Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
/1/ Zřizují se České dráhy
se sídlem v Praze.
/2/ České dráhy jsou právnickou osobou,
která se zapisuje do obchodního rejstříku.
/1/ České dráhy jsou nástupnickým
subjektem státní organizace Československé
státní dráhy [Zákon č. 68/1989
Sb., o organizaci Československé státní
dráhy.]. Na České dráhy přecházejí
v rozsahu stanoveném zvláštním zákonem
[Zákon č. /1992 Sb., o zrušení státní
organizace Československé státní dráhy.
]práva a povinnosti státní organizace
Československé státní dráhy,
které vyplývají z mezinárodních
smluv a z členství této státní
organizace v mezinárodních organizacích.
/2/ Práva a povinnosti z pracovněprávních
a jiných vztahů státní organizace
Československé státní dráhy
přecházejí v rozsahu stanoveném zvláštním
zákonem [Zákon č. /1992 Sb., o zrušení
státní organizace Československé státní
dráhy. ]na České dráhy.
/1/ Základním předmětem činnosti
Českých drah je přeprava osob a věcí
na celostátních dráhách [§
2 odst. 1 zákona č. 51/1964 Sb., o dráhách,
ve znění zákona č. 104/1974 Sb. ]a
provoz celostátních drah.
/2/ Provozem celostátních drah se pro účely
tohoto zákona rozumí souhrn činností,
ktreré zabezpečují provoz vozidla na dopravní
cestě celostátních drah.
/1/ Majetkové vztahy a finanční hospodaření
Českých drah upraví zvláštní
zákon.
/2/ Do doby vydání zvláštního
zákona vykonává působnost statutárního
orgánu Českých drah zmocněnec vlády
České republiky.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1993.
Zánikem federace se zruší státní
organizace Československé státní dráhy,
která má celorepublikovou působnost. Ke dni
zrušení této státní organizace
je nutné právně institucionalizovat nástupnický
subjekt pro železniční dopravu v České
republice, který by zajišťoval přepravu
osob a věcí a provoz celostátních
drah na území České republiky.
Státní organizace Československé státní
dráhy vznikla na základě zákona č.
68/1989 Sb., o organizaci Československé státní
dráhy, sloučením 32 organizací železniční
dopravy s právní subjektivitou. Zákon č.
68/1989 Sb., určuje postavení Československých
státních drah jednak ve vztahu k majetku, se kterým
hospodaří a jednak ve struktuře řídících
orgánů a systému vnitřního
řízení. Fungování takovéhoto
nepřehledného kolosu představovalo značnou
zátěž pro federální rozpočet.
Převzetí této staré právní
úpravy železnic do podmínek České
republiky je z výše uvedených důvodů
nepřijatelné. Zrušením státní
organizace Československé státní dráhy
se otvírá možnost pro vytvoření
nástupnického subjektu pro železniční
dopravu v České republice, který by mohl
vyvíjet svou činnost nezávisle na státu,
chovat se tržně a mít zájem na lepších
ekonomických výsledcích. Vytvoření
takovéhoto nástupnického subjektu představuje
však časově proces delší, než
skýtá období do zániku federace. Tento
proces by totiž vyžadoval buď zpracování
privatizačního projektu a na jeho podkladě
vytvoření jedné nebo více obchodních
společností železniční dopravy
nebo přijetí zákona, kterým by se
vytvořila jedna nebo více společností,
jež by měly postavení obdobně jako obchodní
společnost nebo vzájemná kombinace obou naznačených
způsobů transformace Československých
státních drah.
Předkládaný návrh zákona vzhledem
na časovou náročnost důsledné
transformace a privatizace železnic v České
republice poroto pouze právně konstituuje nástupnický
subjekt České dráhy a předpokládá
přijetí zvláštního zákona,
kterým se vymezí majetkové a finanční
postavení Českých drah.