(1) Zřizuje se Úřad pro technickou normalizaci,
metrologii a státní zkušebnictví (dále
jen "Úřad") se sídlem v Praze,
který je podřízen ministerstvu hospodářství
[§ 3 odst. 1 zákona České národní
rady č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev
a jiných ústředních orgánů
státní správy České socialistické
republiky, ve znění pozdějších
předpisů] (dále jen "ministerstvo").
Úřad je rozpočtovou organizací.
(2) V čele Úřadu je předseda, kterého
jmenuje a odvolává ministr hospodářství.
(3) Organizaci Úřadu upravuje statut Úřadu,
který schvaluje ministerstvo.
Orgány státní správy v oblasti technické
normalizace, metrologie a státního zkušebnictví
jsou
a) ministerstvo,
b) Úřad,
c) Český metrologický institut,
d) Český institut pro akreditaci.
Ministerstvo
a) řídí státní politiku a vypracovává
koncepce rozvoje,
b) řídí Úřad, Český
metrologický institut a Český institut pro
akreditaci,
c) rozhoduje o opravných prostředcích proti
rozhodnutím Úřadu [Zákon č.
71/1967 Sb., o správním řízení
(správní řád), ve znění
pozdějších předpisů].
Úřad
a) řídí a zabezpečuje technickou normalizaci,
metrologii a státní zkušebnictví v rozsahu
stanoveném zákony [Zákon č. 30/1968
Sb., o státním zkušebnictví, ve znění
pozdějších předpisů. Zákon
č. 505/1990 Sb., o metrologii. Zákon č. 142/1991
Sb., o československých technických normách.
§ 60 odst. 2 písm. b) a c) zákona č.
147/1983 Sb., o zbraních a střelivu.] Federálnímu
úřadu pro normalizaci a měření,
b) řídí tvorbu českých technických
norem (§ 8) a tyto schvaluje, [Zákon č.
142/1991 Sb.]
c) zabezpečuje jednotnost a správnost stanovených
měřidel a měření a výkon
státní metrologie v rozsahu stanoveném zákonem,
[Zákon č. 505/1990 Sb.]
d) zabezpečuje výkon státního zkušebnictví
v rozsahu stanoveném zákonem, [Zákon č.
30/1968] řídí a kontroluje činnost
státních zkušeben a stanoví státním
zkušebnám povinnost zadávat některé
speciální zkoušky jiným organizacím,
e) rozhoduje o opravných prostředcích proti
rozhodnutím Českého institutu pro akreditaci,
metrologických orgánů [§ 4 odst.
1 zákona č. 505/1990 Sb.] a státních
zkušeben. [§ 6 zákona č. 30/1968]
Český metrologický institut zabezpečuje
odbornou a výkonnou činnost státní
metrologie v rozsahu stanoveném zákonem dosud Československému
metrologickému ústavu a Státnímu metrologickému
inspektorátu. [§ 14 a § 15 zákona č.
505/1990 Sb.]
Český institut pro akreditaci zabezpečuje
akreditaci podle zvláštních předpisů.
[§ 13 odst. 2 písm. c), § 16 odst. 1 a §
20 zákona č. 505/1990 Sb.]
(1) výnosy a výměry týkající
se stanovených měřidel a výrobků
podléhajících schvalování nebo
povinné certifikaci vydané Federálním
úřadem pro normalizaci a měření
podle dosavadních předpisů zůstávají
nadále v platnosti.
(2) Pokud je ve výnosech nebo výměrech podle
odstavce 1 uvedena jako státní zkušebna organizace
se sídlem ve Slovenské republice, podává
se přihláška ke schvalování nebo
povinné certifikaci Úřadu.
(1) Technické normy vydané před účinností
tohoto zákona podle dosavadních předpisů
zůstávají nadále v platnosti.
(2) Československé technické normy schválené
podle dosavadních předpisů se považují
ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona
za České technické normy; písmenná
značka "ČSN" se nemění.
Osvědčení o autorizaci a akreditaci [§
6 zákona č. 30/1968 Sb. § 13 odst. 2 písm.
c), § 16, § 20 a § 21 zákona č. 505/1990
Sb.] vydaná Federálním úřadem
pro normalizaci a měření podle dosavadních
předpisů subjektům se sídlem v České
republice zůstávají nadále v platnosti.
Správní akty vydané podle právních
předpisů o metrologii a státním zkušebnictvím
před účinností tohoto zákona
zůstávají nadále v platnosti.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1993.
Navržený zákon vytváří
institucionální předpoklady pro zabezpečení
výkonu státní správy na úseku
technické normalizace, metrologie a státního
zkušebnictví v České republice, který
je dosud zabezpečován federálními
orgány.
Do konce roku 1992 bude patřit technická normalizace,
metrologie a státní zkušebnictví do
působnosti ČSFR. Úkoly vyplývající
ze zákonů upravujících tyto činnosti
plní dosud Federální úřad pro
normalizaci a měření jako ústřední
orgán státní správy ČSFR a
jím řízené organizace.
Ustanovení první části vymezují
subjekty, které budou zabezpečovat výkon
státní správy v dané oblasti v rámci
České republiky. V podstatných rysech se
přebírá dosavadní struktura federálních
orgánů, která však vytváří
dílčí předpoklady pro postupné
přibližování ke stavu existujícímu
ve státech Evropských společenství.
Plné shody se stavem v Evropských společenstvích
bude možno dosáhnout až v souvislosti s převzetím
"technických předpisů Evropských
společenství" do právního řádu
České republiky ve smyslu čl. 74 dosavadní
tzv. Evropské dohody o přidružení ČSFR
k ES.
Ustanovení části druhé jsou nezbytná
pro to, aby bylo konkrétně určeno, na které
subjekty v České republice přecházejí
práva a povinnosti dosavadních federálních
orgánů a organizací vymezená v zákonech,
které stanoví dosud působnost a pravomoc
Federálního úřadu pro normalizaci
a měření a jím řízených
orgánů a organizací.
Ustanovení části třetí pouze
transformují akty dosud vydané federálními
orgány tak, aby nebyla v této oblasti narušena
kontinuita v působnosti České republiky.
Přívlastky "České republiky"
popř. "Český" odpovídají
názvoslovně označení zahraničních
orgánů v dané oblasti a jsou tedy nezbytné
především pro rozlišování
činnosti těchto orgánů v odborných
mezinárodních organizacích.
Schválení návrhu vyvolá požadavek
na rozpočet České republiky ve výši
177 mil. Kčs, tj. méně než dvě
třetiny dosavadních výdajů hrazených
z rozpočtu ČSFR na tuto činnost.