Za bezvadnost:
Zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení
soudním (trestní řád), ve znění
zákonů č. 57/1965 Sb., č. 58/1969
Sb., č. 149/1969 Sb., č. 48/1973 Sb.1,č.
29/1978 Sb., č. 43/1980 Sb., č. 159/1989 Sb., č.
178/1990 Sb., č. 303/199 Sb. a č. 558/1991 Sb.,
se mění a doplňuje takto:
1. V § 11 odst. 1, písm. ch) se slova "Česká
a Slovenská Federativní Republika" nahrazují
slovy "Česká republika".
2. § 12 odst. 2 a 3 zní:
"(2) Policejními orgány se rozumějí
orgány Policie České republiky.
(3) Kde tento zákon mluví o soudu, rozumí
se tím podle povahy věci okresní soud,krajský
soud, vojenský obvodový soud, vyšší
vojenský soud, vrchní soud nebo Nejvyšší
soud České republiky (dále jen "nejvyšší
soud").".
3. V § 12 odst. 4 se vypouštějí slova
"a městský soud v Bratislavě".
4. V § 12 odst. 5 se vypouštějí slova
"a městský prokurátor v Bratislavě".
5. V § 12 se vypouštějí odstavce 11 a
12, dosavadní odstavec 13 se označuje jako odstavec
11 a z jeho textu se vypouští slovo "federální".
6. § 13 včetně nadpisu zní:
Soudnictví v trestních věcech vykonávají
okresní soudy, krajské soudy, vojenské obvodové
soudy, vyšší vojenské soudy, vrchní
soudy a nejvyšší soud.".
7. V § 18 odst. 2 se slova "České a Slovenské
Federativní Republiky" nahrazují slovy "České
republiky".
8. V § 25 se vypouští odstavec 2 a zrušuje
se číslování odstavců
9. V § 31 odst. 2 se slova "Nejvyššího
soudu České republiky, Nejvyššího
soudu Slovenské republiky a Nejvyššího
soudu České a Slovenské republiky" nahrazují
slovy "nejvyššího soudu".
10. § 47 odst. 2 zní:
"(2) Části majetku určené k zajištění
nároku se v usnesení o zajištění
popíší a obviněnému se zakáže
s nimi nakládat. Movité věci se zpravidla
uloží do úschovy soudu. Jde-li o nemovitost,
doručí se usnesení o zajištění
příslušnému katastrálnímu
úřadu. U pohledávek se přikáže
dlužníku, aby místo plnění obviněnému
složil předmět plnění do úschovy
soudu.".
11. § 53 odst. 2 zní:
"(2) Nejvyšší soud, vrchní soud a
krajský soud mohou jednotlivé úkony i ve
svém obvodu vykonat dožádáním
okresního soudu, v jehož obvodu má být
úkon proveden: nejvyšší soud a vrchní
soud to mohou učinit též dožádáním
krajského soudu.".
12. V § 55 odst. 3 věta první před středníkem
zní:" V českém jazyce se sepíše
protokol o výpovědi osoby, i když vyslýchaná
osoba vypovídá v jiném jazyce".
13. V § 60 odst. 4 písm. d) se slovo "náčelníka"
nahrazuje slovem "ředitele".
14. V § 66 odst. 2 větě druhé se slovo
"náčelníku" nahrazuje slovem "řediteli"
a ve větě třetí se slova "velitel
nebo náčelník" nahrazují slovy
"velitel, náčelník nebo ředitel".
15. V § 71 odst. 5 se v první větě vypouští
slovo "republiky", vypouští věta
druhá a připojuje se nová věta, která
zní: " Do lhůty podle odstavce 3 se nezapočítává
doba, po kterou ve věci konal řízení
nejvyšší soud."
16. V § 80 odst. 1 větě třetí
se slova "státního notářství"
nahrazují slovem "soudu".
17. V § 80 odst. 2 větě první se slova
"státního notářství"
nahrazují slovem "soudu".
18. V § 146 odst. 2 písm. c) část věty
před středníkem zní: " předseda
senátu okresního soudu nadřízenému
krajskému soudu, předseda senátu vojenského
obvodového soudu nadřízenému vyššímu
vojenskému soudu a předseda senátu krajského
nebo vyššího vojenského soudu nadřízenému
vrchnímu soudu".
19. § 152 odst. 2 zní:
"(2) Denní sazbu připadající
na náklady spojené s výkonem vazby a způsob
úhrady těchto nákladů stanoví
ministerstvo spravedlnosti obecně závazným
právním předpisem.".
20. V § 152 odst. 3 se slova "ministr spravedlnosti
vyhláškou" nahrazují slovy "obecně
závazným právním předpisem
ministerstvo spravedlnosti".
21. V § l53 odst. l se slova "ministr spravedlnosti
vyhláškou" nahrazují slovy "ministerstvo
spravedlnosti obecně závazným právním
předpisem".
22. § l6l odst. 4 zní:
"(4) Vyšetřování konají
vyšetřovatelé prokuratury a vyšetřovatelé
policejních orgánů. příslušnost
vyšetřovatelů stanoví generální
prokurátor spolu s ministrem vnitra. Přitom mohou
určit příslušnost vyšetřovatelů
i pro činy, o kterých se jinak koná vyhledávání.".
23. V § 168 odst. 3 písm. a) se slovo "náčelníci"
nahrazuje slovem "ředitelé".
24. § 224 odst. 5 zní:
"(5) Soud přeruší trestní stíhání,
má-li za to, že zákon, jehož užití
je v dané trestní věci rozhodné pro
rozhodování o vině a trestu, je v rozporu
s ústavním zákonem a podá návrh
na zahájení řízení před
Ústavním soudem. Nález Ústavního
soudu je pro něj a pro ostatní obecné soudy
závazný.".
25. § 252 včetně nadpisu zní:
O odvolání proti rozsudku okresního soudu
rozhoduje nadřízený krajský soud a
o odvolání proti rozsudku vojenského obvodového
soudu rozhoduje nadřízený vyšší
vojenský soud. O odvolání proti rozsudku
krajského nebo vyššího vojenského
soudu jako soudu prvního stupně rozhoduje nadřízený
vrchní soud.".
26. § 266 odst. 1 větě první se slova
"u nejvyššího soudu" nahrazují
slovy "podle povahy věci u vrchního soudu nebo
nejvyššího soudu".
27. V § 266 odst. 6 větě první se slova
"nejvyšší soud" nahrazují slovy
"soud rozhodující o stížnosti pro
porušení zákona" a ve větě
druhé se slovo "nejvyššího"
nahrazuje slovem "tohoto".
28. § 266a zní:
(1) Jestliže stížnost pro porušení
zákona směřuje proti rozhodnutí okresního
soudu, krajského soudu, vojenského obvodového
soudu nebo vyššího vojenského soudu, prokurátora,
vyšetřovatele nebo vyhledávacího orgánu,
rozhoduje o ní vrchní soud, v jehož obvodu
má sídlo orgán, který napadené
rozhodnutí vydal. Jestliže stížnost pro
porušení zákona směřuje proti
rozhodnutí vrchního soudu, rozhoduje o ní
nejvyšší soud.
(2) Pokud se v dalších ustanoveních této
hlavy mluví o nejvyšším soudu, rozumí
se tím podle povahy věci též vrchní
soud.".
29. V § 324 odst. 1 se slovo "náčelníka"
nahrazuje slovem "ředitele".
30. V § 331 odst. 1 větě první a odstavci
2 větě druhé se slovo "náčelníka"
nahrazuje slovem "ředitele".
31. V § 379 odst.l větě druhé se slova
"československého občana" nahrazují
slovy "občana České republiky".
32. § 383a včetně nadpisu zní:
O návrhu příslušného orgánu
cizího státu, aby trestní stíhání
občana České republiky, který na území
tohoto státu spáchal soudně trestný
čin, převzaly příslušné
orgány České republiky, rozhoduje Generální
prokuratura České republiky, která v případě
kladného rozhodnutí o návrhu dá bezodkladně
podnět věcně a místně příslušnému
orgánu k trestnímu stíhání
podle ustanovení tohoto zákona.".
33. V § 383b se slova "na území České
a Slovenské Federativní Republiky, může
Generální prokuratura České a Slovenské
Federativní Republiky" nahrazují slovy "na
území České republiky, může
generální prokuratura".
34.V § 383c větě první se slova "Nejvyšší
soud České a Slovenské Federativní
Republiky" nahrazují slovy "nejvyšší
soud".
35. § 384a zní:
Má-li být podle vyhlášené mezinárodní
smlouvy, kterou je Česká republika vázána,
vykonán rozsudek cizozemského soudu v trestní
věci, předloží ministerstvo spravedlnosti
věc nejvyššímu soudu s návrhem,
aby rozhodl o uznání rozhodnutí cizozemského
soudu na území České republiky.Nejvyšší
soud rozhodne o návrhu po slyšení generálního
prokurátora rozsudkem.".
36. V § 391a odst. 1 se slova "Federální
ministerstvo" nahrazují slovem "Ministerstvo".
37. V § 391a odst. 2 se slova "Ministerstvo spravedlnosti
České republiky a ministerstvo spravedlnosti Slovenské
republiky se zmocňují" nahrazují slovy
"Ministerstvo spravedlnosti se zmocňuje".
38. § 391b zní:
Ministerstvo financí se zmocňuje, aby v dohodě
s generální prokuraturou, ministerstvem spravedlnosti
a ministerstvem obrany upravilo obecně závazným
právním předpisem postup příslušných
orgánů při zabezpečování
a správě zajištěného majetku.".
(1) K řízení ve věcech, v nichž
byla podle dosavadních předpisů založena
příslušnost Nejvyššího soudu
České a Slovenské Federativní Republiky,s
výjimkou řízení o řádných
opravných prostředcích proti rozhodnutím
vyšších vojenských soudů, je příslušný
nejvyšší soud, pokud ve věci v prvním
stupni rozhodoval orgán činný v trestním
řízení se sídlem na území
České republiky.
(2) Došel-li Nejvyššímu soudu České
a Slovenské Federativní Republiky návrh na
uznání rozhodnutí cizozemského soudu
a ke dni účinnosti tohoto zákona o něm
nebylo rozhodnuto, je k dalšímu řízení
příslušný nejvyšší
soud, týká-li se rozhodnutí osoby, která
má trvalé bydliště na území
České republiky.
(3) K řízení o stížnosti pro
porušení zákona ve věcech, v nichž
rozhodl bývalý Státní soud nebo bývalý
Nejvyšší soud jako soud prvního stupně,
je příslušný nejvyšší
soud, pokud by podle nyní platných předpisů
byl ve věci příslušný konat řízení
v prvním stupni soud se sídlem na území
České republiky.
(4) K řízení o řádných
opravných prostředcích proti rozhodnutím
vyšších vojenských soudů, o nichž
ke dni účinnosti tohoto zákona Nejvyšší
soud České a Slovenské Federativní
republiky nerozhodl, je příslušný vrchní
soud, v jehož obvodu má vyšší vojenský
soud sídlo.
(5) V řízení o odnětí věci
soudu se sídlem v České republice a jeho
přikázání soudu ve Slovenské
republice a naopak se od účinnosti tohoto zákona
nepokračuje.
(6) Rozhodnutí soudů bývalé České
a Slovenské Federativní republiky, pokud měly
sídlo na území České republiky,
jsou vykonatelná za stejných podmínek, jako
rozhodnutí soudů České republiky.
(7) Jestliže bylo před účinností
tohoto zákona započato na území České
republiky s výkonem rozhodnutí soudu Slovenské
republiky nebo soudu bývalé České
a Slovenské Federativní republiky,který měl
sídlo na území Slovenské republiky,pokračuje
se v něm, jako by se jednalo o rozhodnutí soudu
České republiky, pokud mezinárodní
smlouva, jíž je Česká republika vázána,
nestanoví jinak.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1993.
Obecná část:
V souvislosti s předpokládaným rozpadem ČSFR
a vznikem dvou zcela suverénních republik je třeba
řešit otázku změny některých
zákonů, jejichž přijetí dosud
patří do působnosti Federálního
shromáždění, a to v těch ustanoveních,
která svěřují určité
kompetence federálním orgánům. Platný
trestní řád vychází ze stavu,
kdy rozhodnutí soudů jedné z republik jsou
bez dalšího platná a vykonatelná i na
území druhé republiky a proto také
nerozlišuje např. mezi okresními soudy téže
republiky a okresními soudy obou republik při postupování
věcí, výkonu soudních rozhodnutí
atd. Soustavu trestního soudnictví završuje
Nejvyšší soud ČSFR, kterému trestní
řád svěřuje poměrně
široké kompetence. pro případ zániku
ČSFR je proto třeba připravit takovou úpravu
trestního řádu, která by umožnila
aplikaci tohoto zákona ve svrchované České
republice, tedy za stavu, kdy by již neexistovaly žádné
orgány federace a vzájemné právní
vztahy obou nově vzniklých samostatných republik
by se řídily podle stejných principů,
jaké se uplatňují v právních
vztazích s kterýmkoliv cizím státem.
Návrh novelizace předpokládá, že
se vznikem dvou samostatných republik zůstane v
České republice zachována stávající
soustava republikových soudů, která bude
doplněna soustavou dvou vrchních soudů tak,
jak to předpokládá návrh ústavy
České republiky. i připravený návrh
novelizace zákona č. 35/l991 Sb., o soudech a soudcích.
V souvislosti se shora uvedenými úpravami se navrhuje
provedení dalších dílčích
změn, jejichž smyslem je uvést trestní
řád do souladu s ostatními právními
předpisy vyhlášenými v době od
jeho poslední novelizace (novela občanského
soudního řádu, nový notářský
řád, nová struktura Sboru nápravné
výchovy České republiky).
Pokud jde o dopad navrhované právní úpravy
na státní rozpočet, odkazuje se na důvodovou
zprávu návrhu zákona České
národní rady, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 335/l99l Sb., o soudech
a soudcích.
Zvláštní část:
K bodu 1
Platný trestní řád mezi překážky
trestního stíhání v § 11 odst.
1 písm. ch) zařazuje i skutečnost, že
trestní postih vylučuje mezinárodní
smlouva, kterou je ČSFR vázána. Po vzniku
samostatné České republiky je třeba
překážky trestního postihu posuzovat
podle mezinárodních smluv, které budou vázat
nově vzniklou republiku.
K bodům 2 až 5
Změny v ustanovení § 12 předpokládají,
že v České republice vznikne samostatná
ucelená soustava státních orgánů
bez vzájemných institucionálních vazeb
na Slovenskou republiku.
Navrhovaná úprava vychází z koncepce,
podle níž i po přijetí ústavy
České republiky budou ještě po určitou
dobu existovat vojenské soudy, které budou začleněny
do soustavy republikových soudů. Se zánikem
federace nutně souvisí i zrušení Nejvyššího
soudu ČSFR.
K bodu 6
Výčet soudů, které se podílejí
na výkonu trestního soudnictví, se přizpůsobuje
nově vytvářené soustavě soudů
podle návrhu ústavy České republiky
i návrhu novelizace zák. č. 35/1991 Sb.
K bodu 7
S rozpadem ČSFR a vznikem dvou plně svrchovaných
republik logicky souvisí, že zákon nadále
bude upravovat otázku místní příslušnosti
soudu pouze v rámci jedné republiky.
K bodu 8
Z principu plné svrchovanosti republiky vyplývá,
že k odnětí a přikázání
věci může nadále dojít pouze
mezi soudy uvnitř státu.
K bodu 9
Změna navrhovaná v § 31 souvisí se zrušením
Nejvyššího soudu ČSFR a skutečností,
že trestní řád se bude v tomto znění
aplikovat pouze v České republice.
K bodu 10
Navrhovaná změna vyplývá ze skutečnosti,
že k 1. 1. 1993 zaniknou státní notářství
a agendu úschov podle již schválené
novely občanského soudního řádu
převezmou v trestním řízení
soudy.
K bodu 11
Stávající právní úprava,
podle níž nadřízené soudy v zájmu
rychlosti a hospodárnosti řízení mohou
o provedení jednotlivého úkonu požádat
některý z podřízených soudů
v jejich obvodu, se doplňuje tak, aby ze stejných
důvodů mohl takto postupovat i vrchní soud.
K bodu 12
Rozpadem ČSFR na dvě plně svrchované
republiky vznikne logicky situace, že slovenský jazyk
bude na území České republiky považován
za cizí.
K bodům 13 a 14
Změna v § 60 odst. 4 vyplývá z provedené
reorganizace Sboru nápravné výchovy ČR
i z organizační struktury, jak vyplývá
ze zákona ČNR o Vězeňské službě
České republiky. Ze stejných důvodů
se navrhuje provést obdobnou změnu i v § 66
odst. 2.
K bodu 15
Zrušením Nejvyššího soudu ČSFR
a vojenských soudů odpadají důvody
pro zvláštní úpravu prodlužování
vazby ve věcech, v nichž tyto soudy konají
řízení. Za situace, kdy nad nejvyšším
soudem republiky nebude stát další soud, který
by byť jen v některých případech
působil jako soud vyššího stupně,
by o prodlužování vazby v řízení
před nejvyšším soudem republiky musel
rozhodovat tentýž soud (pokud nepřipustíme
složitou a spornou možnost, že v těchto
případech by rozhodoval jiný orgán,
než soudní). Takový postup se jeví jako
značně formální a zbytečně
administrativně náročný, a navíc
by znamenal vyjádření nedůvěry,
zda nejvyšší soudní orgán republiky
postupuje ve všech směrech podle zákona, tedy
i s nejvyšším urychlením a při
průběžném zkoumání existence
důvodů dalšího trvání
vazby, jak trestní řád ukládá.
Z těchto důvodů se navrhuje dobu řízení
před nejvyšším soudem do doby uvedené
v § 71 odst. 3 nezapočítávat.
K bodům 16 a 17
Navrhované změny jsou odůvodněny skutečností,
že od 1. 1. 1993 již nebudou existovat státní
notářství.
K bodu 18
Kompetence vrchních soudů v řízení
o stížnosti se vymezuje tak, aby logicky odpovídala
jejich zařazení v soustavě soudů.
K bodům 19 až 21
Stávající i navrhované ústavní
zákony nepředpokládají, že by
člen vlády měl právo vydávat
obecně závazné právní předpisy.
Proto se zmocnění uvedené v § 152 a
153 vztahuje na odpovídající ústřední
orgán státní správy.
K bodu 22
Vzhledem k tomu, že zánikem ČSFR přestanou
existovat federální orgány, stane se určení
příslušnosti vyšetřovatelů
výlučně záležitostí každé
z republik.
K bodu 23
Důvody, pro které se navrhuje změna v §
168 odst. 3 jsou stejné, jako u bodů 13 a 14.
K bodu 24
Změna podmínek, za nichž soud přeruší
řízení, koresponduje článku
94 vládního návrhu ústavy České
republiky.
K bodu 25
Kompetence vrchních soudů v řízení
o odvolání se upravuje tak, jak to logicky vyplývá
z jejich postavení v soustavě soudů.
K bodům 26 až 28
Podle navržené úpravy budou o stížnosti
pro porušení zákona rozhodovat i vrchní
soudy.
K bodům 29 a 30
Důvody nové úpravy jsou shodné s důvody
uvedenými k bodům 13 a 14.
K bodu 31
Jednou z podmínek k vydání do ciziny po zániku
federace bude, že vydávaná osoba nemá
státní občanství dožádané
republiky. Státní občanství druhé
republiky nebude v těchto případech překážkou.
K bodům 32 až 35
Po zániku federace budou místo federálních
orgánů v uvedených případech
zajišťovat právní pomoc v nejširším
smyslu slova pouze republikové orgány.
K bodům 36 až 38
Zmocnění pro federální ministerstvo
obrany při zrušení federace postrádá
nadále odůvodnění, a proto se předává
na republikové ministerstvu obrany. Dále se navrhuje,
aby zmocnění k vydání prováděcích
předpisů uvedených v § 391a odst. 2
a § 391b přešlo výlučně
na ústřední orgány státní
správy České republiky.
K článku II
V přechodných ustanoveních se upravuje otázka
přechodu kompetence Nejvyššího soudu ČSFR
na Nejvyšší soud České republiky,
a to jednak ve věcech, které k datu účinnosti
tohoto zákona zůstanou neskončeny, jednak
ve věcech, v nichž teprve bude podána stížnost
pro porušení zákona, o níž by byl
podle dosavadních předpisů příslušný
rozhodovat NS ČSFR.
Vznikem dvou zcela samostatných republik pozbude významu
rozhodování o odnětí věci soudu
v jedné republice a přikázání
soudu v druhé republice, a proto se navrhuje tuto stávající
pravomoc NS ČSFR ani zčásti nepřebírat.
Dosud platné ustanovení § 2 zákona č.
335/1991 Sb., o soudech a soudcích prohlašuje rozhodnutí
všech soudů působících na území
ČSFR za účinná a vykonatelná
na celém jejím území. Návrh
zákona ČNR, kterým se zákon o soudech
a soudcích mění a doplňuje, předpokládá,
že ustanovení § 2 bude zrušeno. Naopak v
obdobném návrhu zákona SNR se § 2 formuluje
tak, že rozhodnutí všech soudů Slovenské
republiky jsou účinná a vykonatelná
na celém jejím území. Žádný
z těchto návrhů ani v přechodných
ustanoveních výslovně neřeší
otázku další vykonatelnosti rozhodnutí
soudů jedné republiky na území druhé
republiky po rozpadu ČSFR ani otázku vykonatelnosti
rozhodnutí federálních soudů na území
kterékoliv z republik. Existují argumenty, jimiž
lze zdůvodnit, proč i po rozpadu ČSFR by
na území obou republik měly být bez
dalšího vykonatelná rozhodnutí všech
soudů působících na území
stávající ČSFR i argumenty pro opačný
závěr. V zájmu jednotného výkladu
zákona se proto jeví účelné
tuto otázku řešit přímo v zákoně
a vzhledem k odlišnostem mezi občanskoprávním
a trestním řízením formou přechodných
ustanovení v novele trestního řádu.
Návrh znění odstavců 6 a 7 článku
II trestního řádu upravuje jednak otázku
další vykonatelnosti rozhodnutí soudů
ČSFR, jednak podmínky, za nichž se bude na
území České republiky pokračovat
ve výkonu rozhodnutí soudu Slovenské republiky.
V případě, že soud ČSFR (t. j.
NS ČSFR nebo vojenský soud) měl sídlo
na území České republiky, není
důvodu podmiňovat vykonatelnost jeho rozhodnutí
po zániku federace jakoukoliv další podmínkou.
Pro tento závěr svědčí skutečnost,
že tyto soudy budou v podstatě převzaty do
republikové soudní soustavy. Odlišná
je situace v případě, kdy se jedná
o rozhodnutí soudu Slovenské republiky. Po zániku
federace se vztahy mezi oběma plně suverénními
státy budou řídit smlouvou o právní
pomoci a nelze bez dalšího převzít závěr,
že všechna soudní rozhodnutí soudu jedné
republiky z doby trvání ČSFR, jsou bez dalšího
vykonatelná na území druhé republiky.
Přijetí takového postupu by vyvolávalo
komplikace v i rámci jednoho řízení,
kdy zčásti by se vykonávala rozhodnutí
soudu bez dalšího, a zčásti by se musel
volit postup podle mezinárodní smlouvy (např.
příkaz k zatčení soudu Slovenské
republiky vydaný za trvání federace, by byl
na území České republiky vykonatelný,
avšak po zatčení obviněného by
se již musel volit postup podle mezinárodní
smlouvy). Jako logické hledisko pro rozlišení
těchto případů se jeví skutečnost,
zda za trvání ČSFR již bylo s výkonem
rozhodnutí soudu Slovenské republiky na území
České republiky započato (typicky výkon
trestu odnětí svobody na občanu České
republiky odsouzeném rozsudkem slovenského soudu).
V době, kdy se takové rozhodnutí začalo
vykonávat, pro to existoval právní podklad
v § 2 zák. č. 335/1991 Sb. a samotné
zrušení tohoto ustanovení by nemělo
odůvodňovat odmítnutí dalšího
výkonu. I kdyby se totiž zvolila cesta zvláštního
uznávacího řízení v těchto
věcech, lze vzhledem k dosud totožnému hmotnému
i procesnímu právu v obou republikách tvrdit,
že výkon takového rozhodnutí by byl
povolen. Jiná je situace v případě,
kdy rozhodnutí soudu druhé republiky bylo sice vydáno
za trvání ČSFR, ale o jeho výkon se
bude žádat až po rozpadu ČSFR, t.j. kdykoliv
během promlčecí doby (tedy např. u
nejzávažnějších trestných
činů teoreticky i za 20 let). Nelze předpokládat,
že by právní vývoj v obou republikách
po rozpadu federace byl shodný, ale naopak je třeba
vycházet z toho, že právní řád
se bude rozcházet, což má zejména v
oblasti hmotného práva zásadní význam.
Pokud bychom stanovili, že i do budoucna se na území
České republiky budou bez dalšího vykonávat
rozhodnutí soudů Slovenské republiky učiněná
za trvání ČSFR, mohlo by dojít k situaci,
že by na území České republiky
byl přípustný např. výkon rozsudku
pro trestný čin, který právní
řád České republiky již za trestný
nepovažuje.
K článku III
Datum účinnosti zákona se navrhuje stanovit
souhlasně s předpokládaným datem zániku
federace.