Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky

VII. volební období

106

Návrh

poslanců klubů ODS-KDS a HZDS

Návrh

zákona o zrušení Federální bezpečnostní informační služby a vyrovnání majetkových a jiných poměrů

Návrh

ZÁKON

ze dne ...... 1992

o zrušení Federální bezpečnostní informační služby a vyrovnání jejích majetkových a jiných poměrů

Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo na tomto zákoně:

§ 1

Úvodní ustanovení

(1) Zrušuje se Federální bezpečnostní informační služba.

(2) Práva a povinnosti Federální bezpečnostní informační služby přejdou v České republice na státní orgán, který určí zákon České národní rady a ve Slovenské republice na státní orgán, který určí zákon Slovenské národní rady (dále jen nástupnické orgány).

§ 2

Rozdělení majetku a rozpočtových prostředků

Movitý majetek, nemovitý majetek a nevyčerpané rozpočtové prostředky Federální bezpečnostní informační služby se rozdělí mezi nástupnické orgány tak, že dvě třetiny majetku a nevyčerpaných rozpočtových prostředků připadnou nástupnickému orgánu v České republice a jedna třetina nástupnickému orgánu ve Slovenské republice.

§ 3

Movitý majetek a rozpočtové prostředky

(1) Movitý majetek a nevyčerpané rozpočtové prostředky Federální bezpečnostní informační služby se rozdělí v poměru uvedeném v § 2 mezi nástupnické orgány v České republice a ve Slovenské republice.

(2) Pokud není možné fyzické rozdělení movitého majetku, musí být provedeno mezi nástupnickými orgány finanční vyrovnání tak, aby byl zachován poměr stanovený v § 2.

§ 4

Nemovitosti

(1) Nemovitosti budou převedeny na nástupnické orgány tak, že nemovitosti, které se nacházejí na území České republiky, převezme nástupnický orgán v České republice a nemovitosti, které se nacházejí na území Slovenské republiky, převezme nástupnický orgán ve Slovenské republice.

(2) Pokud poměr finančních hodnot nemovitostí získaných nástupnickými orgány podle odst. 1 bude jiný, než jaký je stanoven v § 2, musí mezi nimi dojít k finančnímu vyrovnání, kterým bude tento poměr zachován; není-li možno provést finanční vyrovnání, provede se vyrovnání převodem movitého majetku.

§ 5

Součástí souhrnného delimitačního protokolu je rozdělení zbývajících rozpočtových prostředků pro činnost v roce 1992; dále se stanoví roční rozpočtová základna pro nástupnické orgány.

§ 6

(1) Rozhodným dnem majetkového vyrovnání je 30. září 1992; po tomto termínu přechází postupně materiálové a finanční zabezpečení na nástupnické orgány.

(2) Rozpočtově budou nástupnické orgány zabezpečovány do konce roku 1992 z rozpočtu Federální bezpečnostní informační služby na rok 1992.

(3) Majetkové vyrovnání bude ukončeno nejpozději ke dni 31. prosince 1992.

(4) Státní závěrečný účet Federální bezpečnostní informační služby za rok 1992 předloží nástupnické orgány společně.

§ 7

Rozdělení informací v evidencích

(1) Informace zařazené do evidencí Federální bezpečnostní informační služby se dělí mezi nástupnické orgány podle místa svého vzniku.

(2) Informace poskytnuté evidencím organizačními útvary Federální bezpečnostní informační služby působícími na území České republiky budou předány nástupnickému orgány v České republice a informace poskytnuté evidencím organizačními útvary Federální bezpečnostní informační služby na území Slovenské republiky budou předány nástupnickému orgánu ve Slovenské republice.

(3) Organizační útvary Federální bezpečnostní informační služby v obou republikách jsou povinny informace uvedené v odst. 2 vrátit nástupnickému orgánu příslušnému podle místa vzniku informace.

(4) Rozdělení informací v evidencích bude ukončeno nejpozději ke dni .....

§ 8

Spisová agenda

Spisová agenda administrativního nebo technického charakteru bude předána nástupnickému orgánu, kterému přísluší pro zabezpečení povinností a činností vzniklých provedením majetkového a jiného vyrovnání podle tohoto zákona.

