Ministr vnitra České republiky Jan Ruml zaslal odpověď
na interpelaci poslance ČNR Vítězslava Sochora
dopisem ze dne 1. prosince 1992.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď ministra vnitra České
republiky Jana Rumla na interpelaci poslance Vítězslava
Sochora. Odpověď je přílohou tohoto
sněmovního tisku.
Příloha
Příloha k sněmovnímu tisku 215 A
Ministr vnitra ČR Jan Ruml |
V Praze dne 30. listopadu 1992
Č. j.: KM-126/92-ČNR
Vážený pane poslanče,
v souladu s povinností, kterou mi ukládá
zákon o jednacím řádu České
národní rady odpovídám na Vaši
interpelaci, doručenou mi 12. listopadu letošního
roku.
V ní upozorňujete na strach občanů
z narůstající zločinnosti a konstatujete,
že naše zákony chrání spíš
darebáka než slušného občana. Vyslovujete
požadavek na vytvoření podmínek pro
rázné a rychlé řešení
situace tak, aby za vědomé porušení
zákona následoval bez administrativních průtahů
trest s potřebným morálním dopadem.
Jeden z vážných problémů v praxi
Policie České republiky vidíte v existenci
dvou forem přípravného řízení
trestního, vyhledávání a vyšetřování.
Možné řešení spatřujete
v zavedení jediné formy a to i za cenu převedení
části vyhledavatelů k úřadům
vyšetřování s tím, že pořádkové
službě se tak uvolní síly a prostředky
k plnění úkolů na úseku veřejného
pořádku, ochrany osob a majetku. K tomu směřuje
i Vaše interpelace.
Vámi navrhované řešení obsahuje
dva aspekty, politickoprávní a organizační.
Nejprve k organizační stránce, která
se při povrchním zkoumání jeví
jako poměrně schůdná a rychlá
cesta nápravy nepříznivého stavu.
Současně upřesním i některé,
Vámi uváděné argumenty.
Úkoly stanovené v § 2 zákona ČNR
č. 283/91 Sb. plní Policie ČR jako celek.
Každá z jejích služeb (uvedeny jsou v
§ 3 téhož zákona) plní ať
již samostatně nebo ve spolupráci s ostatními
jen některé z nich. Úkoly pořádkové
policie jsou blíže specifikovány v článku
2 Zásad pro činnost útvarů pořádkové
služby vydaných ve Sbírce pokynů policejního
ředitele ČR č. 6 ze dne 6. 4. 1992 a jsou
vymezeny na úseky ochrany veřejného pořádku,
kriminality, dohledu nad bezpečností a plynulostí
silničního provozu, správní služby,
vyhledávání trestných činů
a odhalování, objasňování a
rozhodování o přestupcích, to vše
samozřejmě ve spolupráci s ostatními
službami Policie ČR, resp. i se službami působícími
mimo resort MV ČR.
K samotnému institutu vyhledávání.
Jím jsou v přípravném řízení
řešeny trestné činy menší
závažnosti, skutkově a právně
jednoduché. Jejich podíl v období od 1. 1.
do 30. 9. letošního roku z celkového nápadu
240 tisíc činil 127 tisíc, tj. 53%. Kolem
15% z nich však v průběhu přípravného
řízení přešlo do vyšetřování
z důvodů změny věcné příslušnosti
(např. proto, že pachatelem byl zjištěn
mladistvý, obviněný byl vzat do vazby nebo
je ve výkonu trestu). Ve vyhledávání
je tak v konečné fázi zpracováno kolem
45% trestných činů.
Snahou o zkvalitnění přípravného
řízení trestního a uvolněním
sil a prostředků pořádkové
služby přesunutím většího
podílu trestných činů do vyšetřování,
byl veden i zákonodárce při novelizaci trestně
právních norem v roce 1990. Jaký byl její
dopad?
Ve druhém pololetí uvedeného roku se v důsledku
změny věcné příslušnosti
a růstu kriminality zvýšil nápad vyšetřovaných
trestních věcí v ČR na pětinásobek,
v Praze na devítinásobek. Množství zásahů
vyšetřovatelů na místech trestných
činů vzrostlo celorepublikově osminásobně,
v Praze jedenáctinásobně. Pro zajištění
funkčnosti výjezdových skupin muselo být
jen na úrovni okresů vyčleněno pres
800 vyšetřovatelů, nyní je to 680, tj.
více než čtvrtina jejich skutečného
stavu. Tito vyšetřovatelé se na navazujícím
procesu vyšetřování podílet nemohou.
To za daného stavu znamená, že každý
ze zbylých vyšetřovatelů musí
v průměru pracovat souběžně na
19 trestních věcech, v řadě případů
s rozsáhlou a sériovou trestnou činností.
Přitom každý třetí den dostává
přidělenou k vyšetřování
novou trestní věc.
Pro včasná opatření k personálnímu
a materiálnímu posílení úseku
vyšetřování neměl resort a nemá
dosud potřebné prostředky. Stav vyšetřovatelů
se postupně podařilo zvýšit jen na dva
a půl násobek, administrativa byla v této
relaci posílena daleko méně.
Nynější situaci ve vyšetřování
lze tak charakterizovat jako zásadní rozpor mezi
nedostatečnou kapacitou vyšetřovacích
útvarů a požadavky na kvalifikované
řešení stále závažnější
a rozsáhlejší trestné činnosti.
Problém nelze zúžit jen na nepoměr mezi
objemem a charakterem vyšetřované kriminality
a počty vyšetřovatelů, ale jde o celý
komplex příčin počínaje neefektivní
právní úpravou přípravného
řízení trestního, nedostatečným
materiálně technickým vybavením až
po problematiku profesionální úrovně
pracovníků aparátu vyšetřování.
Nepodařilo se dosud vytvořit podmínky pro
převedení činností vyžadujících
nižší kvalifikaci z vyšetřovatelů
na administrativní pracovníky, řidiče
apod.
K tomu je nutno pro úplnost dodat, že v současném
personálním složení útvarů
vyšetřování převažuj í
pracovníci s krátkodobou praxí nebo bez potřebného
vysokoškolského vzdělání právnického
směru. Získávat pracovníky s požadovanou
kvalifikací se vzhledem na nedocenění funkce
vyšetřovatele nedaří. Dlouhodobě
tak zůstává neobsazeno kolem 10% funkčních
míst vyšetřovatelů, přičemž
daleko kritičtější je situace v hl.
m. Praze, kraj i Severočeském a Severomoravském.
Z toho, co jsem uvedl, vyplývá, že organizačním
začleněním do úseku vyšetřování
dojde k přesunutí problémů jedné
služby na druhou. Experiment, jehož podstatou bylo Vámi
navrhované řešení a který proběhl
v Jihočeském kraji ukázal řadu úskalí,
která nebyla při jeho přípravě
předvídána. Proto je pečlivě
analyzován.
Pokud poukazuji na rizika řešení kritického
stavu převedením části vyhledavatelů
k úřadům vyšetřování,
neznamená to, že se stavím k Vašemu návrhu
negativně a že se neztotožňuji s Vaším
požadavkem na vytvoření podmínek pro
rychlý a účinný postih pachatelů.
To však může přinést jen zásadní
právní úprava jak trestního práva
hmotného, tak i trestního práva procesního.
V oblasti trestního práva hmotného jde např.
o posouzení opodstatněnosti dosavadního materiálního
pojetí trestního činu a návratu k
pojetí formálnímu, řešení
problému kategorizace deliktů, důslednější
vyjádření subsidiarity trestní represe,
novou komplexní úpravu postavení poškozeného
trestným činem včetně případů,
kdy nedošlo k materiální škodě.
Ke zvážení je i otázka samostatné
právní úpravy soudnictví nad mladistvými,
bohatší škály alternativních trestů
k trestu odnětí svobody a zrušení soudní
diferenciace výkonu trestu odnětí svobody.
s Ukazuje se nezbytné i zakotvit nové skutkové
podstaty v souvislosti s novými formami trestné
činnosti i závazkům našeho státu
z ratifikovaných mezinárodních smluv.
V oblasti trestního práva procesního se jedná
především o problém diferenciace trestního
řízení s důrazem na posílení
prvků kontradiktornosti řízení před
soudem a tomu odpovídající formy přípravného
řízení trestního. Je třeba
zjednodušit formální stránku přípravného
řízení trestního s cílem odstranit
všechny prvky, které je zbytečně a neodůvodněně
prodlužují a znehospodárňují.
Žádoucí je omezit dosavadní striktní
princip oficiality a legality trestního stíhání
ve prospěch principu oportunity rozšířením
dispoziční pravomoci prokurátora a soudce.
Z naznačených problémů oblasti trestního
práva považuj i za prioritní urychleně
řešit zejména ty, které se týkají
objektivně existujících nových forem
trestné činnosti a možností jejího
postihu, dále problémy místa a úlohy
přípravného řízení v
trestním procesu nepříznivě ovlivňujících
preventivní a represivní činnost policejních
orgánů i dalších orgánů
činných v trestním řízení.
Možnou variantu problematiky vyhledávání
vidím ve zrušení procesu vyhledávání
a přesunu většiny těchto věcí,
převážně z oblasti násilné
a majetkové kriminality, do kategorie přestupků
a to v podstatě podle míry jejich společenské
nebezpečnosti, resp. v zavedení správního
řízení trestního.
Za schůdné z hlediska praktického výkonu
služby policie považuji i takovou právní
úpravu, která by z činnosti policie vyloučila
formální procesní činnost, což
by znamenalo návrat k osvědčeným postupům
v činnosti kriminální i pořádkové
policie obvyklým ve většině evropských
států. To by předpokládalo, že
po provedení kriminalistického objasňování
by následovala činnost orgánů trestního
řízení. I zde však existuje řada
sporných závažných trestně-procesních
otázek dotýkajících se zákonnosti,
možností kontroly apod.
Naznačené legislativní změny by zcela
nepochybně přispěly k účinnější
ochraně občanů před zločinností
a maximálně by přiblížily výkon
služby občanů veřejnosti.
Vytvoření komise pro rekodifikaci trestního
práva hmotného i procesního jsem již
u vlády ČR inicioval. Gesci za rekodifikaci trestního
řádu převzal ministr spravedlnosti ČR.
Vážený pane poslanče, jsem si vědom,
že má odpověď neobjasňuje Vámi
specifikovaný problém v celé šíři
a za všech možných hledisek. Soustředil
jsem se jen na jeho podstatu, včetně možností
řešení. Pominul jsem i vysvětlení
zdlouhavého postupu ve sporu o příslušnost
u Vámi uváděného příkladu
krádeže. K tomu jen stručně. Nelze popřít,
že by k uvedeným případům nemohlo
dojít. Jde však vždy o nesprávný
postup vyhledavatele či vyšetřovatele, který
by měl být řešen jejich nadřízenými.
Trestní řád v ustanovení § 160
odst. 2 a § 170 odst. 1 zcela jednoznačně stanoví
povinnost zahájit trestní stíhání
a provést neodkladné úkony tak, aby nebyl
zmařen účel trestního stíhání,
tj. především zjištění pachatele
i uplatnění práv poškozeného.
Závěrem mi dovolte vyjádřit přesvědčení,
že i Vy se jako poslanec České národní
rady budete aktivně podílet na přípravě
a přijetí takových právních
norem, které práci Policie ČR zefektivní
a urychlí přípravné řízení
trestní.
S pozdravem
Vážený pan
Ing. Vítězslav SOCHOR