vnitroresortními předpisy federálního ministerstva obrany.
Zachovat kontinuitu služebního poměru vojáka z povolání včetně zápočtu vojenské služby v Čs. armádě do doby služby v republikové armádě, včas přijmout a zveřejnit zásadní rozhodnutí o způsobu nabývání státního občanství a umožnit služební (pracovní) uplatnění občana jedné republiky ve druhé republice. Doporučit republikám, aby zákony o státním občanství republik byly připraveny nejpozději do 15. 12. 1992.
2. Řídit proces rozdělení Čs. armády v rozsahu dosavadních působností FMO a GŠ do doby vzniku republikových vojenských vrcholných řídících orgánů. Za tím účelem:
- organizačně vytvořit stávajícími vládními zmocněnci do 30. 11. 1992 vrcholné vojenské řídící orgány, které dnem rozdělení federace převezmou velení nad republikovými armádami;
- posílit do 31. 10. 1992 organizační struktury Vojenského velitelství VÝCHOD o ty, u kterých se zásadním způsobem mění rozsah stávající působnosti;
- do 30. 10. 1992 připravit a v měsíci listopadu projednat smlouvu mezi Českou republikou a Slovenskou republikou a smlouvu mezi ministerstvem obrany České republiky a ministerstvem obrany Slovenské republiky a na ně navazující dohody o vzájemné spolupráci mezi oběma republikovými armádami.
3. Do 16. 12. 1992 přemístit oboustranně vojáky v základní službě mezi republikami, mimo těch, kteří písemně požádají o dokončení vojenské služby ve stávajících posádkách. Za tím účelem:
- ve smlouvách mezi armádami zabezpečit vytvoření podmínek k přemístění vojáků z povolání do tří měsíců od vzniku republik. Náklady nést příslušnými republikami;
- v měsíci listopadu a prosinci 1992 nepovolávat a neprovádět cvičení se zálohami mimo krátkodobých cvičení vojáků - řidičů těžké techniky.
4. Zpracovat do 30. 10. 1992 harmonogram vyrovnání a přesunů techniky a materiálu mezi Českou republikou a Slovenskou republikou a od 1. 11. 1992 zahájit jeho realizaci. V jednotlivých případech, kdy to bude možné a výhodné, zahájit přesuny neprodleně. Za tím účelem:
- do 31. 12. 1992 ukončit rozdělení hlavních druhů materiálu mezi obě republiky a v případě, že nemůže být přemístěn na dané teritorium, stanovit smluvně podmínky jeho uložení, způsob dispozice a ošetřování;
- vytvořit smluvní podmínky pro oboustrannou spolupráci v příhraničních oblastech, včetně sledování vzdušné situace;
- nepřesunovat výzbroj a techniku na deklarovaných místech, pokračovat v likvidaci podle zpracovaných harmonogramů.
5. Přihlížet při dělení majetku Čs. armády k funkčnosti republikových armád a jejích útvarů, zbrojních systémů a komplexů. Za tím účelem:
- připravit federálním ministerstvem obrany a předat jednotlivým republikám návrhy rozpočtů za oblast obrany do 30. 10. 1992;
- rozdělit zůstatek finančních fondů a dalších zdrojů na úrovni federálního ministerstva obrany podle stanoveného poměru;
- rozdělit smluvně práva a povinnosti vyplývající z dosavadních platných smluv, pohledávek a dluhů Čs. armády.
6. Považovat za důležitý předpoklad bezkonfliktního rozdělení Čs. armády udržení organizovaného režimu života vojsk se zvláštním důrazem na strážní, dozorčí a parkovou službu. Zvýšit střežení a ochranu bojové techniky v deklarovaných místech. Předpokládat a preventivně připravit i opatření ke zpřísnění režimu vojsk v závislosti na vývoji situace.
Zvláštní význam má hluboké pochopení úkolu dělení Čs. armády všemi jejími příslušníky. Za základní předpoklad splnění tohoto úkolu považovat plnou průběžnou a aktuální informovanost zejména vojáků z povolání a občanských zaměstnanců vojenské správy o podmínkách jejich další vojenské služby (pracovního poměru), způsobu řešení sociálních otázek, životních perspektiv a udržení současných dobrých vztahů mezi vojáky s vyloučením národnostního napětí.
7. Informovat místní orgány o změnách, k nimž bude docházet redislokací útvarů, jednotek a zařízení v souvislosti s vytvářením armády České republiky a Slovenské republiky.
III. oblast zachování plné funkčnosti ústředních orgánů státní správy federace až do doby jejího zániku
1. Přijmout, případně iniciovat opatření zajišťující funkčnost nezbytných struktur ústředních orgánů federace do doby zániku ČSFR, zejména se zřetelem k plnění závazků vyplývajících z pracovněprávního a služebního poměru.
