kterým se mění a doplňuje zákon
České národní rady č. 357/1992
Sb., o dani dědické, dani darovací a dani
z převodu nemovitostí.
Zákon České národní rady č.357/1992
Sb., o dani dědické, dani darovací a dani
z převodu nemovitostí, se mění a doplňuje
takto:
1.§ 3 odst.1, 2 a 3 zní:
"(1) Předmětem daně dědické
je nabytí majetku děděním. Majetkem
pro účely daně dědické jsou:
a) věci nemovité, byty a nebytové prostory
(dále jen "nemovitosti"),
b) věci movité, cenné papíry, peněžní
prostředky v české a cizí měně,
pohledávky, majetková práva a jiné
majetkové hodnoty (dále jen "movitý
majetek").
(2) Z nemovitostí, které se nacházejí
na území České republiky (dále
jen "tuzemsko"), se vybere daň bez ohledu na
státní občanství nebo bydliště
zůstavitele; z nemovitostí, které se nacházejí
v cizině, se daň nevybírá.
(3) Jestliže zůstavitel v době své smrti
a) byl občanem České republiky a měl
trvalý pobyt [Zákon č.135/1982 Sb., o
hlášení a evidenci pobytu občanů
]v tuzemsku, vybírá se daň z celého
jeho movitého majetku bez ohledu na to, zda se tento majetek
nachází v tuzemsku nebo v cizině,
b) byl občanem České republiky a neměl
trvalý pobyt v tuzemsku, vybírá se daň
z jeho movitého majetku, který se nachází
v tuzemsku,
c) nebyl občaném České republiky,
vybírá se daň z jeho movitého majetku,
který se nachází v tuzemsku."
2. § 4 zní:
"(1) Základem daně dědické je
cena majetku nabytého jednotlivým dědicem,
snížená o:
a) prokázané dluhy zůstavitele, které
na dědice přešly zůstavitelovou smrtí,
b) cenu majetku osvobozeného, podle tohoto zákona
od daně dědické,
c) přiměřené náklady spojené
s pohřbem zůstavitel,
d) odměnu a hotové výdaje notáře
pověřeného sudem k úkonům v
řízení o dědictví a cenu jiných
povinností uložených v řízení
o dědictví,
e) dědickou dávku prokazatelně zaplacenou
jinému státu z nabytí majetku děděním
v cizině, je-li tento majetek též předmětem
daně dědické v tuzemsku.
Dluhy podle písmene a), náklady podle písmene
c) a odměna a hotové výdaje podle písmene
d), připadající na jednotlivého dědice,
se odečtou ve výši odpovídající
poměru majetku, který není od daně
osvobozen a majetku, který je od daně osvobozen.
Poměr se vypočte na celé Kčs bez zaokrouhlení.
(2) Cenou podle odstavce 1 u movitého majetku je cena obvyklá
v místě a v době smrti zůstavitele
a u nemovitostí cena zjištěná podle
zvláštního předpisu1), platná
v den smrti zůstavitele. U pohledávek, cenných
papírů a hotovostí v cizích měnách
se přepočet na Kčs provede podle kursu platného
pro nákup valut nebo deviz v den smrti zůstavitele."
3. § 6 odst. 1, 1, 2 a3 zní:
"(1) Předmětem daně darovací
je nabytí majetku na základě právního
úkonu, a to jinak než smrtí zůstaviteel,
pokud k němu dochází zcela nebo zčásti
bezúplatně. Majetkem pro účely daně
darovací jsou:
a) nemovitosti a movitý majetek (§ 3 odst.1),
b) jiný majetkový prospěch.
(2) Daň se vybírá i z nabytí movitého
majetku, který je:
a) darován z ciziny nabyvateli do tuzemska nebo z tuzemska
nabyvateli v cizině anebo,
b) pořízen v cizině z prostředků
darovaných nabyvateli v cizině a dovezen nabyvatelem
do tuzemska, nejde-li o movitý majetek, který je
podle tohoto zákona od daně darovací osvobozen.
(3) Plnění na základě povinnosti stanovené
právním předpisem a důchod vyplácený
na základě smlouvy o důchodu2)
nejsou předmětem daně."
4. § 7 odst. 1 a 2 zní:
"(1) Základem daně darovací je cena
majetku, který je předmětem této daně,
snížená o:
a) prokázané dluhy a cenu jiných povinností,
které se váží k předmětu
daně,
b) cenu majetku osvobozeného podle tohoto zákona
od daně darovací,
c) úplatu v případě, kdy majetek je
nabýván jen zčásti bezúplatně.
Ustanovení § 4 odst.1 o odečtení poměrné
části dluhů připadající
na majetek, který není od daně osvobozen,
platí obdobně.
(2) Cenou podle odstavce 1 u movitého majetku a jiného
majetkového prospěchu je cena obvyklá v místě
a v době nabytí majetku nebo poskytnutí daru
do ciziny a u nemovitostí cena zjištěná
podle zvláštního předpisu 1),
platná v den nabytí nemovitosti. U pohledávek,
cenných papírů a hotovostí v cizích
měnách se přepočet na Kčs provede
podle kursu platného pro nákup valut nebo deviz
v den nabytí majetku."
5. V § 7 odst.3 se na konci tečka nahrazuje středníkem
a připojuje se takto věta:
"pokud byla daň darovací již vyměřena
z předchozího nabytí majetku, započítá
se na daň vyměřenou při opakovaném
nabytí majetku."
6. § 8 odst. 1 zní:
"(1) Poplatníkem daně z převodu nemovitosti
je
a) převodce (prodávající); nabyvatel
je v tomto případě ručitelem,
b) nabyvatel (kupující), jde-li o nabytí
nemovitosti na základě výkonu rozhodnutí,
při konkursu nebo vyrovnání či vydržením,
c) nabyvatel věcného břemene,
d) převodce i nabyvatel, jde-li o výměnu
nemovitostí; převodce a nabyvatel jsou v tomto případě
povinni zaplatit daň společně a nerozdílně."
7. V § 8 se ustanovení odstavce 2 vypouští.
Dosavadní odstavec 3 se označuje jako odstavec 2.
8. § 9 odst. 1 zní:
"(1) Předmětem daně z převodu
nemovitostí je:
a) převod nebo přechod vlastnictví k nemovitostem,
pokud k němu dochází zcela nebo zčásti
úplatně; to zahrnuje rovněž úplatný
převod nebo přechod vlastnictví,k němuž
dochází na základě výkonu rozhodnutí,
při konkursu nebo vyrovnání, při zrušení
a vypořádání spoluvlastnictví
nebo na základě vydržení,
b) bezúplatné zřízení věcného
břemene při nabytí nemovitosti darováním."
9. V§ 9 se ustanovení odstavce 2 vypouští.
Dosavadní odstavec 3 a 4 se označují jako
odstavce 2 a 3.
10. § 10 včetně nadpisu zní:
Základem daně z převodu nemovitostí
je:
a) cena nemovitosti zjištěná podle zvláštního
předpisu1), platná v den nabytí
nemovitosti,
b) cena (§ 16) bezúplatně zřízeného
věcného břemene."
11. § 11 odst. 1 zní:
"(1) Pro účely výpočtu daně
dědické, daně darovací a daně
z převodu nemovitostí jsou osoby zařazeny
do tří skupin vyjadřujících
vztah poplatníka k zůstaviteli, dárci (obdarovanému)
nebo nabyvateli (převodci). Příbuzenským
vztahům vzniklým narozením jsou na roveň
postaveny vztahy založené osvojením."
12. V § 17 odst.1 se vypouští slovo "vždy".
13. § 18 včetně nadpisu zní:
Daň dědickou, daň darovací a daň
z převodu nemovitostí je poplatník povinen
zaplatit nejpozději do 30 dnů ode dne, v němž
mu bylo doručeno rozhodnutí Ą(platební
výměr) o vyměření daně."
14. v § 19 odst. 1 písm. a) se slova "které
prokazatelně neslouží nabyvateli k podnikatelské
nebo jiné výdělečné činnosti,
pokud" nahrazují slovy "pokud tyto věci
po dobu jednoho roku před nabytím prokazatelně
nesloužily zůstaviteli nebo dárci k podnikatelské
nebo jiné výdělečné činnosti
a jestliže ".
15. § 20 odst.1 zní:
"(1) Od daně dědické, darovací
a z převodu nemovitostí je osvobozena Česká
republika, rozpočtové organizace, příspěvkové
organizace a státní fondy se sídlem na území
České republiky, jakož i převody nebo
přechody nemovitostí na tyto subjekty."
16. § 20 odst. 6 zní:
"(6) Od daně darovací a daně z převodu
nemovitostí jsou osvobozeny:
a) převody majetku z Fondu národního majetku
České republiky a z Pozemkového fondu České
republiky na nabyvatele, pokud souvisejí s realizací
privatizačních projektů7),
b) vklady vložené podle zvláštního
zákona8) do obchodních společností
nebo družstev; je-li vkladem nemovitost, osvobození
se neuplatní, jestliže do 5 let od složení
vkladu je společníku obchodní společnosti
nebo členu družstva vyplacen vypořádací
podíl a nemovitost zůstane v majetku obchodní
společnosti nebo družstva:
c) přechody jmění obchodních společností
a družstev při jejich sloučení, splynutí,
rozdělení nebo přeměně podle
zvláštního zákona. [§69 a 256
zákona č.513/1991 Sb., obchodní zákoník.]"
17. V § 20 se ustanovení odstavce 7 vypouští.
18. § 21 odst. 1 zní:
"(1) Poplatník je povinen podat místně
příslušnému správci daně
přiznání k dani dědické, dani
darovací nebo k dani z převodu nemovitostí,
a to do 30 dnů ode dne
a) pravomocně skončeného řízení
o dědictví,jde-li o daň dědickou,
b) v němž je smlouva s doložkou o povolení
vkladu do katastru nemovitostí nebo rozhodnutí či
jiná listina, kterými příslušný
státní orgán potvrzuje nebo osvědčuje
vlastnické vztahy k nemovitostem, doručena poplatníkovi
daně darovací nebo daně z převodu
nemovitostí,
c) v němž je uzavřena smlouva o darování
movitého majetku, poskytnut dar do ciziny, přijat
dra z ciziny, dovezena do tuzemska věc pořízená
z prostředků darovaných v cizině nebo
nabyt jiný majetkový prospěch, jde-li o daň
darovací.
Součástí daňového přiznání
je ověření opis smlouvy, jde-li o úplatný
nebo bezúplatný převod nemovitosti."
19. § 21 odst. 3 zní:
"(3) Soud, který provedl řízení
o dědictví, zašle stejnopis rozhodnutí
o nabytí dědictví včetně stejnopisu
soupisu majetku do 30 dnů po pravomocně skončeném
řízení místně příslušnému
správci daně. Obdobnou povinnost mají katastrální
orgány, jde-li o zápisy vlastnických a jiných
věcných práv do katastru nemovitostí
a jejich změny, a celní orgány, jde-li o
dary movitého majetku z ciziny nebo do ciziny."
20. § 22 včetně nadpisu zní:
Daň dědická, daň darovací a
daň z převodu nemovitostí se vyměřují
platebním výměrem. Místně příslušný
správce daně zašle jím vydaný
platební výměr poplatníkovi (poplatníkům)."
21. V § 24 se za odstavec 2 připojuje nový
odstavec 3, který zní:
"(3) Notářské poplatky, vyměřené
do dne nabytí účinností tohoto zákona,
avšak do tohoto dne nezaplacené, vybírají
a vymáhají soudy."
Předsednictvo České národní
rady se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů
vyhlásilo úplné znění zákona
České národní rady č.357/1992
Sb., o dani dědické, dani darovací a dani
z převodu nemovitostí, jak vyplývá
ze změn a doplnění provedených tímto
zákonem.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1993.
Všeobecná část
Návrh dílčí novely zákona ČNR
č.357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací
a dani z převodu nemovitostí se předkládá
s ohledem na připravovanou novelu vyhlášky
ministerstva financí ČR č.393/1991 Sb., o
cenách staveb, pozemků, trvalých porostů,
úhradách za zřízení práva
osobního užívání pozemků
a náhradách za dočasné užívání
pozemků, a dále v souvislosti s upřesněním
některých ustanovení v souladu se zákonem
ČNR č.337/1992 Sb., o správě daní
a poplatků.
Novela vyhlášky ministerstva financí České
republiky č.393/1991 Sb. spočívá zejména
v nové právní úpravě oceňování
bytů a nebytových prostor a dále nově
upravuje postup při stanovení cen nemovitostí
při převodech na právnické osoby se
zahraniční majetkovou účastí.
Jedná se o velice závažné změny
v oceňování nemovitostí. Zákon
č.357/1992 Sb., o dani dědické, darovací
a z převodu nemovitostí ve svém § 22
stanoví, že cena zjištěná podle
zvláštního předpisu (na níž
se tento zákon odvolává v § 4 odst.2,
§ 7 odst.2 a § 10) je cenou zjištěnou podle
vyhlášky ministerstva financí ČR č.393/1991
Sb., ve znění této vyhlášky ke
dni 1.11.1991.Pokud by toto ustanovení v zákoně
o dani dědické, dani darovací a dani z převodu
nemovitostí bylo ponecháno, nemohla by být
pro účely daně dědické, daně
darovací či daně z převodu nemovitostí
nemovitost oceněna s přihlédnutím
ke změnám vyhlášky ministerstva financí
ČR č.393/1991 Sb. a musel aby být dále
oceňována podle ustanovení platných
k 1.11.1991.
V rámci této novely se některá ustanovení
zákona č.357/1992 Sb. upřesňují
v zájmu zjištění jednoznačného
výkladu v souladu s jinými hmotněprávními
předpisy. Dále dochází k formálním
úpravám jednotlivých ustanovení tak,
že jiným grafickým rozvržením textu
je dosaženo lepší přehlednosti a srozumitelnosti
obsahu ustanovení.
Novelizace rovněž sleduje záměr provést
úpravy zákona před 1.1.1993, tak aby mohl
být od počátku aplikován komplexně,
tj. včetně provedených změn.
Zvláštní část
K Čl. I
K bodu 1:
Jako zásadní hledisko pro zdanění
movitých věcí u daně dědické
se zdůrazňuje místo trvalého pobytu
zůstavitele. Tato změna je navrhována zejména
s přihlédnutím k velkému počtu
občanů, kteří jsou občany České
republiky a již delší dobu trvale žijí
v zahraničí. Podle dosavadní úpravy
by byl přechod movitého majetku těchto občanů
v případech dědictví zpoplatňován,
ať se tento majetek nachází v tuzemsku či
v zahraničí. Podle navrhované úpravy
by docházelo ke zpoplatnění přechodů
tohoto movitého majetku pouze tehdy, nachází-li
se v tuzemsku. Odlišný režim lze upravit po dohodě
s jednotlivými státy mezinárodními
smlouvami. Přechody nemovitého majetku by byly nadále
zpoplatňovány podle místa, kde se nemovitý
majetek nachází.
K bodu 2:
Navrhovanou úpravou se upřesňuje propočet
základu daně dědické. Zákonem
tak bude jednoznačně stanoveno, které položky
a v jaké výši se do základu daně
nezapočítávají. Zároveň
se položky odčitatelné od základu daně
navrhují doplnit o odměnu a hotové výdaje
notáře pověřeného soudem k
úkonům v řízení o dědictví.
Jedná se o výlohy, které kryjí výdaje
spojené s výkonem státní správy
v řízení o dědictví a které
je ze zákona povinen v plné šíři
hradit dědic. Uznání těchto výdajů
jako odčitatelné položky od základu
daně nebude mít podstatný vliv na celkovou
výši daně, bude však určitou úlevou
občanům, kteří v souvislosti s dědictvím
musí hradit jednak tyto výlohy a poté daň
dědickou.
K bodu 3:
Navrhovanou úpravou dochází ke zpřesnění
předmětu daně darovací o pojem movitý
majetek, který vedle movitých věcí
v sobě zahrnuje i cenné papíry, peněžní
prostředky, pohledávky apod. Dále se rozšířuje
ustanovení odst.3, které původně vylučovalo
ze zpoplatnění daní darovací pouze
plnění na základě zákonné
povinnosti. Navrhovaná úprava je širší,
má vyloučit ze zpoplatnění daní
darovací též plnění na základě
povinnosti, stanovené právním předpisem.
Do této kategorie by měly náležet mimo
jiné i bezúplatné převody státního
majetku, prováděné např.na základě
výnosu ministerstva, na organizace (v současné
době již většinou akciové společnosti),
které jsou k provozování určitých
zařízení určen obecně závaznými
právními předpisy - jedná se zejména
o různá energetická zařízení,
vybudována ze státních prostředků
(veřejné rozvody elektřiny, plynu, vody,
kanalizace apod.).
K bodu 4:
V tomto případě půjde opět
o jednoznačné stanovení základu daně
jako pod bodem 2., tentokrát u daně darovací
a zároveň úpravou textu dojde ke zpřehlednění
tohoto ustanovení.
K bodu 5:
Při stávající úpravě
by mohlo docházet k nejasnostem při výkladu
tohoto ustanovení, proto se navrhuje uvedené doplnění
a upřesnění.
K bodu 6:
Účelem této úpravy je jednoznačně
vymezit, kdo je poplatníkem při různých
způsobech úplatného převodu majetku
tak, aby nedocházelo k rozporům při aplikaci
zákona.
K bodu 7:
Původní text byl v souvislosti s formální
úpravou tohoto ustanovení přesunut do odstavce
1.
K bodu 8, 9 a 10:
Touto úpravou nedochází k věcné
změně, pouze k formální úpravě
v zájmu lepší srozumitelnosti ustanovení.
K bodu 11 a 12:
Smyslem úpravy je jednoznačně upravit ustanovení
v zákoně, aby nedocházelo k rozporům
při jeho aplikaci.
K bodu 13:
Navrhovanou úpravou bude dáno do souladu ustanovení
o splatnosti daně dědické, darovací
a z převodu nemovitostí s příslušným
ustanovením zákona o správě daní
a poplatků (§ 48 odst.10 tohoto zákona) - tímto
ustanovením je odvolání proti rozhodnutí
o vyměření daně odnímán
odkladný účinek a splatnost daně tudíž
musí nastat do 30 dnů ode den doručení
rozhodnutí, nikoliv do 30 dnů od právní
moci rozhodnutí.
K bodu 14:
Při aplikaci zákona by mohlo docházet k nejednotnému
výkladu tohoto ustanovení. Záměrem
úpravy je proto zpřesnit podmínky, za kterých
budou movité věci od daně dědické
či darovací osvobozeny. Rozhodující
skutečností, zda věci měly povahu
osobní potřeby, je způsob jejich použití
u zůstavitele (případně dárce).
K bodu 15:
Tato úprava je navrhována s ohledem na změnu
ve státoprávním uspořádání,
dochází k vypuštění osvobození
Slovenské republiky a České a Slovenské
Federativní Republiky.
K bodu 16:
Ustanovení o osvobození od daně z převodu
nemovitostí a daně darovací, vztahující
se na vklady společníků do obchodních
společností podle obchodního zákoníku,se
rozšiřuje i na vklady do družstev a na případy,
kdy dojde dle příslušných ustanovení
obchodního zákoníku ke sloučení,
splynutí, rozdělení nebo přeměně
obchodních společností a družstev, což
je v souladu se zájmem státu na rozvoji podnikání.
je však nutno předejít obcházení
zákona o dani dědické, darovací a
z převodu nemovitostí, kdy by v praxi mohlo docházet
k převodům nemovitostí, aniž by byla
uhrazena příslušná daň.
K bodu 17:
V souvislosti s formální úpravou byl text
v odstavci 7 spojen s textem v odstavci 6.
K bodu 18:
Toto ustanovení je dáváno do souladu s úpravou
prováděnou pod bodem 3 této novely - doplňuje
předmět daně o nabytí jiného
majetkového prospěchu (např.cenné
papíry). Zároveň se v tomto ustanovení
upravuje lhůta pro podání daňového
přiznání v návaznosti na průběh
řízení o provádění vkladů
a záznamů do katastru nemovitostí.
K bodu 19:
V tomto ustanovení se konkretizují orgány,
které mají povinnost poskytnout podklady pro daňové
řízení a jejichž přesné
názvy nebyly v době přípravy zákona
známy. rovněž se v totmto ustanovení
upřesňují další podklady (soupis
majetku), které je nutno zaslat správci daně
za účelem vyměření příslušné
daně.
K bodu 20:
V současné době je připravována
novel a vyhlášky ministerstva financí ČR
č.393/1991 Sb., o cenách staveb, pozemků,
trvalých porostů, úhradách za zřízení
práva osobního užívání
pozemků a náhradách za dočasné
užívání pozemků, kterou bude
upraven postup při stanovení ceny nemovitostí
ve vztahu k právnickým osobám se zahraniční
majetkovou účastí. Zákon o dani dědické,
dani darovací a dani z převodu nemovitostí
se proto nemůže odvolávat na shora citovanou
vyhlášku ve znění k 1.11.1991. v ustanoveních
k jednotlivým daním jsou v tomto zákoně
pro zjištění ceny odkazy na tuto vyhlášku
obecně a není proto nutno upřesňovat
použití vyhlášky samostatným ustanovením.
Z tohoto důvodu se původní text § 22
vypouští a nahrazuje se ustanovením o vyměřování
daní, které se poněkud odlišuje od obecného
ustanovení v zákoně č.337/1992 Sb.,
o správě daní a poplatků. U ostatních
typů daní bude většinou docházet
k opakovaným platbám a není proto nutno daně
opakovaně vyměřovat a výměr
doručovat poplatníkovi. Daň dědická,
darovací i z převodu nemovitostí jsou daně
jednorázové a je proto nutno je na základě
daňového přiznání vyměřit
a poplatníkovi jejich výši oznámit (tj.
doručit platební výměr).
K bodu 21:
Záměrem tohoto ustanovení je jednoznačně
zabezpečit správu notářských
poplatků vyměřených do 31.12.1992.
Uvedená novela zákona o dani dědické,
dani darovací a dani z převodu nemovitostí
se navrhuje za účelem zpřesnění
některých pojmů v textu zákona a z
důvodu sjednocení s procesně právním
předpisem na úseku daní a poplatků,
tj. zákonem ČNR č. 337/1992 Sb. Nedotýká
se sazeb daně a proto nebude mít vliv na předpokládaný
výnos daně ve výši 800 mil. Kčs
až 1 miliardy Kčs. Rovněž tak nebude mít
požadavky na potřebu nových pracovních
sil.
V Praze dne 9.12.1992
Předseda vlády České republiky
Doc. Ing. Václav Klaus, CSc. v.r.
Místopředseda vlády České republiky
a ministr financí České republiky