ČESKÁ NÁRODNÍ RADA

VII. volební období

rozpočtový výbor

Zápis

z 2. schůze výboru,

která se konala 13., 14. a 17. července 1992

 

červenec 1992

Zápis

z 2. schůze rozpočtového výboru ČNR, která se konala 13., 14. a 17. července 1992

Přítomni: poslanci rozpočtového výboru ČNR a hosté dle prezenčních listin

 

Omluveni:

13. 7.

posl. R. Kolář, T. Páv, J. Wágner

 

14. 7.

posl. J. Vraný

 

17. 7.

posl. M. Kraus, P. Šafařík

 

Schůzi zahájil předseda rozpočtového výboru posl. T. Ježek. Navrhl následující program jednání:

1. Projednání stanoviska rozpočtového výboru k zákonnému opatření předsednictva ČNR o platových poměrech prezidenta a viceprezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu České republiky a členů prezidiální rady Nejvyššího kontrolního úřadu České republiky

2. Vládní návrh, kterým se předkládají k vyslovení souhlasu FS ČSFR Dohoda mezi Českou a Slovenskou Federativní Republikou a Spojenými státy americkými o vzájemné podpoře a ochraně investic, podepsaná ve Washingtonu dne 22. října 1991 a Dohoda mezi vládou České a Slovenské Federativní Republiky a vládou Čínské lidové republiky o podpoře a vzájemné ochraně investic, podepsaná v Pekingu dne 4. prosince 1991 (tisk FS 17)

3. Návrh programového prohlášení vlády České republiky

4. Různé, sdělení předsedy

5. Návrh státního závěrečného účtu federace a souhrnu státních závěrečných účtů ČSFR za rok 1991

Takto navržený program byl schválen všemi přítomnými poslanci (pozn: program byl během schůze dvakrát doplněn o další body).

 

1.

Projednání stanoviska rozpočtového výboru k zákonnému opatření předsednictva ČNR o platových poměrech prezidenta a viceprezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu České republiky a členů prezidiální rady Nejvyššího kontrolního úřadu České republiky

Úvodem vystoupil prezident Nejvyššího kontrolního úřadu ČR ing. P. Hussar, který přednesl stanovisko NKÚ.

Následovala rozprava. V ní vystoupili posl. R. Mandelík, L. Novák, P. Brodský, M. Kraus, T. Ježek, J. Hájek, J. Třebický, J. Vačkář, P. Šafařík, M. Skočovský, J. Maryt, z nichž někteří opakovaně. Poslanci konstatovali nedokonalost zákonného opatření, zejména v § 6 a 8. Na druhé straně bylo poukazováno na věcné důsledky a dopady do činnosti NKÚ ČR za eventuálního neschválení v plénu ČNR. V průběhu diskuse krystalizovaly dva protichůdné názory: doporučit k neschválení a doporučit ke schválení. O obou bylo hlasováno: pro doporučení ke schválení zákonného opatření hlasovalo 8 poslanců, 8 bylo proti, nikdo se nezdržel; pro návrh na doporučení neschválení bylo hlasováno následovně: +6, -8, 2. Žádný z návrhů nezískal potřebnou nadpoloviční většinu hlasů z přítomných.

Na návrh posl. M. Krause přijal výbor usnesení č. 003, ve kterém konstatuje, že nebylo přijato jednoznačné stanovisko v této věci (hlasování k usnesení č. 003: +16, 0, 0). Doplňující návrh posl. J. Hájka na to, aby v usnesení byly výsledky hlasování uvedeny, nebyl přijat.

Na návrh předsedy výboru pokračovalo projednávání stanoviska k věci pro případ, že Česká národní rada návrh usnesení neschválí. Rozpočtový výbor pak přijal usnesení č. 004, ve kterém doporučil České národní radě přijmout usnesení, aby platové poměry prezidenta a viceprezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu České republiky a členů prezidiální rady Nejvyššího kontrolního úřadu České republiky byly upraveny prozatimně do doby, než tak stanoví zákon ČNR za stejných podmínek, které uvádí výše citované zákonné opatření (výsledek hlasování k usnesení č. 004: +9, 0, 7).

 

2.

Vládní návrh, kterým se předkládají k vyslovení souhlasu FS ČSFR Dohoda mezi Českou a Slovenskou Federativní Republikou a Spojenými státy americkými o vzájemné podpoře a ochraně investic, podepsaná ve Washingtonu dne 22. října 1991 a Dohoda mezi vládou České a Slovenské Federativní Republiky a vládou Čínské lidové republiky o podpoře a vzájemné ochraně investic, podepsaná v Pekingu dne 4. prosince 1991 (tisk FS 17).

Vládní návrh odůvodnil zástupce Federálního ministerstva financí ing. Větrovský. Upozornil na odchylky ve srovnání s běžným standardem smluv tohoto typu.

V rozpravě vystoupili posl. L. Novák, M. Skočovský, J. Maryt, . Konstatovali, že z časových důvodů nebylo možno návrh smlouvy zodpovědně posoudit. V této souvislosti byl probrán legislativní postup projednávání zákonů ve Federálním shromáždění a návazně v ČNR. Na základě rozpravy pak rozpočtový výbor přijal usnesení č. 005 (+14, 0, 0), ve kterém bere návrh na vědomí.

 

Schůze byla po tomto bodu přerušena do dalšího dne 14. 7. 1992.

Jednání v úterý 14. 7. po přerušení 2. schůze pléna ČNR zahájil a řídil předseda výboru posl. T. Ježek. Navrhl program jednání doplnit o vložený bod 5a, který vyplynul z jednání pléna ČNR předchozího dne, jímž bylo usnesením ČNR doporučeno rozpočtovému výboru, aby se zabýval problematikou stanovení platu prezidenta a viceprezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu České republiky a členů prezidiální rady Nejvyššího kontrolního úřadu České republiky. Doplnění programu poslanci schválili jednomyslně.

 

3.

Návrh programového prohlášení vlády České republiky

Úvodem vystoupil předseda výboru. Uvítal hosty a udělil slovo představitelům vlády ČR. Jako první vystoupil místopředseda vlády ČR ing. I. Kočárník, který se zabýval pasážemi programového prohlášení týkající se finanční oblasti, daňové a rozpočtové sféry. Jako další vystoupil ministr státní kontroly ing. I. Němec. Výbor udělil slovo i zástupcům Nejvyššího kontrolního úřadu, prezidentovi ing. P. Hussarovi a viceprezidentce ing. I. Zlatohlávkové a předsedovi Českého statistického úřadu ing. E. Součkovi.

V rozpravě vystoupili poslanci M. Skočovský, P. Brodský, J. Vačkář, R. Kolář, J. Hájek, J. Wágner, L. Novák, S. Recman. Na návrh předsedy výboru T. Ježka byla ustavena komise k přípravě návrhu usnesení ve složení poslanci: T. Ježek, L. Novák, M. Skočovský, J. Wágner (hlasování: +17, 0, 0).

V rozpravě týkající se problematiky resortu financí byla diskutována otázka způsobu zajištění vyrovnaného rozpočtu a mechanismu zamezení růstu výdajů státního rozpočtu, zejména koncem roku u ROPO, nezajištěnost valorizace důchodů v rozpočtové rezervě na rok 1992, posilování samofinacovatelnosti obcí, doplatky zadržených dotací obcím ze státního rozpočtu za rok 1992, regulace dotací obcím v roce 1992, úplná vnitřní směnitelnost, možnosti zvyšování ochrany zemědělské produkce úpravou cel u dovozu potravinářských produktů, časový horizont odstraňování dotací k výrobním cenám různých druhů energií, možnost úprav schválené daňové soustavy, zejména změny zákona o DPH změnou sazby na 18% s vyrovnáním daňového zatížení v jiných daňových a sociálních zákonech a další otázky.

V části týkající se resortu ministerstva státní kontroly byly nastoleny otázky vzájemné vazby a kompetencí NKÚ ČR a MSK ČR, možnosti transformace jednoho do druhého, nutnost úpravy zákonů týkajících se funkčnosti kontrolního systému ve vztahu k Nejvyššímu kontrolnímu úřadu ČR.

V další rozpravě se poslanci dotazovali na činnost Českého statistického úřadu a konstatovali, že je chyba, že v rámci programového prohlášení vlády v něm není činnost státní statistiky blíže vymezena.

Na závěr předložila návrhová skupina návrh na usnesení č. 006, které bylo přijato 11 hlasy, proti byli 4, 1 se zdržel hlasování.

 

4.

Různé, sdělení předsedy

- výbor ustavil pracovní skupinu poslanců: R. Mandelík, R. Kolář, kteří se budou blíže zabývat problematikou stanovení platu prezidenta a viceprezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu České republiky a členů prezidiální rady NKÚ ČR. Se složením skupiny byl vysloven všeobecný souhlas, nikdo neměl námitky;

- doplnění adres a spojení na poslance výboru a zajištění jejich distribuce všem členům výboru;

- informace o usneseních RV, PČNR a ČNR, které jsou k dispozici na sekretariátu výboru na požádání;

- informace o archivaci dokumentů výboru jako oficiálních dokumentů České národní rady - poslanci byli upozorněni na nutnost odevzdávat zpravodajské zprávy v písemné podobě;

- informace o přikázání výboru k projednání: stanoven termín a zpravodaj k návrhu státního závěrečného účtu federace - posl. L. Novák, projedná se v pátek 17. 7. 1992.

Bod různé pokračoval v pátek 17. 7. těmito okruhy:

- žádost ministerstva financí České republiky o připomínky k zákonu o rozpočtových pravidlech České republiky. S úvodním slovem vystoupil ing. Janota, ředitel odboru státního rozpočtu MF ČR. Bylo rozhodnuto, že poslanci náměty na připomínky projednají podle stran v klubech po 17. 8. a pak je teprve projedná výbor. Datum 24. 7. 1992 není možno dodržet;

- příští schůze výboru se bude konat v co nejzazším srpnovém termínu pravděpodobně po 17. 8. 1992, pokud ji nebude nutno svolat za výjimečných okolností dříve;

- tajemník výboru posl. R. Mandelík a organizační tajemník výboru P. Jelínek vytipují okruhy, do kterých by se dala rozčlenit problematika výboru z pohledu odpovídání na korespondenci a seznámí s tím výbor, aby mohl učinit další opatření.

 

Jednání dne 17. 7. zahájil a řídil místopředseda výboru posl. L. Novák. Navrhl rozšířit pořad o bod 6. "Návrh poslanců Federálního shromáždění na vydání zákona, kerým se doplňuje zákon č. 42/1992 Sb. o úpravě majetkových vztahů a vypořádání v družstvech", který byl předsednictvem ČNR přikázán k projednání předchozí den. S návrhem souhlasili všichni přítomní poslanci.

 

5.

Návrh státního závěrečného účtu federace a souhrnu státních závěrečných účtů ČSFR za rok 1991

Úvodní výklad přednesl ing. Hejduk, pověřený zástupce Federálního ministerstva financí. Jeho výklad doplnila ing. Vlková pracovnice FMF. Zpravodajem byl posl. L. Novák. Zpracováním návrhu usnesení byla pověřena skupina poslanců ve složení: L. Novák, J. Wágner.

V diskusi vystoupili posl. L. Novák, P. Brodský, T. Páv, J. Hájek, T. Ježek. Někteří vystoupili opakovaně. V rámci rozpravy byly probírány následující okruhy problémů: řešení vztahu federálního rozpočtu a republikových rozpočtů, jakým způsobem bude řešen deficit českého rozpočtu a v jakém postavení vůči celé rozpočtové soustavě se nachází soustava rozpočtů místních. Kritice bylo podrobeno to, jak byly naplánovány výše příjmů jednotlivých rozpočtů roku 1991.

Dále se probírala státní aktiva federace a jejich užití, saldo zahraničního obchodu federace, vztah na Mezinárodní měnový fond, pozice státního rozpočtu vůči bankovnímu sektoru, dokončení přesunu prostředků z federálního rozpočtu na republikové v rámci delimitace kompetencí (čs. akademie věd, ministerstvo vnitra). Podrobněji poslanci probrali krytí dotací některých státních podniků z kapitoly Všeobecná pokladní správa, např. na restrukturalizaci, zbrojní konverzi, krytí výpadku trhů (Irak) a zejména dotování ČSD. Výbor se bude aktuálními problémy zabývat v době jejich nastolení (např. dotace ČSD, státní pokladna) a při projednávání státního rozpočtu na rok 1993 (rozpočty obcí).

Na závěr doporučil výbor s ohledem na možnosti, jež měl v tak krátkém časovém období k dispozici, vzít návrh na vědomí, viz usnesení č. 007 (+15, 0, 1).

 

Řízení schůze převzal předseda výboru T. Ježek.

 

5a.

Problematika stanovení platu prezidenta a viceprezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu České republiky a členů prezidiální rady Nejvyššího kontrolního úřadu České republiky

Na základě doporučení České národní rady (usnesení č. 23, bod 4) se rozpočtový výbor České národní rady znovu zabýval problematikou řešení platových poměrů prezidenta a viceprezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu České republiky a členů prezidiální rady Nejvyššího kontrolního úřadu ČR. Úvodem vystoupil posl. R. Mandelík. Jeho výklad doplnil posl. R. Kolář.

Následovala rozprava. V ní vystoupili posl. T. Ježek, R. Mandelík, R. Kolář, J. Wágner. Byly diskutovány varianty řešení dle právního stanoviska, které si vyžádala expertní skupina (posl. Kolář a Mandelík). Bylo konstatováno, že za jedině čisté a legislativně schůdné je řešení formou zákona. Byla posouzena varianta, kdy po skončení platnosti zákonného opatření České národní rady, lze dovodit, že bude v účinnosti usnesení předsednictva ČNR č. 895 z 16. dubna 1992, jímž předsednictvo České národní rady stanovilo prezidentu Nejvyššího kontrolního úřadu ČR prozatímní plat do té doby, než bude tato záležitost řešena zákonem.

Poslanci akceptovali názor, že prezident NKÚ ČR může stanovit prozatímní plat viceprezidentovi, členům prezidiální rady, kontrolním pracovníkům a ostatním zaměstnancům. Výbor doporučil, aby, definitivní řešení platu prezidenta, viceprezidenta a členů prezidiální rady bylo stanoveno zákonem ČNR. K tomu přijal usnesení č. 009 (+14, 0, 0).

V rámci tohoto bodu výbor vyslechl návrh poslance R. Mandelíka na doporučení Nejvyššímu kontrolnímu úřadu ČR směrem ke statutu NKÚ ČR a návrhu na kandidáty na členy prezidiální rady. Po rozpravě rozpočtový výbor ČNR doporučil prezidentu Nejvyššího kontrolního úřadu ČR, aby České národní radě urychleně předložil "Návrh kandidátů pro volbu prezidiální rady" a "Návrh statutu Nejvyššího kontrolního úřadu ČR".

K tomu bylo přijato usnesení č. 010 (hlasování: +14, 0, 0).

 

6.

Návrh poslanců Federálního shromáždění na vydání zákona, kterým se doplňuje zákon č. 42/1992 Sb. o úpravě majetkových vztahů a vypořádání v družstvech (tisk FS 22)

Zpravodajský výklad k návrhu podal předseda výboru posl. T. Ježek.

Následovala rozprava. V ní vystoupili posl. T. Ježek, J. Wágner, M. Skočovský, T. Páv, L. Novák. Bylo diskutováno zmocnění, jež se dává příslušným republikovým vládám. Podle vyjádření poslanců je pro slovenskou stranu nutností s ohledem na charakter vlastnických vztahů k nemovitostem plynoucích z Uherského práva a jejich vypořádání posunout termín k uplatňování nároků na statut oprávněné osoby. Na rozdíl od toho v České republice by prodlužování termínu k registraci restitučních nároků komplikovalo privatizační a transformační proces. Poslanci doporučili návrh zákona schválit s tím, aby kompetence prodloužit lhůtu byla přesunuta zákonodárným sborům republik.

K tomu bylo přijato usnesení č. 008 (+13, 0, 1).

 

Tím byl naplněn pořad 2. schůze rozpočtového výboru ČNR, která skončila dne 17. července 1992 ve 12.30 hodin.

 

ing. Richard MANDELÍK, v.r.

ing. Tomáš JEŽEK, CSc., v.r.

ověřovatel

předseda

 

Zapsal: ing. Petr Jelínek, CSc.

V Praze dne 20. července 1992



Přihlásit/registrovat se do ISP