Návrh Statutu Nejvyššího kontrolního úřadu
se předkládá na základě § 20 zákona ČNR
č. 61/1992 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadě
České republiky.
Překládá: | Ing. Pavel Hussar, v.r. |
prezident Nejvyššího kontrolního úřadu | |
České republiky |
V Praze dne 4. prosince 1992
(1) Nejvyšší kontrolní úřad
České republiky (dále jen "Nejvyšší
kontrolní úřad") je nezávislý
kontrolní orgán České republiky, který
se ve své činnosti řídí pouze
zákony.
(2) Nejvyšší kontrolní úřad
je zřízen ústavním zákonem
České národní rady č. 481/1991
Sb., o zřízení Nejvyššího
kontrolního úřadu České republiky.
Zákon České národní rady č.
61/1992 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadě
České republiky (dále jen "zákon!)
upravuje postavení, působnost, organizaci, oprávnění
a povinnosti Nejvyššího kontrolního úřadu,
povinnosti a práva kontrolovaných orgánů,
právnických a fyzických osob uvedených
v § 5 zákona (dále jen "kontrolované
subjekty").
(3) Sídlem Nejvyššího kontrolního
úřadu je Praha.
(4) Finanční prostředky na činnost
Nejvyššího kontrolního úřadu
tvoří samostatnou kapitolu státního
rozpočtu České republiky a jejich výše
je schvalována českou národní radou.
(5) Na prezidenta Nejvyššího kontrolního
úřadu (dále jen "prezident"), viceprezidenta
Nejvyššího kontrolního úřadu
(dále jen "viceprezident") a členy prezidiální
rady Nejvyššího kontrolního úřadu
(dále jen "člen Rady") se vztahuje právní
úprava platových poměrů státních
funkcionářů.
Úkoly a činnosti Nejvyššího kontrolního
úřadu vyplývá z jeho kontrolní
a další působnosti stanovené zákonem.
(1) Kontrolní působnost Nejvyššího
kontrolního úřadu je z hlediska věcného
zaměření stanovena v § 3 zákona.
Podle tohoto ustanovení zákona Nejvyššího
kontrolního úřadu kontroluje:
a) tvorbu a užití prostředků státního
rozpočtu České republiky,
b) státní závěrečný
účet České republiky,
c) hospodaření a nakládání
s finančními i hmotnými prostředky
České republiky a s jejich zdroji včetně
dluhů a hospodaření s jejími úvěry,
pohledávkami a majetkovými právy,
d) dodržování povinností a práv
vyplývajících z obecně závazných
právních předpisů nebo povinností
uložených na jejich základě, pokud upravují
finančně ekonomické vztahy,
e) výkon státní správy.
(2) Kontrolní působnost Nejvyššího
kontrolního úřadu, věcně vymezená
v odstavci 1, se z hlediska kontrolovaných subjektů
vztahuje na:
a) vládu, orgány státní správy
a další orgány České republiky
s výjimkou České národní rady,
b) státní podniky, rozpočtové a příspěvkové
organizace České republiky,
c) právnické a fyzické osoby, pokud hospodaří
s dotacemi nebo s jinými prostředky ze státního
rozpočtu České republiky, včetně
fondů spravovaných orgány České
republiky,
d) právnické osoby s majetkovou nebo finanční
účastí státu,
e) právnické osoby zřízené
zákonem,
f) další právnické osoby, pokud tak
stanoví zákon.
(3) Při kontrole Nejvyšší kontrolní
úřad prověřuje, zda kontrolované
operace jsou v souladu s obecně závaznými
právními předpisy, přezkoumává
jejich věcnou a formální správnost
a posuzuje zda jsou účelné a hospodárné.
(1) Do působnosti Nejvyššího kontrolního
úřadu dále patří úkol
zpracovávat stanovisko ke státnímu závěrečnému
účtu České republiky, které
překládá České národní
radě.
(2) Nejvyšší kontrolní úřad
je povinen na vyžádání zpracovatele
návrhu obecně závazného právního
předpisu týkajícího se rozpočtového
hospodaření, účetnictví, státní
statistiky a výkonu kontrolní, dozorové a
inspekční činnosti, zpracovat stanovisko.
(1) Nejvyšší kontrolní úřad
při plnění úkolů vyplývajících
z kontrolní a další působnosti uvedených
v článcích 3 a 4 statutu se řídí
§ 22, 23, 25 zákona a může vznášet
požadavky na kontrolované subjekty a jejich pracovníky
podle § 24 zákona.
(2) Nejvyšší kontrolní úřad
může za podmínek stanovených §
26 zákona ukládat pořádkové
pokuty nebo pokuty.
(3) Podrobnosti postupu při kontrole stanoví kontrolní
řád.
(4) K jednotlivým kontrolním úkolům
jsou zpravidla sestavovány z kontrolních pracovníků
kontrolní skupiny.
(5) Ustanovení kontrolní skupiny z kontrolních
pracovníků různých odborů schvaluje
prezident nebo viceprezident.
(6) Nejvyšší kontrolní úřad
může na smluvním základě do své
kontrolní činnosti zapojovat externí pracovníky.
(1) Pracovníci, kteří vykonávají
kontrolu a další odborníci, kteří
se na výkonu kontroly podílejí (dále
jen "kontrolní pracovníci") pořizují
při kontrole kontrolní nález, který
obsahuje přesný popis zjištěných
skutečností, průkazně doložených
a jejich hodnocení s jmenovitým uvedením
nedostatků, včetně označení
ustanovení obecně závazných právních
předpisů a opatření vydaných
na jejich základě, které byly porušeny.
(2) Kontrolní pracovníci musí kontrolní
zjištění projednat s kontrolovanými
subjekty, jejich námitky proti pravdivosti, úplnosti
nebo průkaznosti projednávaných kontrolních
zjištění prověřit a v případě
oprávněnosti námitek, upravit kontrolní
nález.
(3) V případě námitek kontrolovaných
subjektů proti zjištění uvedeným
v kontrolním nálezu postupují kontrolní
pracovníci podle odstavce 2 s tím, že výsledky
prověření námitek musí kontrolovaným
subjektům písemně sdělit.
(4) Nejvyšší kontrolní úřad
je povinen kontrolní nález předat kontrolovaným
subjektům.
(1) Každý kontrolní nález před předáním kontrolovaným subjektům musí být v Nejvyšším kontrolním úřadu:
a) posouzen z hlediska průkaznosti a doloženosti kontrolních zjištění, jakož i z hlediska právního a metodického.
b) předběžně projednán a odsouhlasen
příslušným vedoucím pracovníkem.
(2) O oprávněnosti opakovaných námitek
proti kontrolním zjištěním uvedeným
v kontrolním nálezu rozhoduje s konečnou
platností Rada.
(3) Závažná kontrolní zjištění
se projednávají v Radě.
(1) Nejvyšší kontrolní úřad
se skládá z:
a) řídících orgánů,
b) kontrolních pracovníků,
c) ostatních pracovníků,
(2) Řídícími orgány jsou:
a) prezident,
b) viceprezident,
c) Rada,
d) členové Rady.
(3) Prezidenta volí a odvolává Česká
národní rada. Viceprezidenta volí a odvolává
Česká národní rada na návrh
prezidenta.
(4) Funkční období prezidenta i viceprezidenta
je sedm let. Prezident i viceprezident mohou být zvoleni
opětovně, nejvýše na dvě po sobě
jsoucí období.
(1) Prezident řídí Nejvyšší
kontrolní úřad a má za jeho činnost
plnou odpovědnost.
(2) Prezident:
a) zastupuje Nejvyšší kontrolní úřad
navenek a jedná jeho jménem,
b) svolává a řídí zasedání
Rady,
c) zařazuje na program jednání Rady věci,
které jí příslušejí projednávat
a schvalovat podle § 17 písm. a) až c) zákona,
d) přikazuje k projednání v Radě kontrolní
zjištění, pokud jej považuje za závažné,
e) vydává příkazy a směrnice
k zajištění vnitřního chodu Nejvyššího
kontrolního úřadu,
f) schvaluje a vydává organizační
řád, pracovní řád, spisový
řád, kontrolní řád a skartační
řád,
g) schvaluje úpravu platových poměrů
zaměstnanců Nejvyššího kontrolního
úřadu a to tak, aby byly minimálně
na úrovni platových poměrů zaměstnanců
Nejvyššího kontrolního úřady
a to tak, aby byly minimálně na úrovni platových
poměrů zaměstnanců ústředních
orgánů státní správy,
h) zřizuje odloučená pracoviště,
i) může zřídit poradní orgány,
komise a pracovní skupiny, které se podílejí
na řešení úkolů spojených
s činností Nejvyššího kontrolního
úřadu a schvaluje a vydává jednací
řád těchto poradních orgánů,
komisí a pracovní skupin,
j) schvaluje zahraniční pracovní cesty viceprezidenta,
členů Rady,
k) rozhoduje členy Rady rozhodováním o podjatosti
kontrolních pracovníků,
m) rozhoduje o rozkladu proti rozhodnutí o uložení
pořádkové pokuty,
n) zprošťuje povinnosti mlčenlivosti.
(1) Viceprezident zastupuje prezidenta v bodě jeho nepřítomnosti
nebo zaneprázdnění v plném rozsahu
práv, povinností a odpovědnosti prezidenta.
(2) Viceprezident plní další úkoly svěřené
mu prezidentem.
(1) Rada je složena z prezidenta, viceprezidenta a ze sedmi
členů.
(2) Rada zasedá nejméně jednou za dva měsíce.
(3) Podnět ke svolání Rady může
předložit prezidentovi každý člen
Rady.
(4) Rada projednává a schvaluje:
a) stanovisko ke státnímu závěrečnému
účtu České republiky a s ním
bezprostředně související kontrolní
zjištění,
b) návrh základních směrů kontrolní
činnosti Nejvyššího kontrolního
úřadu na příslušný rok,
c) souhrn roční zprávu o kontrolní
činnosti Nejvyššího kontrolního
úřadu,
d) kontrolní zjištění, která
jí přikáže prezident.
(5) Kromě toho Rada:
a) rozhoduje o námitkách podjatosti vůči
prezidentovi, vyjadřuje se k námitkám podjatosti
vůči viceprezidentovi a vůči členovi
Rady,
b) projednává návrh organizačního
řádu, pracovního řádu a kontrolního
řádu,
c) schvaluje zahraniční pracovní cesty prezidenta,
d) projednává další věci, které
jí přikáže prezident,
e) rozhoduje s konečnou platností o oprávněnosti
opakovaných námitek kontrolovaných subjektů
vůči kontrolnímu zjištění,
f) rozhoduje v případě potřeby o došetření
kontrolních zjištění.
(6) Zasedání Rady lze zahájit je-li přítomna
nadpoloviční většina jejích členů.
(7) Rada přijímá rozhodnutí prostou
většinou přítomných členů.
Při rovnosti hlasů rozhoduje hlas prezidenta a v
jeho nepřítomnosti viceprezidenta.
(8) Rada může rozhodnout o přizvání
odborníků na své zasedání.
(1) Každý člen Rady je v čele kontrolního
odboru, za jehož činností má plnou odpovědnost
(dále jen "příslušný odbor").
(2) Člen Rady:
a) rozhoduje o námitkách podjatosti vůči
kontrolnímu pracovníkovi příslušnému
odboru, je-li k tomu zmocněn prezidentem,
b)jedná navenek jménem Nejvyššího
kontrolního úřadu ve věcech příslušného
odboru.
(1) Organizační strukturu Nejvyššího
kontrolního úřadu, pracovní náplň
jednotlivých útvarů a jejich vzájemné
vztahy stanoví organizační řád.
(2) Základním organizačním stupněm
řízení a rozhodování je odbor.
(1) Prezident předkládá České
národní radě:
a) stanovisko ke státnímu závěrečnému
účtu České republiky,
b) souhrnnou zprávu ke kontrolní činnosti
za uplynulý rok.
(2) Prezident předkládá příslušnému
orgánu České národní rady:
a) zprávy o výsledcích kontrolní činnosti,
na jejichž předložení se s příslušným
orgánem České národní rady
dohodne,
b) stanoviska Nejvyššího kontrolního úřadu
k návrhům obecně závazných
právních předpisů uvedených
v § 7 zákona, v případě, že
o ně Česká národní rada požádá,
c) k projednání informaci o základních
směrech kontrolní činnosti Nejvyššího
kontrolního úřadu na příslušný
rok.
(3) Prezident, v rámci působnosti Nejvyššího
kontrolního úřadu stanovené zákonem,
poskytuje České národní radě
a jejím orgánům stanoviska a odborné
posudky.
Prezident má právo účastnit se schůzí
České národní rady a všech jejích
orgánů; požádá-li
o slovo, bude uděleno.
(1) Česká národní rada odvolává
prezidenta nebo viceprezidenta z funkce:
a) zaniknou-li předpoklady pro výkon funkce uvedené
v § 12 a 13 zákona,
b) jestliže byl pravomocně odsouzen za úmyslný
trestný čin,
c) nevykonává-li svou funkci po dobu delší
než šest měsíců,
d) neplní-li povinnosti stanovené zákonem.
(2) Prezidentovi nebo viceprezidentovi může Česká
národní rada dočasně pozastavit výkon
funkce, jestliže bylo proti němu zahájeno trestní
řízení, nebo nastaly okolnosti, pro které
může být ze své funkce odvolán.
(3) Česká národní rada odvolá
člena Rady z funkce na návrh prezidenta z důvodů
uvedených v odstavci 1 a dále neplní-li člen
Rady povinnosti stanovené tímto statutem.
(1) Kontrolní působnost Nejvyššího
kontrolního úřadu věcně vymezená
v § 3 zákona se vztahuje i na vládu České
republiky.
(2) Podle povahy věci Nejvyšší kontrolní
úřad předává vládě
České republiky, popřípadě
příslušným ústředním
orgánům státní správy České
republiky a dalším příslušným
ústředním orgánům státní
správy České republiky a dalším
příslušným orgánům České
republiky zprávy o kontrolních zjištěních,
které se týkají jejich působnosti.
Při výkonu své působnosti Nejvyšší
kontrolní úřad nezasahuje do řízení
a rozhodování vlády České republiky
a jiných orgánů České republiky.
(1) Prezident má právo účastnit se
schůzí vlády České republiky;
požádá-li o slovo, bude mu uděleno.
(2) Vláda, orgány státní správy
a další orgány České republiky
jsou povinny poskytnout na vyžádání
Nejvyššího kontrolního úřadu
vysvětlení vztahující se ke skutečnostem
zjišťovaným při kontrole.
(3) Orgány státní správy a další
orgány České republiky, pokud jsou kontrolovanými
subjekty, jsou podle požadavků Nejvyššího
kontrolního úřadu a jeho kontrolních
pracovníků povinny předložit ve stanovené
lhůtě písemnou zprávu o opatřeních,
která mají vést k odstranění
zjištěných závad, jakož i zprávu
o výsledcích jejich plnění.
Tento statut nabývá účinnosti dnem
schválení v České národní
radě.