na vydání zákona České národní
rady, kterým se mění a ČNR č.
35/1989 Sb., o jednacím řádu České
národní zákona ČNR č. 249/1990
Sb., zákona ČNR č. 97/1991 ČNR č.
280/1991 Sb.
Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
Zákon ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím
řádu České národní rady,
ve znění zákona ČNR č. 249/1990
Sb., zákona ČNR č. 97/1991 Sb., a zákona
ČNR č. 280/1991 Sb., se mění a doplňuje
takto:
1. Za § 4 se vkládá nový § 4a,
který zní:
Do působnosti České národní
rady dále patří:
a) vyhlašovat volby do zastupitelstev v obcích,
b) dávat souhlas k ukončení pracovního
nebo obdobného poměru proti vůli poslance
v době výkonu jeho poslanecké funkce a do
dvou let po zániku jeho mandátu,
c) rozhodovat, zda lze výjimečně upustit
od projednání zásad zákona České
národní rady,
d) určovat, v jakém pořadí místopředsedové
České národní rady zastupují
předsedu České národní rady,
e) projednávat zprávy o hlavních poznatcích
z vyřizování návrhů, podnětů
a stížností občanů a organizací
došlých České národní
radě, jejím orgánům a poslancům
a vydávat zásady pro jejich vyřizování,
f) schvalovat rozpočet České národní
rady a projednávat jeho plnění,
g) schvalovat organizační řád Kanceláře
České národní rady a platový
řád jejich pracovníků"
2. § 12 zní:
Schůze České národní rady svolává
předseda České národní rady.
Učiní tak vždy, usnese-li se na tom organizační
výbor České národní rady nebo
Česká národní rada.".
3. § 13 odst. 2 zní:
"(2) Česká národní rada stanoví
na návrh předsedy a organizačního
výboru České národní rady pořad
jednání a způsob projednávání
jednotlivých bodů pořadu.".
4. § 15 zní:
(1) Člen vlády České socialistické
republiky je povinen dostavit se na schůzi České
národní rady, jestliže se na tom usnese Česká
národní rada bez rozpravy nebo požádá-li
o to předseda České národní
rady nebo organizační výbor České
národní rady. Jinak může člena
vlády České socialistické republiky
zastupovat jiný člen vlády.
(2) Povinnost dostavit se na schůzi České
národní rady má též předseda
Nejvyššího soudu České socialistické
republiky a generální prokurátor České
socialistické republiky, jestliže se na tom usnese
Česká národní rada bez rozpravy nebo
požádá-li o to předseda České
národní rady nebo organizační výbor
České národní rady.".
5. § 19 zní:
Předsedovi České národní rady,
místopředsedům České národní
rady, předsedům poslaneckých klubů
a členům vlády České socialistické
republiky se udělí slovo, kdykoliv o to požádají,
a to i k prohlášením, která nesouvisejí
s pořadem schůze.".
6. § 24 zní:
Česká národní rada je schopna se usnášet,
je-li přítomna alespoň třetina všech
jejích členů. K platnému usnesení
je třeba souhlasu nadpoloviční většiny
přítomných poslanců. K přijetí
ústavního zákona České národní
rady je třeba souhlasu třípětinové
většiny všech poslanců České
národní rady. K setrvání na přijatém
zákonu, který prezident republiky vrátil
[Čl. 50 ústavního zákona ČNR
č. 1/1992 Sb., Ústava České republiky],
je třeba nadpoloviční většiny
všech poslanců České národní
rady.".
7. § 28 odst. 3 a 4 zní:
"(3) O schůzi České národní
rady se dále sepisuje těsnopisecký záznam
podávající přesný průběh
jednání. Každý řečník
ověří v co nejkratší lhůtě
od konání schůze správnost záznamu
své řeči. Přitom opraví případné
chyby, které vznikly při pořizování
tohoto záznamu, nesmí však měnit obsah
a smysl svého vystoupení. O případných
námitkách řečníka proti nedostatkům
záznamu rozhoduje organizační výbor
České národní rady.
(4) Na základě těsnopiseckého záznamu
o schůzi České národní rady
se pořizuje těsnopisecká zpráva, která
se dá vytisknout; jde-li o neveřejnou schůzi
České národní rady nebo její
část, může organizační
výbor České národní rady rozhodnout
jinak.".
8. § 29 zní:
Orgány České národní rady jsou:
1. předseda České národní rady
a místopředsedové České národní
rady,
2. organizační výbor České
národní rady,
3. výbory České národní rady,
4. komise České národní rady,
5. ověřovatelé České národní
rady,
6. poslanecké kluby,
7. další orgány České národní
rady zřízené na základě zvláštního
zákona [např. zákon ČNR č.
283/1991 Sb., o Policii České republiky, zákon
ČNR č. 527/1992 Sb., o Bezpečnostní
informační službě České
republiky].".
9. § 30 až § 32 se vypouští.
10. § 33 zní:
Česká národní rada může
z poslanců České národní rady,
odborníků z teorie i praxe, popřípadě
zástupců hospodářských, společenských
nebo jiných organizací zřizovat své
stálé nebo dočasné komise a stanovit
jim úkoly. Předseda komise je vždy poslanec
České národní rady. Komise mohou ke
svému jednání přibírat další
odborníky, popřípadě zástupce
organizací.".
11. § 34 se vypouští.
12. § 35 zní:
(1) Členové vlády České socialistické
republiky se mohou zúčastnit schůze organizačního
výboru České národní rady;
udělí se jim slovo, kdykoli o to požádají.
Jsou povinni dostavit se osobně na schůzi organizačního
výboru České národní rady,
jestliže je o to organizační výbor České
národní rady požádá; jinak se
mohou dát zastupovat jiným členem vlády
České socialistické republiky a výjimečně
svými náměstky, vysloví-li s tím
předseda České národní rady
souhlas.
(2) Organizační výbor České
národní rady může zvát na své
schůze též další představitele
politického, hospodářského a kulturního
života.
(3) Jiné osoby mohou být přítomny
na schůzi organizačního výboru České
národní rady jen s jeho souhlasem.".
13. § 36 zní:
Předseda České národní rady
a) zastupuje Českou národní radu navenek,
b) podepisuje zákony a usnesení České
národní rady,
c) přijímá slib generálního
prokurátora České socialistické republiky
po jeho jmenování Českou národní
radou,
d) svolává a řídí schůze
České národní rady,
e) řídí přípravu pracovního
plánu České národní rady a
jejich orgánů a sleduje jeho plnění,
f) plní další úkoly, jimiž ho Česká
národní rada pověří, zejména
při koordinaci činnosti výborů a vytváření
podmínek pro práci poslanců,
g) podává České národní
radě zprávy o opatřeních, která
učinil,
h) jmenuje a odvolává na návrh České
národní rady státní funkcionáře
České socialistické republiky v případech
stanovených zákonem,
ch) dává souhlas k dalšímu zadržení
poslance České národní rady, byl-li
přistižen a zadržen při trestném
činu,
i) vyžaduje-li to povaha věci, vyhlašuje usnesení
České národní rady
j) rozhoduje o návrhu mandátového a imunitního
výboru v disciplinárním řízení
proti poslanci České národní rady,
k) dbá na dodržování tohoto zákona
a činit nezbytná opatření k jeho důslednému
provádění.".
14. Za § 36 se vkládá nový § 36a,
který zní:
Předseda České národní rady
po projednání v politickém grémiu
a) vytváří podmínky pro práci
poslanců v orgánech České národní
rady,
b) upozorňuje vedoucí státních orgánů,
hospodářských a jiných organizací
na případy, kdy nesplnili povinnost vůči
poslanci, která jim vyplývá ze zákona
České národní rady o poslancích
České národní rady,
c) jmenuje a odvolává vedoucího Kanceláře
České národní rady, stanoví
jeho plat a další náležitosti,
d) vykonává i jinou působnost, stanoví-li
tak zákon.".
15. § 37 zní:
Předsedu České národní rady
zastupují místopředsedové České
národní rady v rozsahu a pořadí stanoveném
Českou národní radou; zastupují též
předsedu v plnění úkolů, kterými
je předseda pověří.".
16. Za § 37 se vkládá nový § 37a,
který zní:
(1) Česká národní rada zřizuje
ze svých poslanců organizační výbor
České národní rady, v jehož čele
stojí předseda České národní
rady.
(2) Do organizačního výboru České
národní rady vysílá každý
poslanecký klub své zástupce, a to podle
počtu svých členů.
(3) Za každých 10 členů poslaneckého
klubu přísluší tomuto poslaneckému
klubu zastoupení v organizačním výboru
České národní rady jedním zástupcem.
Má-li poslanecký klub méně než
10 členů, přísluší mu
vždy zastoupení jedním zástupcem. Stejným
způsobem se určují i jejich náhradníci.
Jména svých zástupců a jejich náhradníků
sdělí předsedové poslaneckých
klubů předsedovi České národní
rady.
(4) Pro jednání organizačního výboru
České národní rady platí obdobně
ustanovení o jednání výborů
České národní rady.
(5) Organizační výbor České
národní rady organizuje a koordinuje práci
orgánů České národní
rady v rozsahu stanoveném tímto zákonem a
usneseními České národní rady.
Při plnění těchto úkolů
mu přísluší zejména
a) připravovat schůze České národní
rady, navrhovat jejich pořad, usnášet se na
jejich svolání a podávat na nich zprávy
o své činnosti,
b) připravovat pracovní plány České
národní rady a projednávat pracovní
plány jejích orgánů,
c) projednávat program zákonodárných
prací České národní rady, jakož
i zprávy o jeho plnění, popřípadě
další legislativní záměry,
d) přikazovat výborům k projednání
zásady a návrhy zákonů, mezinárodní
smlouvy a jiné návrhy; může též
stanovit, který z výborů připraví
k návrhům společnou zprávu výborů,
e) koordinovat práci výborů, a je-li to potřebné,
projednávat jejich stanoviska a zprávy; může
jim též doporučit, aby se věcí
znovu zabývaly, a požádat jeden z výborů,
aby projednal s ostatními výbory společný
postup,
f) stanovit funkční příplatky funkcionářům
komisí České národní rady;
stanovit též výši odměn a další
náležitosti členům stálých
a dočasných komisí výborů České
národní rady,
g) stanovit vzor průkazu poslance České národní
rady,
h) zabezpečovat kontrolu plnění usnesení
České národní rady,
ch) navrhovat České národní radě,
že lze výjimečně upustit od projednávání
zásad zákona.".
17. § 39 odst. 1 zní:
"(1) Výbory České národní
rady projednávají věci obsažené
v pracovním plánu České národní
rady a jejich orgánů, dále věci, které
jim byly přikázány, a věci, na jejichž
projednávání se usnesou. Zprávy vlády
České socialistické republiky projednávají
jen tehdy, pokud byly předloženy České
národní radě.".
18. V § 40 odst. 1 písm. e) a f) zní:
"e) jde-li o poslance České národní
rady přistiženého a zadrženého
při trestném činu, předkládá
návrh na jeho propuštění nebo na vyslovení
souhlasu k jeho dalšímu zadržení předsedovi
České národní rady,
f) zahajuje disciplinární řízení
proti poslanci České národní rady,
provádí v něm nezbytná šetření
a své návrhy předkládá předsedovi
České národní rady.".
19. V § 54 odst. 4 zní:
"(4) Neobdrží-li výbor ve stanovené
lhůtě odpověď nebo nesouhlasí-li
s ní, může požádat organizační
výbor České národní rady o
potřebná opatření; může
též sám informovat o svém stanovisku
příslušného člena vlády
České socialistické republiky, předsedu
Nejvyššího soudu České socialistické
republiky, generálního prokurátora České
socialistické republiky, popřípadě
vedoucího jiného ústředního
státního orgánu nebo organizace České
socialistické republiky a požádat jej, aby
své stanovisko přezkoumal.".
20. V § 55a odst. 1 zní:
"(1) Česká národní rada může
zřizovat pro objasnění závažných
skutečností veřejného zájmu,
které patří do působnosti České
národní rady, vyšetřovací komise.
Návrh musí být podán nejméně
jednou pětinou poslanců. Členy komise mohou
být jen poslanci České národní
rady.".
21. § 55d zní:
(1) Předseda a místopředsedové České
národní rady a předsedové poslaneckých
klubů tvoří politické grémium,
které posuzuje zejména otázky politické
povahy, aby se objasnila stanoviska poslaneckých klubů
a dále program a organizace práce České
národní rady.
(2) Zasedání politického grémia svolává
předseda České národní rady.
Předseda České národní rady
svolá politické grémium též na
žádost zástupců alespoň dvou
poslaneckých klubů. Stanoviska politického
grémia mají povahu doporučení.".
22. § 59 odst. 2 zní:
"(2) Vysloví-li s tím souhlas Česká
národní rada, může být na žádost
navrhovatele výjimečně upuštěno
od projednání zásad zákona, zejména
jde-li o úpravu jednoduchou nebo vyžaduje-li to její
naléhavost.".
23. § 62 odst. 1 zní:
"(1) Zásady zákona České národní
rady přikáže organizační výbor
České národní rady k projednání
ústavně právnímu výboru, popřípadě
dalším výborům. Zároveň
zabezpečí rozeslání zásad zákona
všem poslancům České národní
rady a sdělí jim, kterým výborům
byly zásady zákona přikázány
k projednání.".
24. § 66 odst. 1 zní:
"(1) Po projednání zásad zákona
České národní rady sdělí
výbory své stanovisko s případnými
doporučeními organizačnímu výboru
České národní rady.".
25. § 67 odst. 3 zní:
"(3) Má-li být k zákonu vydán
prováděcí předpis, může
si organizační výbor České
národní rady vyžádat od navrhovatele
jeho návrh. Návrh takového předpisu
předloží navrhovatel vždy, má-li
nabýt účinnosti současně se
zákonem.".
26. § 73 zní:
Zpráva výboru nebo společná zpráva
výborů o výsledku projednání
návrhu zákona České národní
rady se zašle všem poslancům a navrhovateli tak,
aby ji obdrželi nejpozději 24 hodin před projednáváním
návrhu zákona na schůzi České
národní rady. Spolu se společnou zprávou
se poslancům zpravidla předkládá zpráva
obsahující text připomínek výborů,
které nejsou zařazeny ve společné
zprávě. Pokud se tak nestane, je zpravodaj povinen
tuto skutečnost zdůvodnit.".
27. § 75 zní:
Návrh zákona České národní
rady může být projednán v České
národní radě nejdříve po uplynutí
60 dnů od doby, kdy byl poslancům rozeslán.
Organizační výbor České národní
rady může České národní
radě navrhnout, aby návrh zákona výjimečně
projednala před uplynutím této lhůty.
O takovém návrhu rozhodne Česká národní
rada bez rozpravy.".
28. § 84 odst. 1 zní:
"(1) Po jmenování vlády České
socialistické republiky zařadí organizační
výbor České národní rady na
její žádost na pořad nejbližší
schůze České národní rady vyslovení
důvěry vládě.".
29. § 85 odst. 2 a 3 zní:
"(2) Požádá-li vláda České
socialistické republiky o vyslovení důvěry,
a nejde-li o případ, kdy vláda požádala
o skončení projednávání vládního
návrhu zákona s nímž spojila žádost
o vyslovení důvěry [Čl. 44 odst.
3 ústavního zákona ČNR č. 1/1992
Sb., Ústava České republiky], svolá
předseda České národní rady
schůzi České národní rady tak,
aby žádost vlády byla projednána do
1 4 dnů po jejím předložení.
(3) Návrh na vyslovení nedůvěry vládě
České socialistické republiky může
podat písemně alespoň 50 poslanců
České národní rady. K projednání
návrhu na vyslovení nedůvěry vládě
České socialistické republiky svolá
předseda České národní rady
neprodleně schůzi České národní
rady.".
30. § 89 odst. 1 zní:
"(1) Česká národní rada i jednotliví
poslanci mají právo interpelovat vládu České
socialistické republiky a její členy ve věcech
jejich působnosti. Poslanec nebo skupina poslanců
podávají interpelaci písemně předsedovi
České národní rady. Předseda
České národní rady zašle interpelaci
předsedovi vlády České socialistické
republiky, a je-li interpelován člen vlády,
též tomuto členovi. Předseda České
národní rady zabezpečí, aby s obsahem
interpelace podané poslancem nebo skupinou poslanců
byli poslanci seznámeni na nejbližší schůzi
České národní rady; může
též rozhodnout, že se interpelace rozdá
nebo rozešle všem poslancům.".
31. § 91 odst. 2 zní:
"(2) Podněty a připomínky poslanců
přednesené na schůzi České
národní rady, pokud nebyly během jednání
vysvětleny, zašle předseda České
národní rady předsedovi vlády, popřípadě
příslušnému členu vlády
České socialistické republiky, Nejvyššímu
soudu České socialistické republiky, generálnímu
prokurátorovi České socialistické
republiky nebo vedoucímu jiného ústředního
státního orgánu České socialistické
republiky a požádá jej, aby do 30 dnů
sdělil, jaká opatření byla na jejich
základě přijata. S těmito opatřeními
budou poslanci seznámeni na schůzi České
národní rady.".
32. § 93 zní:
(1) Proti poslanci České národní rady
lze zavést disciplinární řízení
jen z důvodů stanovených zákonem České
národní rady o poslancích České
národní rady. Disciplinární řízení
proti poslanci České národní rady
zahájí mandátový a imunitní
výbor z podnětu předsedy České
národní rady nebo z vlastní iniciativy.
(2) Mandátový a imunitní výbor České
národní rady provede nutná šetření
a poskytne poslanci, proti němuž se vede disciplinární
řízení, možnost, aby se vyjádřil
a obhájil. Po provedeném šetření
předloží výbor jeho výsledky
se svým návrhem předsedovi České
národní rady.
(3) Předseda České národní
rady posoudí výsledky disciplinárního
šetření, které provedl mandátový
a imunitní výbor; pokud řízení
nezastaví nebo nepostaví-li samotné projednání
věci, uloží poslanci, aby se pro svůj
nevhodný výrok omluvil ve stanovené lhůtě
a stanoveným způsobem.
(4) Jestliže se poslanec ve stanovené lhůtě
a stanoveným způsobem neomluví, sdělí
předseda České národní rady
své rozhodnutí orgánu, při jehož
jednání k výroku došlo, popřípadě
rozhodne o způsobu uveřejnění svého
rozhodnutí.
(5) Proti rozhodnutí předsedy České
národní rady v disciplinárním řízení
má poslanec, proti němuž se disciplinární
řízení vede, právo odvolat se do 15
dnů k České národní radě.".
33. § 97 odst. 2, 3 a 4 zní:
"(2) Podrobnosti upraví organizační
řád Kanceláře České
národní rady, který po schválení
Českou národní radou vydá vedoucí
Kanceláře České národní
rady.
(3) Vedoucího Kanceláře České
národní rady jmenuje a odvolává předseda
České národní rady po projednání
v politickém grémiu, který po projednání
v politickém grémiu stanoví též
jeho plat a další náležitosti.
(4) Kancelář České národní
rady řídí a za její činnost
odpovídá její vedoucí předsedovi
České národní rady; činnost
vedoucího Kanceláře České národní
rady řídí předseda České
národní rady.".
Ustanovení zákona České národní
rady č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, ve znění
zákona ČNR č. 249/1990 Sb., zákona
ČNR č. 97/1991 Sb., a zákona ČNR č.
280/1991 Sb., která nejsou v souladu s Ústavou České
republiky jsou neplatná.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Účelem navrhované úpravy je dát
do souladu ustanovení jednacího řádu
České národní rady s Ústavou
České republiky, neboť Ústava v čl.
106 odst. 4 stanoví, že do přijetí zákonů
o jednacím řádu komor se postupuje v jednotlivých
komorách podle jednacího řádu České
národní rady.
Navrhují se zrušit ustanovení týkající
se předsednictva České národní
rady (§ 30 až 35) a působnost předsednictva
se rozděluje mezi orgány České národní
rady. Vkládá se nový § 4a upravující
další působnost České národní
rady, nový § 36a upravující pravomoci
předsedy České národní rady
podmíněné projednáním v politickém
grémiu a nový § 37a, kterým se zřizuje
organizační výbor České národní
rady v jehož čele je předseda České
národní rady a je ustaven delegačním
způsobem na základě návrhů
politických klubů. Toto ustanovení současně
upravuje jeho působnost.
Obecně se stanoví, že ustanovení jednacího
řádu ČNR, která nejsou v souladu s
Ústavou České republiky jsou neplatná.