Úterý 29. září 1992

Jedno rumunské přísloví praví: "Vola na traktor nepředěláš." Ale hlasovat pro zánik společného státu budou i ti, kterých si vážím, přestože s nimi nesouhlasím. Mluvím o vás, pane předsedo Kováči, pánové místopředsedové Šedivý a Zelenayi, kolegové Suchánku, Hajníku, Fialo, Zahradile, paní kolegyně Bellušová. Mluvím i o vás, pane ministře, milionáři Macku, pane místopředsedo Čiči. Právě vás všech bych se rád zeptal. Opravdu už máte natolik stranicky otupělý sluch, že neslyšíte v agónii, do které vaše strany tento stát přivedly, povzdech a výčitku Caesara, klesajícího pod dýkami senátorů: "I ty, Brute?"

Dámy a pánové, dnes je shodou okolností 29. září, jak už tu zaznělo, den, kdy byla podepsána mnichovská dohoda. Pan předseda minule prohlásil, že jde o náhodu. Já mu věřím. Navrhuji proto, aby dnes na protest proti výročí nejčernějšího údobí naší historie vyzval poslance k odchodu ze sálu na deset až patnáct minut a pak by schůze mohla pokračovat. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Pane kolego, mám tomu rozumět tak, že jde o procedurální návrh na přerušení schůze?

Poslanec SN J. Krejsa: Samozřejmě, podávám návrh písemně.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Procedurální návrh není třeba podávat písemně.

O procedurálním návrhu se hlasuje neprodleně a bez rozpravy.

Návrh zní: Na protest proti podepsání mnichovské dohody dne 29. září 1938 přerušit jednání společné schůze obou sněmoven na deseti minut.

Budu muset přivolat poslance, abychom mohli hlasovat o procedurálním návrhu. Zatím budeme pokračovat v rozpravě. O procedurálním návrhu dám hlasovat, jakmile budeme usnášeníschopni. Slovo má poslanec Jedinák, připraví se poslanec Popesko.

Poslanec SL Z. Jedinák: Pane předsedající, pane předsedo, dámy a pánové. Nemyslím si, že by se v diskusi dalo ještě přednést něco nového. Řada zajímavých návrhů a podnětů zazněla už při obecné minulé diskusi i dnes. Vysoce oceňuji všechny návrhy, které cítily profederalisticky, byť ne pro federaci v současné podobě. Oceňuji návrhy na společné soužití ve formě dvou rovnoprávných subjektů s mezinárodní svrchovaností, návrhy na to, aby Česká republika, po vyhlášení svrchovanosti, svého nejbližšího partnera našla ve Slovenské republice.

Myslím ale, že je velmi nerozumné, že nám vláda nedokázala tyto návrhy blíže konkretizovat, zejména že nepřednesla návrhy zásad mezinárodně právního soužití, vymezení zóny volného obchodu nebo společného ekonomického prostoru.

Nejsem příliš nakloněn jednoduchým zákonům. Ti z vás, kdož byli v minulém parlamentu, vědí, jaké problémy způsobili jednoduché zákony. Mám na mysli například zákon restituční. V mnoha případech nebo paragrafech se zdálo, že jde o jednoduchá jasná ustanovení, která budou v praxi vykládaná zcela jasně, ale s postupem času se ukázalo, jaké problémy byť zpočátku zcela jasná ustanovení v praxi vyvolávají.

Chci poukázat například na článek 2, který mluví o tom, že nástupci po rozpadu federace se stávají zvláště Česká republika a zvláště Slovenská republika. Mezinárodní právo však získání statutu pokračovatelských zemí neuznává. Je to požadavek, který je z naší strany maximalistický na to, aby obě země byly mezinárodním společenstvím uznány jako zcela samostatné subjekty. V mezinárodním právu však nerozhoduje diktát země, která je malá, ale to, co se v obecném mezinárodním právu jako povědomí za dlouhá léta faktických vztahů mezi státy při jejich kontaktech vytvořilo.

Jsou zpracovány ty úvahy o tom, jak by to po eventuálním rozpadu a nástupnictví obou dvou zemí mohlo být. Myslím, že i toto ustanovení o vzniku subjektivity a statutu pokračovatelských zemí České republiky a Slovenské republiky bude v praxi vyvolávat ještě řadu problémů. Mám nyní na mysli například účast v helsinském procesu KBSE, účast v mezinárodních organizacích. Souvisí to zřejmě i s naší úlohou předsednictví v KBSE. Kdo bude pokračovatelem, která z republik? Česká republika nebo Slovenská republika? Na první pohled se může zdát, že to je požadavek nevýznamný, ale jsem přesvědčen, že malý stát jako my může mezinárodní prestiž prokazovat svými myšlenkami a znalostmi.

Až do konce prosince nebo lépe řečeno do 14. prosince, má náš ministr zahraničních věcí předsedat KBSE. Jak to bude se závazky? Bude Česká republika nebo Slovenská republika? Jak to bude s naší žádostí o přijetí do Rady bezpečnosti. Bude žádat Česká republika nebo Slovenská republika?

Jako pro federalistu je tento proces dělení státu pro mne nepříjemnou záležitostí, se kterou se těžko vyrovnávám. Pane místopředsedo, prosil bych vás, abyste mi mohl odpovědět alespoň na otázky, týkající se členství v KBSE nebo v Radě bezpečnosti.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji panu poslanci. Slovo bude mít pan poslanec Popesko, připraví se poslanec Kalina

Ještě stále nejsme usnášeníschopni. Prosím kolegy a kolegyně, kteří se zdržují v přilehlých místnostech, aby se dostavili do sálu. Měli bychom hlasovat o procedurálním návrhu, který byl předložen, případně o dalších procedurálních návrzích ohledně organizace dnešního večera. Prosím, dostavte se k hlasování. Slovo má poslanec Popesko.

Poslanec SN P. Popesko: Vážený pán predseda, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci! Budem hovoriť len veľmi stručne. Ani nemám vo zvyku používať kvetnaté slová.

Iste pochopíte, že zastreliť suseda nie je dovolené, pretože náš právny poriadok to nedovoľuje, najmä však preto, že máme kresťanskú civilizáciu, ktorá strieľanie do ľudí zakazuje. Je ale možné tento zákaz obísť tým, že si necháme odhlasovať zákon, že za určitých podmienok toho suseda môžeme. Samozrejme, v tomto prípade oddeľujeme morálku od zákona a sme svedkami minulých čias, že také zákony sa prijímali.

Poznáme Norimberské zákony, kde sa ľudí nikto nepýtal, či súhlasia alebo nie, boli propagandisticky spracovaní a šesť miliónov Židov v dôsledku týchto zákonov skončilo v plyne.

Keď sa pozrieme na rozsudky nad Miladou Horákovou alebo ďalšími sto štyridsiatimi popravenými za komunistického režimu, v každom rozsudku nájdeme zákonité odôvodnenie tejto popravy.

Keď boli nacistickí zločinci súdení, každý sa odvolával na nejaký taký zákon, ktorý bol odtrhnutý od humanity, od ľudskosti.

Obyčajne sa také zákony vynášajú ako poistka do budúcnosti, keby náhodou bolo zle, aby sme mali zákonný podklad na ospravedlnenie svojich činov.

Nechcem posudzovať tento zákon, ktorý prerokovávame. Som za národnú identitu. Budem podporovať to, čo Strana demokratickej ľavice schválila na svojej republikovej rade. Som za sebaurčenie národov. Ako celoživotný laboratórny pracovník nie som ochotný veriť zbožným prianiam a veciam, ktoré som si experimentálne neoveril.

Mojou celoživotnou profesiou bol experiment. Veril som len tomu, čo som videl a čo som si na experimente naplánoval. Ak niekto suverénne tvrdí, že samostatný slovenský štát je to najideálnejšie pre slovenský národ, môžem tomu veriť, ale práve v tomto prípade bude experimentom občan. Pretože nijaká reprezentácia, ani my nemáme právo za 15 miliónov občanov rozhodnúť, ako im bude dobre. Odznelo tu veľa emotívnych vecí. Pochopiteľne, každý má právo hovoriť. Počuli sme aj jedného zástupcu pri okrúhlom stole v televízii, ktorému záležalo na tom, aby o nás v Argentíne vedeli. Ja sa domnievam, že rozhodujúce bude to, čo budeme vedieť občanom dať. Hladný občan sa sotva bude zaujímať o národnú identitu, respektíve o jej vokajší prejav, či tam bude hviezdička, alebo bude mať zastúpenie.

Rozhodujúce bude, či mu ten štát poskytne slušnú alebo stúpajúcu progresívnu životnú úroveň. Ostatné ho sotva bude zaujímať.

O národnej identite. Pamätám sa na výrok bývalého prezidenta Reagana, ktorý umiestnil Československú republiku na pobrežie Baltického mora. Z toho vidíme, že aj svetoví štátnici nemusia brať našu existenciu na vedomie. To záleží od toho druhého partnera a nie od nás, či svoju identitu budeme vedieť presadiť. Národnú identitu môžeme presadzovať svojimi výrobkami, svojimi literárnymi dielami, bestsellermi, ktoré preniknú na svetové trhy, naším umením atď. Tým presadíme svoju identitu, ale nie zbožnými želaniami.

Bol by som veľmi rád, keby sa skutočne urobil prieskum, čo to pre obidva národy prinesie. Ja som veľmi skeptický. Existuje jeden milión rodín, v ktorých sú príbuzenskými zväzkami spojení Česi a Slováci a naopak. Veľmi pochybujem, že tento milión občanov bude úplným rozbitím štátu nejako nadšený. Mám už informácie, že bude migrácia obyvateľstva. S tým sa nepočíta, ale bude. Ľudia budú utekať zo Slovenska - nielen českí občania, ale aj slovenskí občania - zo strachu pred obsadením maďarskou armádou, čo nie je taká nereálna vec. Bude aj emigrácia mimo územia tohto súčasného štátu. Ekonomický prepad - s tým musíme počítať - že je viac istý, ako neistý a ekonomika bude rozhodovať o tom, čo bude občan chcieť alebo nebude chcieť. Ďakujem za trpezlivosť. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji panu poslanci. Znovu apeluji na všechny poslance, aby se dostavili do sálu. Budeme hlasovat o důležitých procedurálních návrzích. Prosím zvláště poslance české části Sněmovny národů, aby zaujali svá místa. Technická - kolega Malý.

Poslanec SL M. Malý: Ani ne tak technická, spíše faktický dotaz na předřečníka. Těch čtyřicet dva let experimentu komunistické strany nestačilo? Těch dva a půl roku experimentu toho minulého parlamentu nestačilo? Jak dlouho tohleto ještě chcete lidem předvádět? Já si myslím, že těch experimentů bylo, alespoň na můj vkus, již dost. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji, pane kolego, ale nicméně v tuto chvíli se zabýváme hlasováním o procedurálních návrzích. Já bych prosil, abychom neodbočovali od této rozpravy. Je zde především předložen procedurální návrh poslance Krejsy, já ho přečtu ještě jednou: "Navrhuji na protest proti podepsání mnichovské dohody dne 29. září 1938 přerušit jednání společné schůze obou sněmoven na deset minut." Dávám hlasovat.

Hlasování: 17.25

Kdo je pro přerušení společné schůze na dese minut na protest, ať zdvihne ruku a stiskne tlačítko.

(SN 26, SL 20)

Děkuji.

Kdo je proti, nechť zdvihne ruku a stlačí tlačítko.

(SN 0, SL 0)

Promiňte, ale budu muset hlasování zopakovat.

(Došlo k poruše hlasovacího zařízení.)

Hlasování: 17.26

Kdo je pro přerušení společné schůze, nechť zvedne ruku a stlačí tlačítko.

(SN 27, SL 28)

Děkuji.

Kdo je proti, nechť zdvihne ruku a stlačí tlačítko.

(SN 6, SL 9)

Děkuji.

Kdo se zdržel hlasování, nechť zdvihne ruku a stlačí tlačítko.

(SN 20, SL 14)

Děkuji vám.

Konstatuji, že ve Sněmovně národů dvacet sedm poslanců pro, šest proti, dvacet se hlasování zdrželo, třicet pět hlasování ignorovalo, ve Sněmovně lidu dvacet osm pro, devět bylo proti, čtrnáct se zdrželo a čtyřicet čtyři ignorovalo. Ani v jedné sněmovně nebyl návrh přijat.

Dále vám předkládám jako předsedající, abychom se neocitli v situaci, že bychom nebyli usnášeníschopni a museli se rozhodnout, procedurální návrh, abychom se rozhodli prodloužit ten dvacetihodinový limit a abychom pokračovali v této rozpravě až do jejího ukončení i po dvacáté hodině. Mám zde v této chvíli ještě patnáct přihlášek do rozpravy. Sice jich ubývá, jak lidé promluví, ale stále přibývají přihlášky nové. Je prakticky vyloučeno, že bychom skončili do dvaceti hodin. Proto bych byl rád, aby byla předem zajištěna usnášeníschopnost pro přijetí tohoto návrhu. Prosím, neodcházejte ze sálu, páni poslanci, pokud to není obstrukce. Budeme ještě hlasovat o tomto procedurálním návrhu.

Hlasování: 17.28

Kolegyně a kolegové, kdo je pro to, abychom pokračovali v rozpravě i po dvacáté hodině, nechť zdvihne ruku a stlačí tlačítko.

(SN 48, SL 47)

Děkuji vám.

Kdo je proti, nechť zdvihne ruku a stlačí tlačítko.

(SN 14, SL 29)

Děkuji vám.

Kdo se zdržel hlasování, nechť zdvihne ruku a stlačí tlačítko.

(SN 19, SL 7)

Děkuji vám.

Konstatuji, že ve Sněmovně národů hlasovalo čtyřicet poslanců pro, čtrnáct proti, devatenáct se hlasování zdrželo a pět hlasování ignorovalo, ve Sněmovně lidu bylo čtyřicet sedm pro, dvacet devět proti, sedm se zdrželo hlasování a deset ignorovalo.

Konstatuji, že obě sněmovny návrh přijaly, rozprava tedy bude pokračovat i po dvacáté hodině až do ukončení rozpravy.

Slovo má pan poslanec Kalina.

Poslanec SN K. Kalina: Pane předsedo, pane předsedající, vážené Federální shromáždění. Zaznělo zde mnoho slov, která nemusela být řečena, zaznělo zde také několik slov a vyjádření poslanců, kteří, i když patří k našim politickým odpůrcům, jsou mně velmi sympatická. Míním tím zejména postoj kolegy Fišery, který poněkud luteránským přízvukem konstatoval, že oni smýšlejí takto a nemohou jinak. Jistě v tom případě asi takto smýšlejícím lidem nebude těžko pochopit, že ani my poslanci ODS něco nemůžeme a nechceme, nějak smýšlíme a nemůžeme a nechceme jednat jinak.

To, proč jsme tady, proč jsme sem byli posláni jako poslanci, je i částečně proto, jaký postoj jsme zaujímali ve volební kampani vůči již tehdy velmi vichřící se otázce státoprávního uspořádání. Konstatovali jsme, že Občanská demokratická strana je pro funkční federaci, přičemž, a to je naprosto jasné, že se v pojetí funkční federace, v pojetí toho, co ještě jako federace může fungovat, poněkud rozcházíme s řadou jiných politických sil. Ta loď, která zde byla charakterizována jako koráb se shnilým kýlem, by musela absolvovat velmi důkladnou opravu a restauraci, aby se dala za funkční federaci pokládat. Ale pro takovou práci jsme nenašli na slovenské politické scéně partnera.

Konstatovali jsme dále ve svém volebním programu, že jsme sice pro funkční federaci, ale že ODS je připravena tuto federaci rozdělit, pokud se ukáže nutnost takového kroku. Taková nutnost se opravdu ukázala. Ukázalo se to zcela nezvratně už při prvním jednání Občanské demokratické strany a Hnutí za demokratické Slovensko, kdy jsme byli postaveni před nezviklatelné přání mezinárodně právní subjektivity Slovenska.

Opravdu si nedokážeme představit jakýmkoliv způsobem fungující společný stát, v němž by existovala právní subjektivita na slovenské straně, ale například nikoliv na straně České republiky. Nebo kdyby existovaly tři právní subjektivity jako trojhvězdí bez řádného uspořádání vedle sebe.

Máme tedy mandát ke všemu, co děláme. Co se týče referenda, nepochybuji o tom, že je to velmi úctyhodná cesta, jak slyšet názor občanů, jak jim dát možnost, aby se vyjádřili k důležitým otázkám. Je to ve středoevropských poměrech cesta netradiční, nevyzkoušená. A nedomnívám se, že právě tato doba je příznivá pro to, abychom tento experiment podnikli. Nejsem pronásledován svými voliči, ani v dopisech ani na mítincích, žádnými žádostmi o referendum. Jsem spíše pronásledován přáním urychlit tuto předrozvodovou krizi co nejrychlejším a co nejčistším způsobem. Argumenty o referendu jsou takové, jaké zde zazněly. Dlužno poukázat na to, že ani francouzské referendum o Maastrichtu není možné interpretovat jednoznačně. Na jedné straně otevřelo cestu k tomu, aby maastrichtský proces pokračoval, na druhé straně vydalo závažný signál, aby byl přehodnocen a probíhal úplně jinak, než jak bylo původně zamýšleno.

Jestliže chceme takovýto informativní výsledek referenda, to znamená výsledek, aby něco bylo, ale aby to bylo úplně jinak, pak opravdu toto referendum nemusíme podstupovat.

Diskuse na tomto plénu dále ukázala, že stejně jako při rozpravě o státoprávním uspořádání, probíhá již dialog v republikových nebo v národnostních komunitách. Probíhá dialog slovenské opozice s HZDS a dialog české opozice s ODS, KDS a KDU-ČSL. Tento dialog může daleko funkčnějším způsobem probíhat na půdě nezávislých států. Pojďme si to, pánové, vyřídit k nám domů. Domnívám se, že i česká opozice je v tuto chvíli přesvědčena, že pouze mantinely nezávislého českého státu jí budou i pro budoucnost umožňovat, aby vybojovala své úsilí, aby řešila své problémy o získání voličů, a že je to cesta, kterou budou směřovat. Dobrá opozice je zárukou dobré vlády a takovou opozici nepochybně potřebujeme.

Naší prioritou byla funkční federace, protože jsme se domnívali, že funkční federace je schopna zajistit i české národní zájmy. Jestliže funkční federace není možná, domníváme se a věříme v to velmi upřímně, že je naší povinností a naší prioritou české národní zájmy zajistit tím nejblíže dosažitelným způsobem, a to je česká státnost. Česká státnost netransformovaná a neodvozená z jakési federální triangulace, ale česká státnost, která se obnoví zcela svébytně a která bude také platformou, na které bude možné navázat rovnoprávné a oboustranným zájmům vyhovující styky se Slovenskou republikou. Tato česká státnost má svou historii a vracíme se k jejím kořenům právě den po svátku svatého Václava, který je vlastně této české státnosti patronem. Věřím, že svatý Václav nedá zahynouti nám ani budoucím.

Tím se vracím k tomu, co je mimo zdi tohoto parlamentu. Chtěl bych vás na to v závěru upozornit.

Byl jsem na chvíli na Václavském náměstí u pomníku knížete a patrona země České a zažil jsem pocit strachu. Setkal jsem se jako lékař mnohokrát s lidskou dezintegrací, setkal jsem se mnohokrát se šílenstvím, ale je jedna věc, které se bojím, a to je šílenství davové.

Na Václavském náměstí je shluk lidí, jehož jádro propadlo davovému šílenství, a jehož okraje si zachovávají ještě zbytky zdravého rozumu. Chci apelovat na váš rozum, aby jádro, které šíří davové šílenství, se nerozrostlo a nezachvátilo zbytky zdravého rozumu, kterému i my, jako poslanci, jsme povinni se otevřít a nechat možnost, aby se uplatnil. Prosím, aby z tohoto shromáždění vzešel jasný signál, že k davovému šílenství, které slyší pouze na hesla, se nemusíme uchylovat, že k tomu máme daleko. Splňme, prosím, tuto povinnost nejen vůči svým stranickým voličům, ale vůči všem občanům.

Domnívám se, že hlas pro zákon, který federální vláda předložila, bude touto rozumnou odpovědí. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji Dr. Kalinovi. Slovo má poslanec Kříž. Připraví se pan poslanec Vrábel. Ještě je zde technická poznámka.

Poslanec SN J. Krejsa: Chtěl bych požádat pana předsedajícího, zdali by nezopakoval hlasování o prodloužení rozpravy po dvacáté hodině, protože před hlasováním zapomněl zazvonit a řada poslanců, kteří jsou v kuloárech, se hlasování nemohla zúčastnit.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Pane kolego, nemohu zopakovat hlasování, které bylo provedeno. A za druhé se mýlíte, že jsem zapomněl zazvonit, spolu s místopředsedy, kteří vedle mě seděli jsme zvonili zhruba dvacet minut během třech příspěvků, takže všichni poslanci, kteří slyšet chtěli, slyšet mohli a mohli přijít. Slovo má pan poslanec Kříž.

Poslanec SL E. Kříž: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, vážené sněmovny, vážení hosté, v průběhu dnešního vystoupení bylo řečeno mnohé. Byla zde řečena fakta, která byla buď interpretována ze subjektivního pohledu nebo přímo překrucovaná nebo se zde dokonce říkala fakta, která fakty nejsou. Několikrát tady byl zdůrazňován termín 29. září 1938. Je to samozřejmě smutné datum a každý demokrat, skutečný demokrat, by si ho měl v naší zemi připomínat.

Bylo na základě toho řečeno mnoho slov, ale v souvislosti s tím nebylo řečeno, že máme jiná pozoruhodná data, která se k blízkým termínům, které nastávají nebo už prošly, váží. Je to například 27. září 1946, kdy na poradě představitelů českých a slovenských stran Národní fronty se všechny zúčastněné strany zavázaly k realizaci dvouletého budovatelského plánu bez ohledu na parlament. Anebo, teď do kuchyně komunistů, 27. až 29. září 1948 se sloučila KSČ a Komunistická strana Slovenska. Tímto aktem v podstatě komunisté dali najevo, že nehodlají podporovat jakoukoliv možnost autonomie Slovenska. Následovaly samozřejmě procesy s takzvanými národovci atd. Nebo, a toto datum se blíží a týká se našich předchůdců v tehdejším Národním shromáždění, 18. 10. 1968, kdy Národní shromáždění schválilo smlouvu o podmínkách dočasného pobytu sovětských vojsk na území Československa, kterou 16. 10. podepsali představitelé vlád ČSSR a Sovětského svazu.

To jsou smutná data a kdybychom každé z těchto dat měli připomínat povstáním a minutou ticha, myslím, že kdybychom šli dál do historie, našli bychom jich tolik, že bychom zde zřejmě neustále stáli. Myslím, že to není účelem. Myslím, že ani není účelem srovnávat nesrovnatelné v tomto případě. Jestliže v roce 1938 byl zde tlak z vnějšku, nelze o tom mluvit dnes. Dnes si svéprávně a svébytně rozhodujeme o našich vlastních věcech.

Myslím, že při těch vystoupeních, která zde zazněla v posledním období, byl velmi silně cítit akcent ze strany slovenských poslanců, zástupců slovenských stran, které sem poslali slovenští voliči. Akcent - volání po slovenské státnosti, ale ten akcent se mi jaksi vytrácí, když poslouchám projevy představitelů levé politické scény české. Neslyšel jsem zde téměř žádný akcent na českou státnost, na to, abychom budovali a začali už teď budovat vlastní českou státnost. Někdo to tady už řekl: "Tím, že budeme budovat svoji vlastní českou státnost a navážeme na tradice, tím se nedostáváme do rozporu s budováním slovenské státnosti na Slovensku." Myslím, že hájení českých zájmů je v současné situaci výsostnou povinností každého poslance, který byl zvolen v České republice. Jaksi se nám vytrácí, že je to naše skutečně prvořadá úloha. Nyní, jako bychom nechali všechno národním radám, ale takovýto mandát od našich voličů na hájení těchto zájmů máme i my.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP