kterým se mění a doplňují některé
zákony na úseku všeobecné vnitřní
správy
kterým se mění a doplňují některé
zákony na úseku všeobecné vnitřní
správy
Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
Zákon České národní rady č.
200/1990 Sb., o přestupcích, se mění
takto:
1. V § 8 odst. 2 se slova "československý
státní občan" a československým
státním občanem" nahrazují slovy
"státní občan České republiky"
a "státním občanem České
republiky", slova "České a Slovenské
Federativní Republiky" a "Česká
a Slovenská Federativní Republika" se nahrazují
slovy "České republiky" a "Česká
republika".
2. V názvu § 43 se slova "České
a Slovenské Federativní republiky" nahrazují
slovy "České republiky".
3. § 91 a § 96 se vypouští.
Zákon č. 83/1990 Sb., o sdružování
občanů, ve znění zákona č.
300/1990 Sb. se mění a doplňuje takto:
1. V § 6 odst. 4 se slova "Československé
socialistické republiky" nahrazují slovy "České
republiky".
2. V § 7 odst. l zní:
"/1/ Návrh na registraci se podává ministerstvu
vnitra České republiky /dále jen "ministerstvo"/.":
3. V § 9 odst. 2 se slova "Federálnímu
statistickému úřadu" nahrazují
slovy "Českému statistickému úřadu"
a vypouštějí se slova "vyvíjejících
činnost na území Československé
socialistické republiky".
4. § 10 se vypouští.
5. V § 11 odst. 2 se slova "nejvyšších
soudů republik" nahrazují slovy "Nejvyššího
soudu České republiky".
6. § 11 odst. 4 se vypouští.
7. V § 12 odst. 3 v poslední větě se
slova "nejvyššímu soudu republiky"
nahrazují slovy "Nejvyššímu soudu
České republiky".
8. V § 14 se slova "Federálnímu statistickému
úřadu" nahrazují slovy "Českému
statistickému úřadu".
9. § 20 včetně poznámky č. 7
zní:
"Podmínky činnosti organizací s mezinárodním
prvkem se řídí zvláštním
zákonem. [Zákon č. 116/1985 Sb., o podmínkách
činnosti organizací s mezinárodním
prvkem v Československé socialistické republice
ve znění zákona č. 157/1989 Sb.]
10. Za § 20 se vkládá § 20a, který
zní:
/1/ Hodlá-li sdružení působící
do 31. prosince 1992 na území obou republik, registrované
ve Slovenské republice, vyvíjet činnost i
nadále na území České republiky,
podá návrh na registraci podle tohoto zákona
do 30. dubna 1993. Pokud tak neučiní, jeho právo
vyvíjet činnost na území České
republiky podle tohoto zákona zaniká.
/2/ Organizace s mezinárodním prvkem [Zákon
č. 116/1985 Sb., o podmínkách činnosti
organizací s mezinárodním prvkem v Československé
socialistické republice ve znění zákona
č. 157/1989 Sb.] povolené do účinnosti
tohoto zákona federálním ministerstvem vnitra
a které mají sídlo na území
České republiky, se považují za organizace
mající povolení ministerstva. Organizace
mající sídlo na území Slovenské
republiky podají ve lhůtě do 30. dubna 1993
žádost o povolení ministerstvu. Pokud tak neučiní,
nemohou nadále vyvíjet činnost na území
České republiky."
Zákon č. 424/1991 Sb., o sdružování
v politických stranách a v politických hnutích,
se mění a doplňuje takto:
1. V § 2 odst. 3 se slova "České a Slovenské
Federativní Republiky" nahrazují slovy "České
republiky".
2. V § 6 odst. 3 a 4 se slova "České a
Slovenské Federativní Republiky" nahrazují
slovy "České republiky".
3. § 7 odst. 1 zní:
"/1/ Návrh na registraci se podává ministerstvu
vnitra /dále jen "ministerstvo"/."
Poznámka č. 2 se vypouští.
4. V § 8 odst. 5 se vypouštějí slova "jde-li
o rozhodnutí ministerstva České republiky,
a Nejvyšší soud Slovenské republiky, jde-li
o rozhodnutí ministerstva Slovenské republiky."
5. V § 9 se slova "Federálnímu statistickému
úřadu" nahrazují slovy "Českému
statistickému úřadu" a vypouštějí
se slova "vybíjejících činnost
na území České a Slovenské
Federativní Republiky".
6. § 10 se vypouští.
7. V § 11 odst. 2 se vypouštějí slova
"a 10".
8. § 12 odst. 5 zní: "/5/ Zánik strany
a hnutí oznámí ministerstvo do 7 dnů
od výmazu Českému statistickému úřadu,".
9. V § 13 odst. 5 se vypouštějí slova
"a působily-li strana a hnutí registrované
ministerstvem České republiky i ve Slovenské
republice, též jejímu ministerstvu a naopak".
10. V § 13 odst. 7 se slova "té republiky, v
níž mají strana a hnutí své sídlo"
nahrazují slovem "státu".
11. § 15 zní:
"O rozpuštění strany a hnutí /§
13 odst. 1 písm. b)/ a o pozastavení činnosti
strany a hnutí /§ 14/ rozhoduje Nejvyšší
soud České republiky. Návrh podává
prezident České republiky nebo vláda České
republiky anebo generální prokurátor České
republiky.".
12. V § 17 odst. 5 se slova "České a Slovenské
Federativní Republiky" nahrazují slovy "České
republiky".
13. § 18 odst. 1 zní:
"/1/ Strana a hnutí jsou povinny předložit
každoročně do 1. dubna České
národní radě výroční
finanční zprávu.".
14. § 20 včetně poznámky č. 3
zní:
"Strana a hnutí mají nárok na příspěvek
ze státního rozpočtu České
republiky za podmínek stanovených zvláštním
zákonem. [Zákon České
národní rady č. 54/1990 Sb., o volbách
do České národní rady ve znění
zákonného opatření předsednictva
České národní rady č. 221/1990
Sb., zákona České národní rady
č. 435/1991 Sb. a zákona České národní
rady č. 94/1992 Sb. /úplné znění
vyhlášeno pod č. 120/1992 Sb.]
15. Za ustanovení § 21 se vkládá §
21a, který zní:
Hodlají-li strany a hnutí působící
do 31. prosince 1992 na území obou republik, registrované
ve Slovenské republice, vyvíjet činnost i
nadále na území České republiky,
podají návrh na registraci podle ustanovení
tohoto zákona ve lhůtě do 30. června
1993. Pokud tak neučiní, jejich právo vyvíjet
činnost na území České republiky
zaniká.".
Zákon České národní rady č.
37/1973 Sb., o veřejných sbírkách
a o loteriích a jiných podobných hrách,
ve znění zákona České národní
rady č. 202/1990 Sb., se mění takto:
1. V § 4 odst. 1 písm. a) se slova "Československé
socialistické republiky" nahrazují slovy "České
republiky".
2. V § 5 odst. 1 se slova "Československé
socialistické republice" nahrazují slovy "České
republice".
3. § 5 odst. l písm. f) se vypouští.
4. V § 5 odst. 2 se slova "Československou socialistickou
republiku" nahrazují slovy "Českou republiku"
a vypouští se slovo "federálním".
5. V § 15 odst. 3 se slova "České socialistické
republiky" nahrazují slovy "České
republiky".
6. V § 18 odst. 1 a 2 se slova "České
socialistické republiky" nahrazují slovy České
republiky".
Zákon č. 268/1949 Sb., o matrikách, ve znění
nařízení vlády č. 34/1958 Sb.
a nařízení vlády č. 93/1958
Sb., se mění takto:
1. Nadpis nad § 21 zní: "Zvláštní
matrika".
2. § 21 odst. 1 první věta zní:
"/1/ Narození, uzavření manželství
a úmrtí státních občanů
České republiky, k nimž došlo na území
cizího státu se zapisují do zvláštní
matriky vedené Magistrátem města Brna, podrobnosti
upraví ministerstvo vnitra vyhláškou.".
Zákon České národní rady č.
68/1990 Sb., o užívání státního
znaku a státní vlajky České republiky
ve znění zákona České národní
rady č. 358/1992 Sb. se mění a doplňuje
takto:
1. § 1 odst. 1 písm. d) zní:
"d/ hlavní město Praha a její městské
části, obce, města a územně
členěná statutární města
a jejich městské části nebo městské
obvody.".
2. V § 1 odst. 1 se připojuje nové písmeno
f), které zní:
"f) Armáda České republiky.".
3. § 1 odst.3 zní:
"/2/ Státní znak České republiky
mohou užívat rovněž státní
muzea, galerie a další státní kulturní
a vědecké instituce, školy, Česká
národní banka a jiné orgány a organizace,
stanoví-li tak zvláštní předpis.".
4. V § 1 se doplňuje nový odstavec 4, který
zní:
"/4/ Státní znak nebo jeho části
mohou být použity na bankovkách, státovkách
a mincích České republiky.".
5. § 2 odst. 1 písm. b) a c) zní:
"b) na insigniích starostů a primátorů
obcí a měst uvedených v § 1 odst. 1
písm. d),".
c) v místnostech, kde zasedají a jednají
orgány uvedené v § 1 odst. 1, zejména
v obřadních síních, jednacích
síních soudů a dále ve volebních
místnostech,"
6. V § 2 odst. 1 se za písmeno g) doplňuje
písmeno h), které zní:
"h) na cenných papírech a jiných ceninách
České republiky.".
7. § 4 odst. 3 zní:
"/3/ Jestliže se vyvěšují i další
vlajky, umístí se státní vlajka České
republiky na nejčestnějším místě.".
8. V § 4 se vypouští odstavec 4 a dosavadní
odstavce 5 a 6 se označují jako odstavce 4 a 5.
9. Za § 5 se vkládají § 5a a § 5b,
které znějí:
Vláda České republiky může stanovit
nařízením přechodná opatření
pro postupné nahrazení státního znaku
České a Slovenské Federativní Republiky
státním znakem České republiky.
Podrobnosti o používání státního
znaku České republiky v Armádě České
republiky stanoví prezident České republiky.".
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1993.
Stávající právní úprava
na úseku všeobecné vnitřní správy
vychází z řady právních předpisů
vydaných Federálním shromážděním
a Českou národní radou, zohledňujících
princip federálního uspořádání
státu. V souvislosti s předpokládaným
zánikem federace je proto třeba upravit ta ustanovení
zákonů, která po 1. 1. 1993 pozbudou opodstatnění,
popř. dosud platné právní předpisy
doplnit o ustanovení rozšiřující
působnost orgánů České republiky
o stávající působnost federace.
Na úseku všeobecné vnitřní správy
jde o úpravu předpisů týkajících
se voleb do České národní rady, projednávání
přestupků, sdružování občanů
v občanských sdruženích a v politických
stranách a hnutích, veřejných sbírek,
matrik a státních symbolů.
Předpokládá se, že finanční
dopady související především
se změnou používání státních
symbolů, budou zahrnuty do celkových nákladů
spojených se zánikem federace.
K jednotlivým ustanovením:
K čl. I - Zákon ČNR c. 200/1990 Sb., o přestupcích
Vypouštějí se ustanovení upravující
projednávání přestupků postoupených
orgány Slovenské republiky z důvodu pobytu
nebo pracoviště občana na území
České republiky, včetně platnosti
rozhodnutí vydaných v řízení
o přestupku správním orgánem Slovenské
republiky pro území České republiky.
Zároveň se vypouštějí ustanovení
o postihu přestupků v oboru působnosti federace.
K čl. II - Zákon č. 83/1990 Sb., o sdružování
občanů, ve znění zákona č.
300/1990 Sb.
K bodu 1
V návaznosti na zánik federace se odpovídajícím
způsobem upravuje dikce § 6 odst. 4.
K bodu 2
Ponechává se pouze působnost ministerstva
vnitra České republiky.
K bodu 3 a 8
Vedením evidence sdružení se pověřuje
namísto Federálního statistického
úřadu Český statistický úřad.
Zároveň se vypouští text platný
pro sdružení vyvíjející dosud
činnost na území obou republik.
K bodu 4 a 6
Vypouští se ustanovení, umožňující
sdružení dosud registrovanému v jedné
republice vyvíjet činnost pouze po oznámení
učiněném příslušnému
orgánu i na území druhé republiky.
Viz zároveň zdůvodnění k bodu
9.
K bodu 5 a 7
Upravuje se text tak, aby odpovídal existenci samostatné
České republiky.
K bodu 9
Pro režim organizací s mezinárodním
prvkem se navrhuje zachovat alespoň pro nejbližší
období platnost zákona č. 116/1985 Sb..
K bodu 10
Zákon se doplňuje o přechodné ustanovení
upravující postup pro sdružení působící
i na území ČR, které však mají
sídlo a tím i registraci ve Slovenské republice.
Pokud takovéto sdružení bude chtít po
1.1.1993 působit i nadále na území
České republiky, musí požádat
ve stanovené lhůtě o registraci. Pokud tak
neučiní, má se za to, že právo
vyvíjet činnost na území České
republiky zanikne.
Obdobně se upravuje režim i pro organizace s mezinárodním
prvkem, které dosud vyvíjejí činnost
na základě povolení federálního
ministerstva vnitra.
K čl. III - Zákon č. 424/1991 Sb., o sdružování
v politických stranách a v politických hnutích
K bodu 1, 2 a 12
V návaznosti na zánik federace se provádějí
odpovídající formulační úpravy.
K bodu 3
Stanovuje se přímo působnost ministerstva
vnitra České republiky, kterému podle dosavadní
právní úpravy registrace politických
stran a hnutí přísluší.
K bodu 4 a 9
Vypouští se text dosud platný pro politické
strany a hnutí vyvíjející činnost
v obou republikách.
K bodu 5 a 8
Vedením evidence politických stran a hnutí
se pověřuje namísto Federálního
statistického úřadu Český statistický
úřad. Zároveň se vypouští
text platný pro strany a hnutí vyvíjející
dosud činnost na území obou republik.
K bodu 6 a 7
Vypouští se ustanovení umožňující
politické straně nebo hnutí dosud registrované
na území jedné republiky pouze na základě
oznámení zaslaném příslušnému
orgánu vyvíjet činnost i na území
druhé republiky. Viz zároveň zdůvodnění
k bodu 15.
K bodu 10
V souladu se zánikem federace se upravuje text platný
dosud pro činnost politických stran a hnutí
na území obou republik.
Působí-li strana a hnutí na území
České republiky, může soud v případě
rozhodnutí o rozpuštění strany a hnutí
rozhodnout, že majetkový zůstatek připadne
státu.
K bodu 11
Ustanovení upravuje s ohledem na zánik federace
příslušnost k rozhodnutí o rozpuštění
strany a hnutí a stanoví, kdo je oprávněn
podat návrh.
K bodu 13
Text se upravuje tak, aby odpovídal existenci samostatné
České republiky.
K bodu 14
Nově se upravuje text ustanovení § 20 zákona
s tím, že politické strany a hnutí mají
nárok na příspěvek ze státního
rozpočtu České republiky za podmínek
stanovených v zákoně o volbách do
České národní rady /úplné
znění č. 120/1992 Sb./.
Ustanovení dosud upravující podmínky
pro poskytování příspěvku ze
státního rozpočtu ČSFR v návaznosti
na výsledky voleb do Federálního shromáždění
se vypouští.
K bodu 15
Zákon se doplňuje o přechodné ustanovení
upravující postup pro politické strany a
hnutí působící na území
ČR, které však mají sídlo a tím
i registraci ve Slovenské republice. Pokud takováto
politická strana nebo hnutí bude chtít po
1.1.1993 působit i nadále na území
České republiky, požádá ve stanovené
lhůtě o registraci. Pokud tak neučiní,
má se za to, že právo vyvíjet činnost
na území České republiky zanikne.
K čl. IV - Zákon ČNR č. 37/1973 Sb.,
o veřejných sbírkách a o loteriích
a jiných podobných hrách, ve znění
zákona ČNR č. 202/1990 Sb.
K bodu 1, 2, 4, 5 a 6
Text se upravuje tak, aby odpovídal existenci samostatné
České republiky.
K bodu 3
Vypouští se ustanovení upravující
postup při schvalování sbírky konané
na území obou republik.
K čl. V - Zákon č. 268/1949 Sb., o matrikách,
ve znění pozdějších předpisů
K bodu 1 a 2
Upravuje se režim zápisů týkajících
se narození, uzavření manželství
a úmrtí státních občanů
České republiky, k nimž došlo v cizině.
Úřadem pověřeným vést
zvláštní matriku je Magistrát města
Brna.
K čl. VI - Zákon ČNR č. 68/1990 Sb.,
o užívání státního znaku
a státní vlajky České republiky
K bodu 1
Ustanovení specifikuje v návaznosti na novelu zákona
o obcích, kdo je oprávněn užívat
státní znak České republiky.
K bodu 2 a 3
S ohledem na nový právní režim se upravuje
výčet institucí oprávněných
užívat státní znak České
republiky.
K bodu 5
S ohledem na úpravu § 1 odst. 1 písm. d) zákona
/viz bod 1 včetně zdůvodnění/
se upřesňuje i text ustanovení § 2 odst.
1 písm. b) a c).
K bodu 4 a 6
Ustanovení vychází z předpokladu,
že Česká republika bude mít svou vlastní
měnu, cenné papíry a jiné ceniny.
K bodu 7 a 8
V souvislosti se zánikem ČSFR je nutno změnit
i ustanovení o vyvěšování vlajky
České republiky společně s dalšími
vlajkami.
K bodu 9
Především z technických důvodů
není možné zajistit ve všech případech
již k 1. lednu 1993 nahrazení státního
znaku ČSFR státním znakem České
republiky. Proto návrh zákona obsahuje příslušné
zmocnění pro vládu České republiky
ke stanovení přechodných opatření
pro postupné nahrazení státního znaku
ČSFR.
Podrobnosti o používání státního
znaku v Armádě České republiky by
měl stanovit prezident České republiky.
Zpracoval: | JUDr. Petr Příhoda |
ředitel odboru | |
legislativy a koordinace | |
předpisů MV ČR |