FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY
Iniciativní návrh poslanců Jana Nováka a Libora Kostyi
120
Návrh
Ústavní zákon
ze dne ...................... 1992,
kterým se mění ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o československé federaci, ve znění pozdějších předpisů a některé další zákony.
Federální shromáždění se usneslo na tomto ústavním zákoně:
Čl. I
Ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o československé federaci,
ve znění ústavních zákonů č. 57/1969 Sb., č. 125/1970 Sb., č. 43/ 1971 Sb., č. 50/1975 Sb., č. 161/1989 Sb., č. 182/1989 Sb., č. 46/ 1990 Sb., č. 100/1990 Sb., č. 101/1990 Sb., č. 158/1990 Sb., č. 159/ 1990 Sb., č. 294/1990 Sb., č. 295/1990 Sb., č. 556/1990 Sb., č. 23/ 1991 Sb., č. 91/1991 Sb., č. 327/1991 Sb., č. 205/1992 Sb., č. 206/ 1992 Sb. a č. 21 1/1992 Sb., se mění takto:
1. Čl. 7 odst. 1 písm. b) zní:
"b) obrana České a Slovenské Federativní Republiky s výjimkou civilní ochrany,".
Čl. II
Ústavní zákon č. 10/1969 Sb., o Radě obrany státu, ve znění ústavních zákonů č. 160/1990 Sb. a 133/1991 Sb., se mění takto:
1. § 3 odst. 1 písm. b) zní:
"b) schvaluje základní opatření přípravy státních orgánů a hospodářství v České a Slovenské Federativní Republice pro případ války,".
Čl. III
Zákon č. 40/1961 Sb., o obraně České a Slovenské Federativní Republiky, ve znění zákonů č. 101/1964 Sb. a 17/1976 Sb. se mění
V případě potřeby lze pro účely civilní obrany (ekologická katastrofa apod.) použít Československou armádu podle § 1 odst. 3 branného zákona (vojáků v činné službě smí být použito také při pohromách ohrožujících lidské životy nebo důležité hospodářské statky).
takto:
1. Ustanovení § 16 se vypouští.
Čl. IV
Zákon č. 194/1988 Sb., o působnosti federálních ústředních orgánů státní správy, ve znění zákonů č. 130/1989 Sb., č. 82/ 1990 Sb., č. 83/1990 Sb., č. 166/1990 Sb. a č. 297/1990 Sb., se mění takto:
1. V § 35 se vypouštějí slova "a pro řízení civilní obrany."
2. V § 37 se vypouští písm. d).
Čl. V
Tento ústavní zákon nabývá účinnosti dnem .............. 1992.
Důvodová zpráva
Podle programového prohlášení vlády ČSFR, schváleného usnesením Federálního shromáždění dne 16. července 1992, má být uplatněn takový přístup v řízení a organizaci civilní obrany, zaměřené na ochranu obyvatelstva a materiálních hodnot společnosti, který by umožnil neodkladné převedení nevojenské části civilní obrany do kompetencí republik.
Civilní obrana, která je chápána jako součást obrany České a Slovenské Federativní Republiky, náleží podle čl. 7 písm. b) ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, ve znění pozdějších předpisů, do působnosti federace. Federální ministerstvo obrany civilní obranu řídí, vypracovává její koncepci, zaměření a hlavní úkoly podle § 35 a § 36 zákona č. 194/1988 Sb., o působnosti federálních ústředních orgánů státní správy. Základní opatření civilní obrany schvaluje podle § 3 odst. 1 písm. b) ústavního zákona č. 10/1969 Sb., o Radě obrany státu, Rada obrany státu.
Dalším zákonem, který stanoví příslušnost ministra obrany ČSFR k řízení civilní obrany a též vymezuje obsah civilní obrany a povinnosti orgánů, organizací a občanů v civilní obraně je zákon č. 40/1961 Sb., o obraně České a Slovenské Federativní Republiky.
Realizace programového prohlášení vlády ČSFR vyžaduje zrušit působnost federace v záležitostech civilní obrany. Z těchto důvodů se navrhují úpravy ústavního zákona č. 1 43/1968 Sb., ústavního zákona č. 10/1969 Sb., zákona č. 194/1988 Sb. a zákona č. 40/1961 Sb.
V zákoně č. 40/1961 Sb. se navrhuje pouze zrušení kompetence federálních orgánů. Doporučuje se dočasně ponechat, byť z dnešního pojetí nepřesné, vymezení obsahu civilní obrany a úkolů orgánů, organizací a občanů do doby, než příslušné orgány republik přijmou vlastní právní úpravu záležitostí civilní obrany.
Dosavadní dělení civilní obrany na vojenskou a nevojenskou část bylo vyvoláno faktickou potřebou vyjádřit, které činnosti vykonává Československá armáda, tj. štáb CO ČSFR a vojenské záchranné pluky a které činnosti vykonávají civilní orgány, tj. kupř. štáby u orgánů státní správy. Toto dělení nemělo oporu v žádné právní normě.