(1) Úřad průmyslového vlastnictví
(dále jen "Úřad") je ústředním
orgánem státní správy na ochranu průmyslového
vlastnictví České republiky.
(2) Sídlem Úřadu je Praha.
(3) V čele Úřadu je předseda, kterého
jmenuje a odvolává vláda.
Úřad
a) rozhoduje o poskytování ochrany na vynálezy,
průmyslové vzory, užitné vzory, topografie
polovodičových výrobků, ochranné
známky a označení původů výrobků,
b) vykonává činnost podle předpisů
o patentových zástupcích, [Zákon
č. 237/1991 Sb., o patentových zástupcích.
Vyhláška Federálního úřadu
pro vynálezy č. 350/1991 Sb., o odměňování
patentových zástupců.]
c) vede ústřední fond světové
patentové literatury.
(1) Řízení o přihláškách
objevů, která neskončila před nabytím
účinnosti tohoto zákona, se zastavují.
(2) Přihlášky vynálezů a průmyslových
vzorů, [Zákon č. 527/1990 Sb., o vynálezech,
průmyslových vzorech a zlepšovacích
návrzích] užitných vzorů,
[Zákon č. 478/1992 Sb., o užitných
vzorech.] topografií polovodičových výrobků
[Zákon č. 529/1991 Sb., o ochraně topografií
polovodičových výrobků] a ochranných
známek [Zákon č. 174/1988 Sb., o ochranných
známkách], o nichž nebylo před nabytím
účinnosti tohoto zákona rozhodnuto, projedná
Úřad podle dosavadních předpisů,
pokud o to přihlašovatel požádá
do 3 měsíců od nabytí účinnosti
tohoto zákona; po marném uplynutí lhůty
Úřad řízení zastaví.
(3) Po dobu stanovenou v odstavci 2 se staví běh
lhůt podle zákona č. 527/1990 sb. s výjimkou
lhůty pro zveřejnění přihlášky
vynálezu (§ 31) a lhůty pro podání
žádosti o úplný průzkum přihlášky
vynálezu (§ 33).
(4) Právní úkony učiněné
v řízení před Federálním
úřadem pro vynálezy, jakož i právní
skutečnosti rozhodné podle dosavadních předpisů,
které nastaly před nabytím účinnosti
tohoto zákona, nadále platí, pokud tento
zákon nestanoví jinak.
Autorská osvědčení a patenty na vynálezy,
osvědčení a patenty na průmyslové
vzory, zápisy průmyslových vzorů,
užitných vzorů, topografií polovodičových
výrobků, označení původu výrobků
a ochranných známek do rejstříků,
pokud jsou ke dni účinnosti tohoto zákona
platné, zůstávají na území
České republiky podle dosavadních předpisů
nadále v platnosti.
(1) Řízení o zrušení patentu
či autorského osvědčení na
vynález, o výmazu průmyslového vzoru,
užitného vzoru, topografie polovodičového
výrobku a ochranné známky z rejstříku,
o návrhu na odnětí ochrany užitným
vzorem nebo topografie polovodičového výrobku,
o určení, zda řešení v žádosti
popsané spadá do rozsahu určitého
patentu, autorského osvědčení či
užitného vzoru nebo zda vnější
úprava výrobku spadá do rozsahu určitého
zapsaného průmyslového vzoru, o udělení
nucené licence na vynález, užitný vzor,
či na topografii polovodičového výrobku,
která neskončila před nabytím účinnosti
tohoto zákona, se zastavují. Návrh na zahájení
řízení ve věcech uvedených
ve větě prvé je nutné podat znovu
podle dosavadních předpisů u Úřadu.
(2) Návrh na zahájení řízení
podle odstavce 1 věta druhá je osvobozen od správního
poplatku, jestliže jej podá původní
navrhovatel, a to do 3 měsíců od nabytí
účinnosti tohoto zákona.
Zákon č. 237/1991 Sb., o patentových zástupcích,
se mění takto:
1. § 9 odst. 2 zní:
"(3) Komora vyškrtne z rejstříku patentového
zástupce, u něhož zjistí, že nesplňuje
podmínky uvedené v § 4."
2. § 25 odst. 3 zákona se vypouští.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1993.
Výkon státní správy v oblasti ochrany
průmyslového vlastnictví s účinky
i pro území České republiky náleží
dosud Federálnímu úřadu pro vynálezy,
který je ústředním orgánem
státní správy československé
federace (§ 115 zákona č. 194/1988 Sb.).
Z ústavního hlediska se věcná působnost
tohoto orgánu opírá o čl. 24 ústavního
zákona o čs. federaci. Zákonodárství
a výkon státní správy v této
oblasti byly vyloučeny z působnosti republik. V
České republice tedy neexistuje dosud příslušný
orgán státní správy pro tuto oblast.
Vzhledem k čl. 3 ústavního zákona
č. 542/1992 Sb., o zániku České a
Slovenské Federativní Republiky, zaniká činnost
Federálního úřadu pro vynálezy
ke dni 31.12.1992 a v souladu s čl. 7 citovaného
ústavního zákona je nezbytné zabezpečit
výkon této působnosti týkající
se ochrany průmyslového vlastnictví, která
přejde na Českou republiku.
Požadavek na ochranu průmyslového vlastnictví
v České republice vyplývá nejen z
potřeb hospodářské politiky a rozvoje
průmyslové výroby a obchodu, ale především
z mezinárodních závazků, kterými
bude Česká republika od 1.1.1993 vázána
a podle nichž přijme závazek poskytovat vlastním
i cizím subjektům pomocí veřejného
práva ochranu předmětům průmyslového
vlastnictví (např. čl. 2 a 12 Pařížské
úmluvy na ochranu průmyslového vlastnictví,
čl. X. Dohody o obchodních vztazích mezi
vládou ČSFR a vládou USA, čl. 66 asociační
dohody o přidružení ČSFR k Evropským
společenstvím a další multilaterální
a bilaterální mezinárodní smlouvy).
Z důvodu zachování časově posloupné
prioritní řady pro patentování vynálezů,
přihlašování a ochranu užitných
vzorů, průmyslových vzorů, ochranných
známek, označení původů výrobků
a topografií polovodičových výrobků,
musí být tento orgán zřízen
k 1.1.1993 tak, aby nevznikla v této prioritní řadě
žádná časová prodleva. Bez ohledu
na možné přijetí generální
klauzule pro přechod kompetencí dosavadních
orgánů státní správy čs.
federace na Českou republiku, jeví se nutným
přijmout samostatný zákon o přechodných
opatřeních v ochraně průmyslového
vlastnictví, protože dosavadní institucionální,
jakož i hmotně právní a procesní
zabezpečení ochrany průmyslového vlastnictví
v České republice bylo podmíněno existencí
České a Slovenské Federativní Republiky
a příslušností České republiky
k ní.
Návrh legislativního opatření koncipuje
zřízení Úřadu průmyslového
vlastnictví jako ústředního orgánu
státní správy, jehož vazba na vládu
České republiky bude zabezpečena jmenováním
jeho předsedy. Tato praxe je zcela běžná
ve všech zemích a obdobně bylo řešeno
postavení Patentového úřadu v Československé
republice po roce 1918.
Úřady na ochranu průmyslového vlastnictví
(patentové a známkové úřady)
jsou na celém světě zřizovány
jako státní orgány, tzn. instituce veřejné
správy, což odpovídá již zmíněnému
čl. 12 Pařížské unijní
úmluvy na ochranu průmyslového vlastnictví
a Typovému zákonu Světové organizace
duševního vlastnictví. Požadavek zákonného
konstituování patentového a známkového
úřadu není zpravidla věcí zákona
kompetenčního, ale odvětvového zákonodárství
na ochranu průmyslového vlastnictví. Většina
zemí proto zřizovala tyto orgány nikoliv
jako instituce kompetenční, ale v rámci patentového
a známkového práva. V některých
zemích (Francie, USA) však tyto orgány byly
konstituovány samostatným zákonem.
Pokud jde o Československo, byl v roce 1919 rovněž
nezávisle na recepčním zákonu č.
11/1918 Sb. zřízen tento orgán, a to zákonem
č. 305/1919 Sb., který s válečnou
přestávkou působil až do roku 1952,
kdy byl rovněž zákonem č. 6/1952 Sb.
zřízen právní předchůdce
nynějšího Federálního úřadu
pro vynálezy.
Z uvedeného je zřejmé, že konstituování
tohoto orgánu zákonem je z hlediska mezinárodního
práva a kontinuity právního řádu
v oblasti průmyslového vlastnictví naprosto
nezbytné a nelze věc řešit v rámci
všeobecných legislativních opatření
souvisejících se zánikem České
a Slovenské Federativní Republiky.
Ze statistických údajů, které jsou
k dispozici, lze vyvodit, že z objemu výkonných
prací prováděných dosavadním
Federálním úřadem pro vynálezy,
připadne v oblasti patentování vynálezů
na přihlašovatele z České republiky
kolem 80% a na přihlašovatele ze Slovenské
republiky kolem 20%. V oblasti ochranných známek
připadá z celkového počtu přihlašovaných
známek kolem 87% na přihlašovatele z České
republiky a asi 13% na přihlašovatele ze Slovenské
republiky.
Úřad průmyslového vlastnictví
České republiky bude v souladu s mezinárodními
závazky a právními předpisy provádět
vedle legislativní činnosti a zajišťování
mezinárodních aktivit předepsaný průzkum
a stanovené patentové řízení
ročně asi u 5 000 přihlášek vynálezů
a přijímat designace u 10 000 národních
přihlášek vynálezů podle Smlouvy
o patentové spolupráci. Lze předpokládat,
že bude muset provést řízení
asi u 1000 přihlášek průmyslových
vzorů a 2000 přihlášek užitných
vzorů. V oblasti práv na označení
bude nutno ročně provést průzkum asi
u 10 000 národních přihlášek
ochranných známek, 8000 přihlášek
ochranných známek postupovaných podle mezinárodní
smlouvy, jakož i zajistit další činnosti
v oblasti ochrany průmyslového vlastnictví.
Pro vlastní činnost úřadu a pro potřeby
veřejnosti bude nutno doplňovat, zpracovávat
a udržovat fondy informací o vynálezech a ochranných
známkách.
Vedle institucionálního zabezpečení
ochrany průmyslového vlastnictví bude nezbytné,
aby Česká republika, nad rámec všeobecné
recepce federálního zákonodárství
o ochraně průmyslového vlastnictví,
přijala i přechodná opatření
pro přihlášky průmyslových práv,
o nichž ke dni zániku čs. federace nebylo pravomocně
rozhodnuto, jakož i uznala individuální správní
rozhodnutí České a Slovenské Federativní
Republiky pro území České republiky
(např. patenty ČSFR). To je dáno tím,
že průmyslová práva jsou účinná
pouze v konkrétním prostoru a čase, a proto
nástupnický stát musí umožnit
přihlašovatelům, popřípadě
majitelům průmyslových práv, rozhodnout,
zda je pro ně žádoucí ochrana jen pro
část území, pro které byla
ochrana původně požadována, popřípadě
poskytnuta.
Ze stejných důvodů je nutné, aby zákon
umožnil vlastní průběh řízení
ve všech kontradiktorních řízeních
předpokládaných zákony na ochranu
jednotlivých částí průmyslového
vlastnictví pouze v těch případech,
kdy jejich vyřešení je relevantní pro
území České republiky. V těchto,
jakoby pokračujících řízeních,
proto zákon osvobozuje totožného navrhovatele
od placení správního poplatku, jinak obligatorního,
s podáním žádosti. Zcela specifickou
je nutnost úpravy zákona o patentových zástupcích,
koncipovaného jako zákona federálního,
jehož prostá recepce není možná.
Návrh zákona o opatřeních na ochranu
průmyslového vlastnictví proto mění
tento zákon tak, aby byl akceptovatelný pro unitární
stát. Pouhou recepcí federálního zákonodárství
na ochranu průmyslového vlastnictví nelze
úpravu těchto vztahů dovodit.
Samo přijetí zákona si nevyžádá
žádné finanční prostředky
z rozpočtu České republiky, ani nároky
na nové pracovní síly. Se zřízením
a činností Úřadu průmyslového
vlastnictví je již počítáno v
rozpočtu České republiky na rok 1993.