I. Alternativa
1. Dnem účinnosti tohoto zákona zahájí
svou činnost vrchní soud v Praze.
2. Vrchní soud v Olomouci zahájí svou činnost
dnem, který stanoví zvláštní
zákon; do té doby vykonává jeho působnost
vrchní soud v Praze.
3. Soudci ustanovení do funkce podle dosavadních
předpisů se dnem účinnosti tohoto
zákona považují za soudce ustanovené
podle tohoto zákona.
4. Soudci Nejvyššího soudu České
a Slovenské Federativní Republiky, pokud s tím
souhlasí, se stávají dnem nabytí účinnosti
tohoto zákona soudci přidělenými k
výkonu funkce k Nejvyššímu soudu.
5. Soudci vojenských soudů České a
Slovenské Federativní Republiky, pokud s tím
souhlasí, se stávají dnem nabytí účinnosti
tohoto zákona soudci vojenských soudů České
republiky.
K výkonu funkce se přidělují:
a) k vyšším vojenským soudům České
republiky v sídlech vyšších vojenských
soudů České a Slovenské Federativní
Republiky, u nichž vykonávali funkci soudce,
b) k vojenským obvodovým soudům České
republiky v sídlech vojenských obvodových
soudů České a Slovenské Federativní
Republiky, u nichž vykonávali funkci soudce.
6. Soudci přidělení k výkonu funkce
k Nejvyššímu soudu se stávají dnem
účinnosti tohoto zákona soudci přidělenými
k výkonu funkce k vrchnímu soudu v Praze ve funkcích
odpovídajících jejich dosavadním funkcím
podle § 39.
7. Pracovníci Nejvyššího soudu, kteří
byli ke dni účinnosti tohoto zákona v pracovním
poměru k Nejvyššímu soudu, se dnem nabytí
účinnosti tohoto zákona stávají
pracovníky vrchního soudu v Praze ve funkcích
odpovídajících jejich dosavadnímu
funkčnímu zařazení.
8. Ustanovení tohoto zákona, pokud se vztahují
na činnost vojenských soudů a postavení
vojenských soudců a přísedících
vojenských soudů, pozbývají účinnosti
dnem 31. 12. 1993. Pokud k tomuto dni vojenský soudce souhlasí
s přidělením k určitému soudu
téhož stupně, považuje se tento souhlas
za souhlas s přidělením k určitému
soudu podle § 34 odst. 1. Jinak jeho funkce podle §
38 zaniká.
9. Do doby jmenování předsedy nebo místopředsedy
Nejvyššího soudu pověří
ministr spravedlnosti výkonem funkce předsedy tohoto
soudu některého ze soudců tohoto soudu.
10. Věci projednávané Nejvyšším
soudem České a Slovenské Federativní
Republiky, v nichž nebude rozhodnuto do dne nabytí
účinnosti tohoto zákona, jde-li o uznání
cizího rozhodnutí, převezme Nejvyšší
soud, má-li na území České
republiky bydliště nebo pobyt osoba, jíž
se rozhodnutí týká, popřípadě
převezme další tyto věci určené
uvážením Nejvyššího soudu
České a Slovenské Federativní Republiky
s přihlédnutím k právnímu zájmu
osoby, jíž se rozhodnutí týká.
II. Alternativa
1. Dnem účinnosti tohoto zákona zahájí
svou činnost vrchní soud v Praze.
2. Vrchní soud v Olomouci zahájí svou činnost
dnem,který stanoví zvláštní zákon;
do té doby vykonává jeho působnost
vrchní soud v Praze.
3. Soudci Nejvyššího soudu České
a Slovenské Federativní Republiky, pokud s tím
souhlasí, se stávají dnem nabytí účinnosti
tohoto zákona soudci přidělenými k
výkonu funkce k Nejvyššímu soudu.
4. Soudci vojenských soudů České a
Slovenské Federativní Republiky, pokud s tím
souhlasí, se stávají dnem nabytí účinnosti
tohoto zákona soudci vojenských soudů České
republiky.
K výkonu funkce se přidělují:
a) k vyšším vojenským soudům České
republiky v sídlech vyšších vojenských
soudů České a Slovenské Federativní
Republiky, u nichž vykonávali funkci soudce,
b) k vojenským obvodovým soudům České
republiky v sídlech vojenských obvodových
soudů České a Slovenské Federativní
Republiky, u nichž vykonávali funkci soudce.
5. Soudci přidělení k výkonu funkce
k Nejvyššímu soudu se stávají dnem
účinnosti tohoto zákona soudci přidělenými
k výkonu funkce k vrchnímu soudu v Praze ve funkcích
odpovídajících jejich dosavadním funkcím
podle § 39.
6. Pracovníci Nejvyššího soudu, kteří
byli ke dni účinnosti tohoto zákona v pracovním
poměru k Nejvyššímu soudu, se dnem nabytí
účinnosti tohoto zákona stávají
pracovníky vrchního soudu v Praze ve funkcích
odpovídajících jejich dosavadnímu
funkčnímu zařazení.
7. Do doby jmenování předsedy nebo místopředsedy
Nejvyššího soudu pověří
ministr spravedlnosti výkonem funkce předsedy tohoto
soudu některého ze soudců tohoto soudu.
8. Věci projednávané Nejvyšším
soudem České a Slovenské Federativní
Republiky, v nichž nebude rozhodnuto do dne nabytí
účinnosti tohoto zákona, jde-li o uznání
cizího rozhodnutí, převezme Nejvyšší
soud, má-li na území České
republiky bydliště nebo pobyt osoba, jíž
se rozhodnutí týká, popřípadě
převezme další tyto věci určené
uvážením Nejvyššího soudu
České a Slovenské Federativní Republiky
s přihlédnutím k právnímu zájmu
osoby, jíž se rozhodnutí týká.
Předsednictvo České národní
rady se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů
vyhlásilo úplné znění zákona
o soudech a soudcích, jak vyplývá z pozdějších
zákonů.
Tento zákon s výjimkou ustanovení §
48 nabývá účinnosti dnem 1. ledna
1993.
§ 48 nabývá účinnosti dnem 1.
ledna 1994.
Obecná část:
Návrh zákona České národní
rady, kterým se mění a doplňuje zákon
č. 335/1991 Sb., o soudech a soudcích, je jedním
ze zákonů, jejichž přijetí je
nutné v souvislosti se zánikem ČSFR k 1.
1. 1993.
Principy navrhovaného zákona jsou tyto:
a) Návrh zákona reaguje, v návaznosti na
návrhy dalších ústavní zákonů
federace i České republiky, na zánik federální
soudnictví; soudy federace jsou Nejvyšší
soud ČSFR a vojenské soudy (vojenské obvodové
soudy a vyšší vojenské soudy) promítá
tyto změny v soustavě soudů České
republiky.
b) Návrh zákona je předkládán
v alternativách. Alternativa I předpokládá
přijetí Ústavy České republiky
a její nabytí účinnosti nejpozději
současně s tímto zákonem. Promítá
proto do návrhu zákona i změny, které
pro oblast soudnictví vyplývají z vládního
návrhu Ústavy České republiky. Alternativa
II vychází z předpokladu, že Ústava
nebude přijata nebo nenabude účinnosti do
dne 1. 1. 1993 a v návrhu jsou proto realizovány
jen změny, jež je nezbytné provést v
souvislosti se zánikem soudů České
a Slovenské Federativní Republiky a úpravy,
které umožní, spolu s konstituováním
nové soudní soustavy České republiky,
aby zákon č. 335/1991 Sb., o soudech a soudcích,
mohl být převzat jako součást právního
řádu samostatné České republiky.
c) Bez ohledu na to, zda nabude ke dni 1. 1. 1993 účinnosti
Ústava, konstituuje již návrh čtyřstupňovou
soudní soustavu soudů, a to okresní, krajské,
vrchní soudy a Nejvyšší soud České
republiky.
d) Návrh dále vychází z toho, že
i po přijetí Ústavy budou po přechodnou
dobu součástí soudní soustavy vojenské
soudy. Vojenské soudy České a Slovenské
Federativní Republiky se proto včleňují
do soudní soustavy České republiky s tím,
že se výkon státní správy těchto
soudů přenáší na budoucí
ministerstvo obrany České republiky. I pro vojenské
soudy je však třeba vytvořit čtyři
instanční rozhodování; z těchto
důvodů se na přechodnou dobu zřizují
u vrchních soudů i vojenská kolegia.
e) Sídlem Nejvyššího soudu bude Brno a
jeho soudci se mohou stát soudci dosavadního Nejvyššího
soudu ČSFR, kteří se jmenováním
k tomuto soudu souhlasí.
f) Zákon počítá s existencí
dvou vrchních soudů, a to vrchního soudu
se sídlem v Praze a vrchního soudu se sídlem
v Olomouci. Působnost vrchního soudu se sídlem
v Praze je navrhována pro obvody krajských soudů
v Praze, Českých Budějovicích, Plzni,
Ústí nad Labem, Hradci Králové a městského
soudu v Praze a pro obvody vojenských obvodových
soudů v Praze, Českých Budějovicích,
Plzni, Litoměřicích a Hradci Králové;
působnost vrchního soudu se sídlem v Olomouci
je navrhována pro obvod krajských soudů v
Brně a Ostravě a pro obvody vojenských obvodových
soudů v Brně a Olomouci.
g) Od účinnosti zákona bude zatím
fungovat jen vrchní soud v Praze, který dočasně
bude vykonávat i působnost vrchního soudu
v Olomouci.
h) Vrchní soudy budou rozhodovat o odvoláních
v těch případech, kdy rozhodnutí bylo
v prvním stupni vydáno krajským (krajským
obchodním) soudem,vyšším vojenským
soudem a o mimořádných opravných prostředcích
proti rozhodnutím krajských soudů a vyšších
vojenských soudů v případech, kdy
rozhodnutí bylo v prvním stupni vydáno okresním
soudem (vojenským obvodovým soudem).
i) Nejvyšší soud bude rozhodovat o mimořádných
opravných prostředcích v těch případech,
kdy rozhodnutí bylo v prvním stupni vydáno
krajským (krajským obchodním) soudem nebo
vyšším vojenským soudem.
j) V návaznosti na tyto zásady se upravuje otázka
sjednocování soudního rozhodování.
k) Návrh zákona řeší působnost
ve věcech správního soudnictví.
l) Návrh zákona se obecně v rámci
možností snaží minimalizovat zásahy
do soudní soustavy, neboť soudy jsou v kritickém
stavu a jakékoliv další podstatné věcné
zásahy by již mohly přinést kolaps soudů
se všemi důsledky zhroucení třetí
nezávislé moci ve státě.
Dopady na státní rozpočet:
Zřízení vrchního soudu v Praze, který
rozsahem své činnosti se bude shodovat s rozsahem
činnosti současného Nejvyššího
soudu ČR, si nevyžádá zvýšené
rozpočtové výdaje; financování
jeho činnosti v r. 1993 je kryto návrhem rozpočtu
pro kapitolu 336 - MSp ČR, v němž jsou pro
současný Nejvyšší soud ČR
a budoucí vrchní soud v Praze zajištěny
potřebné rozpočtové prostředky.
Dopad na státní rozpočet ČR v důsledku
zřízení vrchního soudu v Olomouci
nelze v současné době vůbec vyčíslit,
neboť není známo:
1) kdy bude zřízen (bude stanoveno zvláštním
zákonem),
2) jaký počet pracovníků bude stanoven
(bude odvislý od četností agend u soudů
v obvodu současného krajského soudu v Brně
a v Ostravě v době ustavení vrchního
soudu),
3) kde bude umístěn (zda ve vlastní provozuschopné
budově, nebo v pronajatém objektu /náklady
na nájemné/, anebo bude nutno rekonstruovat přidělený
nevyhovující objekt či vystavět novou
budovu).
Dopad na státní rozpočet v důsledku
zřízení nového sídla Nejvyššího
soudu ČR od 1. 1. 1993, jehož činnost je vymezována
shodně s rozsahem dosavadního Nejvyššího
soudu České a Slovenské Federativní
Republiky ve vztahu k České republice, s počtem
40 pracovníků je promítnuto do návrhu
rozpočtu investičních i neinvestičních
výdajů na rok 1993 (viz tabulky č. 5, 7 a
13 návrhu státního rozpočtu ČR
pro rok 1993 z 26. 11. 1992), nikoliv jako součást
rozpočtu kapitoly 336 - Ministerstvo spravedlnosti ČR,
nýbrž samostatně v oddílu "Struktura
delimitovaných resortů" na základě
přímého jednání mezi MF ČR
a současným NS ČSFR. Avšak v tabulce
č. 10 je budoucí NS ČR uveden jako součást
ústředního orgánu státní
správy pro soudnictví a vězeňství,
tj. ministerstva spravedlnosti ČR.
Náklady si vyžádá i začlenění
vojenských soudů České a Slovenské
Federativní Republiky do soudní soustavy České
republiky. Náklady na platy 82 občanských
zaměstnanců si vyžádají přibližně
4 mil. Kčs ročně, na platy 15ti vojáků
z povolání zabezpečujících
chod soudních kanceláří přibližně
1,8 mil. Kčs ročně. Náklady na rozpočtové
výdaje související s činností
vojenských soudů (osobní a věcné
výdaje) představují částku
přibližně 2,6 mil. Kčs ročně.
Tyto rozpočtové prostředky je nezbytné
transformovat do státního rozpočtu ČR
- resortu ministerstva obrany ČR.
Zvláštní část:
K čl. I. body 1 - 88:
Všechna tato ustanovení konkrétně provádějí
principy, které jsou vyjádřeny v obecné
části důvodové zprávy, tedy
především
- reagují na zrušení soudů ČSFR
a obecně na zánik federace;
- zřizují čtyřstupňovou soudní
soustavu;
- obecně vymezují působnost soudů;
- konkrétně legislativně řeší
všechny otázky, které souvisejí se zánikem
federace a konstituováním čtyřstupňové
soudní soustavy.
Ustanovení, která jsou navržena alternativně,
vycházejí v alternativě I z vládního
návrhu Ústavy České republiky a do
činnosti soudů a postavení soudců
promítají změny, které Ústava
přinese oproti současnému právnímu
stavu.
Alternativa I proto především reaguje na to,
že soudce soudů České republiky a předsedu
a místopředsedu Nejvyššího soudu
ČR má jmenovat do funkce prezident ČR. Tato
pravomoc prezidenta je výslovně zakotvena v čl.
63 odst. 1 písm. h) a v čl. 62 písm. k) vládního
návrhu Ústavy.
Pokud jde o řešení podmínek trestního
stíhání, je navrhováno stanovit, že
souhlas s trestním stíháním nebo vzetím
do vazby soudce bude udělovat prezident. Zakotvení
této pravomoci prezidenta se opírá o čl.
63 odst. 2 vládního návrhu Ústavy.
Alternativa II v tomto směru vychází ze současného
právního stavu, kdy soudce soudů České
republiky a předsedu a místopředsedu Nejvyššího
soudu jmenuje do funkce předsednictvo ČNR. Ponechává
beze změn i současnou právní úpravu
zproštění či uvolnění
z těchto funkcí.
K čl. II:
K alternativě I:
I když vrchní soudy jsou zakotveny v soustavě
soudů, je třeba výslovně vyjádřit,
že dnem účinnosti tohoto zákona zahájí
činnost vrchní soud v Praze.
Zákon v tomto přechodném ustanovení
vyjadřuje myšlenku uvedenou v obecné části
důvodové zprávy, a sice, že vrchní
soud v Olomouci zahájí svou činnost až
dnem, který stanoví zvláštní
zákon, a do té doby vykonává jeho
působnost (tedy působnost na celém území
České republiky) vrchní soud v Praze.
S ohledem na to, že podle této alternativy budou soudci
do funkce ustanovováni jmenováním prezidentem,
výslovně se navrhuje zakotvit, že soudci jmenovaní
do funkce před dnem účinnosti tohoto zákona
se považují za soudce ustanovené do funkce
podle tohoto zákona. Tím se sleduje zakotvit právní
jistoty soudců, kteří již svou funkci
vykonávají. Všichni soudci, kteří
v současné době vykonávají
svou funkci, byli do této funkce nově ustanoveni
po 1. 1. 1990 a není proto důvodu k tomu, aby opětovně
museli být znovu do funkcí individuálně
ustanovováni.
Zákon stanoví, že soudci Nejvyššího
soudu ČSFR, kteří s tím souhlasí,
se stávají dnem nabytí účinnosti
tohoto zákona soudci přidělenými k
výkonu funkce k Nejvyššímu soudu se sídlem
v Brně. Obdobná úprava se navrhuje pro soudce
vojenských soudů České a Slovenské
Federativní Republiky.
Dále je stanoveno, že soudci přidělení
k výkonu funkce k Nejvyššímu soudu České
republiky se stávají tímto dnem soudci přidělenými
k výkonu funkce k vrchnímu soudu v Praze s tím,
že jim u vrchního soudu zůstávají
zachovány i jejich funkce podle § 39, do nichž
byli jmenováni u Nejvyššího soudu ČR.
Zákon umožní, aby pracovníci Nejvyššího
soudu České republiky, který dosud sídlí
v Praze, se stali ze zákona pracovníky vrchního
soudu v Praze. Touto úpravou je sledováno zajistit
těmto pracovníkům stabilitu jejich pracovněprávních
vztahů a zároveň zamezit nedůvodnému
založení nároku na odstupné v souvislosti
se změnou sídla Nejvyššího soudu.
Vládní návrh Ústavy vojenské
soudy do soustavy soudů České republiky nezačleňuje
a vojenské soudnictví má jen dočasný
charakter. Navrhuje se proto výslovně zakotvit,
že ustanovení tohoto zákona, která se
vztahují na činnost vojenských soudů
a postavení soudců a přísedících
vojenských soudů pozbývají účinnosti
dnem, k němuž ústavněprávní
úprava ukončí činnost vojenských
soudů. Současně se však zakotvuje umožnit
soudcům vojenských soudů, aby tím,
že dají souhlas s přidělením
k výkonu funkce k určitému soudu téhož
stupně, jim vznikl nárok na přidělení
k výkonu funkce jinému tzv. obecnému soudu.
Nedá-li tento souhlas, zaniká jeho funkce soudce.
Zákon dále obsahuje přechodné ustanovení,
které umožní, aby ministr spravedlnosti, v
zájmu zajištění řádného
chodu Nejvyššího soudu, mohl na dobu, než
předseda nebo místopředseda tohoto soudu
bude jmenován, pověřit výkonem funkce
předsedy některého ze soudců tohoto
soudu.
Zákon dále obsahuje přechodné ustanovení,
kterým se řeší převzetí
Nejvyšším soudem České republiky
nerozhodnutých věcí, v nichž byla podle
dosavadního znění § 28 odst. 2 písm.
c) dána pravomoc Nejvyššího soudu České
a Slovenské Federativní Republiky. Obdobné
ustanovení bude obsahovat i návrh novely zákona
č. 335/1991 Sb. ve Slovenské republice. Shodnou
úpravou je sledováno zabránit případným
negativním či pozitivním kompetenčním
konfliktům mezi oběma republikami.
K alternativě II:
Tato přechodná ustanovení navazují
na ustanovení zákona navržená alternativou
II. Jsou shodná s přechodnými ustanoveními
uvedenými v alternativě I, od nichž se odlišují
v tom, že
a) tím, že se nemění způsob ustanovování
soudců do funkce, není důvodné zařazovat
ustanovení, jímž by bylo stanoveno zachování
dosavadních soudcovských funkcí soudcům,
jmenovaným do funkce před účinností
tohoto zákona,
b) neobsahuje ustanovení, které by předpokládalo
zánik vojenských soudů k určitému
konkrétnímu datu.
K čl. III:
S ohledem na rozsáhlost novelizace se navrhuje vyhlášení
úplného znění zákona o soudech
a soudcích.
K čl. IV:
Předpokládá se nabytí účinnosti
tohoto zákona s výjimkou § 48 ke dni zániku
ČSFR, tedy k 1. 1.1993.
Posunutím účinnosti § 48 je sledováno
umožnit soudcům, kteří nesplňují
podmínku státního občanství
ČR, upravit si své občanství v průběhu
jednoho roku ode dne účinnosti tohoto zákona.
Zákon č. 335/1991 Sb., o soudech a soudcích,
ve znění zákona č. 264/1992 Sb., stanovil
v § 34 jako jednu z podmínek jmenování
soudcem občanství České a Slovenské
Federativní Republiky; ztrátu občanství
ČSFR v době, kdy již byl soudce do funkce ustanoven,
neřešil a nespojoval s ní žádné
důsledky, neboť v praxi k takovým případům
nedocházelo.
V současné době však, v důsledku
zániku ČSFR, je potřebné na tyto případy
pamatovat a řešit, jaké důsledky budou
spojeny s tím, nebude-li soudce splňovat podmínku
§ 34 odst. 1 - nebude občanem České
republiky. Nové znění § 48 vychází
z toho, že je-li občanství ČR podmínkou
pro jmenování soudcem, musí ji soudce splňovat
i v průběhu výkonu funkce soudce a proto
pozbude-li občanství ČR, je s tím
potřebné spojit i důsledek ztráty
funkce.
Pokud by však toto ustanovení nabylo účinnosti
již dnem 1. 1. 1993, znamenalo by to ztrátu funkce
pro všechny soudce, působící v ČR,
kteří jsou občany SR a mají v úmyslu
si po zániku ČSFR zvolit občanství
ČR.
Navrhuje se proto, v návaznosti na § 18 návrhu
zákona ČNR o nabývání a pozbývání
státního občanství České
republiky, který umožňuje státním
občanům SR zvolit si do 30. 12. 1993, za podmínek
v tomto ustanovení stanovených, státní
občanství ČR, stanovit účinnost
§ 48 až dnem 1. 1. 1994.