Příloha č. 1 zákona ČNR č. .../1992 Sb., o některých opatřeních v oblasti rozhlasového a televizního vysílání

1. Budova OTN v Praze

budova OTN v Praze 4 se stavební plochou čís. par. 1187/7 a stavební plochou čís. par. 1187/8

Vlastník: Čs. stát - Československá televize Praha

Uživatel: Československá televize Praha

Zapsáno u SG Praha - město na LV č. 204 pro obec Praha a k.ú. Podolí

2. Školící středisko Jevany

čp. 55 se stavební plochou čís. par. 72

čp. 56 se stavební plochou čís. par. 73

vodojem se stavební plochou čís. par. 74

pozemek čís. par. 98/4

pozemek čís. par. 98/1

pozemek čís. par. 98/5

pozemek čís. par. 98/6

Vlastník: Čs. stát - Československá televize Praha

Uživatel: Československá televize, Ústřední ředitelství

Zapsáno u SG Kolín na LV č. 108 pro obec a k.ú. Jevany

Příloha č. 2 zákona ČNR č. .../1992 Sb., o některých opatřeních v oblasti rozhlasového a televizního vysílání

1. Provozní budova Praha 2, Římská 13/385

dům čp.385 se stavební plochou čís. par. 484 a stavební plochou čís. par. 488

Vlastník: Čs. stát - Československý rozhlas

Uživatel: Československý rozhlas

Zapsáno u SG Praha - město na LV č. 636 pro obec Praha a k.ú. Vinohrady

2. Provozní budova Praha 3, Dykova 14/1084

dům čp. 1084 se stavební plochou čís. par. 3127

Vlastník: Čs. stát - Československý rozhlas

Uživatel: Československý rozhlas

Zapsáno u SG Praha - město na LV č. 636 pro obec Praha a k.ú. Vinohrady

3. Rozhlasové středisko Praha 4, Runczikova

dům čp. 107 se stavební plochou čís. par. 1246 a ostatní plochou (staveniště) č. 2860

Vlastník: Čs. stát - Československý rozhlas

Uživatel: Československý rozhlas

Zapsáno u SG Praha - město na LV č. 50 pro obec Praha a k.ú. Nusle

4. Památník Praha 9, Kbely

památník se stavební plochou čís. par. 1921/1 a stavební plochou čís. par. 1921/2

Vlastník: Čs. stát - Československý rozhlas

Uživatel: Československý rozhlas

Zapsáno u SG Praha - město na LV č. 360 pro obec Praha a k.ú. Kbely

5. Provozní budova Liberec, Alšova 1/913

dům čp. 913/l se stavební plochou čís. par. 3266, zahrada čís. par. 3265/1, zahrada čís. par. 3265/3

Vlastník: Čs. stát - Československý rozhlas

Uživatel: Československý rozhlas

Zapsáno u SG Liberec na LV č. 1731 pro obec Liberec a k.ú. Liberec

6. Objekty Praha 3 - Žižkov, Jeseniova 38 Tři provizorní objekty se stavební plochou č. par. 1780/1 a stavební plochou č. par. 1780/2

Vlastník: Čs. stát - Československý rozhlas

Uživatel: jako vlastník

Zapsáno u SG Praha - město na LV č. 96 pro obec Praha a k.ú. Žižkov.

Důvodová zpráva

Obecná část:

Zánik České a Slovenské Federativní Republiky přináší nutnost zrušit mj. Československou televizi a Československý rozhlas a upravit pro podmínky České republiky režim provozování televizního a rozhlasového vysílání, právní rámec činnosti České televize a Českého rozhlasu i Rady ČR pro rozhlasové a televizní vysílání.

Osnova upravuje pouze to, co je nezbytně nutné v souvislosti s očekávaným zrušením federálních médií zajistit pro podmínky České republiky tak, aby nedošlo k ohrožení, resp. přerušení vysílání na těch vysílacích okruzích, které využívají rušená federální média. Není cílem předlohy přinášet věcné zásahy do předpisů, kterých se dotýká, ani napravovat jejich nedostatky právní. Osnova nemá dopad do státního rozpočtu České republiky, protože činnost všech subjektů, kterých se dotýká, se financuje z jiných, mimorozpočtových prostředků.

Zvláštní část:

K čl. I

K § 1:

Československá televize do okamžiku svého zániku vysílá na celoplošném vysílacím okruhu označovaném jako F 1. Na druhém celoplošném okruhu dosud označovaném jako ČTV vysílá Česká televize. Po zániku Československé televize rozhodne Rada ČR pro rozhlasové a televizní vysílání jako jediný orgán příslušný rozhodovat o rozdělení kmitočtového spektra mezi jednotlivé provozovatele vysílání s konečnou platností o tom, na kterém celoplošném okruhu bude vysílat provozovatel televizního vysílání ze zákona, tj. Česká televize. Druhý celoplošný okruh bude určen pro provozovatele televizního vysílání na základě licence.

K § 2:

Z majetku zrušované Československé televize se do vlastnictví České televize ex legem převádí majetek, který Česká televize potřebuje k plnění svých úkolů. Dominantní postavení v okruhu převáděného majetku má především budova OTN v Praze na Kavčích horách, která je speciálně vybavena především pro výrobu zpravodajských pořadů. Bez této budovy se Česká televize do budoucna s ohledem na požadavky na ni kladené neobejde.

K § 3:

Autorská díla, ke kterým příslušela práva výrobce Československé televizi, bude nadále exploatovat Česká televize. K tomu je nezbytně nutné založit její právní nástupnictví po Československé televizi. V opačném případě by Česká televize bez dalšího obsáhlého jednání s autory a výkonnými umělci, resp. jejich ochrannými organizacemi nemohla tato díla využívat, neboť autoři i výkonní umělci stojí dosud v právních vztazích k Československé televizi. Navrhovaná úprava se nikterak nedotýká rozsahu práv autorů děl a výkonných umělců, Česká televize vstupuje do stejného právního postavení, které měla ve vztahu k autorům a výkonným umělcům Československá televize.

Vedle výsadního postavení České televize osnova dává možnost využívat díla i jiným provozovatelům televizního vysílání, kteří tak mohou čerpat z bohatých archívů České televize pořízených z prostředků státních rozpočtů. Činnost ostatních provozovatelů musí však být v souladu s oprávněnými zájmy autorů a výkonných umělců. České televizi se proto ukládá povinnost obstarat od autorů a výkonných umělců, resp. jejich ochranných organizací potřebný právní základ pro další využívání těchto děl.

K § 4:

Z majetku zrušeného Československého rozhlasu se do vlastnictví Českého rozhlasu zákonem převádí majetek, který Český rozhlas potřebuje k zajištění svého poslání. Klíčovou pozici v okruhu převáděného majetku má především budova v Praze 4, Pankráci, která bude po své dostavbě speciálně určena pro zajištěni rozhlasového vysílání. Podstatnou součástí převáděného majetku je rovněž počítačová síť, která je dosud ve vlastnictví Československého rozhlasu, ač se nalézá v budově v Praze 2, Vinohradské ulici, která je ve vlastnictví Českého rozhlasu. Počítačovou síť Český rozhlas již dnes užívá a i nadále pro plnění svých úkolů užívat potřebuje.

K § 5:

Způsobem obdobným jako u práv k autorským dílům televizním se upravuje právní nástupnictví Českého rozhlasu po Československém rozhlasu pro díla rozhlasová. l zde je důvodem požadavek zajistit možnost další exploatace těchto děl, tentokrát již jen Českým rozhlasem a držiteli licencí k rozhlasovému vysílání.

K čl. II

V souvislosti s novým rozdělením kmitočtového spektra po zániku federativního státu se přikazují provozovatelům televizního a rozhlasového vysílání přenosové cesty a sítě vysílačů v míře potřebné pro plnění jejich úkolů šířit televizní a rozhlasové programy na celém území České republiky. Současně se ukládá Radě ČR pro rozhlasové a televizní vysílání zajistit pro Český rozhlas dostatečně kvalitní vysílací okruhy.

S přihlédnutím k potřebě zajistit i finančně nezávislost Rady na státu a jeho rozpočtu se stanoví, a to i s ohledem na zahraniční přístupy, např. ve Spolkové republice Německo, jako zdroj pro financování činnosti Rady podíl na výnosů ze zaplacených sazeb z rozhlasových a televizních přijímačů.

K čl. III:

V souvislosti s novým způsobem financování činnosti Rady se současně v zájmu kontroly jejího hospodaření stanoví povinnost Rady předkládat České národní radě příslušné dokumenty. Rozšiřuje se též okruh možností pro odvolání Rady tak, aby řádné nakládání s prostředky Rady bylo zajištěno patřičnou sankcí.

Rada bude financováno z části výnosu ze sazeb za používání rozhlasových a televizních přijímačů v ročním objemu cca 25 milionů Kčs. Důvodem pro takové řešení je potřeba zajistit nezávislost Rady na státu i po stránce finanční. Jedině tak lze zajistiti i nezávislost její rozhodovací činnosti. Osnova současně řeší způsob odvádění podílu na výnosu ze zaplacených sazeb jejich příjemci Radě.

K čl. IV:

Předně se upravuje dikce novelizovaného zákona tak, aby byla v souladu s novým rozvržením vysílacích okruhů pro televizní vysílání v České republice.

Omezuje se právo České televize podle vlastní úvahy disponovat nemovitostmi, jejichž převody, popř. zatížení např. zástavním právem patří vždy s ohledem na jejich tržní hodnotu k nejzávažnějším úkonům každého vlastníka.

Po zániku Československé televize je nutné v zájmu televizních diváků zajistit kontinuitu televizního vysílání na vysílacích okruzích původně užívaných právě Československou televizí. Osnova volí řešení technicky, programově, administrativně i finančně nejjednodušší, svěřit prozatímně všechny okruhy České televizi s tím, že postupně se zahájí na těchto okruzích vysílání na základě licence. Pro přechodné období se zvyšuje jinak jednoprocentní limit reklamního vysílání. Jednak je potřebné vytvořit podmínky pro uspokojení poptávky po možnosti propagovat výrobky a služby, zanedbatelný není ani finanční efekt z reklamního vysílání odpovídající zvýšené potřebě České televize v souvislosti s prozatímním provozováním dalších vysílacích okruhů.

V zájmu plurality zpravodajství odděluje osnova pro oblast zpravodajství a publicistiky rozhodování o programech a pořadech zařazovaných na jednotlivých dočasně spravovaných okruzích od obecného režimu panujícího v České televizi. Jde o dočasné řešení podmíněné přechodným stavem do doby zahájení televizního vysílání držitelem licence k vysílání.

K čl. V:

Z důvodů obdobných jako u České televize se i Českému rozhlasu stanoví přísnější režim pro nakládání nemovitým majetkem.

K čl. VI

Osnova musí nabýt účinnosti před 1. 1. 1993. V opačném případě by totiž nebylo možné v rovině právní zajistit především provozování rozhlasového a televizního na částech kmitočtového spektra, na kterých vysílala Československá televize a Československý rozhlas. Takové vysílání by se dostalo do rozporu se zákonem o provozování rozhlasového a televizního vysílání. Navíc, a to je nejpodstatnější důvod pro navržený den účinnosti předlohy, nesmí dojít k sebemenší časové prodlevě mezi zánikem Československé televize a Československého rozhlasu a vznikem právního nástupnictví České televize a Českého rozhlasu v oblasti práva autorského. Při jakékoliv časové prodlevě by se práva autorů a výkonných umělců k dílům původně smluvně zajištěná pro zrušovaná federální media dostala zpět do individuální sféry autorů a výkonných umělců a nebylo by prakticky možné zajistit pro Českou televizi a Český rozhlas stejné právní postavení ve vztahu k autorům a výkonným umělcům, jaké měly Československá televize a Československý rozhlas.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP