Z pověření předsednictva České
národní rady předkládám v souladu
s § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o
jednacím řádu ČNR, poslancům
České národní rady následující
písemnou interpelaci poslance ČNR Miloše Skočovského
na místopředsedu vlády a ministra financí
České republiky Ivana Kočárníka
a ministra školství, mládeže a tělovýchovy
Petra Piťhu. Interpelace je přílohou tohoto
sněmovního tisku.
Příloha
Vážený pane ministře,
obracím se na Vás s interpelací ve věci
havarijního stavu Základní školy v Pohořelicích
na okrese Břeclav.
V průběhu posledních 25 let se ve městě
Pohořelice systematickým odsouváním
řešení problému základního
školství ze strany okresních, krajských
či regionálních i republikových úřadů
dospělo k situaci, kdy nejenže jediná stará
základní škola výrazně nestačí
svou kapacitou pro žáky města a přilehlých
obcí, ale i trvalým nedostatkem financí na
základní opravy se školní budovy již
dostaly do havarijního stavu. Dle oficiálního
posudku statika se vlivem nerovnoměrného sedání
základů hlavní budovy půlí,
jsou narušeny stropy, praskají zdi i u tělocvičny,
hrozilo zřícení jedné ze štítových
zdí a proces rozpadání objektu pokračuje
dále. Přitom se jedná o druhou největší
základní školu na okrese.
Tyto skutečnosti vedly městské zastupitelstvo
k rozhodnutí zahájit přístavbu školy
v každém případě - třeba
jen s využitím vlastních nedostatečných
prostředků, jelikož situace se stala věcně
i ekonomicky neudržitelnou. V roce 1992 okresním shromážděním
konečně předělená účelová
dotace na dostavbu a rekonstrukci školy ve výši
2 miliony Kčs se pak vyrovnala /!?/ tím, že
o tuto částku byla snížena neúčelová
dotace pro město Pohořelice. Na stavbu školy
pak letos byly vynaloženy 3 miliony Kčs, t.j. celé
vlastní příjmy obce. Celou záležitost
ovlivňuje možná i to, že Pohořelice
jsou vzdáleny více než 50 km od okresního
města, neleží ani v upřednostňované
oblasti, a ni v blízkosti centra, rozhodujícího
o financích či dotacích. Tento případ
může sloužit jako vzorový příklad
toho, kam vede systém přerozdělování
a nekvalifikovaného rozhodování ve vzdáleném
centru.
Situace v zajišťování dotace nutné
pro pokračování a dokončení
stavby je obdobná. Školský úřad
v Břeclavi uznává nutnost řešení
situace Základní školy v Pohořelicích
a současně konstatuje vlastní nekompetentnost
k řešení a finanční nedostatečnosti
i v případě součinnosti s celým
Okresním úřadem. Přednost a Okresního
úřadu nepochybuje o nutnosti řešit tento
problém a zaručuje všemožnou podporu,
akci však nemá z čeho financovat. Obdobná
stanoviska mají i MŠMT Olomouc i MŠMT Praha,
Ministerstvo financí v roce 1991 financování
odmítlo.
Z popsané situace nabývám dojmu, že
zainteresované úřady dostatečně
nezvážily prekérní situaci dětí
a učitelů v jednom malém pětitisícovém
moravském městě úředníkům
sice vzdáleném, ale majícím snad stejná
práva dát vzdělání svým
dětem jako jiná města v civilizovaných
státech. Snad se zapomíná na to, že
vzdělané děti jsou základem existence
našeho státu v budoucnosti.
Vážený pane ministře, posuďte prosím
situaci Základní školy v Pohořelicích,
která při dalším váhání
a odkládání může vést
od nyní uzavíraných 4 tříd
k nucenému uzavření celé školy.
Bez Vaší pomoci je škola asi určena k
zániku a jejích skoro 900 žáků
dostane několikaleté prázdniny.
Prosím proto o sdělení, kdy a jakým
způsobem bude dostavba a oprava školy v Pohořelicích
provedena, respektive jak bude zajištěno financování
této akce.
V Brně dne 1.12.1992 |
Ing. Miloš Skočovský, CSc. poslanec ČNR |