FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ
ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY
VII. volební období
85
INTERPELACE
ministra obrany ČSFR Ing. Imricha ANDREJČÁKA
poslanec Sněmovny národů
Ing. Augustin Čermák
INTERPELACE
ministra obrany ČSFR Ing. Imricha Andrejčáka podaná dne ...........
poslancem Sněmovny národů
Ing. Augustinem ČERMÁKEM
Vážený pane ministře obrany ČSFR,
využívám svého ústavního práva interpelovat vládu ČSFR a její členy a v souladu s stanovením čl. 49 úst. zák. č. 143/1968 o čs. federaci, ve znění pozdějších změn a doplňků a příslušnými ustanoveními zák. č. 56/1991 Sb. o jednacím řádu FS Vás tímto interpeluji ve věci leteckého provozu na vojenském letišti v Hradci Králové a ve věci další existence vojenského letiště v Hradci Králové po r. 1993.
Vojenský letecký provoz na letišti v Hradci Králové vzhledem ke své nadměrné hlučnosti a poloze letiště vůči městu, byl již dříve předmětem oprávněných stížností obyvatel města. Počet stížností a nevole obyvatel nejvíce postižených částí města vzrůstala zejména po dislokování proudových nadzvukových letadel do Hradce Králové v 70. a 80. letech. Plně se však veřejné mínění mohlo projevit až po listopadu 1989. Rozsah poškozování životního prostředí plně potvrdila studie Vojenského projektového ústavu Praha z října r. 1990, která vyčíslila počet trvale bydlícího obyvatelstva poškozeného nepřípustným hlukem dle zákonů ČSFR v Hradci Králové na 56 058 osob, v obcích Královéhradecka na 27 294 osob. Celkem je tedy poškozováno 83 352 osob.
Na základě protestních akcí, celospolečenských změn (a z nich vyplývající změny i ve vojenské obranné doktrině ČSFR) uložila Rada obrany státu ministru obrany ČSFR ukončit vojenský letecký provoz na letišti v Hradci Králové po r. 1993 (příloha č. 1). Vzhledem k tomuto rozhodnutí se obrátil primátor města Ing. Martin Dvořák na ministra obrany ČSFR s dotazem jaké další využití plochy letiště předpokládá FMO po splnění příkazu Rady obrany státu, tj. po ukončení vojenské činnosti (příloha č. 2). Smutným faktem je, že do dnešního dne nebyla tato otázka zodpovězena - odpovědí byly obecné a zamlžující dopisy jak velitele letectva a PVO ČSFR, tak předsedy Rady obrany státu příloha č. 3). K celému problému se vyjádřil i tehdejší ministr obrany ČSFR p. PhDr. Luboš Dobrovský (příloha č. 4).
Bez ohledu na nejasné stanovisko FMO zadal Úřad města zpracování hlukové studie, která měla zodpovědět zásadní otázku:
je v prostoru dnešního vojenského letiště v Hradci Králové možný letecký provoz, který nebude v rozporu s Ústavou a zákony ČSFR?
Pakliže ano, jaké typy letadel jsou ještě přípustné?
Studii zpracovala firma TECHSON Praha (mimo jiné je i autorem prací: Studie hluku v katastru obce Kbely při předpokládaném let. provozu na letišti Praha - Kbely po r. 1995, Studie hluku leteckého provozu v okolí letiště Přerov, výpočet charakteristických hodnot hluku z leteckého provozu v okolí letiště Praha - Ruzyně po r. 1995). Studie kladně posouzená K H E S Hradec Králové z hlediska dodržení poplatných norem, zejména zák. FS č. 17/1992 Sb. o životním prostředí, prokázala možnost existence malého regionálního letiště (příloha č. 5)
Studii i s příslušnými výsledky a doporučeními projednalo Zastupitelství města Hradec Králové dne 8. 4. 1992 a při jalo usnesení zavazující vedení města a Úřad města k dalšímu postupu ve věci letiště (příloha č. 6). Odpovědi na stanovisko města Hradec Králové byly, bohužel, opět neurčité (příloha č. 7).
Ke zmírnění negativních dopadů provozu letiště proběhlo v květnu 1991 jednání mezi zúčastněnými stranami, které vyústilo v dohodu o zásadách zatím trvajícího soužití letiště a města (příloha č. 8). Bohužel ani dohodnuté zásady a úkoly - zejména bod č. 1, létání pouze v době mezi 6.00 až 22.00 hod. - nejsou ze strany letiště dodržovány a plněny. Další, alespoň částečné zmírnění škod, má umožnit usnesení vlády ČSFR č. 141 ze dne 5. 3. 1992. Jeho uplatnění v Hradci Králové - ač město HK poskytlo podklady - není dodnes Úřadu města známo (příloha č. 9).
Na základě výše uvedených skutečností Vás pane ministře žádám, abyste s ohledem na nutnost zajistit koncepční rozvoj města a potřebu zklidnit rozjitřenou atmosféru nejvíce postižených částí města Hradec Králové, rozhodl jak využije FMO prostor dnešního letiště po ukončení vojenského leteckého provozu a kdy se tak stane. Současně Vás žádám o sdělení, jak byly rozděleny finanční prostředky, přidělené Usnesením vlády ČSFR č. 141. Pro zklidnění situace do doby zásadního řešení tj. ukončení vojenského leteckého provozu - považuji za naprosto nezbytné striktní dodržování dohodnutých pravidel provozu (zejména ukončení letů do 22. hodiny).
O přijatých opatřeních a rozhodnutích mě, prosím, laskavě informujte.
Ing. Augustin Čermák
poslanec Sněmovny národů