(1) Správa státních hmotných rezerv
(dále jen "Správa") je ústředním
orgánem státní správy pro oblast státních
hmotných rezerv.
(2) Sídlem Správy je Praha.
(3) V čele Správy je předseda, kterého
jmenuje a odvolává vláda na návrh
ministra hospodářství.
(1) Správu tvoří
a/ ústředí se sídlem v Praze
b/ účelové organizační jednotky
(2) Zásady činnosti a organizaci Správy upraví
statut.
Správa zabezpečuje financování, obměnu,
záměnu, půjčku, uvolnění,
nájem, prodej, skladování, ochraňování
a kontrolu státních hmotných rezerv a podle
požadavků krizových plánů [§
3 nařízení vlády České
a Slovenské Federativní Republiky č. 284/1992
Sb., o opatřeních hospodářské
mobilizace] i jejich pořizování. Tyto
činnosti zajišťuje v součinnosti s ostatními
ústředními orgány státní
správy.
(1) Z hlediska účelu se státní hmotné
rezervy člení na hmotné rezervy a mobilizační
rezervy.
(2) Hmotné rezervy tvoří vybrané základní
suroviny, materiály, polotovary a výrobky. Jsou
určeny pro zajištění obranyschopnosti
a obrany státu, pro odstraňování následků
krizových situací [§ 1 odst. 1 nařízení
vlády České a Slovenské Federativní
Republiky č. 284/1992 Sb.] a pro ochranu životně
důležitých hospodářských
zájmů státu.
(3) Mobilizační rezervy tvoří vybrané
základní suroviny, materiály, polotovary,
výrobky, stroje a jiné majetkové hodnoty,
určené pro zajišťování nezbytných
potřeb ozbrojených sil, výroby a obyvatelstva
při branné pohotovosti státu a jiných
krizových situacích.
(4) Tvorba státních hmotných rezerv je součástí
krizových plánů.
(1) Na základě požadavků krizových
plánů zpracovává Správa návrhy
zejména na
a/ seznam položek hmotných rezerv, jejich minimální
limit a orientační cílový stav,
b/ uvolnění hmotných rezerv a podmínky
jeho provedení,
c/ záměnu položek hmotných rezerv pod
minimální limit včetně stanovení
podmínek jejího provedení.
(2) Návrhy podle odstavce 1 schvaluje vláda.
(3) Vláda může zmocnit Správu k prodeji
nebo likvidaci hmotných rezerv přesahujících
minimální limit, jež neslouží svému
účelu. Pokud vláda nestanoví jinak,
může Správa provést záměnu
hmotných rezerv, přesahujících minimální
limit.
(1) Státní hmotné rezervy jsou vlastnictvím
státu. Výdaje na jejich pořízení,
ochraňování a skladování se
hradí ze státního rozpočtu. Na úhradu
výdajů na pořízení státních
hmotných rezerv, při jejich obměnách
a záměnách, může Správa
použít též příjmů
za prodané státní hmotné rezervy.
Tyto příjmy jsou převoditelné do příštího
roku.
(2) Zásady pro pořizování, prodej,
obměnu, záměnu, půjčku, uvolnění,
nájem, skladování, ochraňování
a kontrolu, jakož i podrobné zásady pro finanční
hospodaření Správy, stanoví vláda
nařízením.
(1) Za neoprávněné použití státních
hmotných rezerv a skladů určených
pro jejich uskladnění může uložit
Správa fyzickým osobám pokutu až do
výše jednoho milionu korun a právnickým
osobám až do výše pěti milionů
korun.
(2) Na řízení podle odstavce 1 se vztahují
obecné předpisy o správním řízení
[Zákon č. 71/1967 Sb., o správním
řízení (správní řád)].
(3) Pokuta uložená podle odstavce 1 je příjmem
státního rozpočtu.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Spolu se zánikem České a Slovenské
Federativní Republiky zanikne Správa federálních
hmotných rezerv. Do soustavy ústředních
orgánů státní správy se proto
navrhuje nově zřídit ústřední
orgán státní správy k pořizování,
financování, ochraňování, používání
a kontrole státních hmotných rezerv. Státní
hmotné rezervy se z hlediska účelu člení
na hmotné rezervy a mobilizační rezervy.
Hmotné rezervy jsou určeny pro zajištění
obrany státu, pro odstraňování následků
provozních a ekologických havárií,
živelních pohrom a pro ochranu životně
důležitých hospodářských
zájmů státu. Mobilizační rezervy
jsou určeny pro zajištění potřeb
ozbrojených sil, výroby a obyvatelstva v době
branné pohotovosti státu a jiných krizových
situací.
Působnost Správy státních hmotných
rezerv (dále jen Správa) je obsahově vymezena
obdobně jako u Správy federálních
hmotných rezerv. Navrhované řešení
zabezpečí plynulou transformaci státních
hmotných rezerv do České republiky. Nedojde
k narušení procesů ochraňování
rezerv a nedojde tak k finančním a ekonomickým
ztrátám.
Správa převezme působnost a úkoly,
movitý a nemovitý majetek, práva a závazky
zaniklé Správy federálních hmotných
rezerv v rozsahu ústavního zákona o dělení
majetku ČSFR mezi republikami.
V rozpočtu České republiky na rok 1993 se
předpokládají výdaje Správy
v celkové výši 1,8 mld. Kčs.
k § 1 a 2
Protože správa státních rezerv dosud
existovala pouze na úrovni federace a v republikách
nebyl odpovídající orgán, který
by zajišťoval tyto činnosti, zakládá
se ústřední orgán státní
správy pro oblast státních hmotných
rezerv a v nezbytném rozsahu se upravují zásady
jeho organizačního uspořádání.
Existence státních hmotných rezerv je jedním
z opatření hospodářské mobilizace,
pro kterou je ústředním orgánem státní
správy ministerstvo hospodářství.
Proto má návrhy na jmenování a odvolání
předsedy Správy, předkládat vládě
ministr hospodářství.
k § 3
Péče o státní hmotné rezervy
vyžaduje výkon uvedených činností,
které uskutečňuje Správa v součinnosti
s ostatními ústředními orgány
státní správy.
Nově vytvářená soustava hospodářské
mobilizace vychází z krizových plánů,
sestavených jednotlivými subjekty hospodářské
mobilizace. Proto je zde i ustanovení, které zařazuje
státní hmotné rezervy do této soustavy.
k § 4
Státní hmotné rezervy jsou vytvořeny
ve dvou hlavních skupinách.
Hmotné rezervy představují tu část,
kterou je možno uvolnit okamžitě v situacích,
pro něž je stát vytvořil. Jsou uloženy
ve skladovacích centrech tak, aby byly pohotově
k dispozici.
Mobilizační rezervy jsou uloženy u vybraných
podnikatelských subjektů a slouží k
zajištění výroby v mimořádných
situacích tak, aby vybraná produkce byla zajištěna
po určitou dobu i při přerušení
dodávek energií nebo materiálů.
Obě skupiny mají některé společné
prvky a některé odlišnosti. Proto byl zaveden
společný pojem "státní hmotné
rezervy" i pojmy odlišující obě
skupiny.
k § 5
Návrh stanoví oprávnění vlády
k rozhodování o těch způsobech nakládání
s hmotnými rezervami, které by mohly negativně
ovlivnit minimální limit těchto rezerv.
Pouze v části hmotných rezerv, vytvořených
nad minimální stav, je umožněno přímo
ze zákona, popřípadě na základě
zmocnění vládou, nakládat stanoveným
způsobem Správě.
k § 6
Návrh definuje státní hmotné rezervy
jako majetek státu a zmocňuje vládu k vydání
nezbytných obecně závazných právních
předpisů k provedení zákona.
k § 7
Protože dosavadní systém právních
předpisů neumožňuje Správě
postihovat neoprávněné použití
státních hmotných rezerv nebo skladů,
určených pro jejich uskladnění, návrh
obsahuje možnost uložit pokut. Její výše
byla stanovena tak, aby bylo možno účinně
postihnout neoprávněné podnikatelské
aktivity na úkor státu.