ČESKÁ NÁRODNÍ RADA
VII. volební období
Usnesení č. 22
výboru České národní rady petičního, pro lidská práva a národnosti
ze 7. schůze dne 7. 10. 1992
K bodu: Vládní návrh zákona ČNR o Vězeňské službě České republiky
(tisk ČNR 21)
Výbor ČNR petiční, pro lidská práva a národnosti po úvodním výkladu náměstka ministra spravedlnosti ČR JUDr. C. SVOBODY, zpravodajské zprávě
posl. Z. STODŮLKY a po rozpravě
I. vyslovuje souhlas s návrhem zákona s těmito připomínkami:
- § 2 odst. 1 písm. d) - část věty "vykonává nápravně výchovnou činnost u ...." nahradit slovy: "vytváří předpoklady pro převýchovu";
- § 3 odst. 1 - mezi slovy "správní službu a vězeňskou stráž" nahradit "a" čárkou; větu na konci doplnit o slova "a justiční stráž", takže § 3 odst. 1/ bude znít: "Vězeňská služba se člení na správní službu, vězeňskou stráž a justiční stráž.";
- § 3 odst. 4 - přeformulovat takto: "(4) Příslušníci vězeňské služby zařazení do justiční stráže plní úkoly uvedené v § 2
odst. 1 písm. h).";
- § 5 - ustanovení ukončit tečkou ve čtvrtém řádku za slovy
"... příkazů nadřízených.";
- § 6 odst. 1 - na konci tohoto ustanovení nahradit tečku čárkou a za ni vložit vypuštěný text z ust. § 5, takže § 6 odst. 1 bude znít: "(1) Příslušník Vězeňské služby je povinen jednat s osobami ve výkonu trestu odnětí svobody a ve výkonu vazby vážně, rozhodně a respektovat jejich práva, zabraňovat krutému nebo důstojnost ponižujícímu zacházení s osobami ve výkonu trestu odnětí svobody a ve výkonu vazby a působit k naplňování účelu výkonu trestu odnětí svobody a výkonu vazby.";
- § 10 odst. 1 - ve třetím řádku na konci za slovem "kázeňského" vypustit slova "nebo jiného".
Obecná připomínka: VPLPN žádá ÚPV a VPPOB o zvážení, kdo bude vyšetřovat přestupky, příp. tr. činy po propuštění pachatelů z výkonu trestu odnětí svobody, či z výkonu vazby - je vhodné, aby i v těchto případech byl oprávněn požadovat vysvětlení příslušník Vězeňské služby?;
- § 11 odst. 2 - doplnit ve třetím řádku za slova "odebrat ji" slova: "Je-li to v objektu věznice nebo nápravně výchovného ústavu a ", takže první věta odst. 2 bude znít: "Při zjišťování totožnosti podle odstavce 1 je příslušník Vězeňské služby oprávněn se přesvědčit, zda osoba nemá u sebe zbraň a odevzdat ji, je-li to v objektu věznice nebo nápravně výchovného ústavu a vyžadují-li to okolnosti případu.";
- § 14 odst. 1 - v sedmé řádce za slovem "může" - vypustit slova "příslušník Vězeňské služby";
- § 16 - doplnit o nový odst. 3 tohoto znění: "(3) Operativně pátrací prostředky a operativní technika nesmí být použity při styku mezi osobou ve výkonu trestu odnětí svobody a ve výkonu vazby s advokátem.";
- § 17 - ustanovení písm. b) v odst. 1 vyjmout z tohoto odstavce a přiřadit do odst. 2 jako druhou větu. V odst. 1 přiměřeně upravit označení písmeny. V odst. 2 v první větě vypustit slovo "též";
- § 19 - doplnit o odst. 4 tohoto znění: "(4) Tím není dotčeno ustanovení § 6 odst. 3.";
- § 20 - v předposledním řádku ve slovech "život a zdraví" nahradit spojku "a" spojkou "nebo";
- § 21 - obecná připomínka: VPLPN žádá VPPOB a ÚPV o zvážení, kdo bude prošetřovat použití donucovacích prostředků, jež má za následek zranění, zda by neměla být zakotvena inspekce, příp. pravomoc prokuratury. Chybí mechanismus kontroly;
- § 23 odst. 1 - ve třetím řádku nahradit mezi slovy "života a zdraví" spojku "a" čárkou;
- § 24 - obecná připomínka: VPLPN žádá VPPOB a ÚPV o zvážení, zda by zde nemělo být pro ministra spravedlnosti zakotveno obdobné zmocnění jako zná § 159 zák. č. 186/1992 Sb., o služebním poměru příslušníků Policie ČR;
- § 28 - VPLPN se nevyjadřuje k datu účinnosti zákona - měla by navazovat na předpokládané přenesení legislativní působnosti federace na tomto úseku do legislativní působnosti republik;
II. zmocňuje předsedu výboru a zpravodaje, aby společně s předsedy a zpravodaji ostatních výborů, které předložený návrh zákona projednaly, zpracovali společnou zprávu výborů pro jednání České národní rady.
Ing. Jiří Drápela, v.r. |
Ing. Josef Pavela, v.r. |
tajemník-ověřovatel výboru |
předseda výboru |