kterým se mění a doplňuje zákon
České národní rady č. 2/1969
Sb., o zřízení ministerstev a jiných
ústředních orgánů státní
správy České socialistické republiky,
ve znění pozdějších předpisů,
a kterým se provádějí další
opatření v soustavě ústředních
orgánů státní správy České
republiky
Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
(1) Zřizuje se ministerstvo zahraničních
věcí jako ústřední orgán
státní správy České republiky,
v jehož čele stojí člen vlády
České republiky.
(2) Zřizuje se Úřad průmyslového
vlastnictví jako ústřední orgán
státní správy České republiky.
(3) Zřizuje se Správa státních hmotných
rezerv jako ústřední orgán státní
správy České republiky.
(4) Zrušuje se ministerstvo mezinárodních vztahů.
(5) Působnost ústředních orgánů
státní správy České republiky,
které jsou uvedeny v odstavcích 2 a 3, stanoví
zvláštní zákon.
(6) Dosavadní působnost vyplývající
ze zákonů a dalších obecně závazných
právních předpisů přechází
z ministerstva mezinárodních vztahů na ministerstvo
zahraničních věcí.
(7) Práva a povinnosti z pracovněprávních
vztahů a jiných vztahů přecházejí
v souvislosti s přechodem působnosti podle odstavce
6 z ministerstva mezinárodních vztahů na
ministerstvo zahraničních věcí.
Zákon České národní rady č.
2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných
ústředních orgánů státní
správy České socialistické republiky,
ve znění zákona České národní
rady č. 34/1970 Sb., zákona České
národní rady č. 60/1988 Sb., zákona
České národní rady č. 173/1989
Sb., zákonného opatření předsednictva
České národní rady č. 9/1990
Sb., zákona České národní rady
č. 126/1990 Sb., zákona České národní
rady č. 203/1990 Sb., zákona České
národní rady č. 288/1990 Sb., zákonného
opatření předsednictva České
národní rady č. 305/1990 Sb., zákona
České národní rady č. 575/1990
Sb., zákona České národní rady
č. 283/1991 Sb., zákona České národní
rady č. 19/1992 Sb., zákona České
národní rady č. 23/1992 Sb., zákona
České národní rady č. 167/1992
Sb., zákona České národní rady
č. 239/1992 Sb., zákonného opatření
předsednictva České národní
rady č. 350/1992 Sb., zákona České
národní rady č. 358/1992 Sb., zákona
České národní rady č. 359/1992
Sb., zákona České národní rady
č. 474/1992 Sb. a zákona České národní
rady č. 548/1992 Sb., se mění a doplňuje
takto:
1. § 1 bod 4 zní:
"4. ministerstvo zahraničních věcí,".
2. V § 2 odst. 1 se připojují nové body
6 a 7, které znějí:
"6. Úřad průmyslového vlastnictví,
7. Správa státních hmotných rezerv.".
3. V § 3 odst. 1 se za slova "pro živnosti,"
vkládají slova "pro podporu exportu,".
4. V § 4 se slova "daně a poplatky, finanční
hospodaření" nahrazují slovy "daně,
poplatky a clo, finanční hospodaření,
finanční kontrolu, účetnictví".
5. § 6 zní:
(1) Ministerstvo zahraničních věcí
je ústředním orgánem státní
správy České republiky pro oblast zahraniční
politiky, v jejímž rámci vytváří
koncepci a koordinuje zahraniční rozvojovou pomoc.
(2) Ministerstvo zahraničních věcí
zabezpečuje vztahy České republiky k ostatním
státům, mezinárodním organizacím
a integračním seskupením, koordinuje aktivity
vyplývající z dvoustranné a mnohostranné
spolupráce.
(3) Ministerstvo zahraničních věcí
dále zejména:
a) koordinuje činnost ministerstev a jiných ústředních
orgánů státní správy v oblasti
zahraničních vztahů na jim svěřených
úsecích státní správy, působí
k tomu, aby na těchto úsecích byly dodržovány
závazky vyplývající pro Českou
republiku z mezinárodních smluv, jakož i z
členství České republiky v mezinárodních
organizacích,
b) zajišťuje ochranu práv a zájmů
České republiky a jejích občanů
v zahraničí,
c) řídí zastupitelské úřady
v zahraničí,
d) plní úkoly při zabezpečování
styků s orgány cizích států
v České republice a v zahraničí,
e) plní úkoly při správě majetku
České republiky v zahraničí,
f) koordinuje a zabezpečuje přípravu, sjednávání
a vnitrostátní projednávání
mezinárodních smluv a dohod,
g) zabezpečuje vyhlašování mezinárodních
smluv, jimiž je Česká republika vázána,
h) sleduje dodržování a provádění
mezinárodních smluv a dohod z hlediska uplatňování
zájmů zahraniční politiky České
republiky,
i) uděluje souhlas v případech dovozu a vývozu
vojenského materiálu,
j) zajišťuje přípravu pracovníků
pro výkon zahraničních služeb.".
6. § 7 zní:
(1) Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
je ústředním orgánem státní
správy pro předškolní zařízení,
školská zařízení, základní
školy, střední školy a vysoké školy,
s výjimkou věcí náležejících
do působnosti ministerstva hospodářství,
pro vědní politiku a vývoj technologií
včetně mezinárodní spolupráce
v této oblasti, pro státní péči
o děti, mládež, tělesnou výchovu,
sport, turistiku a sportovní reprezentaci státu.
(2) Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy
je podřízena Česká školní
inspekce.".
7. V § 11 odst. 1 se na konci nahrazuje tečka čárkou
a doplňují slova "s výjimkou vojenských
soudů, vojenských kolegií vrchních
soudů a vojenského kolegia Nejvyššího
soudu České republiky.".
8. V § 11 odst. 2 zní:
"(2) Ministerstvo spravedlnosti je ústředním
orgánem státní správy pro vězeňství;
je mu podřízena Vězeňská služba
České republiky. Ministerstvo spravedlnosti zajišťuje
telekomunikační síť Vězeňské
služby České republiky.".
9. § 12 zní:
(1) Ministerstvo vnitra je ústředním orgánem
státní správy pro vnitřní věci,
zejména pro:
a) veřejný pořádek a další
věci vnitřního pořádku a bezpečnosti
ve vymezeném rozsahu, včetně dohledu na bezpečnost
a plynulost silničního provozu,
b) jména a příjmení, matriky, státní
občanství, občanské průkazy,
hlášení pobytu a evidenci obyvatel,
c) sdružovací a shromažďovací právo
a povolování organizací s mezinárodním
prvkem,
d) veřejné sbírky,
e) archivnictví,
f) zbraně a střelivo,
g) požární ochranu,
h) cestovní doklady, povolování pobytu cizinců
a postavení uprchlíků,
i) územní členění státu,
j) státní hranice, jejich vyměřování,
udržování a vedení dokumentárního
díla,
k) státní symboly,
l) státní, hospodářské a služební
tajemství.
(2) Ministerstvo vnitra zajišťuje telekomunikační
síť policie České republiky a metodicky
usměrňuje šifrovou službu.
(3) Ministerstvo vnitra zajišťuje spolupráci
v rámci mezinárodní organizace Interpol.".
10. V § 13 se za odstavec 2 vkládá nový
odstavec 3, který zní:
"(3) Ministerstvo průmyslu a obchodu
a) koordinuje zahraničně obchodní politiku
České republiky ve vztahu k jednotlivým státům,
b) zabezpečuje sjednávání dvoustranných
a mnohostranných obchodních a ekonomických
dohod včetně komoditních dohod,
c) realizuje obchodní spolupráci s ES, ESVO, GATT
a jinými mezinárodními organizacemi a integračními
seskupeními,
d) řídí a vykonává činnosti
spojené s uplatňováním licenčního
režimu v oblasti hospodářských styků
se zahraničím.".
Dosavadní 3 a 4 se označují jako odstavce
4 a 5 a znějí
"(4) Ministerstvo průmyslu a obchodu řídí
puncovnictví a zkoušení drahých kovů.
(5) Ministerstvu průmyslu a obchodu je podřízena
Česká energetická inspekce, Česká
obchodní inspekce, Puncovní úřad a
Licenční úřad.".
11. V § 15 odst. 1 se vypouští čárka
za slovem "rybářství".
12. V § 15 odst. 4 zní:
"(4) Ministerstvo zemědělství je ústředním
orgánem státní správy ve věcech
veterinární péče, rostlinolékařské
péče, péče o potraviny, péče
o ochranu zvířat proti týrání
a pro ochranu práv k novým odrůdám
rostlin a plemenům zvířat.".
13. § 16 zní:
(1) Ministerstvo obrany je ústředním orgánem
státní správy zejména pro:
a) zabezpečování obrany České
republiky,
b) řízení Armády České
republiky,
c) civilní ochranu,
d) vojenské soudnictví,
e) správu vojenských lesů a újezdů.
(2) Ministerstvo obrany jako orgán pro zabezpečování
obrany
a) se podílí na zpracování návrhu
vojenské obranné politiky státu,
b) připravuje koncepci operační přípravy
státního území,
c) navrhuje potřebná opatření k zajištění
obrany státu vládě České republiky,
Radě obrany České republiky a prezidentu
České republiky,
d) koordinuje činnost ústředních orgánů,
správních orgánů a orgánů
samosprávy a právnických osob důležitých
pro obranu státu při přípravě
k obraně.
e) řídí vojenskou zpravodajskou službu
a vojenské obranné zpravodajství,
f) zabezpečuje nedotknutelnost vzdušného prostoru
České republiky a koordinaci vojenského letového
provozu s civilním letovým provozem,
g) organizuje a provádí opatření k
mobilizaci Armády České republiky, k vedení
evidence občanů podléhajících
branné povinnosti a k vedení evidence věcných
prostředků, které budou za branné
pohotovosti poskytnuty pro potřeb Armády České
republiky,
h) povolává občany České republiky
k plnění branné povinnosti.
(3) Ministerstvo obrany v rámci evropských bezpečnostních
struktur organizuje součinnost s armádami jiných
států.".
14. V § 17 vypustit slova "s výjimkou státní
správy a státního dozoru v námořní
plavbě a letecké dopravě".
15. § 19 odst. 2 zní:
"(2) Ministerstvo životního prostředí
je ústředním orgánem státní
správy pro vodní a lesní hospodářství
(s výjimkou věcí náležejících
do působnosti ministerstva zemědělství),
pro myslivost a rybářství v národních
parcích, pro ochranu ovzduší, pro ochranu přírody
a krajiny, pro ochranu zemědělského půdního
fondu, pro výkon státní geologické
služby, pro ochranu nerostného bohatství, pro
ekologický dohled nad těžbou, pro odpadové
hospodářství a pro posuzování
vlivů činností a jejich důsledků
na životní prostředí včetně
těch, které přesahují státní
hranice. Je rovněž ústředním
orgánem státní správy pro státní
ekologickou politiku.".
16. V § 19 odst. 4 se za slov "zabezpečuje"
vkládají slova "a řídí"
a na konci se připojují slova " a to i v návaznosti
na mezinárodní dohody".
17. § 25 zní:
Ministerstva zabezpečují ve své působnosti
úkoly související se sjednáváním
mezinárodních smluv, s rozvojem mezistátních
styků a mezinárodní spolupráce. Zabezpečují
ve své působnosti úkoly, které vyplývají
pro Českou republiku z mezinárodních smluv,
jakož i z členství v mezinárodních
organizacích.".
18. § 26 se vypouští.
Předsednictvo České národní
rady se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů
vyhlásilo úplné znění zákona
č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev
a jiných ústředních orgánů
státní správy České socialistické
republiky, jak vyplývá ze zákonů jej
měnících a doplňujících.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1993.
Obecná část
Zánik České a Slovenské Federativní
Republiky a vytvoření samostatného státu
- České republiky s sebou přináší
mimo jiné i nutnost nově upravit nebo doplnit stávající
rozdělení působností ústředních
orgánů státní správy České
republiky a v návaznosti na to i zřídit další
ústřední orgány státní
správy tak, aby bylo zajištěno fungování
státní správy České republiky
po 1. 1. 1993.
Zvláštní část
K Čl. I
Vznik České republiky jako samostatného subjektu
mezinárodního práva s sebou nese i nezbytnou
potřebu nově konstituovat ústřední
orgán státní správy pro realizaci
její zahraniční politiky.
Navrhuje se zřízení ministerstva zahraničních
věcí, které převezme i působnosti
dosavadního ministerstva mezinárodních vztahů.
Nově se navrhují zřídit a do soustavy
ústředních orgánů státní
správy České republiky zařadit Úřad
průmyslového vlastnictví a Správu
státních hmotných rezerv. působnost
těchto nově zřizovaných ústředních
orgánů by obdobně, jako je tomu u ostatních
ústředních orgánů státní
správy v jejichž čele nestojí člen
vlády, upravil zvláštní zákon.
K Čl. II
K bodu 4
Rozšiřuje se působnost ministerstva financí
o výkon státní správy ve věcech
cla, finanční kontroly a účetnictví.
K bodu 5
Ministerstvo zahraničních věcí se
navrhuje koncipovat jako ústřední orgán
státní správy pověřený
prováděním zahraniční politiky
a koordinací celkové strategie zahraničních
vztahů.
K bodu 6
Navrhované úpravy § 7 navazují na již
přijaté zákony České národní
rady a mají zpřesňující a formulační
charakter.
K bodu 7 a 8
Navrhované úpravy navazují na novelu zákona
č. 335/1991 Sb., která nově upravuje soustavu
soudů České republiky a zakotvuje rovněž
jako součást soudů České republiky
i vojenské soudy, tj. vojenské obvodové soudy
a vyšší vojenské soudy. Správu
těchto soudů a dále i správu vojenských
kolegií vrchních soudů a vojenského
kolegia Nejvyššího soudu svěřuje
tento návrh zákona ministerstvu obrany České
republiky.
Doplnění věty druhé v odstavci 2 je
nezbytným předpokladem pro to, aby Vězeňská
služba ČR byla oprávněna provozovat
vlastní telekomunikační síť.
K bodu 9
Potřeba novelizovat ustanovení § 12 vychází
zejména z toho, že ministerstvo vnitra převezme
celou působnost federace ve věcech vnitřního
pořádku a bezpečnosti, včetně
věcí ozbrojených bezpečnostních
sborů, které ve federaci konkrétní
úkoly ve zmíněné oblasti plní.
Přitom je nutné přihlížet ke
skutečnosti, že pro řadu těchto úkolů
by v České republice nebyla ani obecná právní
úprava (jde např. o otázky cestovních
dokladů, pobytu cizinců, státních
hranic, státního tajemství), podle níž
by bylo možné dovodit příslušnost
některého z existujících ústředních
orgánů státní správy. Nad rámec
dosavadní působnosti ministerstva vnitra podle citovaného
zákona se navrhuje stanovit, že ministerstvo je ústředním
orgánem státní správy rovněž
pro otázky registrace organizací s mezinárodním
prvkem, pro věci zbraní a střeliva, pro cestovní
doklady, povolování pobytů cizinců
včetně postavení uprchlíků,
pro věci státních hranic, státního,
hospodářského a služebního tajemství,
a šifrové služby.
Vzhledem ke specifickým potřebám zejména
policie v oblasti spojení se navrhuje převzít
dosavadní působnost federálního ministerstva
vnitra ve věcech správy jednotné telekomunikační
sítě bezpečnostních sborů.
K bodu 10
Zařazení nového odstavce 3 upravujícího
působnost ministerstva průmyslu a obchodu v oblasti
zahraničního obchodu a zahraničně
ekonomické politiky je potřebné jak s ohledem
na změnu státoprávního uspořádání
tak i s ohledem na úpravu v působnosti ministerstva
zahraničních věcí, která se
navrhuje oproti dosavadní působnosti ministerstva
mezinárodních vztahů šířeji.
Dále návrh reaguje na dikci navrhovaného
zákona České národní rady o
orgánech státní správy České
republiky v oblasti puncovnictví a zkoušení
drahých kovů.
K bodu 11 a 12
Navržené úpravy mají zpřesňující
a formulační charakter, vycházejí
z již platné právní úpravy.
K bodu 13
Působnost ministerstva obrany, které bylo nově
začleněno do soustavy ústředních
orgánů státní správy zákonem
České národní rady č. 548/1992
Sb. se navrhuje s účinností od 1. 1. 1993
upravit obdobně jako tomu bylo u federálního
ministerstva obrany.
V počátečním období samostatné
České republiky se předpokládá
v zásadě transformace federálního
ministerstva obrany a generálního štábu
Československé armády do nových řídících
struktur ministerstva obrany České republiky a generálního
štábu Armády České republiky.
K bodu 14
Navrženou úpravou se rozšiřuje působnost
ministerstva dopravy o působnosti patřící
doposud federálním orgánům.
K bodu 15 a 16
Navrhované změny jsou převážně
zpřesňujícího a formulačního
charakteru, terminologicky navazují na již přijaté
zákony. Současně se do textu § 19 promítá
i přechod kompetencí doposud patřících
federálnímu výboru pro životní
prostředí.
K bodu 17 a 18
Stávající ustanovení § 25 a 26
se navrhuje vypustit s ohledem na zánik ČSFR.
Navrhuje se s ohledem na nové postavení České
republiky v mezinárodních vztazích rozšířit
část třetí "Zásady činnosti
ústředních orgánů státní
správy" o nové znění § 25,
kterým se upravuje postavení ministerstev ve vztahu
k zahraničí