Úterý 29. září 1992

Ukončil bych svůj krátký vstup ještě jedním konstatováním. Četl jsem, vážení přátelé, návrh nové české ústavy, kde se v jednom návrhu paragrafu říká, že nikdo nemůže být zbaven svého státního občanství bez vlastního souhlasu. Uvědomte si, prosím, že když dnes tento parlament přijme zákon o způsobu zániku federace bez pozměňovacích návrhů kolegy Fišery, způsobí to, že všichni občané dnešní federace nad osmnáct let budou bez vlastní vůle zbaveni státního občanství. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji poslanci Dostálovi. S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec Štěpánek.

Poslanec SN P. Štěpánek: Vítám to, co zde bylo řečeno poslancem Pavlem Dostálem za Československou sociální demokracii. Na druhé straně bych panu poslanci rád připomněl, že tento parlament by měl mnohem méně problémů v jakékoliv oblasti, kdyby jím citovaný mimořádný znalec ústavního práva pan doktor Rychetský spolu s panem profesorem Jičínským v šestém volebním období tohoto shromáždění nezajistili právní kontinuitu s komunistickým režimem. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji panu poslanci, slovo má pan zpravodaj Cuper.

Společný zpravodaj výborů SN J. Cuper: Chcem sa ospravedlniť pánovi poslancovi Dostálovi, neignoroval som jeho prejav, ale plnil som spravodajské povinnosti - žiadal som pozmeňujúce návrhy, ktoré odo mňa chcel pán Kovařík na rozmnoženie. Ale keď už som takým častým terčom útokov ľavicových strán, chcem odpovedať, že pán Dostál nemusel uvádzať zrovna tie príklady, pretože na Slovensku nechceme meniť republikánsku formu na nejakú inú. Forma štátu sa skúma z niekoľkých hľadísk. My chceme meniť územné teritóriá z hľadiska teritoriálneho a sebaurčovacieho práva. Tým, ktorí tak vehementne operujú občianskou spoločnosťou, chcem pripomenúť, že tento pojem sa tu ešte neobjasnil, že i podľa platnej ústavy, článku 5, kde sa hovorí o štátnom občianstve, sa akceptuje skutočnosť, že v tomto štáte existujú spoločne prinajmenšom dve občianske spoločnosti. A, samozrejme, že slovenská ústava potom hovorí o slovenskom štátnom občianstve. Teda nielen na úvahu, kto sa akým občanom byť cíti. To je potom ten spor o legitimitu.

Čo je priorita? Pán profesor Jičínský tvrdí, že legitimita federálna je absolútne prioritná a potlačí aj sebaurčovacie právo. Ja tvrdím, že sa ony dve nebijú, pretože sebaurčovacie právo, teda medzinárodný pakt v občianskych a politických právach, ako tu už bolo zdôraznené, stojí nad zákonmi tohto štátu a je súčasťou nášho právneho poriadku.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji. S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec Fišera.

Poslanec SN I. Fišera: Pane předsedající, dámy a pánové. Mohl bych mít mnoho poznámek, ale k panu poslanci Štěpánkovi: Byl jsem jedním z představitelů Občanského fóra a já vám se vší zodpovědností musím říci, že jestli někomu máme povinnost být vděčni za právní a klidný postup v převratu od komunistického režimu, při kterém netekla krev, při kterém byl zvolen zde v parlamentě prezidentem Václav Havel a byli kooptováni poslanci, takže byl vytvořen parlament, který byl schopen přejít od tohoto režimu, tak jsou to tito dva muži. Jestli se vám to nezdá, mladý muži, tak vás upozorňuji, že byste tady jinak neseděl. Je otázka, kde bychom všichni tenkrát seděli. Jestli si nepamatujete, jaká to byla dramatická doba, tak vám to říkám s velmi vážnou tváří teď. Promiňte, že jsem se tak rozzlobil, ale my jsme tyto doby prožili a víme, jak byly obtížné a víme, jakou hodnotu mělo to, že právě celý tento proces prošel tak klidným způsobem. Měli bychom si toho vážit.

Co se týká ústav, jak byly přijímány tři hlavy ústavy, to my, co jsme zde byli, víme a víme, kdo, kdy a jak hlasoval. To nebylo vinou těchto mužů. Děkuji. (Potlesk.)

Poslanec SN P. Dostál: Velmi krátce panu kolegovi z ODS Štěpánkovi. Pane kolego, vy můžete jako vedoucí síla v této společnosti, jako vládní strana zajistit, aby doktor Rychetský z politických důvodů nebyl soudcem Nejvyššího soudu, ale nemůžete mi zakázat, i kdybyste se na hlavu stavěli, abych já použil jeho expertizu. Doufám, že mi toto právo nikdo nevezme. V to doufám.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji poslanci Dostálovi. Prosím poslance Jičínského.

Poslanec SN Z. Jičínský: Vážení kolegové, jen stručně. Pan kolega Štěpánek je matematik, proto nemyslím, že by si uvědomoval, co by znamenalo, kdyby byla totálně přerušena kontinuita právního řádu. Ale o tom dnes mluvit nebudeme.

Panu kolegovi Cuperovi bych chtěl říci, že jsem nemluvil o žádné absolutní legitimitě a ústavnosti jen Federálního shromáždění. Nejsem rád, když tomu, o čem já hovořím, se dává jiný smysl. Doporučuji vám, abyste si to přečetl ve stenografickém záznamu.

A potom, když vy kritizujete v souvislosti s mou osobou levicové poslance, dám vám, pane kolego jednu otázku. Kdy jste byl jmenován docentem? (Potlesk.) (Poslanec SN J. Cuper: V roku 1988.)

Poslanec SL M. Faldýn: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, já bych chtěl jen kolegu upozornit, že nejen on, ale i já jsem byl při tom, dokonce od samého začátku. Nevím, jestli mám vděčit zrovna panu Rychetskému a panu Jičínskému, že tady sedím. Já vděčím pouze svým voličům. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Pan poslanec Malý s faktickou poznámkou.

Poslanec SL M. Malý: Když už jsme u faktických poznámek, dovolím si reagovat na kolegy Fišeru a Jičínského. V žádném případě tím nechci snížit zásluhy nebo podíl Václava Havla na poklidném průběhu toho, čemu podle mě omylem říkáme sametová revoluce. Ale nezlobte se na mě, ale ta byla poklidná a sametová jen z jednoho jediného důvodu, ne kvůli Václavu Havlovi a ostatním, kteří byli jmenováni, ale proto, že tehdejší komunistická vládnoucí klika byla ochotna prodat politickou moc, pokud jí bude ponechána moc hospodářská. Kdyby se tak nestalo, tak by ta krev tekla. Tento stav, bohužel, trvá dodnes, pokud se chcete k tomu vracet. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji panu poslanci. Slovo má pan poslanec Šilhán k faktické poznámce, ale znovu upozorňuji kolegy, že zde je asi devatenáct přihlášených do diskuse.

Poslanec SL V. Šilhán: Jsem skutečně rád, že možnost svobody slova v parlamentě dává řečníkům příležitost, aby se blamovali, jak chtějí. (Smích v sále.)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji vám, pane poslanče. Slovo má pan poslanec Malíř, připraví se pan poslanec Pludek. Je zde přítomen poslanec Malíř? Nikde ho nevidím. V tom případě ztrácí pořadí, slovo má pan poslanec Pludek a připraví se poslanec Straka.

Poslanec SL A. Pludek: Pane předsedo, poslankyně a poslanci, vážení spoluobčan. Už při diskusi o zprávě vlády ČSFR jsem si dovolil namítnout, že vedle návrhu ústavního zákona o způsobech zániku měl být současně předložen návrh zákona o způsobech transformace, aby bylo možno rozhodovat mezi oběma alternativami. Protože se tak nestalo, není možné vyhnout se podezření o skutečných záměrech autorů scénáře na likvidaci našeho státu a následně i národů, o záměrech, které jsou v souladu s tisíciletým plánem německých vládnoucích kruhů "Drank nach Osten". Češi mají zlé zkušenosti s touto agresí z Mnichova právě před padesáti čtyřmi lety. Také Slováci jsou i dnes ohrožováni možnými požadavky Maďarska na revizi Trianonské smlouvy. Celá kampaň k zániku federace se mi proto jeví jako pokus odpoutat pozornost od krachu ekonomické reformy a s ní spojeného zcizování společenského majetku také šlechtou a cizinci.

Proto všechna tato jednání o způsobech zániku, doprovázená vzájemně oplácenými urážkami našich národů ze strany politických a novinářských deviantů, nemohu to jinak nazvat, českých a slovenských, se jeví jako podvod v našich dějinách nebývalý. Máme přece možnost ve Federálním shromáždění zmocnit k dalšímu jednání čestné a nezištné lidi. Nepochybuji, že takoví tady jsou. A to, aby měli v dostatečném časovém limitu možnost vypracovat nový návrh zákona o dalších způsobech koexistence našich národů ve směru našeho rozvoje a nikoli o destrukci dosažených hodnot.

Navrhuji proto, abychom k předloženému návrhu ústavního zákona usnesli toto: "Federální shromáždění se na svém zasedání atd. usnáší takto:

Za prvé. Nepřijímá návrh zmíněného zákona jako nedostatečně vyjadřující současný stav federace.

Za druhé. Vrací jej proto federální vládě k přepracování tak, aby zahrnoval i způsoby koexistence našich národů ve smyslu dalšího rozvoje dosavadních výsledků soužití.

Za třetí. Proto ustavuje komisi ze zvolených poslanců FS pro vypracování vlastního návrhu ústavního zákona o budoucnosti společného státu s přihlédnutím k předloženým připomínkám poslanců." Děkuji vám.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Předložte prosím návrh písemně. Slovo má pan poslanec Straka, připraví se poslanec Karel Novák.

Poslanec SN A. Straka: Vážený pán predsedajúci, dámy a páni, vážení hostia! O tom, že rozdelenie spoločného štátu bude lepšie, než ďalšia existencia stále horšie fungujúcej a v určitých oblastiach už vôbec nefungujúcej federácie, dnes - až na časť 4ľavicovo orientovanej opozície - asi nikto nepochybuje. Reálne zmýšľajúcim politikom sa dnes emancipácia Slovenska javí ako jedinečný jav v celom priebehu našich národných dejín a z tohto hľadiska neriadiť sa jeho prirodzeným vývojom by znamenalo opäť sa dostať do slepej uličky.

V dejinách ktoréhokoľvek národa sa podobný kulminačný bod rozhodovania vyskytne obyčajne len raz. Toto si naplno uvedomuje súčasná zodpovedná slovenská politická reprezentácia, a preto chce emancipačný proces slovenského národa zavŕšiť jeho štátnosťou. Je to potrebné i žiadúce už z toho dôvodu, že Slováci sa v minulosti nedočkali veľkorysosti silnejšieho a mocnejšieho vo federácii, a preto sa chcú konečne postaviť na vlastné nohy a spoliehať sa hlavne na seba.

V minulej rozprave som vymenoval, čím všetkým v dvojročnom období predchádzajúca skupina českých politikov slovenskú stranu sklamala. Výsledkom jej politiky bol i "odborne" nedorobený zákon o referende, o prípadnú novelizáciu ktorého dnes opozícia tak usiluje. V tej dobe a v tejto dobe - to je podstatný rozdiel. Dnes je úplne iná politická realita. Podľa mňa už je neskoro uvažovať o jeho prípadnej novelizácii.

Neúspechy predchádzajúcich politických reprezentácií sú po tieto dni zakrývané v politických úvahách tým, že rozpad federácie vyprovokovalo HZDS, čo prijala ODS a sú teda hlavnými vinníkmi pripravovaného kolapsu celej spoločnosti.

Chcem zdôrazniť, že HZDS a ODS môžu zodpovedať len za súčasnú politiku, ktorá zachraňuje len to, čo ich predchodcovia - dnes niektorí v zmenených politických dresoch - mali možnosť riešiť, ale - bohužiaľ - nedopracovali sa k nijakým výsledkom. Naopak, svojou neústupnosťou, mizernou politickou predvídavosťou politické nárazy doviedli do dnešnej takmer neriešiteľnej podoby.

Je dobré, že sa dnes na českej strane našiel politický subjekt v podobe ODS, ktorý sa v otázke štátoprávneho usporiadania riadi rozumom a prakticizmom.

Dámy a páni! Stavať Slovensko do úlohy subjektu, ktorý jednostranne rozbil tento štát, ktorý za to má niesť zodpovednosť, je nezodpovedné. Podceňuje sa tým fakt, že politická sila, ktorá vyšla z volieb, má právo rokovať aj o štátoprávnych veciach v mene štátu.

Dámy a páni! Z tohto miesta tých politikov, ktorí sa usilovali o naplnenie potrieb Slovenska, alebo ktorí sa postavili za zákon, umožňujúci zánik federácie, mnohí moji predrečníci pejoratívne hrubým spôsobom napádali.

Vážení! Necítime sa byť ani barbarmi, ani vlastizradcami, ani zločincami. Cítime sa byť iba Slovákmi.

Na Slovensku je jeden dobrý, vekom odskúšaný a múdry výrok, že poturčenec horší Turka, ktorý si Slováci zafixovali od tureckého jarma. Najhorší z Turkov boli janičiari. Tých Turci ukradli ako malých chlapcov slovenským rodinám a tí potom vraždili vlastných súkmeňovcov. Bolí ma, ak v tomto parlamente pracujú, robia a hovoria takí janičiari. Čo bránia? Bránia stratené politické pozície na Slovensku. A čo slovenská vec? Tá je na ktorom mieste v ich politike?

Vážený pán doktor Šimko! Keď 19. 10. 1918 doktor Juriga v dvojhodinovom prejave na Uhorskom sneme ako jediný poslanec zastával Slovensko a povedal tam tieto slová: "Právo si žiadame na prirodzenom a historickom základe, aby sme ako osobitný národ svoju vlastnú a osobitnú štátnu pospolitosť tvorili na území, na ktorom sme sa usídlili", bol popľuvaný Maďarmi. Mrzí ma a bolí ma, že v tomto parlamente tí ľudia zo Slovenska, ktorí tu hája záujmy Slovenska, sú popľuvaní Slovákmi.

Pevne verím, že božie mlyny melú pomaly, ale isto a že príde čas, keď si aj pán doktor Šimko bude spytovať svedomie za to, čo tu na našu adresu povedal.

Chcem podotknúť, že HZDS na svojej ceste neuhýba.

Vo volebnom programe HZDS sa jasne deklarovalo, že štátoprávne usporiadanie sa bude riešiť operatívne, efektívne a vo veľmi krátkom časovom rozmedzí, pretože predlžovanie neistoty prekročilo už dávno únosnú mieru.

Uviedol sa alegorizmus celého postupu s logickým odôvodnením. Vo volebnej kampani sa počítalo - a verejnosť s tým bola zoznámená - že do úvahy prichádzajú aj určité alternatívy riešenia, čo prirodzene vyplýva z toho, že kde o veciach rozhodujú dvaja, treba brať do úvahy aj mienku partnera a prijímať kompromisy.

Dôležité je však to základné, obhajoba podstaty - v našom prípade rovnocenné postavenie Slovenskej republiky k Českej republike a opačne.

Navrhovaný zákon o možnosti zániku federácie je počiatočným bodom celého procesu. Až výber prijatia jednej z možností článku 1 menovaného zákona bude tým faktickým krokom realizácie zániku federácie. Medzi nimi sa nachádza časový priestor, ktorý sa využije na rokovanie a úpravu vzájomných pomerov, ktoré dnes patria do pôsobnosti ČSFR.

Príprava rozdelenia federácie, ktorá už prebieha na niekoľkých ministerstvách federácie, je cestou hľadania budúcich vzťahov a hlavne je to cesta dopracovania sa k obsahu budúcej spolupráce. Aj v tomto smere je často verejnosť dezinformovaná. Politickí komentátori, najmä spolupracujúci s opozíciou, často ironizujú, že Slováci sa chcú na jednej strane oddeliť, chcú medzinárodno-právnu subjektivitu, ale na druhej strane zároveň usilujú o colnú úniu, spoločnú menu, koordinovanú zahraničnú politiku, neobmedzený pohyb osôb a o úzku spoluprácu v oblasti ľudských práv.

Ja sa pýtam, či nič z toho nechce a nepotrebuje česká strana. Pevne verím, že práve teraz aj ľavicovo orientovaná opozícia nájde v sebe dosť veľkorysosti a zbaví sa českého mocenského postavenia, ktoré sa rokmi zafixovalo až do genetickej podoby a pochopí súčasné snahy a potreby Slovenska.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Pane poslanče, upozorňuji vás, že vám zbývá pouhá jedna minuta do ukončení řečnické lhůty.

Poslanec SN A. Straka: Áno. Faktom je, že dnes diskutujeme o najdôležitejšom zákone za celých 74 rokov existencie spoločnej republiky. Na tejto spoločnej ceste oba naše národy prežili dobré i zlé chvíle. Nechcem robiť inventúru tejto cesty. Na to odpovedia historici a politológovia.

Chcem na záver povedať túto vetu: Konajme aspoň na záver tejto cesty seriózne, čestne a zodpovedne. Nech je náš rozchod kultivovaný a pokojný, hodný dvoch vyspelých národov v strednej Európe. Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji poslanci Strakovi. Slovo má poslanec Novák. Připraví se poslanec Lhotka.

S technickou poznámkou se hlásí poslanec Kováč.

Poslanec SN Michal Kováč: Dovolil by som si trocha podporiť predchádzajúce vystúpenie, že Hnutie za demokratické Slovensko skutočne len akceptovalo skutkový stav, aký vznikol. Prečo to takto odôvodňujem?

Včera alebo predvčerom som sa dozvedel v Televíznych novinách, že zmluva medzi Nemeckom a našou republikou bola urýchľovaná z toho dôvodu, aby bola ratifikovaná už pred rozpadom našej republiky - to znamená, že vládnúca sila KDH, pán Ján Čarnogurský, ktorý vtedy do politiky mohol hovoriť, a pán Klaus, keď HZDS bolo mimo politiky, rozpad tohto štátu dohodli na medzinárodnom pódiu rok a pol pred tým.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Slovo má pan poslanec Novák.

Poslanec SN K. Novák: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, paní poslankyně, páni poslanci, vážení přítomní. V historii lidstva vzniklo a zaniklo velké množství států. Žilo v nich ještě podstatně větší množství národů. Většinou vůbec neznáme okolnosti, za nichž státy vznikaly a zanikaly, a pokud to víme, oficiální výklad velmi často zdaleka neodráží podstatu zmíněných jevů.

Všichni dobře známe okolnosti, které přivodily skutečnost, že se dnes zabýváme zákonem o způsobu zániku ČSFR. Známe okolnosti vzniku Československa, víme, jak tento stát v kterých obdobích fungoval. Také víme, kdy fungovat přestal a z čí viny.

My zde ale neprojednáváme jen významný zákon, my zde ukazujeme cestu národům, které byly spoutány totalitou a které chtějí překlenout zdánlivě nepřeklenutelné.

My poslanci Občanské demokratické strany jsme napadáni, že nechceme dovolit lidu, aby přímou demokracií v referendu projevil svoji vůli. Takovou demagogii odmítáme. Referendum je bodem c) § 1 navrhovaného zákona a není v zákoně postaveno ani o stupínek níže než ostatní způsoby. To nemohou oddiskutovat ani ti nejlepší renomovaní zde přítomní právníci.

Pokud se ovšem na to někdo dívá z hlediska politického, měl by si uvědomit politickou realitu. My nechceme a nepřipustíme interpretace, které obě stanoviska mísí. To bychom my opravdu nemohli.

Je dostatečně známo, že z takzvanou vůlí lidu se udály jak věci pozitivní, tak věci hodné zavržení. Čím hektičtější doba a atmosféra, tím snáze se lid může změnit v dav nebo v masu, abych se přidržel terminologie nedávno vládnoucí ideologie. Toho se velmi obáváme, a proto usilovně hledáme způsoby, jak se této situaci vyhnout. Vládní návrh ústavního zákona o způsobu zániku federace nám tento prostor skýtá.

Vážení, naše Federální shromáždění má bohužel velmi pošramocený kredit a každý z nás snadno najde důvody proč. Věřím, že projednání zákona o způsobu zániku federace důstojným způsobem může naši prestiž alespoň poněkud zvýšit. Je nepochybné, že dnes zde v jistém směru kulminuje politický zápas. Jde o zápas o budoucnost generací. Nikoliv jen současní občané, ale zejména budoucí generace posoudí, zda jsme se zachovali moudře, nebo zda jsme selhali.

Je snadné schovat se před zodpovědností za takzvané rozhodnutí lidu. Je těžké vzít velkou zodpovědnost na svá bedra. Nejtěžší je tuto zodpovědnost nést i v okamžicích, kdy důsledky rozhodnutí nesou nepříjemná negativa.

Jsem přesvědčen, že v tomto parlamentu je dostatečný počet odvážných, zodpovědných a čestných poslanců, kteří přes okamžité silné a hlasité tlaky vidí dále dopředu, a proto podpoří předložený vládní návrh zákona. Děkuji vám. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Děkuji panu poslanci Novákovi, slovo má pan poslanec Lhotka, připraví se pan poslanec Vondruška.

Poslanec SL J. Lhotka: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, vážení hosté, 29. září 1992. Nemůže být považován za dobrého Čecha ten, kdo nechce připustit jako poslanec, aby národ měl nezadatelné právo vyjádřit se referendem k vlastnímu osudu, jak mu to předkládá zákon, jako nemůže být považován za dobrého Čecha ten, kdo nezná dějin vlastního národa.

Pan Václav Havel tvrdil, že Karlovu univerzitu založil Karel Veliký. Člověk, který nezná svých dějin, ze kterých plyne velké ponaučení z hrozícího rozpadu státu, nemůže být ani povolán, aby stanul na nejvyšším místě ve státě.

Otec českého dějepisu František Palacký řekl, že velká doba potřebuje velkých charakterů. A těch se nám dnes bohužel nedostává. Rozhodně za ně nemohu pokládat ani pana Václava Klause, ani pana Václava Havla.

Pan Klaus tvrdí, že Tomáš Garrigue Masaryk se snažil především o politickou realizaci české společnosti bez zřetele ke Slovensku. Buď o díle T. G. Masaryka neví to podstatné, nebo záměrně zkresluje fakta. Není to dle něho hluboké nedorozumění, je to skutečnost, že lid má právo do toho říci své.

Proto je třeba tento vládní návrh zákona, jak nám je dnes předkládán slátaný horkou jehlou, jakoby jej vytvořil neodborník, podrobit kritice a navrátit zpět k přepracování.

Jestliže pan Klaus rozbíjí dílo T. G. Masaryka a Milana Rastislava Štefánika a přitom se hlásí k jejich odkazu, je to potom pokrytectví.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP