Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
Rada České republiky pro rozhlasové a televizní
vysílání rozhodne nejpozději do 31.
ledna 1 993 o tom, který vysílací okruh je
vlastním vysílacím okruhem České
televize [§ 3 písm. a) zákona ČNR
č. 483/1991 Sb., o České televizi].
(1) Do vlastnictví České televize se dnem
zániku Československé televize převádějí
nemovité věci uvedené v příloze
č. 1 tohoto zákona a movité věci,
které s nimi souvisejí.
(2) V pochybnostech o rozsahu movitých věcí
podle odstavce 1 rozhodne ministerstvo financí České
republiky (dále jen "ministerstvo") na návrh
České televize.
(1) Právním nástupcem Československé
televize v autorských právech k dílům
a v právech příbuzných právu
autorskému v rozsahu stanoveném v § 6 a v §
46 a následujících zákona č.
35/1 965 Sb., o dílech literárních, vědeckých
a uměleckých (autorský zákon), ve
znění pozdějších předpisů,
(dále jen "autorský zákon") je
Česká televize.
(2) Ustanovení odstavce 1 se vztahuje na díla vyrobená
ve studiích Československé televize na území
České republiky.
(3) Česká televize zajistí od oprávněných
osob, na jejichž díla a výkony se vztahuje
ochrana podle autorského zákona, práva k
užití děl a výkonů podle odstavce
1 třetími osobami. Práva oprávněných
osob podle autorského zákona zůstávají
nedotčena.
(4) Česká televize zajistí rovné podmínky
užití děl držiteli licencí k televiznímu
vysílání za podmínek stanovených
autorským zákonem.
(5) Plnění povinnosti podle odstavce 3 a podle odstavce
4 kontroluje Rada České televize.
(1) Do vlastnictví Českého rozhlasu se dnem
zániku Československého rozhlasu převádějí
nemovité věci uvedené v příloze
č. 2 tohoto zákona, movité věci, které
s nimi souvisejí a movité věci, které
se ke dni účinnosti tohoto zákona nalézají
v nemovitých věcech ve vlastnictví Českého
rozhlasu.
(2) V pochybnostech o rozsahu movitých věcí
podle odstavce 1 rozhodne ministerstvo financí České
republiky na návrh Českého rozhlasu.
(1) Právním nástupcem Československého
rozhlasu v autorských právech k dílům
a v právech příbuzných právu
autorskému v rozsahu stanoveném v § 6 a v §
46 a následujících autorského zákona
je Český rozhlas.
(2) Ustanovení odstavce 1 se vztahuje na díla vyrobená
ve studiích Československého rozhlasu na
území České republiky.
(3) Český rozhlas zajistí od oprávněných
osob, na jejichž díla a výkony se vztahuje
ochrana podle autorského zákona, práva k
užití děl a výkonů podle odstavce
1 třetími osobami. Práva oprávněných
osob podle autorského zákona zůstávají
nedotčena.
(4) Český rozhlas zajistí rovné podmínky
užití děl držiteli licencí k rozhlasovému
vysílání za podmínek stanovených
autorským zákonem.
(5) Plnění povinnosti podle odstavce 3 a podle odstavce
4 kontroluje Rada Českého rozhlasu.
Zákon č. 468/1991 Sb., o provozování
rozhlasového a televizního vysílání
se mění a doplňuje takto:
1. § 9 odst. 3 a odst. 4 znějí:
"(3) Provozovateli televizního vysílání
ze zákona se vyhrazují přenosové cesty
(část kmitočtového spektra) a síť
vysílačů umožňující
pokrytí území České republiky
jedním televizním programem, nestanoví-li
zvláštní zákon jinak.
(4) Provozovateli rozhlasového vysílání
ze zákona se vyhrazují přenosové cesty
(část kmitočtového spektra) a síť
vysílačů umožňující
pokrytí území České republiky
jedním vysílacím okruhem v pásmu středních
vln a dvěma vysílacími okruhy v pásmu
velmi krátkých vln.".
2. V § 9 odst. 6 se doplňují slova "a
orgánu udělujících licence (§
10).".
3. V § 12 se vypouští odst. 2.
4. V § 23 se vypouští odst. 1.
5. Ustanovení § 24 se vypouští.
6. Za § 28 se vkládá nový § 28a,
který zní:
Orgán udělující licence rozhodne na
návrh provozovatele rozhlasového vysílání
ze zákona o vybavení vysílacích okruhů
podle § 9 odst. 4 kmitočty a o uvolnění
dalších kmitočtů určených
pro regionální vysílání."
Zákon ČNR č. 103/1992 Sb., o Radě
České republiky pro rozhlasové a televizní
vysílání, ve znění zákona
ČNR č. 474/1992 Sb., se mění a doplňuje
takto:
1. V § 2 se za odst. 1 vkládá odst. 2, který
zní:
"(2) Rada předkládá České
národní radě ke schválení návrh
rozpočtu Rady, a to nejpozději do konce měsíce
října kalendářního roku a návrh
závěrečného účtu Rady,
a to nejpozději do konce měsíce května
kalendářního roku.".
Dosavadní odstavce 2 a 3 se označují jako
odstavce 3 a 4.
2. § 5 odst. 4 zní:
"(4) Česká národní rada může
odvolat Radu, neplní-li Rada povinnosti podle § 2
odst. 2 a 3 tohoto zákona nebo pokud Česká
národní rada neschválí závěrečný
účet Rady nebo opětovně neschválí
rozpočet Rady.".
2. § 8 zní:
(1) Činnost Rady je hrazena z jednoho procenta výnosu
ze sazeb za používání rozhlasových
a televizních přijímačů podléhajících
evidenci.
(2) Provozovatelé vysílání ze zákona
odvádějí Radě jedno procento výnosu
ze sazeb podle odst. 1 do každého patnáctého
dne následujícího kalendářního
měsíce."
Zákon ČNR č. 483/1991 Sb., o České
televizi se mění a doplňuje takto:
1. V § 2 se slovo "programů" nahrazuje slovem
"pořadů".
2. V § 4 odst. 1 se slovo "programů" nahrazuje
slovem "pořadů".
3. V § 3 se vypouští písm. b).
4. V § 9 se za odstavec 1 vkládá odstavec 2,
který zní:
"(2) Ke zcizení a zatížení nemovitostí
potřebuje ředitel předchozí souhlas
Rady."
Dosavadní odstavce 2 a 3 se označují jako
odstavce 3 a 4.
5. Za dosavadní § 14 se vkládají §
14a a § 14b, které znějí:
(1) Česká televize provozuje televizní vysílání
i na dalších dvou vysílacích okruzích
do doby, než na těchto vysílacích okruzích
zahájí vysílání držitelé
licencí k vysílání.
(2) V televizním vysílání na vysílacích
okruzích podle odst. 1 nesmí čas vyhrazený
reklamě přesáhnout čtyři procenta
denního vysílacího času.
(3) Držitel licence k vysílání je povinen
oznámit České televizi den zahájení
svého vysílání, nejpozději
však 90 dnů před tímto dnem."
(1) Na každém vysílacím okruhu podle
§ 14a odst. 1 působí po dobu provozování
těchto okruhů Českou televizí intendant
zpravodajství a publicistiky (dále jen "intendant").
Intendanty volí na návrh ředitele Rada, která
je může odvolat.
(2) Intendanti jsou povinni zachovat rozsah zpravodajských
a publicistických pořadů, odpovídající
nejméně rozsahu v roce 1992.
(3) K plnění povinností podle odst. 3 poskytuje
ředitel intendantům dostatečné podmínky
pro nezávislou tvorbu zpravodajských a publicistických
pořadů.
(4) Spory mezi intendanty a ředitelem rozhoduje Rada.
Zákon ČNR č. 484/1991 Sb., o Českém
rozhlasu, se doplňuje takto:
V § 9 se za odstavec 1 vkládá odstavec 2, který
zní:
"(2) Ke zcizení a zatížení nemovitostí
je zapotřebí předchozí souhlas Rady."
Dosavadní odstavec 2 a 3 se označují jako
odstavce 3 a 4.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 31. prosince 1992.
Příloha č. 1 zákona ČNR č..../1
992 Sb., některých o opatřeních v
oblasti rozhlasového a televizního vysílání
1. Budova OTN v Praze
budova OTN v Praze 4 se stavební plochou čís. par. 1187/7 a stavební plochou čís. par. 1187/8
Vlastník: Čs. stát - Československá televize Praha
Uživatel: Československá televize Praha
Zapsáno u SG Praha - město na LV č. 204 pro
obec Praha a k. ú. Podolí
2. Školící středisko Jevany
čp. 55 se stavební plochou čís. par. 72
čp. 56 se stavební plochou čís. par. 73
vodojem se stavební plochou čís. par. 74
pozemek čís. par. 98/4
pozemek čís. par. 98/1
pozemek čís. par. 98/5
pozemek čís. par. 98/6
Vlastník: Čs. stát - Československá televize Praha
Uživatel: Československá televize, Ústřední ředitelství
Zapsáno u SG Kolín na LV č. 108 pro obec
a k. ú. Jevany
Příloha č. 2 zákona ČNR č..../1992
Sb., o některých opatřeních v oblasti
rozhlasového a televizního vysílání
1. Provozní budova Praha 2, Římská
13/385
dům čp. 385 se stavební plochou čís. par. 484 a stavební plochou čís. par. 488
Vlastník: Čs. stát - Československý rozhlas
Uživatel: Československý rozhlas
Zapsáno u SG Praha - město na LV č. 636 pro
obec Praha a k. ú. Vinohrady
2. Provozní budova Praha 3, Dykova 1 4/1 084
dům čp. 1084 se stavební plochou čís. par. 3127
Vlastník: Čs. stát - Československý rozhlas
Uživatel: Československý rozhlas
Zapsáno u SG Praha - město na LV č. 636 pro
obec Praha a k. ú. Vinohrady
3. Rozhlasové středisko Praha 4, Runczikova
dům čp. 107 se stavební plochou čís. par. 1246 a ostatní plochou (staveniště) č. 2860
Vlastník: Čs. stát - Československý rozhlas
Uživatel: Československý rozhlas
Zapsáno u SG Praha - město na LV č. 50 pro
obec Praha a k. ú. Nusle
4. Památník Praha 9, Kbely
památník se stavební plochou čís. par. 1921/1 a stavební plochou čís. par. 1921/2
Vlastník: Čs. stát - Československý rozhlas
Uživatel: Československý rozhlas
Zapsáno u SG Praha - město na LV č. 360 pro
obec Praha a k. ú. Kbely
5. Provozní budova Liberec, Alšova 1/913
dům čp. 913/I se stavební plochou čís. par. 3266, zahrada čís. par. 3265/1, zahrada čís. par. 3265/3
Vlastník: Čs. stát - Československý rozhlas
Uživatel: Československý rozhlas
Zapsáno u SG Liberec na LV č. 1 731 pro obec Liberec
a k. ú. Liberec
Obecná část:
Zánik České a Slovenské Federativní
Republiky přináší nutnost zrušit
mj. Československou televizi a Československý
rozhlas a upravit pro podmínky České republiky
režim provozování televizního a rozhlasového
vysílání, právní rámec
činnosti České televize a Českého
rozhlasu i Rady ČR pro rozhlasové a televizní
vysílání.
Osnova upravuje pouze to, co je nezbytně nutné v
souvislosti s očekávaným zrušením
federálních médií zajistit pro podmínky
České republiky tak, aby nedošlo k ohrožení,
resp. přerušení vysílání
na těch vysílacích okruzích, které
využívají rušená federální
média. Není cílem předlohy přinášet
věcné zásahy do předpisů, kterých
se dotýká, ani napravovat jejich nedostatky právní.
osnova nemá dopad do státního rozpočtu
České republiky, protože činnost všech
subjektů, kterých se dotýká, se financuje
z jiných, mimorozpočtových prostředků.
Zvláštní část:
K čl. I
K § 1:
Československá televize do okamžiku svého
zániku vysílá na celoplošném
vysílacím okruhu označovaném jako
F 1. Na druhém celoplošném okruhu dosud označovaném
jako ČTV vysílá Česká televize.
Po zániku Československé televize rozhodne
Rada ČR pro rozhlasové a televizní vysílání
jako jediný orgán příslušný
rozhodovat o rozdělení kmitočtového
spektra mezi jednotlivé provozovatele vysílání
s konečnou platností o tom, na kterém celoplošném
okruhu bude vysílat provozovatel televizního vysílání
ze zákona, tj. Česká televize. Druhý
celoplošný okruh bude určen pro provozovatele
televizního vysílání na základě
licence.
K § 2:
Z majetku zrušované Československé televize
se do vlastnictví České televize ex legem
převádí majetek, který Česká
televize potřebuje k plnění svých
úkolů. Dominantní postavení v okruhu
převáděného majetku má především
budova OTN v Praze na Kavčích horách, která
je speciálně vybavena především
pro výrobu zpravodajských pořadů.
Bez této budovy se Česká televize do budoucna
s ohledem na požadavky na ni kladené neobejde.
K § 3:
Autorská díla, ke kterým příslušela
práva výrobce Československé televizi,
bude nadále exploatovat Česká televize. K
tomu je nezbytně nutné založit její
právní nástupnictví po Československé
televizi. V opačném případě
by Česká televize bez dalšího obsáhlého
jednání s autory a výkonnými umělci,
resp. jejich ochrannými organizacemi nemohla tato díla
využívat, neboť autoři i výkonní
umělci stojí dosud v právních vztazích
k Československé televizi. Navrhovaná úprava
se nikterak nedotýká rozsahu práv autorů
děl a výkonných umělců, Česká
televize vstupuje do stejného právního postavení,
které měla ve vztahu k autorům a výkonným
umělcům Československá televize.
Vedle výsadního postavení České
televize osnova dává možnost využívat
díla i jiným provozovatelům televizního
vysílání, kteří tak mohou čerpat
z bohatých archívů České televize
pořízených z prostředků státních
rozpočtů. Činnost ostatních provozovatelů
musí však být v souladu s oprávněnými
zájmy autorů a výkonných umělců.
České televizi se proto ukládá povinnost
obstarat od autorů a výkonných umělců,
resp. jejich ochranných organizací potřebný
právní základ pro další využívání
těchto děl.
K § 4:
Z majetku zrušeného Československého
rozhlasu se do vlastnictví Českého rozhlasu
zákonem převádí majetek, který
Český rozhlas potřebuje k zajištění
svého poslání. Klíčovou pozici
v okruhu převáděného majetku má
především budova v Praze 4, Pankráci,
která bude po své dostavbě speciálně
určena pro zajištění rozhlasového
vysílání. Podstatnou součástí
převáděného majetku je rovněž
počítačová síť, která
je dosud ve vlastnictví Československého
rozhlasu, ač se nalézá v budově v
Praze 2, Vinohradské ulici, která je ve vlastnictví
Českého rozhlasu. Počítačovou
síť Český rozhlas již dnes užívá
a i nadále pro plnění svých úkolů
užívat potřebuje.
K § 5:
Způsobem obdobným jako u práv k autorským
dílům televizním se upravuje právní
nástupnictví Českého rozhlasu po Československém
rozhlasu pro díla rozhlasová. I zde je důvodem
požadavek zajistit možnost další exploatace
těchto děl, tentokrát již jen Českým
rozhlasem a držiteli licencí k rozhlasovému
vysílání.
K čl. II
V souvislosti s novým rozdělením kmitočtového
spektra po zániku federativního státu se
přikazují provozovatelům televizního
a rozhlasového vysílání přenosové
cesty a sítě vysílačů v míře
potřebné pro plnění jejich úkolů
šířit televizní a rozhlasové
programy na celém území České
republiky. Současně se ukládá Radě
ČR pro rozhlasové a televizní vysílání
zajistit pro Český rozhlas dostatečně
kvalitní vysílací okruhy.
K čl. V:
Z důvodů obdobných jako u České
televize se i Českému rozhlasu stanoví přísnější
režim pro nakládání nemovitým
majetkem.
K čl. VI
Osnova musí nabýt účinnosti před
1. 1. 1993. V opačném případě
by totiž nebylo možné v rovině právní
zajistit především provozování
rozhlasového a televizního na částech
kmitočtového spektra, na kterých vysílala
Československá televize a Československý
rozhlas. Takové vysílání by se dostalo
do rozporu se zákonem o provozování rozhlasového
a televizního vysílání. Navíc,
a to je nejpodstatnější důvod pro navržený
den účinnosti předlohy, nesmí dojít
k sebemenší časové prodlevě mezi
zánikem Československé televize a Československého
rozhlasu a vznikem právního nástupnictví
České televize a Českého rozhlasu
v oblasti práva autorského. Při jakékoliv
časové prodlevě by se práva autorů
a výkonných umělců k dílům
původně smluvně zajištěná
pro zrušovaná federální media dostala
zpět do individuální sféry autorů
a výkonných umělců a nebylo by prakticky
možné zajistit pro Českou televizi a Český
rozhlas stejné právní postavení ve
vztahu k autorům a výkonným umělcům,
jaké měly Československá televize
a Československý rozhlas.