Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky

VII. volební období

76

Vládní návrh

zákona č. ....... ze dne .......... 1992,

kterým se mění a doplňuje zákon č. 63/1991 Sb. o ochraně hospodářské soutěže.

Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo na tomto zákoně:

Čl. I

Zákon č. 63/1991 Sb., o ochraně hospodářské soutěže, se mění a doplňuje takto:

1. § 10 odst. 1 a 2 zní:

"§ 10

(1) Působnost úřadu pro hospodářskou soutěž vykonává

a/ Úřad pro hospodářskou soutěž České republiky, jde li o ochranu proti omezování nebo vylučování soutěže, které vyvolává nebo může vyvolat účinky na území České republiky,

b/ Slovenský protimonopolný úrad, jde-li o ochranu proti omezování, nebo vylučování soutěže, které vyvolává nebo může vyvolat účinky na území Slovenské republiky.

(2) Úřady si mohou po vzájemné dohodě postoupit k projednání a rozhodnutí jednotlivé případy ochrany hospodářské soutěže, je-li to účelné pro lepší a rychlejší objasnění případu nebo i z jiných důvodů."

2. V § 12 odst. 2 se za druhou větu vkládá třetí věta, která zní:

"Jsou-li účastníky řízení dva nebo více navrhovatelů se sídlem v obou republikách, je k řízení příslušný úřad zvolený na základě vzájemné dohody účastníků."

3. V § 12 se za odstavec 2 vkládají odstavce 3, 4, 5 a 6, které zní:

"(3) V případech, kdy zvláštní předpis ukládá povinnost zaplatit správní poplatek, náležitostí podání je i doklad o zaplacení správního poplatku.

(4) Nevyhoví-li účastník řízení ve stanovené lhůtě výzvě úřadu k odstranění nedostatků podání, může úřad řízení zastavit.

(5) Tomu, kdo nevyhoví ve stanovené lhůtě výzvě úřadu na doplnění svého návrhu nebo jiného podání určeného úřadu anebo pokud ve stanovené lhůtě nepředloží úřadu doklady, které si od něho úřad v rámci své působnosti vyžádal, může úřad uložit pokutu do výše 10 000 Kčs.

(6) Za nesplnění vykonatelného rozhodnutí úřadu může úřad podnikateli uložit pokutu do výše 1 000 000 Kčs. Tuto pokutu lze uložit i opakovaně."

Dosavadní odstavce 3, 4, a 5 se označují jako odstavce 7, 8 a 9.

4. Do § 12 se vkládá nový odstavec 10, který zní:

"(10) Rozhodnutí úřadu jedné republiky je platné a vykonatelné i ve druhé republice".

5. Ustanovení § 15 se vypouští.

6. Ustanovení § 22 se vypouští.

Čl. II

Přechodná ustanovení

(1) Řízení zahájené na Federálním úřadě pro hospodářskou soutěž před účinností tohoto zákona ve věcech, které ode dne účinnosti tohoto zákona patří do působnosti republikových úřadů dokončí republikové úřady. Příslušnost republikového úřadu se určuje sídlem podnikatele, který je účastníkem řízení. Jde-li o účastníky z obou republik, dokončí řízení Slovenský protimonopolný úrad, pokud se v jednotlivém případě republikové úřady nedohodnou jinak.

(2) O změně příslušnosti republikové úřady bezodkladně informují účastníky řízení.

Čl. III

Tento zákon nabývá účinnosti dnem ................

Důvodová zpráva

Obecná část

V souvislosti s úplným převodem výkonu ochrany proti nedovolenému omezování hospodářské soutěže na republiky je nezbytné tuto skutečnost promítnout do příslušných ustanovení cit. zákona, zejména těch, které upravují rozdělení působnosti mezi federální a republikové úřady. Dále je nutné změnit ta ustanovení zákona, která se přímo nebo nepřímo dotýkají působnosti FÚHS. Jedná se zejména o oblast vedení kartelového rejstříku a o zmocnění pro federální vládu vydávat v mezích a k provedení zákona prováděcí předpisy.

V souvislosti s novou úpravou kompetencí se využívá možnost uskutečnit některé nevyhnutelné změny malého rozsahu, které vyplývají z dosavadních zkušeností úřadů pro hospodářskou soutěž a které se týkají řízení u úřadu.

V přechodných ustanoveních se upravuje další postup ohledně ukončených i dosud neukončených správních řízení u FÚHS.

Navrhované změny zákona nejsou v rozporu s Asociační dohodou a nemění principy jednotlivých ustanovení zákona č. 63/1991 Sb., o ochraně hospodářské soutěže, které jsou v souladu s pravidly obsaženými v čl. 85, 86 a 92 Smlouvy zakládající EHS /Římské dohody/.

Zvláštní část

K § 10

Navrhované znění vychází ze stavu, kdy výkon ochrany proti nedovolenému omezování hospodářské soutěže je plně v působnosti republik. Vymezení věcné působnosti je založeno na principu účinků. K ochraně tedy bude věcně příslušný ten úřad, v jehož územním obvodu, který se shoduje s územím republiky, se účinky nedovoleného omezování hospodářské soutěže projevují. Projevují-li se účinky téhož jednání na území obou republik, budou příslušné oba úřady pro svůj obvod, nedohodnou-li se na postoupení věci k projednání pouze u jednoho z nich.

Nové znění odst. 2/ již neobsahuje povinnost zajistit souhlas podnikatelů s postoupením věci jinému úřadu. Dosavadní úprava se jeví jako nepraktická a její ponechání by v některých případech mohlo znemožnit dohodu úřadů o postoupení věci.

K § 12

V tomto ustanovení jsou upraveny další náležitosti návrhu na zahájení správního řízení tak, že nedílnou součástí návrhu je i doklad o zaplacení správního poplatku.

K odstranění mezery v úpravě správního řízení se navrhuje výslovně řešit důsledky, kdy účastník řízení ve stanovené lhůtě nevyhoví výzvě k odstranění nedostatků návrhu nebo podání, a to tak, že v takových případech může úřad řízení zastavit.

Jako další důsledek nevyhovění výzvě úřadu k odstranění nedostatků návrhu nebo jiného podání se navrhuje zakotvit možnost úřadu uložit pořádkovou pokutu ve vyšší částce, než jak to umožňuje správní řád. Obdobně se ukazuje jako nezbytné umožnit úřadu vynucovat plnění pravomocného rozhodnutí pokutami ve vyšší částce, než jak stanoví správní řád.

Nezbytným se jeví upravit postup v případech, kdy může být sporným určení příslušnosti a dále při zajišťování výkonu rozhodnutí.

K § 15

Návrh na vypuštění vedení kartelového rejstříku vychází ze skutečnosti, že v dosavadní praxi stávající právní úprava nenašla uplatnění a jeví se jako nadbytečná.

K § 22

Dosavadní znění se navrhuje zrušit. Zmocnění k provedení zákona prostřednictvím podzákonného právního předpisu je z hlediska formování účelného právního systému ve vazbě na vývoj právních systémů vyspělých zemí nevhodné a z hlediska aplikace zákona nepřehledné. Možnost vydat prováděcí předpis k zákonu dodnes nebyla uskutečněná.

Pokud jde o odst. 2 stávající právní úpravy, považuje se rovněž za nadbytečný. Tuto otázku je možné řešit zákony národních rad.

K čl. II

V přechodných ustanoveních se upravuje další postup týkající se ukončených i dosud neukončených správních řízení konaných u FÚHS. Tato řízení převezmou nebo dokončí příslušné republikové úřady.

V Praze 3. 9. 1992

Předseda vlády ČSFR:

Předseda FÚHS:


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP