Středa 11. listopadu 1992

Poslanec SN M. Rajčan: Osobne si nemyslím, že vykonávanie poslaneckej práce pána Mozgu v hostinci by bolo niečím ponižujúcim našu poslaneckú funkciu, pretože vieme, že na našej dedine, bohužiaľ, sa v iných inštitúciách kultúra večer ani nedá robiť. V každom prípade si ale myslím, že vždy je treba zachovať dôstojnosť, ktorá patrí poslancovi v každom prípade. Preto budem hlasovať za zbavenie imunity. Ďakujem.

Předseda SN R. Zelenay: Ďakujem, pán poslanec. Prosím, kto sa ďalej hlási do diskusie?

Poslanec SN I. Lenský: Vážené kolegyne, vážení kolegovia! Pripadá mi to ako panoptikum. Nehnevajte sa, ale - pretože som profesionálne deformovaný, prišiel som z justície - hádame sa tu o to, či vyšetrovať alebo nie a vlastne ani nevieme prečo. Pozrel som sa na tlač 140. Pani vyšetrovateľka dala k dispozícii vyšetrovací spis, my sme si prečítali, čo je vlastne predmetom uznesenia o začatí trestného stíhania. Pani predsedníčka výboru Freiová nás v podstate zoznámila s tým istým, nič bližšie vlastne nevieme. Vôbec nevieme, ako k celej situácii došlo, čo sa tam stalo, ako sa to stalo, prečo vlastne poslanec Mozga najprv sám volal policajtov, prečo ich volal, čo sa tam vlastne odohralo, prečo to potom ešte pokračovalo v nejakej ďalšej obci. Tieto okolnosti, ktoré podľa môjho názoru sú podstatné pre to, aby sme vôbec vedeli povedať, o čo vlastne ide, zostávajú celkom nevyjasnené. My si to prehadzujeme z jednej strany na druhú, či je pre to nejaký dôvod, či je to dôstojné - či nie je to dôstojné, mal byť v krčme - nemal byť v krčme, mal si vypiť - nemal si vypiť, veď toto je debata. Pripadá mi, že keby sme chceli, aby takým spôsobom rozhodovala justícia o vine a nevine, tak by sme sa dostali do skutočne katastrofálnej situácie. Svojím spôsobom v tej situácii sme.

Bolo tu povedané, že áno, máme ústavou zaručený inštitút nadčloveka. Nikto sa zatiaľ nezdvihol a nikto to tu nenavrhol za celé obdobie porevolučného parlamentu, aby zrušil toto ustanovenie. Proste platí, tak dodržujme zákon a berme na vedomie, že to tak je a že zákonodarca si niečo zrejme myslel , keď také ustanovenie do ústavy vkladal. Berme to tak, ako sa veci majú. Bol by som skutočne rád, keby sme sa dostali k podstate veci a mohli by sme byť informovaní o tom, čo sa tam vlastne skutočne stalo. Myslím, že prítomnosť námestníka generálneho prokurátora je k tomu vítanou príležitosťou.

Předseda SN R. Zelenay: Ďakujem, pán kolega. Musím len upozorniť ako predseda snemovne, že snemovňa nebude hlasovať o vine alebo nevine pána poslanca Mozgu. Snemovňa bude hlasovať za to, aby orgány činné v trestnom konaní mohli alebo nemohli prešetriť prípad, ktorý sa stal. To je trocha rozdielny postup, postupujeme podľa § 6 ods. 1 a 6 zákona o Rokovacom poriadku, a preto diskusia v rámci tohto pléna, vrátane vášho vystúpenia, je primeraná.

Místopředseda SN V. Peřich: Vážený pane předsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, musím poděkovat panu předsedovi, že v rámci informační poznámky vlastně řekl podstatu toho, co jsem chtěl říci já, jen to možná malinko dotáhnu ještě kousek dál.

Zde se hovořilo o nějakých trestných činech. Myslím, že k tomu my nejsme vůbec oprávněni takto hovořit. Máme jakýsi právní řád, podle kterého musíme předpokládat presumpci neviny. Je to i jakási možná konstrukce pro imunitu. Já nesouhlasím s panem kolegou Dostálem, který jakoby předpokládá, že se imunita používá jako nějaké zřízení kategorie nadčlověka. Já si myslím, že imunita je tu k tomu, že není vyloučeno, že v určitých případech lidé, kteří jsou do legislativního procesu zapojeni, mohou být předmětem nějakých intrik nebo něco takového nebo stíhání ze strany výkonné moci. Prostě výrok o trestnosti může pronést jedině soud. Diskuse o § 103 je také naprosto nemístná, protože tady je souběh více trestných činů v tom obvinění, ale všechno toto zjišťování skutkové podstaty může udělat jedině soud. Děkuji.

Poslanec SN J. Koutský: Vážený pane předsedo, vážení kolegové, chtěl bych požádat pana poslance Mozgu, aby nám zde veřejně řekl své stanovisko k případu.

Předseda SN R. Zelenay: Hlási sa pán poslanec Čupr, Jajtner a s faktickou poznámkou sa hlási pán poslanec Dostál.

Poslanec SN P. Dostál: Samozřejmě uznávám v tomto směru institut imunity, ale já jsem mluvil o přestupcích, kde je tento institut zneužíván.

Předseda SN R. Zelenay: Prosím, aby si vzájomné názory kolegovia vymieňali mimo rokovacej siene.

Poslanec SN F. Čupr: Pane předsedo, kolegyně a kolegové, zúčastnil jsem se zasedání imunitního a mandátového výboru a mohu tedy alespoň částečnou odpověď dát těm, kteří žádali, zda, proč a z jakého důvodu imunitní a mandátový výbor nedoporučil. Hlasování bylo, jak jste slyšeli, nevydat poslance. Toto jednání a hlasování bylo těsné, abych mluvil stručně. Těsné proto, že jedna skupina se klonila k tomu, že jde pouze o verbální delikt; a jiná skupina v tomto výboru považovala jednání poslance za více než verbální delikt. A nad to šlo tam ještě o fyzické napadení - zda vzájemné, to je vedlejší a šlo tam ještě o vyhrožování. Kdo jste přesně nepřečetl veškeré materiály, které jste dostali, tak nebudu číst první část věty, kde vyhrožuje neslušnými slovy, ale spíše tu podstatu: "Vy jste z ODS, to je váš konec." (Vyhrožuje strážníkům, policistům.) "Vy skončíte s nimi, já vás dostanu do civilu, sundám vám ty hodnosti, ještě uvidíte." A teď (o to mně šlo): "Já jsem poslanec." A opět ukazoval průkaz poslance.

Proto jsem hlasoval v imunitním výboru pro vyjasnění věci, nikoliv pro zastavení výkonu poslance, pouze o vydání a objasnění věci před soudem. A taktéž zde budu hlasovat.

Předseda SN R. Zelenay: Ďakujem.

Ďalej má slovo pán poslanec Jajtner.

Poslanec SN P. Jajtner: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, podobný problém řeší Wiliam Shakespeare v

Hamletovi. Hamlet si stýská, že dánský národ příliš mnoho pije; a také tam říká - a to je podstatné -, že "špetka strusky zkazí i ten nejčistší kov".

To je podstatná záležitost, proč já budu hlasovat pro vydání a doporučuji to i vám, protože tento případ vrhá špatné světlo na nás všechny poslance. Říká se: Ano, takoví jsou všichni. Čili budu usilovat o to, aby byl dán průchod právu.

Předseda SN R. Zelenay: Ďakujem.

O slovo sa hlási pani spravodajkyňa Freiová.

Poslankyně SN M. Freiová: Kolegyně a kolegové, nechtěla bych zde argumentovat věcmi, které mám přímo ze spisů. Bylo by to jednak zbytečné využívání znalosti, kterou mám navíc, a kromě toho si myslím, že se nesluší, aby žena na veřejnosti opakovala citáty, o které tam jde. Ale to, co máte všichni ve svých materiálech je, že sám pan poslanec Mozga policii volal, protože se domníval, že když je člověk poslanec a do něčeho se zaplete, je zde policie od toho, aby mu nějakým způsobem dala za pravdu, aby ho zvýhodnila proti jiným.

Domnívám se, že existuje něco, jako předpoklad právního myšlení, který v podstatě sám pramení ze sféry mravní. A ten zde byl porušen.

Předseda SN R. Zelenay: Ďakujem. Ďalej sa hlási pán poslanec Kováč.

Poslanec SN Michal Kováč: Vážený pán predseda, vážené plénum! Chcel by som sa vyjadriť k tomuto problému z niekoľkých aspektov. Dúfam, že ma nikto nebude podozrievať, že nebudem obhajovať nikoho, kto si vypil, pretože je známe, že som abstinent. Prečo sa k tomu chcem vyjadriť?

Myslím si, že keď sa poslancovi stane to, že si sadne do reštaurácie a niečo vypije a my dáme možnosť trestného postihu proti takému poslancovi, mali by sme si ozrejmiť do detailu, ako sa to stalo.

Dokážem si ale predstaviť situáciu, že si tam poslanec sadne sám, dá si dva poháriky a prídu provokatéri, ktorí toto využijú, zneužijú a poslanec sa dostane presne do polohy, ktorú oni budú chcieť. A keď urobíme jeden precedens, budeme musieť toho poslanca vydať aj nabudúce. Keď pán poslanec volal políciu prvý, predpokladám, že ju volal preto, aby nemal problémy s tými ostatnými.

Toto je treba veľmi zvážiť, aby nenastali nejaké politické obštrukcie, schválnosti a vyhľadávanie takýchto problémov.

Předseda SN R. Zelenay: Ďakujem, pán poslanec. Kto sa ďalej hlási do diskusie? Hlásil sa námestník pána generálneho prokurátora, ale tomu udelím slovo až na konci diskusie.

Myslím, že bol vyzvaný pán kolega Mozga. My sme o tom hovorili aj na predsedníctve, že keď sa neprihlási sám, že ho z pozície predsedu vyzvem aj na základe poslancov predo mnou, aby sa k tejto záležitosti vyjadril. (Pan poslanec Mozga odchází směrem k řečništi.)

Samozrejme, že podľa zákona o Rokovacom poriadku nemusíte vystúpiť. Ja som vás vyzval ako predseda snemovne. (Pan poslanec Mozga se vrací na své místo.)

Ďalej sa hlási pán poslanec Masopust.

Musím vám ale ešte zdeliť, na čom sme sa dohodli na predsedníctve pri preskúmavaní prípadu pána poslanca Mozgu. Pán poslanec Mozga povedal - prosím kolegov z predsedníctva, aby ma opravili, keď to budem dezinterpretovať - že on sám bude hlasovať za to, aby bol zbavený imunity.

Pán poslanec Mozga, súhlasí to? (Poslanec SN P. Mozga: Ano.) Ďakujem. Prosím pána poslanca Masopusta, aby sa ujal slova.

Poslanec SN Z. Masopust: Vážený pane předsedo, dámy a pánové. Myslím, že věnujeme této věci více pozornosti, než zasluhuje. A byl bych velice nerad, aby se toto zasedání změnilo v jakési ordálové sezení, kde se bude někdo kát.

Máme v ruce materiál, který shrnuje základní fakta. Jako člen mandátového a imunitního výboru jsem se velmi zevrubně seznámil se všemi materiály a jako člen mandátového a imunitního výboru i jako právník, jsem byl jeden z těch, kdo hlasoval ve prospěch návrhu, který vám byl předložen - za nevydání poslance Mozgy.

Jsem hluboce přesvědčen o neodůvodněnosti jakéhokoli jiného rozhodnutí. My máme tendenci splétat, bohužel, projevilo se to v několika vystoupeních - problémy morální a problémy právní. Panu kolegovi Jajtnerovi bych chtěl říci jedno: Ať sněmovna rozhodne jakkoliv, bude právu dán průchod. V tom je pravomoc sněmovny. Čili není možno klást rozhodnutí sněmovny do rozporu s jinou částí právního řádu.

Ale k meritu věci: Řeknu to velice zjednodušeně, každý mě může chytit za slovo, ale tak jednoduše to nemyslím. Insitut imunity je kvůli zlobivým poslancům. A ne k vůli hodným. Ti ho nepotřebují. Pan poslanec se dopustil jednání, které mně se nelíbí. A to, co se mně na něm nejvíce nelíbí, je přesně to, co není z hlediska právního delikt, tedy to manipulování s poslaneckou legitimací, s mandátem poslance. Ale to není delikt. To samo o sobě vůbec nezakládá důvod k jednání jakéhokoli orgánu činného v trestním řízení. A to, co by snad delikt byl, prosím vás, zvažme to, je delikt ve své podstatě bagatelní.

Vám, kteří máte tendenci silně argumentovat etikou, musím připomenout: Kdo jste bez viny, hoďte první kamenem. Jsem přesvědčen o tom, že sněmovna by měla podpořit návrh mandátového a imunitního výboru v té podobě, jak byl předložen.

Předseda SN R. Zelenay: Ďakujem. Slovo má poslanec Padevět.

Poslanec SN M. Padevět: Musím souhlasit s předřečníkem v tom, že tomu věnujeme příliš mnoho času, dokonce tolik, že nyní dávám ještě otázku předsednictvu, proč jsme celou záležitost nemohli projednat tak, aby bylo učiněno zadost jednacímu řádu. A podle § 6 odst. 3 byla věc vyřešena do 15 dnů.

Předseda SN R. Zelenay: Ďakujem.

Môžem zatiaľ odpovedať. Predsedníctvo sa niekoľkokrát venovalo tomuto problému, ale v každom prípade chcelo hovoriť s pánom poslancom Mozgom a okrem toho potrebovalo čas na preskúmanie, aby mohlo rozhodnúť v súlade s právom. Možno sa tým predĺžil čas. Materiály sme však dostali neskoro.

Poslanec SN J. Koutský: Vážený pane předsedo, vážení poslanci, moje vystoupení je motivováno tím, že 15 let se živím tak, že dělám obhájce ve věcech trestních. Mám za to, že to, že bychom udělali panu Mozgovi dobrodiní, že by nemusel předstoupit před soud, je srovnatelné s dobrodiním amnestie. V obdobném případě má každý obviněný právo trvat na tom, aby jeho případ byl projednáván. Pokud tedy pan Mozga na předsednictvu řekl, že sám bude hlasovat pro to, aby se mohl hájit před soudem, tak mám za to, že pokud bychom mu my dali dobrodiní imunity, tak bychom ho proti jeho vůli zbavili práva hájit se před soudem.

Předseda SN R. Zelenay: Ďakujem. Slovo má poslanec Kostya.

Poslanec SN L. Kostya: Pane předsedající, dámy a pánové, já doprovodím informaci o tom, že pan Mozga na předsednictvu prohlásil, že sám bude hlasovat za své vydání (pouze jednou jedinou větou), a udělejte si z toho sami závěr. Doprovodil to větou: "Špatná reklama také reklama."

Předseda SN R. Zelenay: Ďakujem.

Kto sa ešte z kolegýň poslankýň a poslancov hlási do diskusie? Nikto. Dovoľte mi, aby som dal slovo námestníkovi generálneho prokurátora. Než sa ujme slova, chcel by som vás upozorniť na jednu vec. V negatívnom prípade - to je návrh pána poslanca Ransdorfa, dovoľujem si upozorniť, že predsedníctvo snemovne už prijalo tento jeho návrh podľa zákona o Rokovacom poriadku - by som doporučoval, aby stiahol tento návrh. Čo sa týka ďalších krokov, v prípade, že by snemovňa vyslovila súhlas s vydaním pána poslanca Mozgu, potom musíme zároveň prijať uznesenie o tom, či pozastavujeme podľa paragrafu 6 ods. 6 výkon práv a povinností poslanca Mozgu - áno alebo nie. Upozorňujem na následky, že pozitívne hlasovanie vyvolá nutnosť prijatia ďalšieho uznesenia. Mali by sme buď obmedziť práva - a potom musíme presne definovať, ktoré práva a povinnosti - alebo ich neobmedziť. Slovo má námestník generálneho prokurátora, potom poslankyňa Freiová.

Náměstek generálního prokurátora ČSFR L. Vyleta: Vážený pane předsedo, vážené dámy a páni poslanci Sněmovny národů! Myslím, že to, co řekl pan poslanec Masopust, že i rozhodnutí negativní bude v souladu s právem, pokud nedáte souhlas k žádosti vyšetřovatelky okresní prokuratury v Kroměříži, je zcela pravdivé. Mohu potvrdit, že vše, co v této věci zatím probíhalo a probíhá, je v souladu s právem. Chci zdůraznit, že zde není žádný konflikt mezi mocí soudní a v rámci ní v řízení, které zatím probíhá na prokuratuře a mezi mocí zákonodárnou, že prokurátor, vyšetřovatel (jak policie, tak prokuratury), když se dozví, že je důvodné podezření, že byl spáchán trestný čin, má povinnost dělat šetření podle § 158 odst. 3 trestního řádu, a dojde-li po provedení příslušného šetření k závěru, že by zde byly důvody k zahájení trestního stíhání a vznesení obvinění, musí to rovněž učinit.

Tak také postupovala policie, která byla příslušná, a to policie obvodního oddělení Morkovice, která předala tuto věc prokuratuře, oddělení vyšetřování, a pak pokračovala vyšetřovatelka prokuratury v Kroměříži, dozor prováděla krajská prokuratura v Brně, a podle vnitřního příkazu generálního prokurátora České republiky z roku 1991 byl vyžádán souhlas s provedením dalšího postupu krajskou prokuraturou u Generální prokuratury České republiky. Všechny tyto orgány postupovaly tak, že byl schválen návrh, aby byla požádána Sněmovna národů o rozhodnutí, a to o rozhodnutí podle čl. 50 ústavního zákona o Československé federaci č. 143/1968 ve znění příslušných dalších změn.

