Česká národní rada 1992

VII. volební období

225

Vládní návrh

zákon

České národní rady

ze dne ...... 1992

o dani silniční

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

§ 1

Účel zákona

Účelem zákona je upravit daň silniční (dále jen "daň"), kterou se zdaňuje užívání pozemních komunikací v České republice silničními motorovými vozidly a jejich přípojnými vozidly.

§ 2

Předmět daně

(1) Předmětem daně jsou silniční motorová vozidla a jejich přípojná vozidla (dále jen "vozidla"), kterým je přidělena státní poznávací značka v České republice nebo evidována v zahraničí a jsou používána k podnikání[§ 2 zákony č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník a § 7 zákona č. 286/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění zákona č. ....../1992 Sb.]

(2) Předmětem daně nejsou zvláštní vozidla a jejich přípojná vozidla vymezená zvláštními předpisy 1, odst. 4 vyhlášky FMD č. 41/1984 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemcích komunikačních, ve znění vyhlášky č. 248/1991 Sb.]

§ 3

Osvobození od daně

(1) Od daně jsou osvobozena:

a) vozidla jednostopá a vozidla se třemi koly,

b) osobní automobily, jejichž držiteli jsou zaměstnanci [§ 6 odst. 2 zákona č. 286/1992 Sb.], pokud je použití se souhlasem zaměstnavatele k pracovní cestě, na níž jsou zaměstnavatelem vysláni,

c) vozidla pro zkušební a vývojové práce, kterým byla přidělena zvláštní zkušební poznávací značka "F",

d) osobní automobily, nákladní vozidla do celkové hmotnosti 3,5 t a jejich přípojná vozidla evidována v zahraničí, jsou-li ve zdaňovacím období na území České republiky po dobu kratší než 183 dní,

e) vozidla, kterým je přidělena v České republice státní poznávací značka, jsou -li ve zdaňovacím období v zahraničí déle než 183 dní, osvobozují se na tuto část zdaňovacího období, po kterou jsou skutečně v zahraničí,

f) vozidla na elektrický pohon; osvobozují se nejdéle do 31. 12.1995,

g) vozidla spojů používaná zpravidla pro přepravu poštovních zásilek,

h) vozidla používaná zpravidla pro veřejnou dopravu osob v městské hromadné dopravě,

ch) vozidla používána výlučně pro dopravu věcí z místa, v němž jsou věci uskladněny na místo překládky k železniční nebo lodní dopravě nebo z tohoto místa do místa určení: nárok na osvobození nevznikne, je-li vzdálenost mezi místem překládky a místem, v němž jsou věci uskladněny nebo místem určení, delší než 50 km,

i) vozidla diplomatických misí a konzulárních úřadů, pokud je zaručena vzájemnost

j) vozidla splňující limity stanovené zvláštními předpisy [EHK OSN 83-01 (direktiva ES 89/458 nebo 91/441, US Federal 83) nebo předpis EHK OSN 24-03 a 49-02 (direktiva ES 72/306 a 88/77 až 91/542), platí limity pro kontrolu serie]

k) vozidla záchranné a pohotovostní služby.

(2) Nárok na osvobození vozidel uvedených v odstavci 1 písm. e) uplatní poplatník v přiznání k dani podávaném na následující zdaňovacích období.

(3) Nárok na osvobození vozidel uvedených v odstavci 1 písm. j) prokáže poplatník ve zdaňovacím období roku 1993 údaji zapsanými v technickém průkazu vozidla v "rubrice 3 b" (u typu motoru uvedena poznámka "KAT") nebo v "úředních záznamech", kde se uvede plnění zvláštních předpisů anebo samostatným dokladem vydaným výrobcem vozidla nebo jeho pověřeným zástupcem (akreditovaným dovozcem). V dalších zdaňovacích obdobích, pokud uplynula od zápisu údajů nebo vydání samostatného dokladu doba delší než dva roky, prokáže poplatník nárok osvobození potvrzením příslušné Stanice technické kontroly (autorizovaná pracoviště pro měření emisí) o kladném výsledku emisní zkoušky. Ve sporných případech je rozhodující stanovisko Ústavu pro výzkum motorových vozidel v Praze.

(4) Nárok na osvobození vozidel uvedených v odstavci 1 písm. j) evidovaných v zahraničí prokáže poplatník potvrzením nebo jiným dokladem vydaným výrobcem vozidla, od jehož vydání neuplynula doba delší než dva roky.

§ 4

Poplatníci daně

(1) Poplatníkem daně je fyzická nebo právnická osoba, která

a) je zapsána v technickém průkazu vozidla vydaném v České republice jako držitel vozidla.

b) užívá vozidlo evidované v zahraničí na území České republiky.

(2) Je-li u téhož vozidla poplatníků více, platí daň společně a nerozdílně.

§ 5

Základ daně

Základem daně je

a) zdvihový objem motoru v cm3 u osobních automobilů,

b) součet hmotností v tunách připadajících na nápravy a počet náprav u tahačů a návěsů,

c) celková hmotnost v tunách a počet náprav u ostatních vozidel

Sazby daně

§ 6

(1) Roční sazba daně ze základu daně podle § 5 odst. 1 písm.

a) činí:

při zdvihovém motoru
do 800 cm31 200 Kčs
nad 800 cm3 do 2 000 cm31 800 Kčs
nad 1 250 cm3 do 2 000 cm32 400 Kčs
nad 2 000 cm33 000 Kčs

(2) Roční sazba daně ze základů daně podle § 5 odst. 1 písm. b) a c) činí:

při počtu nápravhmotnosti
1 náprava
do 1 tuny1 800 Kčs
nad 1 tunu2 400 Kčs
2 nápravy
do 1 tuny1 800 Kčs
nad 1 t do 2 t2 400 Kčs
nad 2 t do 3,5 t4 800 Kčs
nad 3,5 t do 5 t6 000 Kčs
nad 5 t do 12 t12 000 Kčs
nad 12 t do 13 t12 500 Kčs
nad 13 t do 14 t14 700 Kčs
nad 14 t do 15 t16 400 Kčs
nad 15 t do 16 t23 800 Kčs
nad 18 t do 21 t29 200 Kčs
nad 21 t do 24 t35 000 Kčs
nad 24 t do 27 t40 500 Kčs
nad 27 t46 100 Kčs
3 nápravy
do 17 t13 200 Kčs
nad 17 t do 19 t15 900 Kčs
nad 19 t do 21 t17 500 Kčs
nad 21 t do 23 t21 300 Kčs
nad 23 t do 26 t27 300 Kčs
nad 26 t do 31 t36 700 Kčs
nad 31 t do 36 t43 500 Kčs
nad 36 t50 400 Kčs
4 nápravy a více náprav
do 25 t 17 600 Kčs
nad 25 t do 27 t22 000 Kčs
nad 27 t do 29 t28 100 Kčs
nad 29 t do 32 t33 300 Kčs
nad 32 t do 36 t39 400 Kčs
nad 36 t44 100 Kčs

(3) Roční sazba daně se zjistí pro každé jednotlivé vozidlo podle údajů uvedených v technických dokladech k vozidlu.

§ 7

(1) Na zahraničních přechodech při vstupu nebo výstupu vozidla evidovaného v zahraničí (§ 8 odst. 2), které splňuje rozhodné skutečnosti uvedené v § 2 odst. 1, činí daň podle předpokládané délky pobytu na území České republiky:

a) na jeden den 1/50 roční sazby daně podle § 6 odst. 2, nejméně však 500,- Kčs,

b) na 7 dní 1/20 roční sazby daně podle § 6 odst. 2, nejméně však 1 000,- Kčs,

c) na 30 dní 1/5 roční sazby daně podle § 6 odst. 2, nejméně však 3 000,- Kčs,

(2) Při výstupu z uzemí České republiky zaplatí poplatník doplatek na daň, pokud se předpokládaná délka pobytu, na níž byla daň zaplacena při vstupu na území České republiky sčítá. Do doby pobytu se započítává každý i započatý den.

(3) Daň vypočtená podle odstavce 1 se pro dosažení jiných než uvedených dob pobytu na území České republiky sčítá. Do doby pobytu se započítává každý i započatý den.

(4) Při pravidelně se opakujících vstupech vozidla na území a výstupech téhož vozidla z území České republiky (§ 8 odst. 2) může poplatník zaplatit daň podle odstavce 1 jednorázové na delší časové období, nejdéle však na 30 dní.

Vznik daňové povinnosti, splatnost, placení a zaokrouhlování daně

§ 8

(1) Daňová povinnost vzniká u vozidel, kterým je na území České republiky přidělena státní poznávací značka a u vozidel evidovaných v zahraničí, která se na území České republiky ve rozhodných skutečností uvedených v § 2 odst. 1.

(2) U vozidel evidovaných v zahraničí, která se na území České republiky ve zdaňovacím období zdržují dobu kratší než 183 dní, vzniká daňová povinnost dnem vstupu na území České republiky.

§ 9

(1) U vozidel, u nichž vznikne daňová povinnost do 31. ledna zdaňovacího období a trvá po celé zdaňovací období se daň platí v roční sazbě podle § 6.

(2) U vozidel, u nichž vznikne daňová povinnost v průběhu zdaňovacího období nebo u vozidel, u nichž zanikne nárok na osvobození, se platí daň v poměrné výši odpovídající součinu 1/12 roční daňové sazby a počtu kalendářních měsíců počínaje měsícem vzniku daňové povinnosti do konce zdaňovacího období.

(3) U vozidel, u nichž vznikne nárok na osvobození v průběhu zdaňovacího období, se platí daň v poměrné výši odpovídající součinu jedné dvanáctiny roční daňové sazby a počtu kalendářních měsíců od počátku zdaňovacího období do konce kalendářního měsíce, v němž vznikne nárok na osvobození.

§ 10

(1) Daň nepřevyšující ve zdaňovacím období u jednoho poplatníka v úhrnu 50 000 Kčs je splatná nejpozději do 31. ledna běžného zdaňovacího období a v roce 1993 do 31. 3. 1993. U vozidel uvedených v § 9 odst. 2 je daň splatná v poměrné výši připadající na kalendářní měsíce od vzniku daňové povinnosti do konce zdaňovacího období ve lhůtě pro placení nejbližší splátky na daň.

(2) Daň převyšující ve zdaňovacím období u jednoho poplatníka v úhrnu 50 000 Kčs se platí ve čtyřech stejných splátkách, a to do 31. 1., 30. 4., 31. 7., a 31. 10. V roce 1993 je první splátka na daň splatná do 31. 3. 1993.

(3) Ve lhůtách podle odstavce 2 se platí daň i u vozidel uvedených v § 9 odst. 2. V první lhůtě pro placení od vzniku daňové povinnosti se platí poměrná část daně připadající na kalendářní měsíce od vzniku daňové povinnosti včetně splátky na další čtvrtletí.

(4) Ustanovení odstavce 1 až 3 se nevztahují na vozidla evidovaná v zahraničí, kterým vzniká daňová povinnost dnem vstupu na území České republiky, popřípadě počínaje dnem účinnosti tohoto zákona i dnem výstupu z území České republiky. Nezaplatí-li poplatník daň vyměřenou správcem daně [Ústavní zákon č. 211/1992 Sb., kterým se mění a doplňuje ústavní zákon o československé federaci] při vstupu na území České republiky v hotovosti, bude vrácen zpět do zahraničí. Nezaplatí-li poplatník doplatek daně při výstupu z území České republiky v hotovosti, uplatní správce daně zástavní právo podle zvláštních předpisů [§ 72 zákona ČNR č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění zákona č. ..../1992 Sb.]. Nemůže-li správce daně [Ústavní zákon č. 211/1992 Sb., kterými se mění a doplňuje ústavní zákon o československé federaci] z objektivních důvodů využít zástavního práva, může od vyměření doplatku daně upustit. Důvody, které vedou správce daně k tomuto postupu, uvede v potvrzení o vyměření a zaplacení daně nebo doplatku daně.

(5) Poplatník je povinen vést evidenci o zaplacené dani a splátkách na daň podle jednotlivých vozidel uvedených v § 8 odst. 1.

§ 11

Daň, splátka na daň a sleva na dani se zaokrouhlí na celé koruny nahoru.

§ 12

Sleva na dani

(1) Uskuteční-li v kombinované dopravě poplatník ve zdaňovacím období

více než120 jízd činí sleva100% daně,
od 91do 120 jízd 75% daně,
od 61do 90 jízd 50% daně,
od 31do 60 jízd 25% daně.

Při překonání větší vzdálenosti než 400 km po území České republiky železnicí nebo vodní komunikací se započítává pro účely slevy taková jízda jako dvě jízdy a při překonání větší vzdálenosti než 800 km započítává jako tři jízdy.

(2) Jízdou v kombinované dopravě se rozumí přeprava vozidla po pozemní komunikaci z místa nakládky do nejbližší železniční stanice nebo přístavu a dále po železnici nebo vodní komunikaci do železniční stanice nebo přístavu nejbližšího k místu určení. Nárok na slevu prokáže poplatník přepravním dokumentem nebo jiným dokladem s údaji o železniční stanici nebo přístavu nakládky a vykládky. Tyto údaje musí být potvrzeny železniční nebo plavební správou na příslušné železniční stanici nebo v přístavu, kde se končí úsek přepravy po železnici nebo vodní komunikaci.

(3) Slevu na dani uplatní poplatník u místně příslušného správce daně v přiznání k dani podávaném následující zdaňovací období. Nárok na slevu lze uplatnit nejpozději do 31. 1. následujícího zdaňovacího období. Ve stejné lhůtě lze uplatnit nárok na slevu u správce daně [Ústavní zákon č. 211/1992 Sb., kterým se mění a doplňuje ústavní zákon o československé federaci], jde-li o vozidla uvedená v § 8 odst. 2. Správce daně[Ústavní zákon č. 211/1992 Sb., kterým se mění a doplňuje ústavní zákon o československé federaci] započte uplatněnou slevu na daň splatnou v následujícím období nebo částku odpovídající uplatněné slevě vrátí a složí je poplatníkovi u banky na území České republiky na účet znějící na českou měnu.

§ 13

Zdaňovací období

(1) Zdaňovacím obdobím je kalendářní rok.

(2) U vozidel evidovaných v zahraničí (§ odst. 2) je zdaňovacím obdobím doba začínající dnem vstupu na území České republiky a končící dnem výstupu z území České republiky.

Ustanovení zmocňovací, závěrečná a zrušovací

§ 14

Zanikne-li daňová povinnost v průběhu zdaňovacího období, zaplacená daň se nevrací.

§ 15

(1) K provedené přestavbě vozidla, které má za následek změnu základu a roční sazby daně, se v průběhu zdaňovacího období nepřiblíží.

(2) Dojde-li v průběhu zdaňovacího období ke změně v osobě poplatníka, daň nebo splátky na daň se nevrací, ale započítávají se na úhradu daně u nového poplatníka. Pokud ke dni převodu vozidla nebyly daňové povinnosti vypořádány původním poplatníkem, přechází tato povinnost na nového poplatníka.

§ 16

(1) Správa a řízení ve věcech daně a sankce za nesplnění daňových povinností se řídí zvláštním předpisem [Zákon č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění zákona č. ...../1992 Sb.].

(2) Ustanovení tohoto zákona se použijí, pokud mezinárodní smlouva, kterou je Česká republika vázána, neobsahuje odlišnou úpravu.

Finanční dosah

Výnos z navrhované daně by neměl doznat rozdílu proti předpokládanému dosahu daně upravené zákonem č. 339/1992 Sb., alespoň pokud jde o vozidla evidovaná na území České republiky (3,6 mld Kčs). Pokud jde o vozidla evidovaná v zahraničí, která zajišťují dopravu osob nebo nákladů ze zahraničí na území ČR nebo tranzitem územím ČR, byl předpokládaný roční výnos daně ve výši 0,5 mld Kčs poněkud nadnesen. Nebylo přihlédnuto, ke skutečnosti, že s většinou evropských i asijských států, jsou uzavřeny dvoustranné mezivládní dohody, z nichž vyplývá vzájemné osvobození vozidel od daní na území druhého státu.

Zvláštní část

K § 1

Úvodní ustanovení deklaruje skutečnost, že jde o zdanění užívání silniční sítě při podnikání a nejde o daň vážící se k pouhému vlastnictví nebo držbě vozidla.

K § 2

Předmětem daně se navrhuje stanovit tak, aby byla vymezena všechna vozidla podléhající zdanění, t.zn. vozidla užívající pozemní komunikace při podnikání v dopravě osob a nákladů i vozidla využívaná při ostatních podnikatelských aktivitách. Současně se navrhuje, aby zvláštní vozidla, která nejsou určena k dopravě po pozemních komunikacích nebyla předmětem daně.

K § 3

Osvobození vozidel od daně se navrhuje tak, aby zjišťování nároků na osvobození bylo pro správce daně administrativně jednoduché. Do osvobození nejsou zahrnována vozidla, která slouží při činnostech a službách, které poskytuje stát nebo veřejně prospěšné instituce a nejde o podnikání.

K § 4

Navrhuje se jako poplatník daně fyzická i právnická osoba tak, aby byla zřejmá z dokladů k vozidlu a u vozidel evidovaných v zahraničí tak, aby jím byl řidič nebo podnik (stálá provozovna) na území ČR.

K § 5

Základ daně se navrhuje u návěsů a tahačů vymezit ve smyslu vyhlášky č 41/1984 Sb., jako součet hmotností v tunách připadajících na nápravy a počet náprav, aby nedocházelo u těchto vozidel k částečnému dvojímu zdanění. U osobních automobilů a ostatních nákladních vozidel a všech přívěsů k nim se základ daně navrhuje stejně jako v zákoně č. 339/1992 Sb.

K § 6

Pro větší přehlednost se navrhuje oproti zákonu č. 339/1992 Sb., upravit roční sazby daně v jednom ustanovení, a to pro jednotlivá vozidla

K § 7

Pro vozidla evidovaná v zahraničí se navrhuje sazba daně ve výši 1/50 z roční sazby na jeden den namísto 24 hodin, jak je tomu v zákoně č. 339/1992 Sb. Navrhuje se pravidelně se opakující, např. při několikrát denně provozovaných přepravách, umožnit placení daně jednorázově na delší období, nejdéle na 30 dní.

K § 8 až 11

Navrhuje se řešit vznik daňové povinnosti, splatnost a placení daně. Vznik daňové povinnosti je vázán na rozhodné skutečnosti uvedené v přehledu daně.Navrhuje se placení daně nad 50 tis. Kčs uvedené v předmětu daně.Navrhuje se placení daně nad 50 tis. Kčs ve splátkách, a to do 31. 1., 30. 4., 31. 7. a 31. 10. kalendářního roku. Vznikne-li daňová povinnost v průběhu kalendářního roku nebo zanikne-li nárok na osvobození, platí se daň v poměrné výši. Navrhuje se, aby v roce 1993 byla daň nebo první splátka na daň placena do 31. 3. 1993. Daň, splátka na daň i sleva na dani se navrhují zaokrouhlovat na celé koruny.

K § 12

Ustanovení o slevě na dani při provozování kombinované dopravy se navrhuje převzít ze zákona č. 339/1992 Sb., po upřesnění použitých pojmů.

K § 13

Navrhuje se oproti zákonu č. 339/1992 Sb., upřesnit zdaňovací období pro vozidla evidovaná v zahraničí.

K § 14 a 15

Navrhuje se stanovit, že zaplacená daň se nevrací, zanikne-li daňová povinnost v průběhu kalendářního roku. Oproti zákonu č. 339/1992 Sb., se odstraňuje i administrativa tím, že se nepřihlédne k provedené přestavbě vozidla provedené v průběhu kalendářního roku.

K § 16

Navrhuje se stanovit, že zákona se nepoužije v případech, kdy mezinárodní smlouva stanoví jinak. Předpokládá se uzavření takové smlouvy i se Slovenskou republikou.

K §17

Navrhuje se zmocnění pro ministerstvo financí k přijetí opatření, kterým se stanoví úlevy nebo retorsní opatření vůči zahraničí. Dále se zmocňuje správce daně, aby mohl stanovit splátky daně individuálně, pokud to vyžaduje jednotlivý případ

K § 18 a 19

Navrhuje se zrušit zákon č. 339/1992 Sb., a stanovit účinnost navrhovaného zákona o dani silniční dnem 1. leden 1993.

V Praze dne 9. prosince 1992

Předseda vlády České republiky:

Doc. Ing. Václav Klaus, CSc. v.r.

Místopředseda vlády a ministr financí

České republiky:

Ing. Ivan Kočárník, CSc. v.r.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP