ČESKÁ NÁRODNÍ RADA

VII. volební období

190

Návrh

poslanců České národní rady

Vladimíra Koronthályho, Ondřeje Zeminy, Hany Marvanové, Marty Hubové, Jiřího Haringera, Kateřiny Lojdové, Petra Koháčka a dalších

na vydání zákona České národní rady

o některých opatřeních v oblasti rozhlasového a televizního vysílání

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

Čl. I

§ 1

Rada České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání rozhodne nejpozději do 31. ledna 1 993 o tom, který vysílací okruh je vlastním vysílacím okruhem České televize [§ 3 písm. a) zákona ČNR č. 483/1991 Sb., o České televizi].

§ 2

(1) Do vlastnictví České televize se dnem zániku Československé televize převádějí nemovité věci uvedené v příloze č. 1 tohoto zákona a movité věci, které s nimi souvisejí.

(2) V pochybnostech o rozsahu movitých věcí podle odstavce 1 rozhodne ministerstvo financí České republiky (dále jen "ministerstvo") na návrh České televize.

§ 3

(1) Právním nástupcem Československé televize v autorských právech k dílům a v právech příbuzných právu autorskému v rozsahu stanoveném v § 6 a v § 46 a následujících zákona č. 35/1 965 Sb., o dílech literárních, vědeckých a uměleckých (autorský zákon), ve znění pozdějších předpisů, (dále jen "autorský zákon") je Česká televize.

(2) Ustanovení odstavce 1 se vztahuje na díla vyrobená ve studiích Československé televize na území České republiky.

(3) Česká televize zajistí od oprávněných osob, na jejichž díla a výkony se vztahuje ochrana podle autorského zákona, práva k užití děl a výkonů podle odstavce 1 třetími osobami. Práva oprávněných osob podle autorského zákona zůstávají nedotčena.

(4) Česká televize zajistí rovné podmínky užití děl držiteli licencí k televiznímu vysílání za podmínek stanovených autorským zákonem.

(5) Plnění povinnosti podle odstavce 3 a podle odstavce 4 kontroluje Rada České televize.

§ 4

(1) Do vlastnictví Českého rozhlasu se dnem zániku Československého rozhlasu převádějí nemovité věci uvedené v příloze č. 2 tohoto zákona, movité věci, které s nimi souvisejí a movité věci, které se ke dni účinnosti tohoto zákona nalézají v nemovitých věcech ve vlastnictví Českého rozhlasu.

(2) V pochybnostech o rozsahu movitých věcí podle odstavce 1 rozhodne ministerstvo financí České republiky na návrh Českého rozhlasu.

§ 5

(1) Právním nástupcem Československého rozhlasu v autorských právech k dílům a v právech příbuzných právu autorskému v rozsahu stanoveném v § 6 a v § 46 a následujících autorského zákona je Český rozhlas.

(2) Ustanovení odstavce 1 se vztahuje na díla vyrobená ve studiích Československého rozhlasu na území České republiky.

(3) Český rozhlas zajistí od oprávněných osob, na jejichž díla a výkony se vztahuje ochrana podle autorského zákona, práva k užití děl a výkonů podle odstavce 1 třetími osobami. Práva oprávněných osob podle autorského zákona zůstávají nedotčena.

(4) Český rozhlas zajistí rovné podmínky užití děl držiteli licencí k rozhlasovému vysílání za podmínek stanovených autorským zákonem.

(5) Plnění povinnosti podle odstavce 3 a podle odstavce 4 kontroluje Rada Českého rozhlasu.

Čl. II

Zákon č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání se mění a doplňuje takto:

1. § 9 odst. 3 a odst. 4 znějí:

"(3) Provozovateli televizního vysílání ze zákona se vyhrazují přenosové cesty (část kmitočtového spektra) a síť vysílačů umožňující pokrytí území České republiky jedním televizním programem, nestanoví-li zvláštní zákon jinak.

(4) Provozovateli rozhlasového vysílání ze zákona se vyhrazují přenosové cesty (část kmitočtového spektra) a síť vysílačů umožňující pokrytí území České republiky jedním vysílacím okruhem v pásmu středních vln a dvěma vysílacími okruhy v pásmu velmi krátkých vln.".

2. V § 9 odst. 6 se doplňují slova "a orgánu udělujících licence (§ 10).".

3. V § 12 se vypouští odst. 2.

4. V § 23 se vypouští odst. 1.

5. Ustanovení § 24 se vypouští.

6. Za § 28 se vkládá nový § 28a, který zní:

"§ 28a

Orgán udělující licence rozhodne na návrh provozovatele rozhlasového vysílání ze zákona o vybavení vysílacích okruhů podle § 9 odst. 4 kmitočty a o uvolnění dalších kmitočtů určených pro regionální vysílání."

Čl. III

Zákon ČNR č. 103/1992 Sb., o Radě České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání, ve znění zákona ČNR č. 474/1992 Sb., se mění a doplňuje takto:

1. V § 2 se za odst. 1 vkládá odst. 2, který zní:

"(2) Rada předkládá České národní radě ke schválení návrh rozpočtu Rady, a to nejpozději do konce měsíce října kalendářního roku a návrh závěrečného účtu Rady, a to nejpozději do konce měsíce května kalendářního roku.".

Dosavadní odstavce 2 a 3 se označují jako odstavce 3 a 4.

2. § 5 odst. 4 zní:

"(4) Česká národní rada může odvolat Radu, neplní-li Rada povinnosti podle § 2 odst. 2 a 3 tohoto zákona nebo pokud Česká národní rada neschválí závěrečný účet Rady nebo opětovně neschválí rozpočet Rady.".

2. § 8 zní:

"§ 8

(1) Činnost Rady je hrazena z jednoho procenta výnosu ze sazeb za používání rozhlasových a televizních přijímačů podléhajících evidenci.

(2) Provozovatelé vysílání ze zákona odvádějí Radě jedno procento výnosu ze sazeb podle odst. 1 do každého patnáctého dne následujícího kalendářního měsíce."

Čl. IV

Zákon ČNR č. 483/1991 Sb., o České televizi se mění a doplňuje takto:

1. V § 2 se slovo "programů" nahrazuje slovem "pořadů".

2. V § 4 odst. 1 se slovo "programů" nahrazuje slovem "pořadů".

3. V § 3 se vypouští písm. b).

4. V § 9 se za odstavec 1 vkládá odstavec 2, který zní:

"(2) Ke zcizení a zatížení nemovitostí potřebuje ředitel předchozí souhlas Rady."

Dosavadní odstavce 2 a 3 se označují jako odstavce 3 a 4.

5. Za dosavadní § 14 se vkládají § 14a a § 14b, které znějí:

"§ 14a

(1) Česká televize provozuje televizní vysílání i na dalších dvou vysílacích okruzích do doby, než na těchto vysílacích okruzích zahájí vysílání držitelé licencí k vysílání.

(2) V televizním vysílání na vysílacích okruzích podle odst. 1 nesmí čas vyhrazený reklamě přesáhnout čtyři procenta denního vysílacího času.

(3) Držitel licence k vysílání je povinen oznámit České televizi den zahájení svého vysílání, nejpozději však 90 dnů před tímto dnem."

§ 14b

(1) Na každém vysílacím okruhu podle § 14a odst. 1 působí po dobu provozování těchto okruhů Českou televizí intendant zpravodajství a publicistiky (dále jen "intendant"). Intendanty volí na návrh ředitele Rada, která je může odvolat.

(2) Intendanti jsou povinni zachovat rozsah zpravodajských a publicistických pořadů, odpovídající nejméně rozsahu v roce 1992.

(3) K plnění povinností podle odst. 3 poskytuje ředitel intendantům dostatečné podmínky pro nezávislou tvorbu zpravodajských a publicistických pořadů.

(4) Spory mezi intendanty a ředitelem rozhoduje Rada.

Čl. V

Zákon ČNR č. 484/1991 Sb., o Českém rozhlasu, se doplňuje takto:

V § 9 se za odstavec 1 vkládá odstavec 2, který zní:

"(2) Ke zcizení a zatížení nemovitostí je zapotřebí předchozí souhlas Rady."

Dosavadní odstavec 2 a 3 se označují jako odstavce 3 a 4.

Čl. VI

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 31. prosince 1992.

Příloha č. 1 zákona ČNR č..../1 992 Sb., některých o opatřeních v oblasti rozhlasového a televizního vysílání

1. Budova OTN v Praze

budova OTN v Praze 4 se stavební plochou čís. par. 1187/7 a stavební plochou čís. par. 1187/8

Vlastník: Čs. stát - Československá televize Praha

Uživatel: Československá televize Praha

Zapsáno u SG Praha - město na LV č. 204 pro obec Praha a k. ú. Podolí

2. Školící středisko Jevany

čp. 55 se stavební plochou čís. par. 72

čp. 56 se stavební plochou čís. par. 73

vodojem se stavební plochou čís. par. 74

pozemek čís. par. 98/4

pozemek čís. par. 98/1

pozemek čís. par. 98/5

pozemek čís. par. 98/6

Vlastník: Čs. stát - Československá televize Praha

Uživatel: Československá televize, Ústřední ředitelství

Zapsáno u SG Kolín na LV č. 108 pro obec a k. ú. Jevany

Příloha č. 2 zákona ČNR č..../1992 Sb., o některých opatřeních v oblasti rozhlasového a televizního vysílání

1. Provozní budova Praha 2, Římská 13/385

dům čp. 385 se stavební plochou čís. par. 484 a stavební plochou čís. par. 488

Vlastník: Čs. stát - Československý rozhlas

Uživatel: Československý rozhlas

Zapsáno u SG Praha - město na LV č. 636 pro obec Praha a k. ú. Vinohrady

2. Provozní budova Praha 3, Dykova 1 4/1 084

dům čp. 1084 se stavební plochou čís. par. 3127

Vlastník: Čs. stát - Československý rozhlas

Uživatel: Československý rozhlas

Zapsáno u SG Praha - město na LV č. 636 pro obec Praha a k. ú. Vinohrady

3. Rozhlasové středisko Praha 4, Runczikova

dům čp. 107 se stavební plochou čís. par. 1246 a ostatní plochou (staveniště) č. 2860

Vlastník: Čs. stát - Československý rozhlas

Uživatel: Československý rozhlas

Zapsáno u SG Praha - město na LV č. 50 pro obec Praha a k. ú. Nusle

4. Památník Praha 9, Kbely

památník se stavební plochou čís. par. 1921/1 a stavební plochou čís. par. 1921/2

Vlastník: Čs. stát - Československý rozhlas

Uživatel: Československý rozhlas

Zapsáno u SG Praha - město na LV č. 360 pro obec Praha a k. ú. Kbely

5. Provozní budova Liberec, Alšova 1/913

dům čp. 913/I se stavební plochou čís. par. 3266, zahrada čís. par. 3265/1, zahrada čís. par. 3265/3

Vlastník: Čs. stát - Československý rozhlas

Uživatel: Československý rozhlas

Zapsáno u SG Liberec na LV č. 1 731 pro obec Liberec a k. ú. Liberec

Důvodová zpráva

Obecná část:

Zánik České a Slovenské Federativní Republiky přináší nutnost zrušit mj. Československou televizi a Československý rozhlas a upravit pro podmínky České republiky režim provozování televizního a rozhlasového vysílání, právní rámec činnosti České televize a Českého rozhlasu i Rady ČR pro rozhlasové a televizní vysílání.

Osnova upravuje pouze to, co je nezbytně nutné v souvislosti s očekávaným zrušením federálních médií zajistit pro podmínky České republiky tak, aby nedošlo k ohrožení, resp. přerušení vysílání na těch vysílacích okruzích, které využívají rušená federální média. Není cílem předlohy přinášet věcné zásahy do předpisů, kterých se dotýká, ani napravovat jejich nedostatky právní. osnova nemá dopad do státního rozpočtu České republiky, protože činnost všech subjektů, kterých se dotýká, se financuje z jiných, mimorozpočtových prostředků.

Zvláštní část:

K čl. I

K § 1:

Československá televize do okamžiku svého zániku vysílá na celoplošném vysílacím okruhu označovaném jako F 1. Na druhém celoplošném okruhu dosud označovaném jako ČTV vysílá Česká televize. Po zániku Československé televize rozhodne Rada ČR pro rozhlasové a televizní vysílání jako jediný orgán příslušný rozhodovat o rozdělení kmitočtového spektra mezi jednotlivé provozovatele vysílání s konečnou platností o tom, na kterém celoplošném okruhu bude vysílat provozovatel televizního vysílání ze zákona, tj. Česká televize. Druhý celoplošný okruh bude určen pro provozovatele televizního vysílání na základě licence.

K § 2:

Z majetku zrušované Československé televize se do vlastnictví České televize ex legem převádí majetek, který Česká televize potřebuje k plnění svých úkolů. Dominantní postavení v okruhu převáděného majetku má především budova OTN v Praze na Kavčích horách, která je speciálně vybavena především pro výrobu zpravodajských pořadů. Bez této budovy se Česká televize do budoucna s ohledem na požadavky na ni kladené neobejde.

K § 3:

Autorská díla, ke kterým příslušela práva výrobce Československé televizi, bude nadále exploatovat Česká televize. K tomu je nezbytně nutné založit její právní nástupnictví po Československé televizi. V opačném případě by Česká televize bez dalšího obsáhlého jednání s autory a výkonnými umělci, resp. jejich ochrannými organizacemi nemohla tato díla využívat, neboť autoři i výkonní umělci stojí dosud v právních vztazích k Československé televizi. Navrhovaná úprava se nikterak nedotýká rozsahu práv autorů děl a výkonných umělců, Česká televize vstupuje do stejného právního postavení, které měla ve vztahu k autorům a výkonným umělcům Československá televize.

Vedle výsadního postavení České televize osnova dává možnost využívat díla i jiným provozovatelům televizního vysílání, kteří tak mohou čerpat z bohatých archívů České televize pořízených z prostředků státních rozpočtů. Činnost ostatních provozovatelů musí však být v souladu s oprávněnými zájmy autorů a výkonných umělců. České televizi se proto ukládá povinnost obstarat od autorů a výkonných umělců, resp. jejich ochranných organizací potřebný právní základ pro další využívání těchto děl.

K § 4:

Z majetku zrušeného Československého rozhlasu se do vlastnictví Českého rozhlasu zákonem převádí majetek, který Český rozhlas potřebuje k zajištění svého poslání. Klíčovou pozici v okruhu převáděného majetku má především budova v Praze 4, Pankráci, která bude po své dostavbě speciálně určena pro zajištění rozhlasového vysílání. Podstatnou součástí převáděného majetku je rovněž počítačová síť, která je dosud ve vlastnictví Československého rozhlasu, ač se nalézá v budově v Praze 2, Vinohradské ulici, která je ve vlastnictví Českého rozhlasu. Počítačovou síť Český rozhlas již dnes užívá a i nadále pro plnění svých úkolů užívat potřebuje.

K § 5:

Způsobem obdobným jako u práv k autorským dílům televizním se upravuje právní nástupnictví Českého rozhlasu po Československém rozhlasu pro díla rozhlasová. I zde je důvodem požadavek zajistit možnost další exploatace těchto děl, tentokrát již jen Českým rozhlasem a držiteli licencí k rozhlasovému vysílání.

K čl. II

V souvislosti s novým rozdělením kmitočtového spektra po zániku federativního státu se přikazují provozovatelům televizního a rozhlasového vysílání přenosové cesty a sítě vysílačů v míře potřebné pro plnění jejich úkolů šířit televizní a rozhlasové programy na celém území České republiky. Současně se ukládá Radě ČR pro rozhlasové a televizní vysílání zajistit pro Český rozhlas dostatečně kvalitní vysílací okruhy.

K čl. V:

Z důvodů obdobných jako u České televize se i Českému rozhlasu stanoví přísnější režim pro nakládání nemovitým majetkem.

K čl. VI

Osnova musí nabýt účinnosti před 1. 1. 1993. V opačném případě by totiž nebylo možné v rovině právní zajistit především provozování rozhlasového a televizního na částech kmitočtového spektra, na kterých vysílala Československá televize a Československý rozhlas. Takové vysílání by se dostalo do rozporu se zákonem o provozování rozhlasového a televizního vysílání. Navíc, a to je nejpodstatnější důvod pro navržený den účinnosti předlohy, nesmí dojít k sebemenší časové prodlevě mezi zánikem Československé televize a Československého rozhlasu a vznikem právního nástupnictví České televize a Českého rozhlasu v oblasti práva autorského. Při jakékoliv časové prodlevě by se práva autorů a výkonných umělců k dílům původně smluvně zajištěná pro zrušovaná federální media dostala zpět do individuální sféry autorů a výkonných umělců a nebylo by prakticky možné zajistit pro Českou televizi a Český rozhlas stejné právní postavení ve vztahu k autorům a výkonným umělcům, jaké měly Československá televize a Československý rozhlas.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP