FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY
VII. volební období
1
Vládní návrh
zákonného opatření předsednictva Federálního shromáždění o opatření ve vztahu ke Svazové republice Jugoslávie /Srbsko a Černá Hora/
Za bezvadnost: |
Vládní návrh
Zákonné opatření
předsednictva Federálního shromáždění
ze dne ................ 1992
o opatřeních ve vztahu ke Svazové republice Jugoslávie (Srbsko a Černá Hora).
Předsednictvo Federálního shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se zřetelem na rezoluci Rady bezpečnosti OSN č. 757 (1992) se usneslo podle čl. 58 odst. 3 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, na tomto zákonném opatření:
§ 1
/1/ Zakazuje se dovoz veškerého zboží a jiných výrobků pocházejících ze Svazové republiky Jugoslávie (Srbsko a Černá Hora) a odtud vyvážených na území České a Slovenské Federativní Republiky.
/2/ Činnost československých osob fyzických i právnických, jakož i jakákoli činnost jiných osob na území ČSFR, která by podporovala nebo počítala s podporou vývozu nebo průvozu veškerého zboží nebo výrobků pocházejících ze Svazové republiky Jugoslávie (Srbsko a Černá Hora), je zakázána.
/3/ Jakékoli nakládání veškerým zbožím a výrobky, pocházejícími ze Svazové republiky Jugoslávie (Srbsko a Černá Hora) a odtud vyváženými československými fyzickými a právnickými osobami na území ČSFR, jakož i loděmi plujícími pod československou vlajkou a letadly imatrikulovanými v ČSFR nebo najatými československými fyzickými a právnickými osobami, se zakazuje.
/4/ Jakékoli převody peněz do Svazové republiky Jugoslávie (Srbsko a Černá Hora) za účelem činnosti uvedené v odstavci 2 nebo nakládání uvedené v odstavci 3 se zakazují.
§ 2
/1/ Prodej nebo dodávky jakéhokoli zboží nebo výrobků bez ohledu na to, zda pocházejí z území ČSFR či nikoli, československými osobami fyzickými nebo právnickými včetně použití lodí plujících pod československou vlajkou a letadel imatrikulovaných v ČSFR nebo najatých československými osobami fyzickými nebo právnickými jakékoli osobě nebo instituci ve Svazové republice Jugoslávie (Srbsko a Černá Hora), jakož i jakékoli osobě nebo instituci za účelem jakéhokoli obchodu prováděného nebo řízeného ze Svazové republiky Jugoslávie (Srbsko a Černá Hora) se zakazují. Tento zákaz se nevztahuje na prodej nebo dodávky určené výlučně pro zdravotnické účely a potraviny, jejichž vývoz bude povolen podle ustanovení § 7.
/2/ Zakazuje se jakákoli činnost československých osob fyzických a právnických, jakož i jakákoli činnost jiných osob na území ČSFR, která podporuje nebo počítá s podporou činnosti uvedené v odstavci 1.
§ 3
/1/ Převody peněžních prostředků nebo jakýchkoli finančních nebo ekonomických zdrojů úřadům do Svazové republiky Jugoslávie (Srbsko a Černá Hora), nebo jakékoli fyzické či právnické osobě činné ve Svazové republice Jugoslávie (Srbsko a Černá Hora), fyzickými nebo právnickými osobami nacházejícími se na území ČSFR se zakazuje.
/2/ Tento zákaz se vztahuje i na jakýkoli jiný způsob poskytování peněžních prostředků, finančních nebo ekonomický zdrojů včetně vrácení peněžních prostředků osobám a institucím ve Svazové republice Jugoslávie (Srbsko a Černá Hora).
/3/ Zákaz uvedený v odstavci 1 a 2 se nevztahuje na platby určené výlučně pro zdravotnické nebo humanitární účely a platby za dodávky potravin do Svazové republiky Jugoslávie (Srbsko a Černá Hora).
§ 4
Zakazuje se československým fyzickým a právnickým osob a všem osobám na území ČSFR
a) zajišťovat a provádět opravy a údržbu letadel imatrikulovaných ve Svazové republice Jugoslávie (Srbsko a Černá Hora) nebo najatých a provozovaných subjekty nebo jménem subjektů ze Svazové republiky Jugoslávie (Srbsko a Černá Hora),
b) zajišťování a provádění oprav součástek pro taková letadla,
c) vydávání osvědčení o letové způsobilosti pro taková letadla,
d) vyplácení pojistného na základě již existujících pojistek a zajišťování či uzavírání nových přímých pojistek pro taková letadla.
§ 5
Soudní řízení včetně řízení před rozhodčími soudy o nárocích v souvislosti se smlouvami nebo jakýmikoli jinými tra akcemi, jejichž uskutečnění bylo postiženo v důsledku tohoto zákonného opatření, vznesených z podnětu úřadů Svazové republik Jugoslávie (Srbsko a Černá Hora) nebo osob a institucí ve Svazové republice Jugoslávie (Srbsko a Černá Hora), nebo jakýmikoli osobami uplatňujícími nárok prostřednictvím nebo ve prospěch takových osob a institucí se přerušují.
§ 6
Zákazy uvedené v předchozích ustanoveních se nevztahují na průvoz zboží a výrobků, pocházejících z jiného státu, než Svazové republiky Jugoslávie (Srbsko a Černá Hora), nacházejících se dočasně na území Svazové republiky Jugoslávie (Srbsko a Černá Hora) pouze za účelem průvozu.
§ 7
/1/ Zboží a výrobky, na něž se nevztahuje zákaz uvedený v předchozích ustanoveních, lze vyvážet z území ČSFR a provážet přes území ČSFR jen na základě povolení, které uděluje federální ministerstvo zahraničního obchodu. Toto povolení při výstupu zboží a výrobků z ČSFR celnice odebere.
/2/ Na vydání povolení podle odstavce 1 se nevztahuje správní řízení.
§ 8
Toto zákonné opatření se nevztahuje na
a) diplomatické mise ČSFR,
b) činnost spojenou s Ochrannými vojsky OSN (UNPROFOR), na Konfereci o Jugoslávii nebo na pozorovatelskou misi Evropských společenství.
Toto zákonné opatření nabývá účinnosti dnem vyhlášení.
Důvodová zpráva
I.
Rada bezpečnosti OSN přijala dne 30. května 1992 rezoluci č. 757 (1992), kterou se vyhlašují sankce vůči Svazové republice Jugoslávie (Srbsko a Černá Hora). Tato rezoluce byla Českou a Slovenskou Federativní Republikou přijata a s opatřeními z ní vyplývajícími vyjádřila vláda ČSFR souhlas svým usnesením ze dne 4. června 1992 č. 387.
Cílem sankcí vyhlášených touto rezolucí Rady bezpečnosti OSN je přimět strany zúčastněné na válečném konfliktu v Bosně a Hercegovině, aby bezodkladně zahájily jednání, která by měla vést k zastavení krveprolití a řešení konfliktu.
Vyhlášené sankce stanoví, že všechny členské státy OSN zastaví:
- veškerý dovoz zboží a výrobků ze SRJ,
- jakoukoli činnost, která by podporovala vývoz nebo tranzit jakéhokoli zboží nebo výrobků ze SRJ, a jakoukoli manipulaci, prováděnou jejich občany, jejich loděmi nebo jejich letadly nebo na jejich území s jakýmkoli zbožím nebo výrobky ze SRJ, a zvláště pak převody peněz do SRJ za účelem takové činnosti,
- prodej nebo dodávky jakéhokoliv zboží nebo výrobků, prostřednictvím jejich občanů nebo z jejich území nebo s použitím jejich lodí, ať už pocházejí z jejich území nebo ne (s výjimkou dodávek pro zdravotnické účely a potravin, oznámených Výboru RB podle rezoluce 724), jakékoliv osobě nebo instituci v SRJ, nebo jakékoliv osobě nebo instituci za účelem jakéhokoliv obchodu, prováděného nebo řízeného ze SRJ, a jakoukoli činnost prováděnou jejich občany nebo na jejich území, která podporuje takový prodej nebo dodávky.
Žádný stát neposkytne úřadům SRJ nebo jakékoli obchodní, průmyslové nebo veřejné instituci činné v SRJ peněžní prostředky nebo jakékoli jiné finanční nebo ekonomické zdroje a zabrání svým občanům a osobám na svém území v poskytování peněžních prostředků nebo zdrojů těmto úřadům a zabrání vrácení peněžních prostředků osobám a institucím v SRJ, s výjimkou plateb výlučně určených pro zdravotnické nebo humanitární účely a potraviny.
Podle rezoluce nesmí být uplatňován žádný nárok z podnětu úřadů, institucí nebo osob ze SRJ v souvislosti s jakýmkoli kontraktem nebo transakcí, jejichž realizace se dotýká plnění této rezoluce.
Rezoluce se netýká tranzitu zboží a výrobků nejugoslávského původu přes SRJ (podle směrnic Výboru RB).
Všechny státy odmítnou povolení ke startu, přistání nebo přeletu přes svá území všem letadlům, směřujícím z nebo do SRJ, s výjimkou humanitárních a jiných letů (schválených Výborem RB).
Rezoluce dále nařizuje omezení diplomatického zastoupení SRJ v zahraničí a zakazuje vědeckotechnické, kulturní a sportovní kontakty s ní. Sankce budou v platnosti do té doby, než se Rada bezpečnosti OSN rozhodne je zrušit.
Rezoluce č. 757 ukládá členským státům OSN striktně se řídit jejími ustanoveními bez ohledu na závazky vůči SRJ. ČSFR, stejně jako ostatní členské státy OSN, je zavázána v souladu s příslušným článkem rezoluce zaslat do 22. června 1992 generálnímu tajemníkovi informaci o opatřeních, která byla přijata v souladu s předmětnou rezolucí.
Většina sankcí vyhlášených Radou bezpečnosti OSN, jež mají být realizovány na území ČSFR, vyžaduje ke svému plnění vyhlášení zákazů určitých činností jak československými fyzickými a právnickými osobami, tak jakýmikoli osobami nacházejícími se na území ČSFR formou zákonného opatření předsednictva Federálního shromáždění, neboť se tím zasahuje do zákonných práv a svobod fyzických i právnických osob a oprávnění státních institucí.
Provedení některých opatření vyplývajících z vyhlášených sankcí, jež jsou v působnosti vlády ČSFR, popřípadě vlád republik, uložila vláda ČSFR svým členům a doporučila jejich provedení předsedům vlád republik svým usnesením.
Porušení zákazu vývozu a dovozu by mohlo být posuzováno u fyzických osob i jako trestný čin ve smyslu příslušných ustanovení trestního zákona. Porušení tohoto zákonného opatření by mohlo být sankcionováno v některých případech odnětím živnostenského oprávnění či jiného podnikatelského oprávnění. Tam, kde se ukládají povinnosti státním orgánům, jednalo by se o nedodržení státní disciplíny.
Zákonné opatření se nevztahuje na diplomatické mise, jimiž se rozumí velvyslanectví, konzulární oddělení, technický personál, vojenská mise, případně vojenský přidělenec, a na činnost spojenou s Ochrannými vojsky OSN (UNPROFOR), na Konferenci o Jugoslávii nebo na pozorovatelskou misi Evropských společenství.
II.
V souvislosti s plněním opatření vyplývajícím z vyhlášených sankcí vznikne množství problémů a hrozí značné hospodářské ztráty československým subjektům v důsledku přerušen již uzavřených obchodních kontraktů a nemožnosti uzavřít předpokládané obchodní kontrakty.
Důsledky tohoto zákonného opatření na státní rozpočty popřípadě hospodaření podnikatelských subjektů nelze v současnosti ani předběžně odhadnout.
Článek 50 Charty OSN dává státům, jimž by vznikly z donucovacích opatření OSN proti některému státu mimořádné hospodářské problémy, právo poradit se s Radou bezpečnosti o řešení těchto problémů.
V případě, že takové hospodářské problémy by ČSFR vznikly, uplatní vláda ČSFR toto oprávnění a obrátí se na Radu bezpečnosti OSN se žádostí o náhradu prokázaných hospodářských ztrát, které vyplynou pro ČSFR z realizace této rezoluce.
V Praze dne 11. června 1992
Předseda vlády ČSFR:
Čalfa v. r.
Místopředseda vlády ČSFR:
Rychetský v. r.
Místopředseda vlády
a ministr zahraničních věcí ČSFR:
v z. Pírek v. r.