§ 9

Služební poměr

(1) Nároky ze služebního poměru příslušníků Federální bezpečnostní informační služby, kteří jsou ke dni účinnosti zákona služebně zařazeni v organizačních útvarech nacházejících se na území České republiky, přecházejí na nástupnický orgán v České republice.

(2) Nároky ze služebního poměru příslušníků Federální bezpečnostní informační služby, kteří jsou ke dni účinnosti zákona služebně zařazeni v organizačních útvarech nacházejících se na území Slovenské republiky, přecházejí na nástupnický orgán ve Slovenské republice.

(3) Do přijetí předpisů upravujících služební poměry příslušníků zrušené Federální bezpečnostní informační služby se na jejich služební poměry přiměřeně vztahuje zvláštní předpis [Zákon č. 100/1970 Sb., o služebním poměru příslušníků Sboru národní bezpečnosti, ve znění pozdějších předpisů.] a předpisy vydané k jeho provedení.

(4) Pokud je ve zvláštních předpisech [Zákon č. 100/1970 Sb., o služebním poměru příslušníků Sboru národní bezpečnosti, ve znění pozdějších předpisů. Zákon č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů. Zákon č. 32/1957 Sb., o nemocenské péči v ozbrojených silách, ve znění pozdějších předpisů.] ministr vnitra České a Slovenské Federativní Republiky zmocněn k jejich provedení ve vztahu k příslušníkům Sboru národní bezpečnosti, mají tato oprávnění statutární orgány nástupnických orgánů ve vztahu k příslušníkům zrušené Federální bezpečnostní informační služby.

§ 10

Pracovní poměr

Práva a povinnosti z pracovněprávních vztahů pracovníků, kteří jsou ke dni účinnosti tohoto zákona v pracovním poměru k Federální bezpečnostní informační službě, přecházejí na nástupnické orgány podle místa výkonu práce těchto pracovníků.

§ 11

Zmocňovací ustanovení

Ředitel Federální bezpečnostní informační služby stanoví způsob provedení a bližší podrobnosti vyrovnání majetkových a jiných poměrů Federální bezpečnostní informační služby.

§ 12

Zrušovací ustanovení

Zrušuje se zákon č. 244/1991 Sb., o Federální bezpečnostní informační službě a o používání zpravodajských prostředků.

§ 13

Účinnost

(1) Tento zákon nabývá účinnosti dnem ..........

(2) § 1 odst. 1 a § 12 nabývají účinnosti dnem 1. ledna 1993.

Důvodová zpráva

I. Obecná část

Současný vývoj státoprávního uspořádání České a Slovenské Federativní Republiky s sebou přináší nutnost změn a zrušení některých zákonů přijatých Federálním shromážděním (event. Národním shromážděním) tak, aby byl zabezpečen budoucí, pokud možno co nejméně kolizní, vývoj dalších faktických a legislativněprávních kroků v této oblasti.

Zrušení Federální bezpečnostní informační služby za současného zrušení zákona č. 244/1991 Sb., o Federální bezpečnostní informační službě a o používání zpravodajských prostředků, je logickým vyústěním procesu, který má legislativní počátek v novelizaci ustanovení čl. 27 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, ve znění pozdějších předpisů a § 1 písm. a) zákona č. 384/1990 Sb., o vymezení působnosti České a Slovenské Federativní Republiky ve věcech vnitřního pořádku a bezpečnosti, ve znění zákona č. 127/1992 Sb.

Navržená právní úprava předpokládá zrušení bezpečnostní informační služby na úrovni federace a zákona, který umožňuje na téže úrovni získávat, soustřeďovat a vyhodnocovat informace důležité pro ochranu ústavního zřízení a bezpečnost státu.

Po provedení shora uvedených změn v československém právním řádu by další existence Federální bezpečnostní informační služby a zákona č. 244/1991 Sb. byla v rozporu s platným právem.

Návrh zákona, při respektování uvedených změn citovaných zákonů, již nechává na vůli zákonodárných sborů, aby určily nástupnické orgány Federální bezpečnostní informační služby, čímž je zabezpečena kontinuita zpravodajské činnosti.

Návrh zákona obsahuje základní zásady pro majetkové vyrovnání, které se týká veškerého majetku.

Bližší podrobnosti majetkového a jiného vyrovnání si upraví ředitel Federální bezpečnostní informační služby interními předpisy.

II. Zvláštní část

K § 1

Navržená úprava sleduje zájem obou republik na zachování kontinuity zpravodajské činnosti a přechodu práv a povinností Federální bezpečnostní informační služby nástupnické orgány v obou republikách.

K § 2

Návrh stanoví základní zásadu pro dělení veškerého majetku Federální bezpečnostní informační služby. Touto zásadou je dělení majetku v poměru 2:1 na nástupnické orgány vzniklé v České republiky a ve Slovenské republice.

K § 3

Podle pravidla stanoveného v § 2 se určuje způsob rozdělení movitého majetku a nevyčerpaných rozpočtových prostředků.

K § 4

Pro vypořádání nemovitého majetku je stanoven územní princip. Aby nedošlo k znevýhodnění jednoho z nástupnických orgánů, je zde subsidiárně stanovena povinnost finančního vyrovnání.

K § 5 a 6

Federální bezpečnostní informační služba musí z hlediska ekonomického (rozpočtového) zabezpečení dosavadních závazků plynoucích ze zákona č. 244/1991 Sb., a ekonomického vyrovnání z delimitací majetku na nástupnické orgány existovat formálně alespoň do 31. 12. 1992.

V případě zřízení nových služeb před 31. 12. 1992 je možné tyto až do konce roku financovat v rámci schváleného rozpočtu čs. federace na rok 1992 a vykazovat potom plnění na základě provedených delimitací zbytku rozpočtových prostředků v rámci závěrečného účtu za rok 1992, aniž by přitom bylo zasahováno do výkonných kompetencí nově zřízených republikových služeb. Tímto bude provedeno bezproblémové převedení všech činností rozpočtové kapitoly státního rozpočtu federace na nově vzniklé nástupnické orgány a kapitoly státního rozpočtu republik. Navíc bude možné v rámci letošního rozpočtového roku provést u nástupnických orgánů většinu finančního vyrovnání v rámci delimitace a nebudou přesouvány závazky do roku 1993.

Delimitace, která je v současné době připravována a byla by prováděna k jinému datu (dřívějšímu), než k termínu 31. 12. 1992 (t. j. předpokládaný konečný termín vypořádání všech závazků), by nebyla v souladu se zákonem č. 563/1990 Sb., o rozpočtových pravidlech federace, a vyhláškou FMF č. 150/1991 Sb., o finančním hospodaření rozpočtových a příspěvkových organizací v působnosti federace.

Vláda ČSFR nepředpokládá dělení rozpočtu federace do republikových rozpočtů na zbytek roku 1992.

Vzhledem k tomu, že do současné doby nejsou zákonnou úpravou stanoveny nástupnické orgány, nelze převádět rozpočtové prostředky prostřednictvím ministerstev financí na republikové úrovně a tudíž je nezbytně nutné v rámci postupného rozdělení a dokončení delimitace majetku a finančního vypořádání veškeré náklady realizovat z rozpočtu federálního až do konce roku 1992.

Dále je nutné, aby se delimitačních prací účastnili příslušníci Federální bezpečnostní informační služby mající hmotnou odpovědnost ke svěřenému majetku. Z výše uvedených důvodů a vzhledem k charakteru zpravodajských služeb je nutné delimitaci provádět uvnitř Federální bezpečnostní informační služby a provést přímé vyrovnání mezi novými nástupnickými orgány a nikoliv přes jiné vnější orgány, čímž by se delimitace ještě dále prodloužila a zkomplikovala.

K § 7

Návrh na rozdělení evidencí vychází z důsledné ochrany zájmů obou republik tak, aby žádná z republik nemohla disponovat informacemi, které byly získány na území druhé republiky.

K § 8

Zde je stanovena povinnost předat personální spisy příslušníků, stavební projekty, návody k technologickým zařízením apod. příslušnému nástupnickému orgánu.

K § 9

Navrhovaná úprava řeší další postavení příslušníků po nabytí účinnosti tohoto zákona. Finanční zabezpečení nároků ze služebního poměru je předmětem úpravy v § 2 a § 3 (nevyčerpané rozpočtové prostředky).

K § 10

Toto ustanovení navrhuje obdobné řešení pro postavení pracovníků v pracovním poměru.

K § 11

Navrhuje se zmocnit ředitele Federální bezpečnostní informační služby ke stanovení bližších podrobností o vypořádání majetkových a jiných poměrů zrušené Federální bezpečnostní informační služby normativním předpisem.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP