c) prahové hodnoty v obsahu přídatných látek, pomocných látek a kontaminantů v surovinách a potravinách, jakož i čistotu a rozsah použití přídatných a pomocných látek,
d) podmínky, za kterých lze povolit ozáření potravin nebo kdy je ozáření potravin slučitelné s ochranou spotřebitele, jakož i technologický postup povoleného ozařování a způsob jeho označení,
e) užívání látek ve výrobě a oběhu kosmetických prostředků, jakož i látky ve výrobě a oběhu kosmetických prostředků zakázané a omezeně povolené,
f) požadavky na předměty a materiály, které přicházejí do styku s potravinami.
Na území ČSFR byly dříve otázky výroby, oběhu a manipulace s potravinami právně řešeny. V uplynulých 40 letech se však od právní institucionalizace výroby, oběhu a manipulace s potravinami, upustilo. Potravní kodex československý, který platil do roku 1948, byl nahrazen systémem ČSN, ON a podnikových norem a pro zabezpečení a kontrolu zdravotní nezávadnosti potravin a hygieny výroby byly postupně přijímány závazné právní předpisy ministerstvy zdravotnictví republik především na základě zákona č. 20/1964 Sb., o péči o zdraví lidu. Tento vývoj nelze opomenout, je však nutno v zájmu ochrany občanů a zahraničního obchodu přizpůsobit společenský stav výroby, oběhu a manipulace s potravinami, mezinárodně uznávaným hlediskům a faktorům včetně obecných doporučení, zejména států ES.
Z tohoto důvodu návrh zásad zákona obsahuje zmocňovací ustanovení, které federálnímu ministerstvu hospodářství po dohodě s příslušnými republikovými orgány svěřuje úpravu základních požadavků pro výrobu, oběh potravin a manipulaci s nimi i požadavky na zdravotní nezávadnost a jejich jakost. Tímto způsobem bude zajištěna jednotná úprava základních požadavků v obou republikách ČSFR. Podrobná a specifická úprava požadavků pro výrobu jednotlivých skupin potravin, tabákových výrobků a kosmetických prostředků, podmínek pro jejich oběh, skladování, přepravu, zdravotní nezávadnost a jiné, která bude platná pro všechny subjekty zabývající se potravinami bude svěřena příslušným republikovým orgánům.
Tyto předpisy nahradí soustavu státních, oborových a podnikových norem upravujících komplexně problematiku potravin, která již pro svůj rozsah ztratila na přehlednosti, s tou podmínkou, že republikové předpisy mohou základní požadavky obsažené v právní úpravě federace upravit přísněji, nikdy je nesmí upravit mírnějším způsobem v neprospěch spotřebitele.
S ohledem na věcnou povahu problematiky tohoto návrhu zákona se jeví žádoucí znovu zvážit zmocňovací ustanovení a to variantu svědčící ve prospěch jednotné právní úpravy v rámci celé ČSFR.
Zásada č. 21
Účinnost
Tento zákon nabývá účinnosti dnem .............
Novou právní úpravu je nutné přijmout nejpozději do 31. 12. 1992 s ohledem na zákon č. 142/1991 Sb., o československých technických normách, který v § 9 časově omezuje závaznost státních norem a platnost všech oborových norem.
V Praze dne 26. srpna 1992
Předseda vlády ČSFR:
Stráský v. r.
Ministr hospodářství ČSFR:
Kubečka v. r.