Středa 16. prosince 1992

2. den - středa 16.12.1992
Přítomno:131 poslanců Sněmovny lidu
64 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice
63 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice

Nepřítomní poslanci Sněmovny lidu:

E. Dufala, R. Filkus, R. Hofbauer, V. Klaus, J. Kostrhun, J. Kóša, M. Kováč, J. Lux, E. Mitrová, J. Moravčík, I. Němec, P. Porubský, M. Sládek, D. Slobodník, J. Stank, J. Suchánek, J. Svoboda, F. Šedivý, I. Urban

Sněmovny národů zvolení v České republice:

K. Dyba, L. Fiala, P. Gandalovič, I. Kočárník, J. Krejsa, D. Malíř, J. Ruml, P. Štěpánek, M. Tošovský, P. Válka, J. Vodehnal

Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice:

P. Baco, L'. Dolgoš, M. Duray, L'. Gajdošíková. I. Hamarčák, R. Kováč, Á. Král, M. Kučera, I. Lenský, J. Minka, I. Mjartan, Š. Nižňanský

Poznámka redakce: Účast poslanců Sněmovny národů byla ve zprávě zpracována podle záznamů o hlasování, jelikož originál prezenčních listin nebyl v době zpracování zpráv k dispozici. Jako nepřítomní poslanci jsou uvedeni ti, kteří se tento den nezúčastnili žádného hlasování a které počítač takto evidoval ve všech záznamech.

Schůze pokračuje: 9.23 hodin. Předsedající místopředseda FS V. Benda: Vážené

Federální shromáždění, vážení hosté, dámy a pánové, dovolte, abych přivítal všechny poslance Sněmovny lidu a Sněmovny národů a další hosty našeho jednání na druhém pracovním dnu této společné schůze a současně jednání tohoto druhého dne zahájil.

Zvláště vítám i vaším jménem přítomné členy federální vlády.

Nejdříve bych vás rád seznámil s programem dnešního dne a s některými procedurálními problémy, které budeme muset vyřešit před vlastním jednáním.

Především tisky 202, 224, 226 a 227, které mají být předmětem našeho jednání, jste obdrželi dnes. Tím nebyla splněna podmínka 48 hodin podle § 19 odst. 1 zákona o jednacím řádu Federálního shromáždění. Protože však jde o naléhavé návrhy zpracované v průběhu naší práce, doporučuji přijmout usnesení, že přes nedodržení stanovené zákonné lhůty sněmovny souhlasí s projednáváním těchto bodů.

Navrhuji, abychom hlasovali o tomto procedurálním návrhu bez rozpravy. Jsou nějaké námitky? (Nebyly.) Požaduje někdo rozpravu? (Nikdo.)

Dávám tedy hlasovat o tom, zda souhlasíme s tím, aby tisky 202, 224, 226 a 227 byly projednávány, ač nebyly doručeny se zákonným předstihem 48 hodin.

Kdo ve Sněmovně lidu a ve Sněmovně národů souhlasí, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko.

Hlasování: 9.28

(SN 80, SL 82)

Kdo je proti?

(SN 0, SL 0)

Kdo se zdržel hlasování?

(SN 5, SL 6)

Konstatuji, že ve Sněmovně národů souhlasilo s projednáváním osmdesát poslanců, nikdo nebyl proti, pět se zdrželo hlasování, pět hlasování ignorovalo, ve Sněmovně lidu souhlasilo osmdesát dva poslanců, nikdo nebyl proti, šest se zdrželo hlasování, jeden hlasování ignoroval.

Obě sněmovny tak daly souhlas s projednáváním opožděně doručených tisků.

Jak jsme včera schválili při projednávání programu naší společné schůze, máme dnes projednávat jednotlivé body programu v tomto pořadí:

1. Vládní návrh zákona o zániku státní organizace ČSD (tisk 179) a návrh výboru hospodářského SL (tisk 202)

2. Návrh zákona o ochraně spotřebitele (tisk 195) a návrh výborů sociálních SL a SN (tisk 224)

3. Hlasování o pozměňovacích a doplňovacích návrzích k vládnímu návrhu zákona o zániku funkce soudců a o skončení pracovních a služebních poměrů při zrušení státních orgánů ČSFR a organizací jimi zřízených (tisk 136) a návrh výborů ústavně-právních SL a SN (tisk 192)

4. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 119/1990 Sb., o soudní rehabilitaci ve znění zákona č. 47/1991 Sb. (tisk 196) a návrh výborů ústavně-právních SL a SN (tisk 226)

5. Návrh na použití prostředků státních finančních rezerv federace k řešení problému likvidity Československé obchodní banky (tisk 200) a návrh výborů finančních a rozpočtových SL a SN (tisk 227)

6. Vládní návrh, kterým se předkládá k vyslovení souhlasu FS ČSFR dohoda o používání místní měny Českou a Slovenskou Federativní Republikou a mnohostrannou agenturou pro investiční záruky, (tisk 210)

Tady se musíme krátce pozastavit. Předsedové sněmoven přikázali tento tisk jako gesčním výborům výborům zahraničním. Výbory zahraniční však tisk dosud neprojednaly a patrně nebudou schopny se sejít k jeho řádnému projednání. Proto předsedové sněmoven mění své rozhodnutí a žádají výbory pro finance a rozpočet, které měly tento návrh přikázán a projednaly ho, aby se staly v této záležitosti výbory gesčními. Prosím proto předsedy obou výborů pro finance a rozpočet, aby se během jednání ke mně dostavili, abychom mohli upřesnit technické okolnosti této změny v gesci.

předsedající V. Benda Za sedmé - Odpovědi členů vlády na interpelace poslanců Federálního shromáždění.

Za osmé - Bod včera doplněný do programu rozpravy: budoucnost poslanců FS.

Avšak dříve, než přistoupíme k projednávání jednotlivých bodů, musíme projednat postup k sjednocení usnesení sněmoven FS k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 195/1991 Sb., o odstupném poskytovaném při skončení pracovního poměru. Včera byla po hlasování o tomto návrhu zákona přijata rozdílná usnesení sněmoven. Návrh usnesení schválila pouze Sněmovna lidu. Oba předsedové sněmoven navrhují postupovat podle § 31 písm. b) zákona o jednacím řádu FS. Navrhuje se proto oběma sněmovnám vyslovit souhlas se zahájením dohodovacího řízení. Jsou prosím připomínky k tomuto postupu? Nejsou.

Prosím poslance Sněmovny národů, zvláště z její slovenské části, aby se ještě na chvíli dostavili do sálu a zasedli do lavic. Musíme dát souhlas k dohodovacímu řízení a zvolit dohodovací výbor.

Nejsou připomínky? Není tomu tak. Mohli bychom tedy hlasovat, kdyby slovenská část Sněmovny národů měla usnášeníschopný počet poslanců. Nyní je tomu tak. Dávám hlasovat.

Prosím poslance Sněmovny lidu a Sněmovny národů, kdo je pro zahájení dohodovacího řízení v této věci, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko!

Hlasování: 9.35

(SN 76, SL 83)

Kdo je proti?

(SN 0, SL 0)

Kdo se zdržel hlasování?

(SN 5, SL 5)

Děkuji. Konstatuji, že ve Sněmovně národů bylo sedmdesát šest poslanců pro, nikdo proti, pět se zdrželo hlasování, dva ignorovali. Ve Sněmovně lidu bylo osmdesát tři poslanců pro, nikdo nebyl proti, pět se zdrželo, jeden ignoroval.

Konstatuji, že obě sněmovny vyslovily souhlas se zahájením dohodovacího řízení.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 115, SL č. 147, SN č. 143)

Žádám proto předsedy poslaneckých klubů, aby předložili předsedům sněmoven návrhy na složení dohodovacího výboru. Předpokládám, že se přidržíme obvyklého počtu, to je dvanáct, po jednom zástupci z každého poslaneckého klubu. Ale toliko v jedné ze sněmoven. Nicméně, než budou sestaveny podklady pro volbu dohodovací komise, můžeme pokračovat v jednání.

Máme projednávat vládní návrh zákona o zániku státní organizace Československé státní dráhy tisk 179. Připravte si prosím návrh usnesení Sněmovny lidu tisk 202.

Bod programu 6: Vládní návrh zákona o zániku státní organizace Československé státní dráhy (tisk 179) a návrh výboru hospodářského Sněmovny lidu (tisk 202)

Vládní návrh odůvodní místopředseda vlády pan Antonín Baudyš. Pane místopředsedo, máte slovo k odůvodnění vládního návrhu.

Místopředseda vlády ČSFR A. Baudyš: Vážený pane předsedo sněmovny, vážení páni poslanci, vážené paní poslankyně, federální vláda vám předkládá návrh zákona o zániku státní organizace Československé státní dráhy. Jde o zákon, jehož existence se předpokládá v článku 2 ústavního zákona č. 493/1992 Sb., kterým se mění a doplňuje ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o československé federaci.

Předkládaný návrh zákona zrušuje zákon, kterým je upraven vznik a postavení ČSD, to je zákon č. 68/1989 Sb., a upravuje rozdělení a přechod majetku, práv, závazků a povinností na nástupnické organizace. Návrh zákona bere za základní princip dělení majetku územní princip a v těch případech, kde není možno tento princip uplatnit, vychází obdobně jako v případě zákona o dělení majetku ČSFR z dělení majetku podle počtu obyvatel. Majetek a veškerá práva, závazky a povinnosti přecházejí podle návrhu zákona na nástupnické organizace určené zákony národních rad.

Vzhledem k potřebě zachování sociální a právní jistoty železničářů je zvláštní důraz kladen na přechod pracovněprávních vztahů. U práv a povinností ČSD, která vycházejí z mezinárodních smluv a z členství v mezinárodních organizacích, u kterých nebude možno uplatnit územní princip, se předpokládá, že práva a závazky přejdou ve stejném rozsahu na nástupnické subjekty. Aplikace tohoto ustanovení je ovšem podmíněna souhlasem zahraničních smluvních stran. Je třeba mít na zřeteli, že obě nástupnické organizace se o členství v mezinárodní organizaci budou nově ucházet. Z hlediska mezinárodního práva je pak třeba k cesi práv a závazků, v našem případě zanikající organizace ČSD, souhlasu zahraničních smluvních partnerů.

Mpř. vlády ČSFR A. Baudyš

Návrh zákona jako podpůrné hledisko, nikoliv jako samostatný princip dělení majetku, uplatňuje hledisko hospodárnosti, funkčnosti a dalšího využití děleného majetku. Proces dělení majetku ČSD bude z hlediska časového velmi náročný. Je těžko představitelné, že by se jen na okamžik zastavil provoz železnic, aby bylo možné k jednomu okamžiku provést dělení veškerého majetku. Proto se předpokládá v návrhu zákona, že vlády republik jmenují pro dělení majetku své zmocněnce. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji panu místopředsedovi vlády.

Návrh byl přikázán výborům ústavně-právním, hospodářským a finančním a rozpočtovým obou sněmoven. Po projednání ve výborech připravily písemný podklad výbory hospodářské (tisk 202) a pověřily poslance Ivana Foltýna za výbory Sněmovny lidu a poslance Ľubomíra Zámišku za výbory Sněmovny národů k přednesení zpravodajských zpráv.

Prosím pány zpravodaje, aby zaujali svá místa zde na tribuně a aby přednesli zpravodajské zprávy.

Společný zpravodaj výborů SN Ľ. Zámiška : Vaša excelencia, pán predseda, vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne a kolegovia! Mám tú česť zoznámiť vás s návrhom zákona o zrušení štátnej organizácie Československé štátne dráhy.

Vláda Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky predložila vládny návrh zákona, tlač 179, na prerokovanie vo výboroch a snemovniach Federálneho zhromaždenia Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky. Ústavný rámec na spracovanie tohto zákona je daný ustanovením článku 2 bod 1 ústavného zákona č. 493/92 Zb., ktorým sa mení ústavný zákon č. 143/68 o čs. federácii v znení neskorších predpisov, podľa ktorého sa zákonom Federálneho zhromaždenia rozdelí a prevedie majetok, práva a povinnosti štátnej organizácie Československé štátne dráhy na novovzniknuté republikové organizácie pre železničnú dopravu.

Predpokladaný návrh zákona ruší zákon, ktorým bola zriadená štátna organizácia Československé štátne dráhy, upravuje rozdelenie a prechod majetku, práv a povinností na nástupnícke republikové organizácie.

Návrh zákona nie je špeciálnym zákonom k ústavnému zákonu č. 541/92 Zb., o delení majetku Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky medzi Českú republiku a Slovenskú republiku a jeho prechode na Českú republiku a Slovenskú republiku, pretože k rozdeleniu Československých štátnych dráh dochádza bez ohľadu na existenciu či neexistenciu federácie v roku 1993. Princípy delenia majetku sú však obdobné.

Návrh zákona berie za základ územný princíp, ktorý primerane zodpovedá Viedenskej dohode o sukcesii štátov vo vzťahu k štátnemu majetku, k štátnym archívom a štátnym dlhom z roku 1983. Ďalej je tiež použitý princíp delenia majetku, práv a povinností podľa počtu obyvateľov, t.j. 2 : 1.

Vládny návrh zákona o zrušení štátnej organizácie Československé štátne dráhy, tlač 179, bol prerokovaný národohospodárskym a rozpočtovým výborom Národnej rady Slovenskej republiky, výbormi finančnými a rozpočtovými, ústavno-právnymi a hospodárskymi Snemovne ľudu a Snemovne národov.

Česká národná rada oznámila Federálnemu zhromaždeniu, že k vládnemu návrhu zákona o zrušení štátnej organizácie Československé štátne dráhy nebude z dôvodu nedostatku času zaujímať stanovisko.

Národohospodársky a rozpočtový výbor Národnej rady Slovenskej republiky s návrhom zákona súhlasí.

S návrhom zákona súhlasia a odporúčajú jeho prijatie s pozmeňovacími návrhmi a doplnkami tiež výbory finančné a rozpočtové a ústavno-právne

Snemovne ľudu a Snemovne národov.

Výbor hospodársky Snemovne ľudu prerokoval vládny návrh zákona na spoločnej schôdzi s výborom hospodárskym Snemovne národov dňa 3. 12. 1992. Pri prerokovávaní boli v zmysle § 39 ods. 4 zákona č. 56/1991 Zb., o Rokovacom poriadku Federálneho zhromaždenia, zvážené stanoviská Národnej rady Slovenskej republiky, ako aj výborov finančných a rozpočtových a výborov ústavno-právnych.

Pripomienky, prijaté hospodárskym výborom Snemovne ľudu, boli zapracované do znenia, ktoré je vám predložené ako tlač 202.

S týmto znením návrhu zákona dňa 3. 12. 1992 vyslovil súhlas len hospodársky výbor Snemovne ľudu, pretože hospodársky výbor Snemovne národov nebol uznášaniaschopný.

Dňa 15. 12. 1992 sa k prerokovávaniu návrhu zákona vrátil aj hospodársky výbor Snemovne národov, ktorý vyslovil súhlas s navrhovaným zákonom v znení tlače 202, a to s tým, že odporúča v § 6 ods. 1 a 2 vypustiť slová: ... týkajúcich sa ich organizačných jednotiek a zložiek ..." Táto úprava po vecnej stránke nemení zmysel ustanovenia, len odstráni pochybnosti, či sa toto ustanovenie týka aj ústredného riaditeľstva ČSD.

Podľa navrhnutej úpravy hospodárskeho výboru sa ustanovenie § 6 ods. 1 týka celej organizačnej štruktúry ČSD, teda aj ústredného riaditeľstva ČSD.

Ako spoločný spravodajca za výbory Snemovne národov odporúčam prijať predložený návrh zákona v znení tlače 202 s vypustením slov " ... týkajúcich sa ich organizačných jednotiek a zložiek..." v § 6 ods. 1 a 2.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji panu poslanci Zámiškovi. Prosím pana poslance Foltýna, jestli ještě má svou zpravodajskou zprávu.

Společný zpravodaj výborů SL I. Foltýn: Děkuji. Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, milí kolegové, já bych jenom málo doplnil zpravodajskou zprávu, kterou přednesl pan kolega Zámiška, protože byla vyčerpávající.

K tomu přehledu vyjádření jednak Národní rady Slovenské republiky a České národní rady bych chtěl jenom doplnit, že podle nejnovějších informací je již v České národní radě v projednávání návrh nového zákona, který bude zřizovat následnickou organizaci České dráhy od 1. 1. příštího roku, takže je tady určitá relativní jistota, že nenastane v České republice právní vakuum. Předpokládám tedy, když Národní rada Slovenské republiky dala k tomu souhlas, že i ve Slovenské republice tato kontinuita bude zajištěna.

K záležitosti, o které hovořil pan kolega Zámiška, tj. úprava § 6 odst. 1 o odst. 2, vypuštění slov "týkající se jejich organizačních jednotek a složek", je plně v souladu s úmysly nebo, řekl bych, záměrem navrhovatele; o tom jsem přesvědčen.

pokr. zpravodaj Foltýn Pokud se tato formulace zpřesní tím vypuštěním, odpadnou pochybnosti, jestli ty pracovněprávní vztahy budou převedeny podle územního principu na následnické organizace u všech pracovníků státní organizace ČSD a nebo jenom u pracovníků některých. Touto úpravou se tedy dosáhne toho, že bude zcela jednoznačné, že ty pracovněprávní vztahy budou převedeny u všech pracovníků.

I když výbor hospodářský Sněmovny lidu na svém zasedání dne 3. 12. o této věci hlasoval, nezahrnul ještě tuto úpravu do svého usnesení, protože v té době tato připomínka ještě nebyla prakticky známa, tak orientačně se k této věci výbor hospodářský Sněmovny lidu vrátil 15. 12. - ne s tím, že by chtěl rušit své původní usnesení, ale přesto tam proběhlo takové orientační hlasování i ve výboru hospodářském Sněmovny lidu toho 15. 12. a při tomto orientačním hlasování se vyjádřilo 10 poslanců Sněmovny lidu výboru hospodářského také pro tuto úpravu.

Říkám vám tuto informaci, abyste viděli, že i 10 poslanců výboru hospodářského Sněmovny lidu se vyslovilo pro tuto úpravu, přitom nikdo z přítomných nebyl proti, pouze jeden se zdržel hlasování.

Pokud se týká té úpravy, jsem povinen vás ještě také informovat, že v této věci jsem obdržel dopis od vedoucích reprezentantů čtyř odborářských ústředen na železnici, kteří rovněž vám poslancům doporučují, aby se pro tuto navrhovanou změnu hlasovalo. Jinak plně souhlasím se zpravodajskou zprávou tak, jak byla přednesena panem poslancem Zámiškou. Děkuji vám za pozornost.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Já děkuji panu zpravodajovi. Ještě než otevřu rozpravu k danému zákonu, byl jsem panem předsedou Federálního shromáždění požádán, abych vás ve stručnosti informoval o dopisu, který právě dorazil. Je to dopis psaný jménem Unie železničních zaměstnanců a je adresován předsedovi Federálního shromáždění. Vyjadřují se v něm odborové centrály k tomuto zákonu, a to zvláště s požadavkem, aby byla respektována výsledná doporučení jednak z jednání tripartity, o kterých informuje náš tisk 179 - to znamená především zachovat pracovněprávní vztahy pro všechny zaměstnance ČSD a dále, aby skončení činnosti ČSD bylo formulováno jako zánik a nikoliv jako zrušení, a tady protestují proti znění tisku 202 § 1 a 6.

Jenom konstatuji, že tento dopis bere Federální shromáždění tímto na vědomí. Pokud se chce těchto požadavků někdo přímo ujmout, je třeba, aby v průběhu rozpravy k tomu přednesl svoje pozměňovací návrhy.

Otevírám tedy rozpravu k zákonu o zániku Československé státní dráhy, tisk 179, a návrhu usnesení výboru, tisk 202. Do rozpravy se nepřihlásil zatím žádný představitel poslaneckého klubu, který by měl přednost. Jediným písemně přihlášeným je poslanec Ivanovský. Prosím ho, aby se ujal slova.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP