V neposlední řadě způsobuje nejednotnost, zejména ve vedení evidencí zbraní, ale i ve vedení povolovací agendy, zvláštní úprava držení a nošení kulových zbraní a střeliva pro jiné než lovecké účely příslušníky ozbrojených sil a sborů. Tato agenda je ve smyslu § 15 zákona o zbraních a střelivu upravena interními právními akty několika resortů (FMV v dohodě s ministerstvy vnitra republik, federálním ministerstvem obrany a ministerstvy spravedlnosti republik). Tyto tzv. "soukromé zbraně" jsou drženy na základě několika druhů povolení a zejména při změnách služebního poměru uvedených osob, vzhledem k nemožnosti jednotné kontroly vedení agendy, může docházet k nepřesnostem ve vedení evidencí.

Na základě zkušeností získaných z činnosti správních orgánů, které vedou agendu zbraní a střeliva, ale i na základě zkušeností držitelů zbraní a střeliva, byl proveden rozbor platné právní úpravy na tomto úseku, při kterém byla naše právní úprava porovnána s úpravou jiných evropských států, zejména Rakouska, Švýcarska a Spolkové republiky Německo. Pro úplnost byla naše právní úprava porovnána i s předpisy a doporučeními Rady Evropy v této oblasti. Uvedený rozbor a získané praktické zkušenosti ukázaly na potřebu provést v platné právní úpravě zbraní a střeliva řadu změn. Vzhledem k tomu, že předpokládané změny a doplnění by se dotkly převážné části ustanovení zákona č. 147/1983 Sb., o zbraních a střelivu, v platném znění, i prováděcích právních předpisů k tomuto zákonu, navrhuje se stávající právní předpisy o zbraních a střelivu zrušit a v plném rozsahu nahradit novými.

Předložený návrh předpokládá nově:

a) sjednotit podmínky pro vydávání povolení k držení a nošení zbraní a střeliva všech druhů, přičemž se předpokládá, že výkon státní správy na daném úseku bude svěřen pouze jednomu orgánu státní správy, obdobně jako v řadě ostatních evropských zemí (SRN, Rakousko) - zásada č. 4,

b) nadále užívat jednotný doklad osvědčující oprávnění k držení nebo nošení zbraní a střeliva - zbrojní průkaz vydávaný fyzickým i právnickým osobám. Tím se odstraní dosavadní nedostatky v evidencích zapříčiněné několika místy jejich vedení a zrušením institutu "hromadných povolení" se vytvoří podmínky pro používání zbraní pouze osobami splňujícími všechny nezbytné požadavky. Rovněž se vytvoří podmínky pro zjednodušení tiskopisů loveckých lístků, do kterých by se zbraně nadále nezapisovaly - zásada č. 9,

c) zakotvit odděleně, jako v dřívější právní úpravě nebo úpravách Rakouska, Švýcarska i SRN, institut "držení" a "nošení" zbraní a střeliva s taxativním vymezením účelů, pro které je možno zbraň buď držet nebo nosit, vytvořit podmínky pro změnu obsahu povolovacího řízení a vyplnit stávající mezery v právní úpravě (např. v oblasti sběratelství) - zásady č. 10, 12, a 15,

d) nepovolovat držení nebo nošení každé konkrétní zbraně jednotlivě, ale zbrojní průkaz vydávat jako osvědčení o oprávnění nabývat vlastnictví ke zbraním určitého druhu (případně střeliva k nim) a používat je k určitému účelu. Platnost zbrojního průkazu v zásadě neomezovat a ověření, zda trvají podmínky, za kterých byl vydán, provádět v rámci výkonu dozoru nad dodržováním předpisů o zbraních a střelivu. Takovým zjednodušením zcela odpadne dosavadní řízení o vydání "nákupních povolení" (toto řízení, které je de facto řízením o povolení nabývat vlastnictví ke zbrani, je navíc v přímém rozporu s ochranou vlastnických práv), o prodloužení platnosti zbrojního průkazu nebo o povolení k půjčení zbraně - zásada č. 10 a 12,

e) zbraně do zbrojního průkazu nezapisovat s výjimkou krátkých zbraní určených k ochraně osoby nebo majetku. U těchto zbraní stanovit maximální počet - dva kusy, který lze pro účely ochrany držet nebo nosit - zásada č. 10 a 12. I právní předpisy jiných evropských zemí (Švýcarsko, Rakousko) stanoví v zásadě přísnější podmínky pro držení nebo nošení krátkých zbraní. Ve zbrojním průkazu by mělo být vyznačeno, které druhy zbraní a pro jaké účely je držitel oprávněn užívat (obdoba řidičského průkazu). Držitelům se ukládá povinnost registrovat své zbraně u příslušného orgánu. (Jde o zjednodušení stávajícího postupu uplatňovaného u loveckých brokových zbraní),

f) vymezit přesnějším způsobem podmínky pro vydání zbrojního průkazu (zásada č. 13) a umožnit v případech hodných zvláštního zřetele používání zbraní a střeliva k taxativně stanoveným účelům i osobám mladším 18 let. Podobně i právní úprava SRN zakotvuje možnost udělení výjimky z podmínky dosažení 18 let věku - zásada č. 14.

Navrhovaná úprava má za cíl novým přístupem k vymezení okruhu zbraní a střeliva odstranit dosud v praxi vznikající nejasnosti. Současně navrhované vedení agendy zbraní a střeliva, bez ohledu na jejich druh nebo osobu držitele, u téhož orgánu státní správy a zjednodušení administrativy na daném úseku představuje vytvoření příznivějších podmínek pro příslušné správní a dozorové orgány, odstranění řady byrokratických přístupů k vlastníkům zbraní a střeliva. Navrhovaná úprava je rovněž předpokladem pro snadnější vybudování jednotného automatizovaného systému evidence zbraní a jejich držitelů a pro strojové vyhotovování jednotlivých dokladů používaných v této oblasti státní správy.

Návrh nepředpokládá samostatnou úpravu problematiky přestupků na úseku zbraní a střeliva. Vzhledem k tomu, že výkon státní správy v této oblasti náleží v plném rozsahu orgánům republik, předpokládá se, že případná úprava bude provedena obecně závaznými právními předpisy republik.

Ve smyslu ustanovení čl. 37 odst. 2 ú. z. č. 143/1968 Sb., o československé federaci, ve znění pozdějších předpisů, kterým je přijetí zákona o zbraních a střelivu svěřeno do zákonodárné pravomoci Federálního shromáždění, předkládá přiložený návrh federální ministerstvo vnitra. Předpokládá se, že k provedení nového zákona o zbraních a střelivu vydají podrobnější úpravu ministerstva vnitra republik, neboť výkon státní správy na úseku zbraní a střeliva náleží do působnosti republik. Navrhovaná úprava předpokládá, že zákony České národní rady a Slovenské národní rady upraví příslušnost orgánů státní správy republik na tomto úseku.

Navrhovaná úprava si nevyžádá nárůst pracovních sil. Tím, že předpokládá sjednocení agendy všech druhů zbraní včetně loveckých brokových zbraní u jednoho orgánu státní správy bez převedení pracovních míst, představuje úsporu pracovních sil. Uvažované zavedení nových vzorů zbrojních průkazů do praxe, zrušení vydávání hromadných povolení a zrušení agendy "soukromých kulových zbraní" příslušníků Sboru národní bezpečnosti, Pohraniční stráže, vojáků z povolání vojsk ministerstva vnitra, příslušníků Sboru nápravné výchovy a vojáků z povolání Československé armády si vyžádá určité zvýšení finančních nákladů, které pro plánované tříleté přechodné období představuje částku cca 1.500.000 Kčs (tedy cca 500.000 Kčs ročně), které budou hrazeny z rozpočtů republik. Od tohoto zvýšení, které předpokládá cenu jednoho zbrojního průkazu cca 5 Kčs, je však třeba odečíst dosud vynakládané finanční prostředky na výrobu tiskopisů dosavadních zbrojních průkazů, hromadných zbrojních průkazů, hromadných povolení k držení loveckých brokových zbraní a nákupních povolení, které nebudou nadále používány, v částce cca 400.000 Kčs ročně. Po přechodu na novou úpravu a po výměně dosavadních vzorů povolení k držení a nošení zbraní a střeliva za nové zbrojní průkazy budou finanční náklady spojené s vedením agendy zbraní a střeliva srovnatelné s dosavadními.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP