Předkládám poslancům ČNR ústní
interpelaci, vznesenou na 7. schůzi České
národní rady. Text interpelace je převzat
ze stenografického záznamu.
7. I 01 Interpelace Václava Grulicha na ministra školství,
mládeže a tělovýchovy Petra Piťhu
ve věci porušení zákona při odvolání
ředitele školských úřadů
v Brně a Opavě
Za nepřítomného poslance Václava Grulicha
přednesl interpelaci poslanec Eduard Zeman.
Vážený pane ministře, ke dni 1. listopadu
1992 jste svým rozhodnutím odvolal z funkce pana
dr. Viléma Buriánka, ředitele Školského
úřadu v Brně a pana dr. Petra Scholze, ředitele
Školského úřadu v Opavě. V obou
případech byli ředitelé školských
úřadů odvolání bez uvedení
důvodů, bez projednání ve školské
radě, bez toho, že by byli upozorněni nadřízenými
úřady na nedostatky ve své práci.
Jejich nástupci jsou jmenování či
pověřeni bez konkursního řízení,
v případě Školského úřadu
Opava dokonce bez souhlasu toho, kdo má odvolaného
ředitele zastupovat. V obou případech byl
porušen zákon o státní správě
a samosprávě ve školství č. 564/1990
SB., § 12 odst. 3b.
Případ Opava. Ředitel školského
úřadu dr. Petr Scholz je bez jakéhokoliv
zdůvodňování odvolán, jeho
zástupce mgr. Czudek je bez projednání pověřen
vedením okresního školského úřadu.
Odmítá, jde učit na venkovskou školu.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
žádá telefonicky dr. Scholze, aby nadále
zajišťoval chod úřadu. Nezdůvodněné
odvolání však nezrušilo. Je to vskutku
mistrovská ukázka plánovitého a promyšleného
řízení škol ze strany ministerstva školství,
mládeže a tělovýchovy. Opavská
učitelská i neučitelská veřejnost
si klade logicky otázky:
- Jakou souvislost má uvedené odvolání
s odvoláním přednosty Okresního úřadu
- Jakou souvislost má uvedené odvolání
s odvoláním přednosty Okresního úřadu
v Opavě?
- Jakou souvislost mají tato odvolání s předchozí
návštěvou ministra Rumla v Opavě?
- Jakou souvislost má toto odvolání s návštěvou
ministra školství, mládeže a tělovýchovy
v Opavě?
Jakou souvislost má toto odvolání s členstvím
dr. Scholze v Občanském hnutí a s údajně
prováděným nátlakem prominentů
ODS a ČSL na ministerstvu školství, mládeže
a tělovýchovy?
K případu Brno. Dr. Vilém Buriánek
nebyl, ani není organizován v žádné
politické straně. V únoru 1990 po výměně
komunistické garnitury byl jmenován vedoucím
odboru školství. Dne 21. března 1991 se zúčastnil
konkursu na ředitele školského úřadu.
Z pěti uchazečů je hodnocen jako vysoko nejlepší.
Je to zastánce nepolitického a nekonfesijního
školství, a to je asi hlavní chyba. Jeho hodnocení
provedlo 69 ředitelů brněnských škol
ve svém dopise, který vám byl, pane ministře,
doručen. Doporučuji proto tento dopis vaší
laskavé pozornosti.
Hana Sumcová. 1. listopadu 1992 je jmenována ředitelkou
Školského úřadu Brno. Je učitelkou
malby porcelánu bez úplného vysokoškolského
vzdělání. Od června 1991 krajská
inspektorka - bez konkursního řízení,
po uvolněném členství v rehabilitační
komisi. Dne 22. března 1992 se účastní
konkursu na funkci vedoucí školského inspektorátu.
Z osmi účastníků se umísťuje
s propastným rozdílem jako sedmá, pouhý
bod před posledním uchazečem. Tedy naprosto
nevyhověla. Je obklopena skupinkou obdobných účastníků
konkursních řízení, z nichž někteří
neuspěli již dvakrát. Jeden z nich je paní
Sumcovou a jejím kroužkem všemi způsoby
protlačován na funkci inspektora a vedoucího
odboru. Jeho jméno i jméno dalšího,
který se také přihlásil k revoluci,
se objevuje na seznamu agentů StB. Je samozřejmé,
že někteří z nich se angažují
v poradním sboru a stává se z nich nová
kádrovací garnitura. Jsou psaví, křiklaví,
neúnavní a vytrvale zákeřní.
A organizují se ve správných hnutích
a politických stranách. Už se řece jednou
poučili.
Dne 2. listopadu 1992 se paní Sumcová účastní
besedy s poslanci ČNR o otázkách školství.
Na požadavek o vysvětlení odborné otázky
týkající se základních škol
po marných pokusech o zodpovězení otevřeně
přiznává, že o základních
školách nic neví. Dodává ale,
že se s nimi seznámí. Že neví nic
ani o řízení ostatních škol,
je samozřejmé. Těch škol je v Brně
celkem 350 a mají asi 92 000 žáků a
10 000 kmenových zaměstnanců. Jedná
se o největší školský úřad
v České republice.
Možné důsledky porušení zákona
se v uvedených souvislostech jeví jako mimořádně
závažné.
Vážený pane ministře, s vaším
nástupem do funkce očekávali učitelé,
ředitelé i školští pracovníci
klidný a zodpovědný přístup,
očekávali zejména vzhledem k vašemu
živnostnímu názoru a kněžskému
vysvěcení životní moudrost a rozvahu
a spravedlivé jednání. Po neúspěšných
pokusech s předcházejícími ministry
se zdálo, že cílevědomé přestavbě
škol Komenského "dílny lidskosti"
by nic nemělo bránit. Na brněnských
a opavských školách a zařízeních
však zavládlo rozladění, skepse a nedůvěra
a pomalu, ale jistě se sem opět vkrádá
strach. Věřím, že takové školství
není a nemůže být vaším
cílem.
1) Proč byl v uvedených případech
porušen zákon č. 564/90 Sb.
2) Jaké důsledky z tohoto porušení zákona
jste vyvodil pro svůj úřad.
3) Jakým způsobem bude provedena náprava
v uvedených případech.
4) Jakou koncepci má ministerstvo školství,
mládeže a tělovýchovy pro činnost
tzv. poradních sborů.
5) Jaký vliv na odvolání dr. Buriánka
měl dopis z 20. 10. 1992, kde vás upozorňuje
na zneužití pravomoci a nesprávný postup
pracovnice ministerstva školství, mládeže
a tělovýchovy dr. Tolnerové.
6) Jak je zajištěno, aby se podobný postup
ze strany pracovníků ministerstva školství,
mládeže a tělovýchovy neopakoval.