Dovolím si tento stručný předpis citovat: "Poslance Federálního shromáždění nelze trestně ani kárně stíhat, ani jej vzít do vazby bez souhlasu sněmovny, jejímž je členem. Odepře-li sněmovna souhlas, je stíhání navždy vyloučeno." (Pro ty činy, které byly předmětem šetření a předmětem žádosti o souhlas).

Je to tedy skutečně součást právního řádu.

Imunita poslanců je velmi významná, je srovnatelná s amnestií, srovnatelná s promlčením možnosti trestního stíhání. Prostě je to součást právního řádu; a také vaše diskuse svědčí o tom, že si to plně jako poslanci Sněmovny národů uvědomujete.

Není tedy mým úkolem a účelem jakkoli vám zasahovat do vaší pravomoci, jakkoli vymáhat udělení souhlasu. Záleží skutečně na vašem posouzení. Jsem rád, že zde byly citovány některé okolnosti, které vás mají a musí při vašich úvahách dát souhlas, nebo ne, ovlivnit.

Kdyby došlo k vážnému podezření, že některý z poslanců spáchal trestný čin vraždy, myslím, že bude tato věc natolik jasná po vysvětlení, případně doplnění tohoto vysvětlení, že bude téměř jednomyslný souhlas.

Ovšem uvědomte si, že každý trestný čin, je-li podezření z jeho spáchání na stole vyšetřovatele a prokurátora kteréhokoli stupně, musí prokurátor posuzovat jako trestný čin, aniž by hodnotil jeho společenský význam, kromě případů, kdy dopad tohoto trestného činu nemá prakticky žádný společenský význam, a tam trestní řád vede prokurátora k tomu, aby použil příslušných ustanovení a řízení zastavil.

K soudu se ovšem tato věc nikdy nedostane, dokud u poslance souhlas není dán. Čili apelování na to, že soud by měl posoudit, nedojde naplnění, když prokurátor nebude moci ani zahájit trestní stíhání. Navždy je vyloučeno toto trestní stíhání, nebude-li dán souhlas.

Já bych chtěl potvrdit i to, co se stalo. Je podezření, že ve stavu opilosti se pan poslanec dopustil tří trestných činů.

Nejde o trestný čin § 103, nejde o trestný čin výtržnictví, u nichž jsme byli svědky jejich zpochybňování, zda v našem právním řádu a v jaké formě mají ještě vůbec figurovat. Je jisté, že pachatel může být vyprovokován určitými okolnostmi. Já jen upozorňuji na to, abyste uvážili, že zde došlo při pokračování skutku, že se přece jenom dostavila hlídka Veřejné bezpečnosti, opravuji se - hlídka policie -, která byla napadena takovým způsobem, že prokurátoři jsou toho názoru, že by byla jinak naplněna skutková podstata trestného činu útoku na veřejné činitele podle § 156 odst. 3. Tam došlo k takovým formulacím, že - skutečně se nedivím paní poslankyni, že je nechtěla citovat - jim pan poslanec mával průkazem poslance Federálního shromáždění, zdůrazňoval tuto skutečnost a okolnost a použil i výhrůžky, že tyto členy policie dostane do civilu a sundá jim hodnosti.

Je to tedy jako každý jiný pachatel, který se dnes a denně dopouští takových útoků na policii. Je to čin srovnatelný s každým jiným tohoto druhu jen s tím rozdílem, že se tohoto činu měl dopustit poslanec Federálního shromáždění.

Myslím si, že vyšetřovatelé prokurátoři mají dost práce, než aby tomuto činu dávali nějakou zvláštní výjimečnost. To, že činíme svou povinnost, bude snad pochopeno i v zákonodárném sboru, že jsme nemohli tuto skutečnost jakkoli bagatelizovat, aniž bychom ji chtěli jakkoli zdůrazňovat a vynášet. Je třeba, aby poslanecké sněmovny, a to i v tomto případě, bedlivě vážily a neudělaly precedens do budoucna, že v žádném případě nedojde k souhlasnému projevu na žádost orgánů činných v trestním řízení, protože tyto orgány to určitým způsobem negativní stanovisko skutečně ovlivní, a ovlivní to patrně i veřejnost i postižené, které nazýváme postiženými, kteří konali svou povinnost, a vůči nimž byl spáchán trestný čin.

Proto bych byl rád, abyste tuto okolnost vzali v úvahu a rozhodli správně a spravedlivě a v souladu s předpisy, které v tomto směru vás, stejně jako prokurátory, váží. Děkuji za pozornost.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP