Příloha č. 1 zákona ČNR č.
.../1992 Sb., o některých opatřeních
v oblasti rozhlasového a televizního vysílání
1. Budova OTN v Praze
budova OTN v Praze 4 se stavební plochou čís. par. 1187/7 a stavební plochou čís. par. 1187/8
Vlastník: Čs. stát - Československá televize Praha
Uživatel: Československá televize Praha
Zapsáno u SG Praha - město na LV č. 204 pro
obec Praha a k.ú. Podolí
2. Školící středisko Jevany
čp. 55 se stavební plochou čís. par. 72
čp. 56 se stavební plochou čís. par. 73
vodojem se stavební plochou čís. par. 74
pozemek čís. par. 98/4
pozemek čís. par. 98/1
pozemek čís. par. 98/5
pozemek čís. par. 98/6
Vlastník: Čs. stát - Československá televize Praha
Uživatel: Československá televize, Ústřední ředitelství
Zapsáno u SG Kolín na LV č. 108 pro obec
a k.ú. Jevany
Příloha č. 2 zákona ČNR č.
.../1992 Sb., o některých opatřeních
v oblasti rozhlasového a televizního vysílání
1. Provozní budova Praha 2, Římská
13/385
dům čp.385 se stavební plochou čís. par. 484 a stavební plochou čís. par. 488
Vlastník: Čs. stát - Československý rozhlas
Uživatel: Československý rozhlas
Zapsáno u SG Praha - město na LV č. 636 pro
obec Praha a k.ú. Vinohrady
2. Provozní budova Praha 3, Dykova 14/1084
dům čp. 1084 se stavební plochou čís. par. 3127
Vlastník: Čs. stát - Československý rozhlas
Uživatel: Československý rozhlas
Zapsáno u SG Praha - město na LV č. 636 pro
obec Praha a k.ú. Vinohrady
3. Rozhlasové středisko Praha 4, Runczikova
dům čp. 107 se stavební plochou čís. par. 1246 a ostatní plochou (staveniště) č. 2860
Vlastník: Čs. stát - Československý rozhlas
Uživatel: Československý rozhlas
Zapsáno u SG Praha - město na LV č. 50 pro
obec Praha a k.ú. Nusle
4. Památník Praha 9, Kbely
památník se stavební plochou čís. par. 1921/1 a stavební plochou čís. par. 1921/2
Vlastník: Čs. stát - Československý rozhlas
Uživatel: Československý rozhlas
Zapsáno u SG Praha - město na LV č. 360 pro
obec Praha a k.ú. Kbely
5. Provozní budova Liberec, Alšova 1/913
dům čp. 913/l se stavební plochou čís. par. 3266, zahrada čís. par. 3265/1, zahrada čís. par. 3265/3
Vlastník: Čs. stát - Československý rozhlas
Uživatel: Československý rozhlas
Zapsáno u SG Liberec na LV č. 1731 pro obec Liberec
a k.ú. Liberec
6. Objekty Praha 3 - Žižkov, Jeseniova 38 Tři provizorní objekty se stavební plochou č. par. 1780/1 a stavební plochou č. par. 1780/2
Vlastník: Čs. stát - Československý rozhlas
Uživatel: jako vlastník
Zapsáno u SG Praha - město na LV č. 96 pro
obec Praha a k.ú. Žižkov.
Obecná část:
Zánik České a Slovenské Federativní
Republiky přináší nutnost zrušit
mj. Československou televizi a Československý
rozhlas a upravit pro podmínky České republiky
režim provozování televizního a rozhlasového
vysílání, právní rámec
činnosti České televize a Českého
rozhlasu i Rady ČR pro rozhlasové a televizní
vysílání.
Osnova upravuje pouze to, co je nezbytně nutné v
souvislosti s očekávaným zrušením
federálních médií zajistit pro podmínky
České republiky tak, aby nedošlo k ohrožení,
resp. přerušení vysílání
na těch vysílacích okruzích, které
využívají rušená federální
média. Není cílem předlohy přinášet
věcné zásahy do předpisů, kterých
se dotýká, ani napravovat jejich nedostatky právní.
Osnova nemá dopad do státního rozpočtu
České republiky, protože činnost všech
subjektů, kterých se dotýká, se financuje
z jiných, mimorozpočtových prostředků.
Zvláštní část:
K čl. I
K § 1:
Československá televize do okamžiku svého
zániku vysílá na celoplošném
vysílacím okruhu označovaném jako
F 1. Na druhém celoplošném okruhu dosud označovaném
jako ČTV vysílá Česká televize.
Po zániku Československé televize rozhodne
Rada ČR pro rozhlasové a televizní vysílání
jako jediný orgán příslušný
rozhodovat o rozdělení kmitočtového
spektra mezi jednotlivé provozovatele vysílání
s konečnou platností o tom, na kterém celoplošném
okruhu bude vysílat provozovatel televizního vysílání
ze zákona, tj. Česká televize. Druhý
celoplošný okruh bude určen pro provozovatele
televizního vysílání na základě
licence.
K § 2:
Z majetku zrušované Československé televize
se do vlastnictví České televize ex legem
převádí majetek, který Česká
televize potřebuje k plnění svých
úkolů. Dominantní postavení v okruhu
převáděného majetku má především
budova OTN v Praze na Kavčích horách, která
je speciálně vybavena především
pro výrobu zpravodajských pořadů.
Bez této budovy se Česká televize do budoucna
s ohledem na požadavky na ni kladené neobejde.
K § 3:
Autorská díla, ke kterým příslušela
práva výrobce Československé televizi,
bude nadále exploatovat Česká televize. K
tomu je nezbytně nutné založit její
právní nástupnictví po Československé
televizi. V opačném případě
by Česká televize bez dalšího obsáhlého
jednání s autory a výkonnými umělci,
resp. jejich ochrannými organizacemi nemohla tato díla
využívat, neboť autoři i výkonní
umělci stojí dosud v právních vztazích
k Československé televizi. Navrhovaná úprava
se nikterak nedotýká rozsahu práv autorů
děl a výkonných umělců, Česká
televize vstupuje do stejného právního postavení,
které měla ve vztahu k autorům a výkonným
umělcům Československá televize.
Vedle výsadního postavení České
televize osnova dává možnost využívat
díla i jiným provozovatelům televizního
vysílání, kteří tak mohou čerpat
z bohatých archívů České televize
pořízených z prostředků státních
rozpočtů. Činnost ostatních provozovatelů
musí však být v souladu s oprávněnými
zájmy autorů a výkonných umělců.
České televizi se proto ukládá povinnost
obstarat od autorů a výkonných umělců,
resp. jejich ochranných organizací potřebný
právní základ pro další využívání
těchto děl.
K § 4:
Z majetku zrušeného Československého
rozhlasu se do vlastnictví Českého rozhlasu
zákonem převádí majetek, který
Český rozhlas potřebuje k zajištění
svého poslání. Klíčovou pozici
v okruhu převáděného majetku má
především budova v Praze 4, Pankráci,
která bude po své dostavbě speciálně
určena pro zajištěni rozhlasového vysílání.
Podstatnou součástí převáděného
majetku je rovněž počítačová
síť, která je dosud ve vlastnictví Československého
rozhlasu, ač se nalézá v budově v
Praze 2, Vinohradské ulici, která je ve vlastnictví
Českého rozhlasu. Počítačovou
síť Český rozhlas již dnes užívá
a i nadále pro plnění svých úkolů
užívat potřebuje.
K § 5:
Způsobem obdobným jako u práv k autorským
dílům televizním se upravuje právní
nástupnictví Českého rozhlasu po Československém
rozhlasu pro díla rozhlasová. l zde je důvodem
požadavek zajistit možnost další exploatace
těchto děl, tentokrát již jen Českým
rozhlasem a držiteli licencí k rozhlasovému
vysílání.
K čl. II
V souvislosti s novým rozdělením kmitočtového
spektra po zániku federativního státu se
přikazují provozovatelům televizního
a rozhlasového vysílání přenosové
cesty a sítě vysílačů v míře
potřebné pro plnění jejich úkolů
šířit televizní a rozhlasové
programy na celém území České
republiky. Současně se ukládá Radě
ČR pro rozhlasové a televizní vysílání
zajistit pro Český rozhlas dostatečně
kvalitní vysílací okruhy.
S přihlédnutím k potřebě zajistit
i finančně nezávislost Rady na státu
a jeho rozpočtu se stanoví, a to i s ohledem na
zahraniční přístupy, např.
ve Spolkové republice Německo, jako zdroj pro financování
činnosti Rady podíl na výnosů ze zaplacených
sazeb z rozhlasových a televizních přijímačů.
K čl. III:
V souvislosti s novým způsobem financování
činnosti Rady se současně v zájmu
kontroly jejího hospodaření stanoví
povinnost Rady předkládat České národní
radě příslušné dokumenty. Rozšiřuje
se též okruh možností pro odvolání
Rady tak, aby řádné nakládání
s prostředky Rady bylo zajištěno patřičnou
sankcí.
Rada bude financováno z části výnosu
ze sazeb za používání rozhlasových
a televizních přijímačů v ročním
objemu cca 25 milionů Kčs. Důvodem pro takové
řešení je potřeba zajistit nezávislost
Rady na státu i po stránce finanční.
Jedině tak lze zajistiti i nezávislost její
rozhodovací činnosti. Osnova současně
řeší způsob odvádění
podílu na výnosu ze zaplacených sazeb jejich
příjemci Radě.
K čl. IV:
Předně se upravuje dikce novelizovaného zákona
tak, aby byla v souladu s novým rozvržením
vysílacích okruhů pro televizní vysílání
v České republice.
Omezuje se právo České televize podle vlastní
úvahy disponovat nemovitostmi, jejichž převody,
popř. zatížení např. zástavním
právem patří vždy s ohledem na jejich
tržní hodnotu k nejzávažnějším
úkonům každého vlastníka.
Po zániku Československé televize je nutné
v zájmu televizních diváků zajistit
kontinuitu televizního vysílání na
vysílacích okruzích původně
užívaných právě Československou
televizí. Osnova volí řešení
technicky, programově, administrativně i finančně
nejjednodušší, svěřit prozatímně
všechny okruhy České televizi s tím,
že postupně se zahájí na těchto
okruzích vysílání na základě
licence. Pro přechodné období se zvyšuje
jinak jednoprocentní limit reklamního vysílání.
Jednak je potřebné vytvořit podmínky
pro uspokojení poptávky po možnosti propagovat
výrobky a služby, zanedbatelný není
ani finanční efekt z reklamního vysílání
odpovídající zvýšené potřebě
České televize v souvislosti s prozatímním
provozováním dalších vysílacích
okruhů.
V zájmu plurality zpravodajství odděluje
osnova pro oblast zpravodajství a publicistiky rozhodování
o programech a pořadech zařazovaných na jednotlivých
dočasně spravovaných okruzích od obecného
režimu panujícího v České televizi.
Jde o dočasné řešení podmíněné
přechodným stavem do doby zahájení
televizního vysílání držitelem
licence k vysílání.
K čl. V:
Z důvodů obdobných jako u České
televize se i Českému rozhlasu stanoví přísnější
režim pro nakládání nemovitým
majetkem.
K čl. VI
Osnova musí nabýt účinnosti před
1. 1. 1993. V opačném případě
by totiž nebylo možné v rovině právní
zajistit především provozování
rozhlasového a televizního na částech
kmitočtového spektra, na kterých vysílala
Československá televize a Československý
rozhlas. Takové vysílání by se dostalo
do rozporu se zákonem o provozování rozhlasového
a televizního vysílání. Navíc,
a to je nejpodstatnější důvod pro navržený
den účinnosti předlohy, nesmí dojít
k sebemenší časové prodlevě mezi
zánikem Československé televize a Československého
rozhlasu a vznikem právního nástupnictví
České televize a Českého rozhlasu
v oblasti práva autorského. Při jakékoliv
časové prodlevě by se práva autorů
a výkonných umělců k dílům
původně smluvně zajištěná
pro zrušovaná federální media dostala
zpět do individuální sféry autorů
a výkonných umělců a nebylo by prakticky
možné zajistit pro Českou televizi a Český
rozhlas stejné právní postavení ve
vztahu k autorům a výkonným umělcům,
jaké měly Československá televize
a Československý rozhlas.