(1) Zřizuje se Puncovní úřad, který
je podřízen ministerstvu průmyslu a obchodu
České republiky (dále jen "ministerstvo").
Puncovní úřad je rozpočtovou organizací.
(2) V čele Puncovního úřadu je ředitel,
kterého jmenuje a odvolává [§ 27
odst. 4 zákoníku práce] ministr průmyslu
a obchodu České republiky.
(3) Organizaci Puncovního úřadu upravuje
statut Puncovního úřadu, který schvaluje
ministerstvo.
Orgány státní správy České
republiky v oblasti puncovnictví a zkoušení
drahých kovů jsou
a) ministerstvo
b) Puncovní úřad
Ministerstvo
a) organizuje a řídí státní
službu pro drahé kovy [§ 13 odst. 2 zákona
ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení
ministerstev a jiných ústředních orgánů
státní správy České socialistické
republiky ve znění pozdějších
předpisů]
b) řídí puncovní úřad
d)stanoví obecně závazným právním
předpisem výši poplatků za úkony
prováděné Puncovním úřadem
(dále jen "puncovní poplatky") a způsob
jejich placení.
Puncovní úřad
a) vykonává puncovní kontrolu [§
8 až 29 zákona č. 39/1992 Sb., puncovnictví
a zkoušení drahých kovů (puncovní
zákon).] a puncovní inspekci [§ 41 a
§ 42 puncovního zákona],
b) přiděluje výrobní značky
výrobcům tuzemského zboží[§
46 a 47 puncovního zákona],
c) vede seznam registrovaných slitin drahých kovů
[§ 49 puncovního zákona],
d) vydává, popřípadě odebírá
výrobcům slitin drahých kovů osvědčení
o další odborné způsobilosti [§
48 puncovního zákona],
e) ověřuje ryzost dentálních drahých
kovů [§ 31 puncovního zákona]
a slitin při ražbě československých
mincí z drahých kovů [§ 30 puncovního
zákona],
f) na žádost ověřuje ryzost lístkového
zlata nebo stříbra [§ 32 puncovního
zákona] a jiných věcí z drahých
kovů [§ 33 puncovního zákona],
g) na žádost provádí expertní
činnost v oboru puncovnictví zkoušení
a analytické chemie drahých kovů a hospodaření
drahými kovy,
h) nakládá se zbožím z drahých
kovů, které stát nabyl podle zvláštních
předpisů [Např. § 462 zákona
č. 0/1964 Sb., občanský zákoník
ve znění pozdějších předpisů,
úplné znění č. 7/1992 Sb.]
nebo na základě mezinárodních smluv,
i) vyjadřuje se k návrhům československých
norem v oboru zkoušení a analytické chemie
drahých kovů,
j) ukládá pokuty podle puncovního zákona
[§ 34 až 45 puncovního zákona]
(1) Ředitel Puncovního úřadu může
pro výkon činností podle puncovního
zákona zřizovat podle potřeby pracoviště
Puncovního úřadu, kterými jsou pobočky
a expozitury.
(2) ke zřízení nebo zrušení pobočky
je třeba předchozího souhlasu ministerstva.
(3) Pobočka
a) vykonává puncovní kontrolu [§
8 až 29 zákona č. 39/1992 Sb., puncovnictví
a zkoušení drahých kovů (puncovní
zákon)] puncovní inspekci [§ 41 a §
42 puncovního zákona],
b) ověřuje ryzost dentálních drahých
kovů [§ 31 puncovního zákona]
a slitin při ražbě československých
mincí z drahých kovů [§ 30 puncovního
zákona],
c) na žádost ověřuje ryzost lístkového
zlata nebo stříbra [§ 32 puncovního
zákona] a v rozsahu stanoveném ředitelem
Puncovního úřadu i jiných věcí
z drahých kovů [§ 33 puncovního zákona].
(4) Expozitura
a) vykonává kontrolu [§ 8 až 29 zákona
č. 39/1992 Sb., puncovnictví a zkoušení
drahých kovů (puncovní zákon)],
b) na žádost ověřuje ryzost lístkového
zlata nebo stříbra [§ 32 puncovního
zákona] a v rozsahu stanoveném ředitelem
Puncovního úřadu i jiných věcí
z drahých kovů [§ 33 puncovního zákona]
(1) Za úkony podle § 4 písm. b), c), a d) vybírá
Puncovní úřad správní poplatky
podle zvláštních předpisů [Zákon
ČNR č. 68/1992 Sb., správních poplatcích
vybíraných správními orgány
České republiky]
(2) Za výkon puncovní kontroly [§ 8 až
29 zákona č. 39/1992 Sb., puncovnictví a
zkoušení drahých kovů (puncovní
zákon)] a za úkony podle § 4 písm.
f) až g) vybírá Puncovní úřad
puncovní poplatky, jejichž výše je stanovena
obecně závazným právním předpisem
(§ 3 písm. d).
(3) V případech, kdy za úkon Puncovního
úřadu podle § 4 písm. f) a g) není
stanoven puncovní poplatek obecně závazným
právním předpisem, sjedná se cena
za tento úkon podle cenových předpisů.
(4) Příjmy za úkony Puncovního úřadu
jsou příjmem státního rozpočtu
České republiky.
(1) Puncovní úřad při splnění
oznamovací povinnosti [§ 35 puncovního zákona],
určí výrobci nebo obchodníkovi [§
4 puncovního zákona] pracoviště
puncovního úřadu (dále jen "příslušné
pracoviště"), které je svým umístěním
nejbližší jeho sídlu nebo místu
trvalého pobytu, pokud se o příslušném
pracovišti nedohodnou jinak.
(2) Pro výrobce nebo obchodníka, který podniká
na území České republiky a má
sídlo nebo trvalý pobyt mimo území
České republiky, je příslušné
pracoviště v Praze.
(3) Výrobce nebo obchodník má právo
po předchozím písemném oznámení
Puncovnímu úřadu změnit příslušné
pracoviště. Bez souhlasu Puncovního úřadu
se výrobce nebo obchodník nemůže současně
obracet na více pracovišť Puncovního úřadu.
(4) jiné fyzické a právnické osoby
než výrobci a obchodníci [§ 4 puncovního
zákona] se mohou obrátit na kterékoliv
pracoviště puncovního úřadu.
Požadovaný úkon nesmí být odmítnut,
pokud pracoviště tuto činnost vykonává.
(1) Puncovní úřad užívá
státní symboly a označuje písemnosti
spojené s výkonem státní správy
v oblasti puncovnictví a zkoušení drahých
kovů v souladu se zvláštními předpisy
[Zákon ČNR č. 8/1990 Sb., o užívání
státního znaku a státní vlajky České
republiky, vyhláška ministerstva vnitra České
republiky č. 35/1990 Sb., kterou se stanoví podrobnosti
o užívání státního znaku
a státní vlajky české republiky].
(2) Nálezy, osvědčení nebo posudky
puncovního úřadu opatřené otiskem
úředního razítka nebo pečeti
jsou veřejnými listinami [§ 134 zákona
č. 8/1963 Sb., občanský soudní řád
ve znění pozdějších předpisů,
úplné znění č. 0/1992 Sb.,
§176 zákona č. 40/1961 Sb., trestní
zákon ve znění pozdějších
předpisů].
(1) Zrušuje se Státní zkušebna pro drahé
kovy v Praze [Původně zřízena vyhláškou
ministra financí č. 23/1955 Ú.l., o státní
službě pro drahé kovy a zařazena do
soustavy orgánů státní služby
pro drahé kovy vyhláškou ministra hutního
průmyslu a rudných dolů č. 3/1962.,
o státní službě pro drahé kovy
ve znění pozdějších předpisů]
a její práva a závazky, včetně
práv a povinností z pracovněprávních
vztahů, přecházejí dnem účinnosti
tohoto zákona na Puncovní úřad.
(2) Řízení započatá Státní
zkušebnou pro drahé kovy v Praze přede dnem
účinnosti tohoto zákona, dokončí
Puncovní úřad podle dosavadních předpisů.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 31. prosince 1992.
Obecná část
Na 5.společné schůzi FS byl dne 4. listopadu
1992 přijat zákon č. 39/1992 Sb. o puncovnictví
a zkoušení drahých kovů, který
nově upravuje puncovní kontrolu, puncovní
inspekci a povinnosti podnikatelů, kteří
vyrábějí, prodávají nebo jinak
nakládají s výrobky z drahých kovů.
Tento zákon předpokládá návaznou
úpravu působnosti orgánů státní
správy republik, t. zn. ministerstva průmyslu a
obchodu ČR a ministerstva hospodářství
SR v postavení ústředních orgánů
a především republikových puncovních
úřadů, jako výkonných orgánů
státní správy.
Puncovnictví má u nás, podobně jako
v řadě jiných evropských zemí,
dlouholetou tradici. Filiální puncovní úřad
Praha byl založen již v roce 1806. Zájem státu
o regulaci výroby a prodeje klenotnického nebo zlatnického
zboží byl vyvolán především
jeho specifickým charakterem, který vyplývá
z toho, že jde o výrobky z drahých kovů.
Zlato, stříbro nebo platina totiž představují
značnou hodnotu i v nezpracovaném stavu, resp. i
poté, co samotný výrobek již přestal
sloužit svému účelu. S tím úzce
souvisí další zvláštnost zboží
z drahých kovů, která spočívá
v tom, že spotřebitel není schopen poznat obsah
drahého kovu ve výrobku, což může
někdy vést i k jeho výraznému poškození.
Problematika drahých kovů, pokud jde o zboží
z nich a jeho puncovní kontrolu, byla až do roku 1955
upravena zákonem č. /1928., o ryzosti a puncovní
kontrole platinového, zlatého a stříbrného
zboží (puncovní zákon) a na něj
navazujícími předpisy.
V souvislosti se zaváděním centrálně
řízené hospodářské soustavy
začal stát regulovat vedle klasické puncovní
služby i hospodaření s drahými kovy
obecně. Dřívější puncovní
úřady byly změněny na státní
zkušebnu pro drahé kovy a působnost tohoto
orgánu byla rozšířena i o dozor v organizacích
používajících drahé kovy nebo
předměty z nich při svém provozu.
Kontrolní činnost státní zkušebny
se týkala hospodárné spotřeby, evidence,
bezpečné úschovy drahých kovů
a sběru odpadů z nich. Došlo v podstatě
k tomu, že stát suploval funkce, které v podmínkách
tržní ekonomiky mohou nejlépe vykonávat
samotné podniky.
Nový puncovní zákon už nepřebírá
toto široké pojetí státní služby
pro drahé kovy a zaměřuje se výhradně
na úpravu vztahů vznikajících v procesu
výroby a veřejného prodeje vyjmenovaných
výrobků z drahých kovů. Jde především
o zboží z drahých kovů, o zlaté
a stříbrné československé mince,
dentální drahé kovy a lístkové
zlato a stříbro. Uvedený posun v předmětu
úpravy znamená, že zákon se stal normou
sloužící především k ochraně
zájmů na kvalitní produkci výrobků
z drahých kovů a na poctivost jejich prodeje. Význam
nové právní normy je o to větší,
že po změnách v politickém a ekonomickém
životě společnosti došlo u nás
k značnému rozvoji šperkařské
a zlatnické výroby, především
živnostenskou formou. Je žádoucí, aby
vztahy vznikající v této oblasti byly náležitě
regulované.
Přijatý puncovní zákon obsahuje pouze
hmotnou úpravu puncovnictví a ponechává
výkon státní správy a zřízení
příslušných orgánů na
zákonech republik. Vzhledem k tomu, že nový
puncovní zákon zrušuje dosud jedinou existující
právní normu na tomto úseku, a to vyhlášku
MHD č. 3/62 Sb., státní službě
pro drahé kovy ve znění pozdějších
předpisů, jeví se přijetí předkládaného
zákona jako velmi naléhavé, aby nedošlo
k zpochybnění pravomoci dosavadní Státní
zkušebny pro drahé kovy v Praze, s pobočkami
v Jablonci nad Nisou, Brně a Ostrvě, ze které
má být tímto zákonem Puncovní
úřad vytvořen.
Předkládaný návrh zákona o
orgánech státní správy České
republiky v oblasti puncovnictví a zkoušení
drahých kovů sleduje zabezpečení úkolů
spojených s výkonem státní správy
na daném úseku tak, jak vyplývá z
§ 7 zákona přijatého na úrovni
federace. Proto i pojmy používané v návrhu
jsou převzaty z federální úpravy.
Návrh zákona ČNR představuje institucionalizaci
Puncovního úřadu jako orgánu státní
správy České republiky pro výkon puncovnictví
a zkoušení drahých kovů. Tato oblast
státní správy byla až dosud svěřena
státní zkušebně pro drahé kovy
v Praze jejíž úkoly, činnost jakož
i práva a závazky předcházející
v rámci České republiky a v rozsahu stanoveném
federálním na Puncovní úřad.
Většina evropských států má
puncovnictví organizované podobně jako v
ČSFR, t. j. jako státní a povinné.
Jedná se např. o Francii, Nizozemí, Švýcarsko,
Rakousko, Maďarsko, Polsko, Jugoslávii a další
státy. Povinné je i ve Velké Británii,
kde je však organizované řemeslnickými
cechy. Naopak, např. Švédsko nebo Itálie
mají sice puncovnictví státní, ale
nepovinné. Výjimečné postavení
v Evropě má německo, kde puncovnictví
už od začátku století neexistuje a je
nahrazeno přímou garancí výrobců.
I zde se však v poslední době objevují
hlasy, volající po zavedení určité
záruky za pravost a kvalitu zboží, vykonávané
objektivním orgánem. Z uvedeného vyplývá,
že puncovnictví je v Evropě tradiční
a nadále perspektivní službou, která
i v budoucnosti si zachová významné postavení.
Na základě dlouhodobých hospodářských
výsledků, jakož i rozpočtového
hospodaření v roce 1991, kdy příjmy
Státní zkušebny pro drahé kovy dosáhly
20,02 milionu KČS a výdaje 11,15 mil. KČS
je možno uvést, že při dosavadních
objemech zkoušeného a puncovaného zboží
a dosavadní úrovni poplatků bude puncovní
úřad rozpočtovou organizací, jejíž
příjmy převýší výdaje
a proto nová právní úprava nebude
mít negativní dopad na státní rozpočet
České republiky.
Zvláštní část
K § 1 až 3:
V zákoně navrhované zřízení
puncovního úřadu je nezbytné pro jeho
institucionalizaci a pro stanovení základních
údajů o postavení, působnosti a organizaci
tohoto orgánu v systému orgánů státní
správy orgánů s tím, že větší
podrobnosti stanoví statut schválený ministerstvem
průmyslu a obchodu ČR.
Orgány puncovnictví a zkoušení drahých
kovů v České republice budou ministerstvo
průmyslu a obchodu České republiky a puncovní
úřad. Podle zákona ČNR č. 74/1992
Sb., opatřeních v soustavě ústředních
orgánů státní správy České
republiky řídí státní službu
pro drahé kovy ministerstvo průmyslu a obchodu ČR.
Toto ministerstvo vykonává rovněž činnosti,
které mu příslušejí jakožto
nadřízenému orgánu Puncovního
úřadu, včetně funkcí odvolací
instance ve správním řízení
vedeném v první instanci Puncovním úřadem.
Zmocnění pro ministerstvo průmyslu a obchodu
ČR k vydání obecně závazného
právního předpisu stanovujícího
výši puncovních poplatků a způsob
jejich placení je nezbytné proto, že zde nevyhovuje
konstrukce správních poplatků a současně
je nezbytná jejich státní regulace.
K § 4:
Puncovní úřad přebírá
od dosavadní Státní zkušebny pro drahé
kovy pouze ty činnosti a úkoly, které vyplývají
z federálního puncovního zákona. Na
Puncovní úřad nepřechází
např. výkon státního dozoru nad hospodařením
drahými kovy, který v podmínkách tržního
hospodářství ztrácí opodstatnění,
a proto se ruší. Těžiště činnosti
Puncovního úřadu spočívá
především ve výkonu puncovní
kontroly, puncovní inspekce, přidělování
výrobních značek výrobcům a
vedení seznamu registrovaných klenotnických
slitin. Puncovní kontrola spočívá
v ověření ryzosti materiálu, ze kterého
je výrobek vyroben a v jeho označení puncovní
značkou nebo jiným způsobem. Puncovní
inspekcí se rozumí státní dozor nad
tím, zda výrobky a zboží na trhu prošly
puncovní kontrolou.
Puncovní úřad vydává dále
osvědčení na základě puncovního
zákona a zákona č. 55/1991 Sb., živnostenském
podnikání, výrobcům klenotnických
a dentálních slitin z drahých kovů.
Puncovní zákon při tom zkoumá, zda
žadatel o tuto vázanou živnost má potřebné
odborné a technické předpoklady, zaručující
stálý standard složení vyráběných
slitin.
Puncovní zákon svěřuje Puncovnímu
úřadu právo nakládat s výrobky
z drahých kovů (realizace), které stát
nabyl např. rozhodnutím o propadnutí věci,
tzv. odúmrtí a z mezinárodních smluv
apod., obdobně jako tomu bylo do roku 1977. Rozumí
se tím prodej zboží nebo jeho převedení
příslušné kulturní instituci,
Národní bance české republiky, či
jeho rozebrání nebo ztavení apod. Výhodou
tohoto řešení je soustředění
činnosti na jedno místo a do jednoho orgánu,
který má všechny předpoklady, zejména
odborné, zajistit její úspěšné
plnění. Nebylo by navíc správné
ponechávat tuto činnost na podnikatelských
subjektech, jak je tomu dosud.
Kromě toho vykonává Puncovní úřad
na žádost nebo na základě právního
předpisu další činnosti s využitím
svého technického vybavení a odborného
potenciálu.
K § 5:
Z hlediska rychlosti a hospodárnosti výkonu státní
správy je žádoucí zřizovat ve
vzniklých centrech zlatnické výroby a obchodu
a dalších činností v oblasti drahých
kovů pobočky, obdobně jako je organizována
Státní zkušebna pro drahé kovy. Expozitury
jsou detašovanými pracovišti Puncovního
úřadu k výkonu jen určité specializované
činnosti, často zřizované operativně
podle momentální potřeby odvozené
od rozvoje zpracování drahých kovů
a jejich uvádění na trh.
K § 6:
Za své úkony které jsou výkonem státní
správy, vybírá Puncovní úřad
správní poplatky podle platných předpisů.
V případě úkonů které
mají charakter technický a zkušební,
budou za ně stanoveny obecně závazným
právním předpisem ministerstva průmyslu
a obchodu ČR puncovní poplatky tak, aby byla zajištěna
jejich státní regulace. Pouze u omezeného
okruhu úkonů, které nejsou vykonávány
obligatorně, ale pouze na žádost, bude cena
za úkon stanovena smluvně. Určení
státního rozpočtu ČR jako cíle
příjmů za úkony puncovního
úřadu je pouze jiným vyjádřením
skutečnosti, že puncovní úřad
je rozpočtovou organizací.
K § 7:
Pro zajištění účelu hospodárnosti
a bezchybnosti výkonu státní správy
v dané oblasti je žádoucí, aby výrobci
a obchodníci předkládali své výrobky
a zboží jednomu pracovišti Puncovního
úřadu. Po projednání s Puncovním
úřadem lze místo výkonu změnit,
ale zásada jednoho příslušného
pracoviště zůstává, až na
zvláštní případy, nedotčena,
což je nezbytné pro možnost sledování
četnosti a druhu závad u předkládaného
zboží jednotlivými výrobci či
obchodníky.
Jiným fyzickým a právnickým osobám,
než výrobcům a obchodníkům podle
puncovního zákona, je umožněn výběr
pracoviště Puncovního úřadu.
K § 8:
Puncovní úřad je orgánem státní
správy a proto užívá v souladu s platnými
právními předpisy státní symboly
České republiky.
K § 9:
V návrhu zákona jsou vyjádřena nástupnická
práva Puncovního úřadu vůči
dnešní Státní zkušebně pro
drahé kovy v Praze. Zároveň se řeší
přechodným ustanovením ty případy
úkonů Puncovního úřadu, které
budou započaty ještě za platnosti stávající
právní úpravy, avšak jejich dokončení
nastane až po účinnosti tohoto zákona.
K § 10:
Federální puncovní zákon předpokládá
existenci Puncovního úřadu v České
republice. Aby nevzniklo právní vakuum, je potřebné,
aby uvedený puncovní zákon a tento zákon
ČNR, včetně prováděcího
předpisu, nabyly účinnosti současně.
V Praze dne 2. 1992