Z pověření předsednictva České
národní rady předkládám v souladu
s § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o
jednacím řádu ČNR, poslancům
České národní rady následující
písemnou interpelaci poslance ČNR Antonína
Hrazdíry na místopředsedu vlády a
ministra financí České republiky Ivana Kočárníka,
ministra hospodářství České
republiky Karla Dybu a ministra školství, mládeže
a tělovýchovy České republiky Petra
Piťhu. interpelace je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha
Jedná se o stanovisko, zda hospodářská
činnost rozpočtových a příspěvkových
organizací je živností (není-li
jako činnost z živnostenského zákona
vyloučena - § 3 zákona č. 455/1991 Sb.)
či nikoliv, tedy konkrétně o naplnění
§ 2 živnostenského zákona:" Živností
je soustavná činnost provozovaná samostatně,
vlastním jménem, na vlastní odpovědnost,
za účelem dosažení zisku a za podmínek
stanovených tímto zákonem." Paragrafy
14 a 29 vyhlášky č. 205/1991 Sb. upravují
hospodářskou činnost rozpočtových
a příspěvkových organizací.
V § 4 odst. 1 této vyhlášky je uvedeno:
rozpočtové organizace hospodaří v
rámci svého rozpočtu s rozpočtovými
prostředky stanovenými zřizovatelem. Dále
hospodaří s prostředky přijatými
od jiných subjektů na základě smlouvy
o sdružení, prostředky přijatými
od státních fondů ČR, s prostředky
získanými svou hospodářskou, obchodní
a obdobnou činností (dále jen hospodářská
činnost), s prostředky svých fondů
a dary od fyzických a právnických osob. Z
výše uvedeného vyplývá, že
dále v zákoně uváděná
hospodářská činnost je vlastně
hospodářská, obchodní a obdobná
činnost, dále že mohou s ní samostatně
jednat.
V § 14 odst. 1 je uvedeno, že rozpočtové
organizace mohou provozovat hospodářskou činnost
mimo svoji hlavní činnost,.... za předpokladu,
že prostředky získané hospodářskou
činností využívá ke zkvalitňování
své činnosti. Odst. 2 uvádí, že
prostředky získané hospodářskou
činností jsou mimorozpočtovými zdroji.
Finanční hospodaření o činnosti
je vedeno odděleně od hospodaření
s prostředky jejího rozpočtu na zvláštním,
k tomu účelu zřízeném běžném
účtu. Odst. 4 výdaje na tuto činnost
(hospodářskou) musí být v plné
výši pokryté příjmy z ní.
Prostředky získané hospodářskou
činností se mohou použít:
a/ na krytí potřeb investičního a
neinvestičního charakteru,
b/ na obměňování pracovníků
podle zvláštního předpisu,
c/ na sdružování prostředků,
d/ na rozvoj hospodářské činnosti.
Příspěvkové organizace mají
obdobná ustanovení (§ 15 odst. 1)... hospodaří
s prostředky získanými svou hospodářskou
činností. § 20 hmotná zainteresovanost:
"Základem hmotné zainteresovanosti příspěvkových
organizací je zlepšený hospodářský
výsledek (tj. rozdíl mezi plánovanými
náklady a výnosy - § 16 odst. 4), tj. rozdíl
mezi skutečně dosaženým hospodářským
výsledkem a hospodářským výsledkem
stanoveným ve finančním vztahu k rozpočtu
zřizovatele. Takto získané finanční
prostředky se ponechají příspěvkové
organizaci, která si je přiděluje podle stanovených
pravidel do svých fondů. § 29 hospodářská
činnost: "Odst. 1/ Příspěvková
organizace může provozovat hospodářskou
činnost mimo svoji hlavní činnost,...., a
že prostředky získané hospodářskou
činností využívá též
ke zkvalitňování své hlavní
činnosti." Odst. 2 Hospodářská
činnost je v účetnictví sledována
odděleně od běžného hospodaření
příspěvkové organizace.
Jestliže mají rozpočtové a příspěvkové
organizace svou vlastní právní subjektivitu,
provozují svou činnost samostatně, vlastním
jménem a na vlastní odpovědnost, i když
hospodaří se státním, resp. obecním
majetkem, tento jim byl svěřen, mohou o něj
legálně přijít, přičemž
ztráta (ve finančním slova smyslu) je věcí
dalšího, buď občansko-právního,
nebo obchodně právního řízení,
navíc se jedná o činnost provozovanou za
účelem zisku, neboť i vyhláška
stanoví, že tato činnost nesmí být
prodělečná, že se musí sama zaplatit
a navíc s přebytky (zisk) získané
touto činností (což je lehce zjistitelné
na samostatném odděleném běžném
účtu) se počítá na zkvalitnění
činnosti, a na hmotnou zainteresovanost pro pracovníky.
Ze se jedná o činnost soustavnou vyplývá
z toho, je-li tato činnost provozována soustavně,
či nikoliv, bez ohledu na cokoliv jiného.
V současné době se jedná především
o činnost škol a rozpočtových organizací
obcí, zejména o: hostinskou činnost (koncesovaná
živnost), nákup a prodej zboží, půjčování
zboží za úplatu, fotokopírování,
různou řemeslnou výrobu, např. truhlářstí,
kadeřnictví, zednictví, podnikání
v oblasti nakládání s odpady, apod. Je potřeba
si uvědomit, že například u hostinské
činnosti - pod rouškou závodního stravování,
které samozřejmě není živností,
se poskytuje vaření stravy i pro cizí jak
organizace, tak i jednotlivce. Vyhláška o závodním
stravování odkazovala při vaření
pro ostatní soc. org. na zákon č. 127/1981
Sb., o vnitřním obchodu, který však
byl zák. č. 570/1991 Sb., o živnostenských
úřadech zrušen. Konkrétně to
dnes znamená, že škola, která má
400 žáků i učitelů dnes vaří
pro 1.200 občanů, aniž by platila jakékoliv
daně, takže je oproti ostatním podnikatelům
již v tomto levnější a myslím si,
že se nejedná o rovné podmínky pro
podnikání. 800 jídel (hlavních)
denně je solidní obchod pro jiného podnikatele
a navíc i přínos pro státní
rozpočet. Nebo např. fotokopírování
- okresní úřad provádí fotokopie
za nižší ceny než podnikatelé, pracovnice
je hrazena ze mzdových prostředků okresního
úřadu, takže se do nákladů nezapočítává,
a na okresním úřadu se provádí
tolik fotokopií pro cizí, že by to byl opět
dobrý obchod pro podnikatele. Touto činností
rozpočtových a příspěvkových
organizací dochází tedy jak k vytváření
nerovných tržních podmínek ze strany
státu, tak i k paradoxní situaci, kdy se vyplácí
peníze pro nezaměstnané, hledají se
jim místa (ze strany státu) a zároveň
se jim pracovní a podnikatelské příležitosti
berou.
Tuto situaci není možno považovat za normální,
a je nutné rychlé řešení. Můj
názor je jednoznačný, všem stejné
podmínky na trhu, tedy i uznání a zdanění
podnikatelské (hospodářské, obchodní
a obdobné) činnosti rozpočtových
a příspěvkových organizací.
JUDr. Antonín Hrazdíra poslanec ČNR |