2. Zamezit živelným odchodům pracovníků u ústředních orgánů státní správy ČSFR, posílit jejich sociální jistoty a poskytnout okamžité záruky možnosti jejich dalšího uplatnění ve státní správě republik.
3. Zajistit potřebná opatření na úseku administrativně technického zajištění chodu nezbytných struktur ústředních orgánů federace, zejména se zřetelem k nezbytnosti některých činností spojených s ukončením činnosti ústředních orgánů ČSFR (např. následná kontrola dělení majetku, inventarizace a archivace, finanční uzávěrky).
4. Přijmout další opatření k převodu kompetencí na Českou republiku a Slovenskou republiku tak, aby orgány republik bezprostředně po zániku ČSFR pokryly veškeré činnosti, které jsou v současnosti zabezpečovány na úrovni federace.
IV. Oblast zahraniční politiky
1. Vytvářet předpoklady pro urychlené uznání nástupnických států a navázání diplomatických styků.
2. Pokračovat v úzké součinnosti s orgány České republiky a Slovenské republiky v jednáních s představiteli zejména Evropských společenství, ESVO, GATT, NATO, Západoevropské unie, Rady Evropy a dalších mezinárodních organizací, s partnerskými státy Visegradské trojky apod.
3. Formálně deklarovat zánik členství ČSFR v mezinárodních vládních organizacích s tím, že k určitému datu zaniká ČSFR a obě republiky jsou nástupnickými státy připravenými převzít práva a povinnosti federace.
4. Vypracovat společné prohlášení vlády ČSFR a vlád obou republik o způsobu zániku federace a o společné vůli k další spolupráci obou republik a její formě.
V. oblast hospodářské politiky
1. Na úseku státního rozpočtu a hospodaření s jeho prostředky
Zrušit rozpočtová pravidla federace a iniciovat odpovídající přizpůsobení rozpočtových pravidel republik, a to též se zřetelem k nezbytnosti k zajištění úhrad, doposud financovaných z rozpočtu federace rozpočty republik (např. úhrada členských příspěvků v mezinárodních organizacích).
2. Na úseku vládních úvěrů a pohledávek
- zajistit v součinnosti s vládou České republiky a vládou Slovenské republiky, aby bylo jednoznačně rozhodnuto kdo a v jaké míře převezme závazky ČSFR tak, aby bylo odvráceno riziko požadavků věřitelů okamžitě splatit úvěry; obdobně rozhodnout ve věci pohledávek ČSFR;
- poskytnout součinnost České republice a Slovenské republice při sjednávání dohod o převzetí závazků a pohledávek, případně při přípravě příslušných návrhů zákonů.
3. Na cenovém úseku
Poskytnout vládě České republiky a vládě Slovenské republiky součinnost při řešení otázek koordinace regulace cen zemědělských produktů a garantovaných cen, intervenčních nákupů, postupu v maximálních dopravních tarifech a transformaci tarifních slev se zvláštním zřetelem k příhraniční dopravě, vzniku národních společností v oblasti základního ropovodu a plynovodu a vzájemném odúčtování spojových a dopravních výkonů.
4. Na úseku majetkoprávním
- zajistit kontrolu správnosti a úplnosti dělení majetku federace, a to z hlediska kontroly průběžné a následné;
- zajistit případnou urychlenou blokaci nakládání s majetkem federace v zájmu prevence následných rozporů mezi republikami.
5. Na úseku zajištění provozu velkých infrastrukturálních objektů
- zajistit bezporuchový chod a ochranu spojových, energetických sítí a produktovodů; za tím účelem vytvořit společný pracovní tým specialistů složený ze zástupců České a Slovenské Federativní Republiky, České republiky a Slovenské republiky, vč. složek ministerstva vnitra a obrany;
- vycházet při rozdělení ČSFR ze skutečnosti, že soustava tranzitních plynovodů, vč. kompresních stanic, byla budována jako jednotný technicky a technologicky uzavřený celek pro území České a Slovenské Federativní Republiky; za tím účelem ustavit skupinu expertů, za účasti orgánů České a Slovenské Federativní Republiky, České republiky a Slovenské republiky.
VI. Oblast dopravy a spojů
Na úseku dopravy:
1. zajistit
- převod státní správy v železniční dopravě z federálního ministerstva dopravy na republikové orgány,
- vyčlenění orgánů státní správy, a to Drážního správního úřadu a Státní drážní technické inspekce z s. o. ČSD a jejich převod do podřízenosti republik,
- vyčlenění železničního zdravotnictví z s. o. ČSD a jeho převod do podřízenosti republik,
- převod rozpočtové organizace Federální železniční policie a její rozdělení na organizace v podřízenosti republik,
- převod středních odborných učilišť do podřízenosti republik.
Způsob a postup financování těchto převodů do konce roku 1992 rozhodnout v dohodě s ministerstvem financí České republiky a ministerstvem financí slovenské republiky.
- v zájmu zajištění kontinuity řízení ve státní správě dopravy v České republice doporučit vládě České republiky realizovat usnesení č. 48/1992 České národní rady, týkající se zřízení ministerstva dopravy České republiky.
2. účinněji zapojit ústřední orgány státní správy České republiky a Slovenské republiky do sjednávání a realizace mezinárodních dohod týkajících se jednotlivých oborů dopravy.
Na úseku spojů:
1. Iniciovat dohodu mezi republikami o společném postupu do doby přijetí obou republik do Světové poštovní unie, se zvláštním zaměřením na
- vzájemnou výměnu poštovních zásilek
- poštovní platební styk
- rozdělení emisního plánu známek, zajištění prodloužení platnosti známky s názvem Československo do doby než si Česká republika a Slovenská republika zajistí vlastní emisní činnost.
2. zajistit sjednání dohody národních vlád o jednotném telekomunikačním prostoru na území ČSFR až do přijetí obou nástupnických států do Mezinárodní telekomunikační unie (ITU) a v technickém vyřešení oddělení telekomunikačních sítí České republiky resp. Slovenské republiky.
3. Zajistit dohodu národních vlád o členství České republiky a Slovenské republiky v ostatních mezinárodních telekomunikačních a poštovních organizacích (INTELSAT, EUTELSAT, INMARSAT, INTERSPUTNIK, CEPT a další), včetně členského příspěvku na financování těchto organizací.
4. Zajistit dělení salda z mezinárodního spojového provozu (z telekomunikací aktivní cca 300 mil. Kčs, z pošty pasivní cca 100 mil. Kčs), které zatím účetně zajišťuje Správa pošt a telekomunikací Praha pro obě republiky a devizově Mezinárodní odúčtovna spojů Praha.
5. Provést dělení nehmotného majetku (aktiv a pasiv), který vznikl fungováním jednotné telekomunikační sítě, včetně poštovního peněžního styku, kde zatím neexistuje systém odúčtování plateb mezi republikami.
6. Dohodnout způsob dělení debetního zůstatku na centralizovaném účtě převodových operací pošty (stav k 1. 1. 1992 cca 2, 5 mld Kčs), který nyní SBCS požaduje uhradit.
7. Zachovat do termínu zániku federace jednotný výkon a organizaci státní správy telekomunikací tak, jak bylo dohodnuto mezi federálním ministerstvem spojů a republikovými orgány a připravit delimitaci příjmů, výdajů, pracovníků a všech činností ke stanovenému termínu do republik.
8. Po dobu trvání federace zachovat jednotné řízení hospodářské mobilizace ve spojích.
9. Průběžně zabezpečovat meziresortní činnosti s federálním ministerstvem obrany, Radou obrany, příslušnými orgány republik; stanovit zásady bezkonfliktního přenosu činností obrany a bezpečnosti na jednotlivé republiky, tzn. řízení hospodářské mobilizace ve spojích.
10. Zajistit rozdělení hmotného majetku federace u Výzkumného ústavu spojů a Poštovní banky a. s., které mají celostátní působnost.
VII. Oblast jaderné bezpečnosti
V oblasti státního dozoru nad jadernou bezpečností:
1. Požádat o přijetí České republiky a Slovenské republiky za řádné členy v Mezinárodní atomové agentuře (MAAE) se sídlem ve Vídni (přijetí musí odsouhlasit Generální konference, která se koná každý rok v září.)
2. Obdobně jako ve Slovenské republice, kde vláda uložila ministrovi pro životní prostředí SR vytvořit Slovenskou komisi pro atomovou energii do 31. 1. 1993, iniciovat u vlády České republiky ustavení České komise pro atomovou energii nejpozději ke stejnému datu a od 1. 1. 1993 zajistit jejich financování z rozpočtů republik.
3. Iniciovat u vlády České republiky a u vlády Slovenské republiky, pro eliminaci vakua v přechodovém období (8 měsíců), uzavření dohody mezi republikovými komisemi o spolupráci a jednotném vystupování vůči zahraničí, zejména MAAE.
VIII. Oblast legislativy
V zájmu zabezpečení ústavnosti zániku České a Slovenské Federativní Republiky vláda České a Slovenské Federativní Republiky předloží Federálnímu shromáždění
- ústavní zákon o dělení majetku a o přechodu práv a závazků z České a Slovenské Federativní Republiky na Českou republiku a Slovenskou Republiku,
- ústavní zákon o zániku federace řešící i otázky zrušení federálních ústředních orgánů státní správy, převod jejich působnosti na republiky a otázky převodu práv a závazků z pracovněprávních, služebních a jim naroveň postavených vztahů pracovníků těchto orgánů,
- zákony uvedené v programu legislativní činnosti vlády ČSFR na II. pololetí 1992.