Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
Účelem zákona je upravit daň silniční
(dále jen "daň"), kterou se zdaňuje
užívání pozemních komunikací
v České republice silničními motorovými
vozidly a jejich přípojnými vozidly.
(1) Předmětem daně jsou silniční
motorová vozidla a jejich přípojná
vozidla (dále jen "vozidla"), kterým je
přidělena státní poznávací
značka v České republice nebo evidována
v zahraničí a jsou používána
k podnikání[§ 2 zákony č.
513/1991 Sb., obchodní zákoník a § 7
zákona č. 286/1992 Sb., o daních z příjmů,
ve znění zákona č. ....../1992 Sb.]
(2) Předmětem daně nejsou zvláštní
vozidla a jejich přípojná vozidla vymezená
zvláštními předpisy [§ 1,
odst. 4 vyhlášky FMD č. 41/1984 Sb., o podmínkách
provozu vozidel na pozemcích komunikačních,
ve znění vyhlášky č. 248/1991
Sb.]
(1) Od daně jsou osvobozena:
a) vozidla jednostopá a vozidla se třemi koly,
b) osobní automobily, jejichž držiteli jsou zaměstnanci
[§ 6 odst. 2 zákona č. 286/1992 Sb.], pokud
je použití se souhlasem zaměstnavatele k pracovní
cestě, na níž jsou zaměstnavatelem vysláni,
c) vozidla pro zkušební a vývojové práce,
kterým byla přidělena zvláštní
zkušební poznávací značka "F",
d) osobní automobily, nákladní vozidla do
celkové hmotnosti 3,5 t a jejich přípojná
vozidla evidována v zahraničí, jsou-li ve
zdaňovacím období na území
České republiky po dobu kratší než
183 dní,
e) vozidla, kterým je přidělena v České
republice státní poznávací značka,
jsou -li ve zdaňovacím období v zahraničí
déle než 183 dní, osvobozují se na tuto
část zdaňovacího období, po
kterou jsou skutečně v zahraničí,
f) vozidla na elektrický pohon; osvobozují se nejdéle
do 31. 12.1995,
g) vozidla spojů používaná zpravidla
pro přepravu poštovních zásilek,
h) vozidla používaná zpravidla pro veřejnou
dopravu osob v městské hromadné dopravě,
ch) vozidla používána výlučně
pro dopravu věcí z místa, v němž
jsou věci uskladněny na místo překládky
k železniční nebo lodní dopravě
nebo z tohoto místa do místa určení:
nárok na osvobození nevznikne, je-li vzdálenost
mezi místem překládky a místem, v
němž jsou věci uskladněny nebo místem
určení, delší než 50 km,
i) vozidla diplomatických misí a konzulárních
úřadů, pokud je zaručena vzájemnost
j) vozidla splňující limity stanovené
zvláštními předpisy [EHK OSN 83-01
(direktiva ES 89/458 nebo 91/441, US Federal 83) nebo předpis
EHK OSN 24-03 a 49-02 (direktiva ES 72/306 a 88/77 až 91/542),
platí limity pro kontrolu serie]
k) vozidla záchranné a pohotovostní služby.
(2) Nárok na osvobození vozidel uvedených
v odstavci 1 písm. e) uplatní poplatník v
přiznání k dani podávaném na
následující zdaňovacích období.
(3) Nárok na osvobození vozidel uvedených
v odstavci 1 písm. j) prokáže poplatník
ve zdaňovacím období roku 1993 údaji
zapsanými v technickém průkazu vozidla v
"rubrice 3 b" (u typu motoru uvedena poznámka
"KAT") nebo v "úředních záznamech",
kde se uvede plnění zvláštních
předpisů anebo samostatným dokladem vydaným
výrobcem vozidla nebo jeho pověřeným
zástupcem (akreditovaným dovozcem). V dalších
zdaňovacích obdobích, pokud uplynula od zápisu
údajů nebo vydání samostatného
dokladu doba delší než dva roky, prokáže
poplatník nárok osvobození potvrzením
příslušné Stanice technické kontroly
(autorizovaná pracoviště pro měření
emisí) o kladném výsledku emisní zkoušky.
Ve sporných případech je rozhodující
stanovisko Ústavu pro výzkum motorových vozidel
v Praze.
(4) Nárok na osvobození vozidel uvedených
v odstavci 1 písm. j) evidovaných v zahraničí
prokáže poplatník potvrzením nebo jiným
dokladem vydaným výrobcem vozidla, od jehož
vydání neuplynula doba delší než
dva roky.
(1) Poplatníkem daně je fyzická nebo právnická
osoba, která
a) je zapsána v technickém průkazu vozidla
vydaném v České republice jako držitel
vozidla.
b) užívá vozidlo evidované v zahraničí
na území České republiky.
(2) Je-li u téhož vozidla poplatníků
více, platí daň společně a
nerozdílně.
Základem daně je
a) zdvihový objem motoru v cm3 u osobních automobilů,
b) součet hmotností v tunách připadajících
na nápravy a počet náprav u tahačů
a návěsů,
c) celková hmotnost v tunách a počet náprav
u ostatních vozidel
(1) Roční sazba daně ze základu daně podle § 5 odst. 1 písm.
a) činí:
při zdvihovém motoru | |
do 800 cm3 | 1 200 Kčs |
nad 800 cm3 do 2 000 cm3 | 1 800 Kčs |
nad 1 250 cm3 do 2 000 cm3 | 2 400 Kčs |
nad 2 000 cm3 | 3 000 Kčs |
(2) Roční sazba daně ze základů
daně podle § 5 odst. 1 písm. b) a c) činí:
při počtu náprav | hmotnosti | |
1 náprava | ||
do 1 tuny | 1 800 Kčs | |
nad 1 tunu | 2 400 Kčs | |
2 nápravy | ||
do 1 tuny | 1 800 Kčs | |
nad 1 t do 2 t | 2 400 Kčs | |
nad 2 t do 3,5 t | 4 800 Kčs | |
nad 3,5 t do 5 t | 6 000 Kčs | |
nad 5 t do 12 t | 12 000 Kčs | |
nad 12 t do 13 t | 12 500 Kčs | |
nad 13 t do 14 t | 14 700 Kčs | |
nad 14 t do 15 t | 16 400 Kčs | |
nad 15 t do 16 t | 23 800 Kčs | |
nad 18 t do 21 t | 29 200 Kčs | |
nad 21 t do 24 t | 35 000 Kčs | |
nad 24 t do 27 t | 40 500 Kčs | |
nad 27 t | 46 100 Kčs | |
3 nápravy | ||
do 17 t | 13 200 Kčs | |
nad 17 t do 19 t | 15 900 Kčs | |
nad 19 t do 21 t | 17 500 Kčs | |
nad 21 t do 23 t | 21 300 Kčs | |
nad 23 t do 26 t | 27 300 Kčs | |
nad 26 t do 31 t | 36 700 Kčs | |
nad 31 t do 36 t | 43 500 Kčs | |
nad 36 t | 50 400 Kčs | |
4 nápravy a více náprav | ||
do 25 t | 17 600 Kčs | |
nad 25 t do 27 t | 22 000 Kčs | |
nad 27 t do 29 t | 28 100 Kčs | |
nad 29 t do 32 t | 33 300 Kčs | |
nad 32 t do 36 t | 39 400 Kčs | |
nad 36 t | 44 100 Kčs |
(3) Roční sazba daně se zjistí pro
každé jednotlivé vozidlo podle údajů
uvedených v technických dokladech k vozidlu.
(1) Na zahraničních přechodech při
vstupu nebo výstupu vozidla evidovaného v zahraničí
(§ 8 odst. 2), které splňuje rozhodné
skutečnosti uvedené v § 2 odst. 1, činí
daň podle předpokládané délky
pobytu na území České republiky:
a) na jeden den 1/50 roční sazby daně podle
§ 6 odst. 2, nejméně však 500,- Kčs,
b) na 7 dní 1/20 roční sazby daně
podle § 6 odst. 2, nejméně však 1 000,-
Kčs,
c) na 30 dní 1/5 roční sazby daně
podle § 6 odst. 2, nejméně však 3 000,-
Kčs,
(2) Při výstupu z uzemí České
republiky zaplatí poplatník doplatek na daň,
pokud se předpokládaná délka pobytu,
na níž byla daň zaplacena při vstupu
na území České republiky sčítá.
Do doby pobytu se započítává každý
i započatý den.
(3) Daň vypočtená podle odstavce 1 se pro
dosažení jiných než uvedených dob
pobytu na území České republiky sčítá.
Do doby pobytu se započítává každý
i započatý den.
(4) Při pravidelně se opakujících
vstupech vozidla na území a výstupech téhož
vozidla z území České republiky (§
8 odst. 2) může poplatník zaplatit daň
podle odstavce 1 jednorázové na delší
časové období, nejdéle však na
30 dní.
(1) Daňová povinnost vzniká u vozidel, kterým
je na území České republiky přidělena
státní poznávací značka a u
vozidel evidovaných v zahraničí, která
se na území České republiky ve rozhodných
skutečností uvedených v § 2 odst. 1.
(2) U vozidel evidovaných v zahraničí, která
se na území České republiky ve zdaňovacím
období zdržují dobu kratší než
183 dní, vzniká daňová povinnost dnem
vstupu na území České republiky.
(1) U vozidel, u nichž vznikne daňová povinnost
do 31. ledna zdaňovacího období a trvá
po celé zdaňovací období se daň
platí v roční sazbě podle § 6.
(2) U vozidel, u nichž vznikne daňová povinnost
v průběhu zdaňovacího období
nebo u vozidel, u nichž zanikne nárok na osvobození,
se platí daň v poměrné výši
odpovídající součinu 1/12 roční
daňové sazby a počtu kalendářních
měsíců počínaje měsícem
vzniku daňové povinnosti do konce zdaňovacího
období.
(3) U vozidel, u nichž vznikne nárok na osvobození
v průběhu zdaňovacího období,
se platí daň v poměrné výši
odpovídající součinu jedné
dvanáctiny roční daňové sazby
a počtu kalendářních měsíců
od počátku zdaňovacího období
do konce kalendářního měsíce,
v němž vznikne nárok na osvobození.
(1) Daň nepřevyšující ve zdaňovacím
období u jednoho poplatníka v úhrnu 50 000
Kčs je splatná nejpozději do 31. ledna běžného
zdaňovacího období a v roce 1993 do 31. 3.
1993. U vozidel uvedených v § 9 odst. 2 je daň
splatná v poměrné výši připadající
na kalendářní měsíce od vzniku
daňové povinnosti do konce zdaňovacího
období ve lhůtě pro placení nejbližší
splátky na daň.
(2) Daň převyšující ve zdaňovacím
období u jednoho poplatníka v úhrnu 50 000
Kčs se platí ve čtyřech stejných
splátkách, a to do 31. 1., 30. 4., 31. 7., a 31.
10. V roce 1993 je první splátka na daň splatná
do 31. 3. 1993.
(3) Ve lhůtách podle odstavce 2 se platí
daň i u vozidel uvedených v § 9 odst. 2. V
první lhůtě pro placení od vzniku
daňové povinnosti se platí poměrná
část daně připadající
na kalendářní měsíce od vzniku
daňové povinnosti včetně splátky
na další čtvrtletí.
(4) Ustanovení odstavce 1 až 3 se nevztahují
na vozidla evidovaná v zahraničí, kterým
vzniká daňová povinnost dnem vstupu na území
České republiky, popřípadě
počínaje dnem účinnosti tohoto zákona
i dnem výstupu z území České
republiky. Nezaplatí-li poplatník daň vyměřenou
správcem daně [Ústavní zákon
č. 211/1992 Sb., kterým se mění a
doplňuje ústavní zákon o československé
federaci] při vstupu na území České
republiky v hotovosti, bude vrácen zpět do zahraničí.
Nezaplatí-li poplatník doplatek daně při
výstupu z území České republiky
v hotovosti, uplatní správce daně zástavní
právo podle zvláštních předpisů
[§ 72 zákona ČNR č. 337/1992 Sb., o
správě daní a poplatků, ve znění
zákona č. ..../1992 Sb.]. Nemůže-li
správce daně [Ústavní
zákon č. 211/1992 Sb., kterými se mění
a doplňuje ústavní zákon o československé
federaci] z objektivních důvodů využít
zástavního práva, může od vyměření
doplatku daně upustit. Důvody, které vedou
správce daně k tomuto postupu, uvede v potvrzení
o vyměření a zaplacení daně
nebo doplatku daně.
(5) Poplatník je povinen vést evidenci o zaplacené
dani a splátkách na daň podle jednotlivých
vozidel uvedených v § 8 odst. 1.
Daň, splátka na daň a sleva na dani se zaokrouhlí
na celé koruny nahoru.
(1) Uskuteční-li v kombinované dopravě
poplatník ve zdaňovacím období
více než | 120 jízd | činí sleva | 100% daně, |
od 91 | do 120 jízd | 75% daně, | |
od 61 | do 90 jízd | 50% daně, | |
od 31 | do 60 jízd | 25% daně. |
Při překonání větší
vzdálenosti než 400 km po území České
republiky železnicí nebo vodní komunikací
se započítává pro účely
slevy taková jízda jako dvě jízdy
a při překonání větší
vzdálenosti než 800 km započítává
jako tři jízdy.
(2) Jízdou v kombinované dopravě se rozumí
přeprava vozidla po pozemní komunikaci z místa
nakládky do nejbližší železniční
stanice nebo přístavu a dále po železnici
nebo vodní komunikaci do železniční
stanice nebo přístavu nejbližšího
k místu určení. Nárok na slevu prokáže
poplatník přepravním dokumentem nebo jiným
dokladem s údaji o železniční stanici
nebo přístavu nakládky a vykládky.
Tyto údaje musí být potvrzeny železniční
nebo plavební správou na příslušné
železniční stanici nebo v přístavu,
kde se končí úsek přepravy po železnici
nebo vodní komunikaci.
(3) Slevu na dani uplatní poplatník u místně
příslušného správce daně
v přiznání k dani podávaném
následující zdaňovací období.
Nárok na slevu lze uplatnit nejpozději do 31. 1.
následujícího zdaňovacího období.
Ve stejné lhůtě lze uplatnit nárok
na slevu u správce daně [Ústavní
zákon č. 211/1992 Sb., kterým se mění
a doplňuje ústavní zákon o československé
federaci], jde-li o vozidla uvedená v § 8 odst.
2. Správce daně[Ústavní
zákon č. 211/1992 Sb., kterým se mění
a doplňuje ústavní zákon o československé
federaci] započte
uplatněnou slevu na daň splatnou v následujícím
období nebo částku odpovídající
uplatněné slevě vrátí a složí
je poplatníkovi u banky na území České
republiky na účet znějící na
českou měnu.
(1) Zdaňovacím obdobím je kalendářní
rok.
(2) U vozidel evidovaných v zahraničí (§
odst. 2) je zdaňovacím obdobím doba začínající
dnem vstupu na území České republiky
a končící dnem výstupu z území
České republiky.
Zanikne-li daňová povinnost v průběhu
zdaňovacího období, zaplacená daň
se nevrací.
(1) K provedené přestavbě vozidla, které
má za následek změnu základu a roční
sazby daně, se v průběhu zdaňovacího
období nepřiblíží.
(2) Dojde-li v průběhu zdaňovacího
období ke změně v osobě poplatníka,
daň nebo splátky na daň se nevrací,
ale započítávají se na úhradu
daně u nového poplatníka. Pokud ke dni převodu
vozidla nebyly daňové povinnosti vypořádány
původním poplatníkem, přechází
tato povinnost na nového poplatníka.
(1) Správa a řízení ve věcech
daně a sankce za nesplnění daňových
povinností se řídí zvláštním
předpisem [Zákon č. 337/1992 Sb., o správě
daní a poplatků, ve znění zákona
č. ...../1992 Sb.].
(2) Ustanovení tohoto zákona se použijí,
pokud mezinárodní smlouva, kterou je Česká
republika vázána, neobsahuje odlišnou úpravu.
Finanční dosah
Výnos z navrhované daně by neměl doznat
rozdílu proti předpokládanému dosahu
daně upravené zákonem č. 339/1992
Sb., alespoň pokud jde o vozidla evidovaná na území
České republiky (3,6 mld Kčs). Pokud jde
o vozidla evidovaná v zahraničí, která
zajišťují dopravu osob nebo nákladů
ze zahraničí na území ČR nebo
tranzitem územím ČR, byl předpokládaný
roční výnos daně ve výši
0,5 mld Kčs poněkud nadnesen. Nebylo přihlédnuto,
ke skutečnosti, že s většinou evropských
i asijských států, jsou uzavřeny dvoustranné
mezivládní dohody, z nichž vyplývá
vzájemné osvobození vozidel od daní
na území druhého státu.
Zvláštní část
K § 1
Úvodní ustanovení deklaruje skutečnost,
že jde o zdanění užívání
silniční sítě při podnikání
a nejde o daň vážící se k pouhému
vlastnictví nebo držbě vozidla.
K § 2
Předmětem daně se navrhuje stanovit tak,
aby byla vymezena všechna vozidla podléhající
zdanění, t.zn. vozidla užívající
pozemní komunikace při podnikání v
dopravě osob a nákladů i vozidla využívaná
při ostatních podnikatelských aktivitách.
Současně se navrhuje, aby zvláštní
vozidla, která nejsou určena k dopravě po
pozemních komunikacích nebyla předmětem
daně.
K § 3
Osvobození vozidel od daně se navrhuje tak, aby
zjišťování nároků na osvobození
bylo pro správce daně administrativně jednoduché.
Do osvobození nejsou zahrnována vozidla, která
slouží při činnostech a službách,
které poskytuje stát nebo veřejně
prospěšné instituce a nejde o podnikání.
K § 4
Navrhuje se jako poplatník daně fyzická i
právnická osoba tak, aby byla zřejmá
z dokladů k vozidlu a u vozidel evidovaných v zahraničí
tak, aby jím byl řidič nebo podnik (stálá
provozovna) na území ČR.
K § 5
Základ daně se navrhuje u návěsů
a tahačů vymezit ve smyslu vyhlášky
č 41/1984 Sb., jako součet hmotností v tunách
připadajících na nápravy a počet
náprav, aby nedocházelo u těchto vozidel
k částečnému dvojímu zdanění.
U osobních automobilů a ostatních nákladních
vozidel a všech přívěsů k nim
se základ daně navrhuje stejně jako v zákoně
č. 339/1992 Sb.
K § 6
Pro větší přehlednost se navrhuje oproti
zákonu č. 339/1992 Sb., upravit roční
sazby daně v jednom ustanovení, a to pro jednotlivá
vozidla
K § 7
Pro vozidla evidovaná v zahraničí se navrhuje
sazba daně ve výši 1/50 z roční
sazby na jeden den namísto 24 hodin, jak je tomu v zákoně
č. 339/1992 Sb. Navrhuje se pravidelně se opakující,
např. při několikrát denně
provozovaných přepravách, umožnit placení
daně jednorázově na delší období,
nejdéle na 30 dní.
K § 8 až 11
Navrhuje se řešit vznik daňové povinnosti,
splatnost a placení daně. Vznik daňové
povinnosti je vázán na rozhodné skutečnosti
uvedené v přehledu daně.Navrhuje se placení
daně nad 50 tis. Kčs uvedené v předmětu
daně.Navrhuje se placení daně nad 50 tis.
Kčs ve splátkách, a to do 31. 1., 30. 4.,
31. 7. a 31. 10. kalendářního roku. Vznikne-li
daňová povinnost v průběhu kalendářního
roku nebo zanikne-li nárok na osvobození, platí
se daň v poměrné výši. Navrhuje
se, aby v roce 1993 byla daň nebo první splátka
na daň placena do 31. 3. 1993. Daň, splátka
na daň i sleva na dani se navrhují zaokrouhlovat
na celé koruny.
K § 12
Ustanovení o slevě na dani při provozování
kombinované dopravy se navrhuje převzít ze
zákona č. 339/1992 Sb., po upřesnění
použitých pojmů.
K § 13
Navrhuje se oproti zákonu č. 339/1992 Sb., upřesnit
zdaňovací období pro vozidla evidovaná
v zahraničí.
K § 14 a 15
Navrhuje se stanovit, že zaplacená daň se nevrací,
zanikne-li daňová povinnost v průběhu
kalendářního roku. Oproti zákonu č.
339/1992 Sb., se odstraňuje i administrativa tím,
že se nepřihlédne k provedené přestavbě
vozidla provedené v průběhu kalendářního
roku.
K § 16
Navrhuje se stanovit, že zákona se nepoužije
v případech, kdy mezinárodní smlouva
stanoví jinak. Předpokládá se uzavření
takové smlouvy i se Slovenskou republikou.
K §17
Navrhuje se zmocnění pro ministerstvo financí
k přijetí opatření, kterým
se stanoví úlevy nebo retorsní opatření
vůči zahraničí. Dále se zmocňuje
správce daně, aby mohl stanovit splátky daně
individuálně, pokud to vyžaduje jednotlivý
případ
K § 18 a 19
Navrhuje se zrušit zákon č. 339/1992 Sb., a
stanovit účinnost navrhovaného zákona
o dani silniční dnem 1. leden 1993.