K § 1:
Státní rozpočet republiky se navrhuje jako
vyrovnaný, tedy ve shodném objemu příjmů
a výdajů. Jeho objem a strukturu ovlivnily některé
zásadní ekonomické a společensko-politické
skutečnosti. Především je to ekonomická
samostatnost České republiky, znamenající
plnou svrchovanost státního rozpočtu republiky
a územních rozpočtů nad příjmy
z území České republiky a přebírání
kompetencí z působnosti federace.
Charakter rozpočtu je významně ovlivněn
účinností nové daňové
soustavy, která je systémově kompatibilní
s vyspělými ekonomikami. Celkové objemy jsou
dále poznamenány zavedením fondového
způsobu financování zdravotní péče
prostřednictvím zdravotního pojištění
a inkasa pojistného na sociální zabezpečení
státním rozpočtem republiky.
Mění se postavení rozpočtů
okresních úřadů a obcí. Výrazně
se posiluje jejich zdrojová soběstačnost
a vázanost jejich rozpočtů na vlastní
ekonomickou kapacitu.
Celkově je pro státní rozpočet republiky
charakteristické jeho protiinflační zaměření,
založené na celkové vyrovnanosti příjmů
i výdajů, a transformační zaměření,
opírající se o reálné snížení
angažovanosti státu ve financích podnikatelské
sféry.
Návrh státního rozpočtu republiky
byl projednán v řádném připomínkovém
řízení.
K § 2, k § 8 a k příloze č.
2:
Součástí celkové dotace ze státního
rozpočtu republiky jsou také příspěvky
k částečné úhradě výdajů
spojených s výkonem státní správy
obce. Státní správu vykonává
obec v rozsahu stanoveném zvláštními
zákony, a to jako tzv. přenesenou působnost
ve smyslu ustanovení § 21 odst. 1 zákona č.
367/1990 Sb., o obcích, ve znění pozdějších
předpisů. V § 21 odst. 3 citovaného
zákona se počítá se zvláštní
zákonnou úpravou způsobu náhrady nákladů,
které obcím vznikají v souvislosti s výkonem
státní správy.
K § 3:
Navržené zmocnění pro vládu resp.
ministra financí je i pro rok 1993 nezbytné. Jeho
přijetí umožní provádět
ve schváleném státním rozpočtu
republiky operativní změny, ke kterým by
se musela Česká národní rada vyjadřovat
ve velmi krátkých termínech. Nebude tedy
zatěžována běžnými problémy
rozpočtového hospodaření. Ministr
financí zajistí následnou informovanost České
národní rady o provedených změnách.
K § 6:
Hlavním cílem navrhovaného systému
odměňování je sjednocení roztříštěné
právní úpravy platových poměrů
vedoucích státních činitelů.
Z hlediska právní jistoty je účelné
upravit platové poměry při výkonu
veřejné funkce jednotně. Tím se rovněž
dosáhne srovnatelnosti příjmů jednotlivých
kategorií státních funkcionářů.
K § 7:
Státnímu rozpočtu republiky se novou textací
§ 4 zákona České národní
rady č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření
s rozpočtovými prostředky České
republiky a obcí v České republice (rozpočtová
pravidla republiky), ve znění pozdějších
předpisů svěřují v souladu
s novou daňovou soustavou, platnou od 1. ledna 1993, všechny
příjmy placené nebo vybírané
na území České republiky, pokud nejsou
podle citovaného zákona nebo zvláštních
zákonů příjmem obce nebo okresního
úřadu. V ostatních ustanoveních nedochází
ke změnám.
Po nabytí účinnosti zákona č.
563/1991 Sb., o účetnictví, s účinností
od 1. ledna 1993 není žádným předpisem
stanovena povinnost ústředním orgánům,
okresním úřadům, obcím, státním
fondům a rozpočtovým a příspěvkovým
organizacím předkládat údaje účetní
závěrky a další údaje pro účely
průběžné kontroly plnění
státního rozpočtu, které jsou nezbytně
nutné pro vypracování zpráv o plnění
státního rozpočtu republiky. Tato povinnost
byla stanovena zákonem č. 21/1971 Sb., o jednotné
soustavě sociálně ekonomických informací,
ve znění zákona č. 128/1989 Sb., který
byl již zrušen.
Navrhuje se stanovit tuto povinnost opatřením ministerstva
financí za údaje účetní závěrky
a obdobně opatřením příslušných
resortů za jejich rozpočtové kapitoly, které
z důvodu specifičnosti je nutno samostatně
zjišťovat. Povinnost poskytovat nezbytné údaje
budou mít i další příjemci prostředků
ze státního rozpočtu republiky a subjekty,
za které státní rozpočet republiky
přebírá závazky za úvěry,
t.j. i obchodní společnosti, živnostníci,
občanská sdružení atd., na které
se jinak vztahuje pouze povinnost předložit roční
účetní závěrku finančnímu
úřadu a statistickému úřadu.
Podle § 15 odst. 1 zákona České národní
rady č. 552/1991 Sb., o státní kontrole,
může být kontrolním kritériem
pouze právní předpis. Za neoprávněné
použití nebo zadržení rozpočtových
prostředků poskytnutých jako dotace by bez
navrhované úpravy § 20 odst. 2 nemohly být
občanským sdružením ukládány
sankce podle zákona č. 576/1990 Sb., o rozpočtových
pravidlech republiky a jakákoliv kontrola v této
oblasti by byla neúčinná.
Změnou § 23 se navrhuje zabezpečit rozpočtové
určení výnosu nově uzákoněné
daně z nemovitostí, a to do příjmů
té obce, na jejímž území nemovitost
leží, a to ve smyslu § 1 odst. 2 zákona
České národní rady č. 367/1990
Sb., o obcích.
Dále je nutné právně vymezit rozpočtové
určení výnosu daní z příjmů,
a to tak, aby bylo zabezpečeno, že z výnosů
těchto daní patří do příjmů
obce
- výnos daně z příjmů fyzických
osob, a to obci, na jejímž území má
bydliště poplatník této daně,
- 40% výnosu především daně z
příjmů ze závislé činnosti
a z funkčních požitků, a to z celookresního
výnosu této daně, přičemž
každá obec se na něm bude podílet poměrnou
částí odpovídající poměru
velikosti počtu jejich obyvatelstva k celkovému
počtu obyvatelstva daného okresu. Na území
hlavního města Prahy, měst Brno, Ostrava
a Plzeň plyne celý výnos této daně
do příjmů jejich rozpočtu.
Změnou § 28 odst. 4 písm. a) se zabezpečuje,
aby druhá část výnosu daně
z příjmů ze závislé činnosti
a z funkčních požitků se stala příjmem
rozpočtu okresního úřadu.
Dnem 1. ledna 1992, kdy nabyla účinnosti novela
občanského zákoníka, zákon
č. 509/1991 Sb., ztratily rozpočtové a příspěvkové
organizace zřízené ústředními
orgány České republiky, obcemi a okresními
úřady svoji právní subjektivitu. Tato
skutečnost ztěžuje především
realizaci ustanovení § 14 zákona České
národní rady č. 367/1990 Sb., o obcích,
při zakládání a zřizování
právnických osob, § 8 zákoníku
práce, který řeší zaměstnávání
občanů v pracovněprávních vztazích
právnickými osobami a dále § 5 živnostenského
zákona, který stanoví subjekty oprávněné
provozovat živnost. Komplikace nastávají také
v souvislosti s aplikací mzdových předpisů
a předpisů týkajících se bezpečnosti
práce. Problémy by nastaly i s uplatňováním
nové daňové soustavy.
Dále se navrhuje zmocnit ministerstvo financí České
republiky k vydání prováděcího
předpisu, kterým se zabezpečí plynulý
tok prostředků, jež z daní spravovaných
územními orgány mají plynout do územních
rozpočtů.
K § 8:
Navrhovaná změna směřuje k tomu, aby
byla zrušena povinnost úhrady nákladů
spojených s odstraněním ekonomické
újmy zemědělským organizacím,
které byly dotčeny zřízením
pásem hygienické ochrany. V současné
době dochází k úhradě v těch
případech, kdy povinnost odstranit ekonomickou újmu
byla stanovena před účinností zákona
České národní rady č. 334/1992
Sb., o ochraně zemědělského půdního
fondu, tj. před 1. červencem 1992.
Prodloužení povinnosti úhrad spojených
s ekonomickou újmou, které připouští
zákon č. 334/1992 Sb. je nesystémovým
přístupem, který v současné
době již nemá ekonomické opodstatnění,
a to i s ohledem na zákon č. 338/1992 Sb., o dani
z nemovitostí, který uvedenou problematiku postihuje.
Přijetím navrhované změny se zamezí
případnému neefektivnímu použití
finančních prostředků, a to zejména
v souvislosti s uplatněním restitucí, privatizací
a transformací zemědělských organizací.
Vzhledem k tomu, že povinnými organizacemi jsou převážně
příspěvkové organizace, byly dosud
finanční úhrady prováděny na
vrub státního rozpočtu republiky, a to ročně
v rozsahu cca 200 mil. Kčs.
K § 9:
zákon České národní rady č.
551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně
České republiky, stanoví, že v případě
platební neschopnosti Všeobecné zdravotní
pojišťovny České republiky zaručuje
uhrazení nákladů poskytnuté potřebné
zdravotní péče po vyčerpání
prostředků rezervního fondu státní
rozpočet republiky.
Navrhuje se stanovit způsob úhrady, která
bude mít formu návratné finanční
výpomoci. Objem návratné finanční
výpomoci se navrhuje limitovat nejvýše 50%
objektivně prokázaného nedostatku finančních
prostředků. Chybějící část
finančních prostředků musí
Všeobecná zdravotní pojišťovna získat
vlastním přičiněním, např.
získáním úvěru v daném
rozpočtovém roce. Konečné vyhodnocení
objektivně prokázaných potřeb bude
totiž možné až při finančním
zúčtování rozpočtového
roku.
K § 10:
Pojetí restrukturalizace a privatizace uhelného
hornictví vychází ze spojení rentabilních
a méně rentabilních důlních
organizací do jednoho celku. Reálné zachování
samofinancovatelnosti a konkurenceschopnosti těchto celků
je možné pouze za podmínky, že stát
převezme některé závazky týkající
se minulosti. Jedná se zejména o ekologické
škody či škody způsobené důlní
činností v minulosti.
Tyto náklady si vyžadují miliardové
částky, a to po dobu několika let. Podle
horního zákona jsou hornické organizace povinny
platit za využívání nerostného
bohatství ve vlastnictví státu. Stát
se zákonem České národní rady
č. 388/1991 Sb. a zákonem České národní
rady č. 541/1991 Sb. tohoto svého příjmu
zřekl ve prospěch obcí a Státního
fondu životního prostředí.
Vzhledem k nutnosti zajistit přijatelný průběh
restrukturalizace a privatizace hornictví se navrhuje tu
část úhrad, která dosud byla příjmem
Státního fondu životního prostředí
určit jako příjem státního
rozpočtu republiky, který je použije výhradně
ve prospěch důlních organizací na
úhradu škod minulosti.
K § 11:
Soustava tarifních a netarifních opatření
přijatá k ochraně vnitřního
trhu zemědělských a potravinářských
výrobků k 1. lednu 1992 na úrovni federace
byla nezbytná vzhledem k liberalizaci zahraničního
obchodu a liberalizaci cen.
Pro některé výrobky odvětví
zemědělství a výživy byl dočasně
zaveden nový nástroj regulace tuzemského
trhu, tzv. vyrovnávací dávky při dovozu.
Tyto dávky jsou netarifním opatřením
používaným výlučně u dovozu
vybraných zemědělských a potravinářských
výrobků v případech, kdy dovozní
cena je pod úrovní nákladů tuzemské
výroby. Souží k vyrovnání rozdílu
mezi cenovou hladinou dovozu a tuzemského trhu.
Důvod zavedení dávek spočívá
z velké části mimo naší ekonomiku.
Ceny zemědělských a potravinářských
výrobků, za které se ve světě
obchoduje, jsou do značné míry deformovány
uplatňováním státního protekcionismu
prakticky ve všech zemích s vyspělou tržní
ekonomikou. Proto i tuzemské výrobce je nutné
chránit před nerovnoprávnými soutěžními
podmínkami, jakými jsou dovozy komodit subvencované
vyvážejícími zeměmi.
Dalším důvodem je, že náš
stát provádí na vnitřním trhu
státní intervenční nákupy s
cílem udržet tržní ceny alespoň
nejzákladnějších zemědělských
výrobků (jatečný dobytek, mléko,
potravinářská pšenice), s nimiž
jsou značné odbytové problémy i v
zahraničí, na přijatelné úrovni
pro většinu výrobců. Bez přiměřené
ochrany před nežádoucími vnějšími
vlivy by tento vnitřní systém nemohl vůbec
fungovat.
Navrhuje se, aby legislativní a metodickou činnost
spojenou s institutem vyrovnávacích dávek
při dovozu zabezpečovalo ministerstvo financí
České republiky.
K § 12:
Zákon o správních poplatcích osvobozuje
od poplatků úkony související s prováděním
nemocenského,zdravotního a sociálního
pojištění; navrhuje se proto i osvobození
pro úkony ve věcech sociální péče.
Podle zákona č. 530/1990 Sb., o dluhopisech uděluje
ministerstvo financí České republiky povolení
k emisi dluhopisů veřejně obchodovatelných
i neobchodovatelných. Za udělení povolení
platí emitent správní poplatek ve výši
1% z objemu emise, nejméně však 10000 Kčs.
Navrhuje se, aby stejnému poplatku podléhala i veškerá
povolení k veřejnému obchodování
s cennými papíry, které bude ministerstvo
financí České republiky udělovat podle
připravovaného zákona o soustavě cenných
papírů a obchodování s nimi. Přitom
nepovažujeme za úměrné, aby z téže
emise cenného papíru byl poplatek placen dvakrát.
K tomu by mohlo dojít v případě, že
by k povolené emisi neobchodovatelného dluhopisu
bylo dodatečně vyžadováno povolení
k veřejnému obchodování s ním.
K § 13:
Podle zákona o pojistném na sociální
zabezpečení a příspěvku na
státní politiku zaměstnanosti nemůže
být u osob samostatně výdělečně
činných vyměřovací základ
za kalendářní měsíc nižší
než polovina částky minimální
mzdy pracovníků s výjimkou těch osob
samostatně výdělečně činných,
které jsou účastny nemocenského pojištění
již z jiného důvodu nebo které jsou
poživateli starobního důchodu. To by znamenalo,
že osoby samostatně výdělečně
činné účastné pojištění
z jiného důvodu nebo pobírající
tento důchod by mohly určit a platit pojistné
v minimální výši, neboť pro ně
neplatí žádné omezení vyměřovacího
základu. Tato úprava se navrhuje zrušit, aby
nebylo možné platit nepatrné pojistné.
Obdobná změna se navrhuje u spolupracujících
osob těchto občanů.
Do doby plně privatizace a vytvoření konkurenčního
prostření je třeba počítat
s rizikem inflačního pohybu mezd. Tento pohyb může
oslabovat konkurenční schopnost firem, prohlubovat
jejich odbytové potíže a následně
i zhoršovat situaci na trhu práce. Důsledky
rostoucí nezaměstnanosti způsobené
takovým chováním se přenášejí
i na stát, který musí zajistit výplatu
nárokové podpory v nezaměstnanosti. Vláda
očekává, že podnikatelské subjekty
- s ohledem na odhadovaný vývoj cen a nezbytnost
tlumit inflační tlaky - budou postupovat ve mzdové
politice uvážlivě a že růst nominálních
mezd nepřesáhne 15%.
Proto se navrhuje zvýšit sazbu příspěvku
na státní politiku zaměstnanosti o 3 procentní
body v případě, kdy skutečný
vývoj nominálních mezd bude zakládat
inflační impulsy, tzn., kdy bude předstihovat
růst cen o více než 5%. Obdobný vývoj
není možný v rozpočtové sféře,
jejíž výdaje jsou limitovány schváleným
rozpočtem. Z tohoto důvodu je zvýšení
sazby pojistného opodstatněné jen u organizací
podnikatelské sféry nezávisle na druhu vlastnictví
(státní, družstevní, soukromé,
se zahraniční účastí apod.),
které utvářejí mzdy podle zákona
č. 1/1992 Sb., o mzdě, odměně za pracovní
pohotovost a o průměrném výdělku,
tj. cestou kolektivního a individuálního
vyjednávání.
Pojistné se platí měsíčně
a podmínky jeho placení nelze měnit se zpětnou
platností. Proto se navrhuje zmocnit vládu České
republiky, aby svým nařízením stanovila,
od kterého kalendářního měsíce
se sazba pojistného zvýší. Také
tato zvýšená sazba příspěvku
na státní politiku zaměstnanosti je výdajem
vynaloženým na dosažení, zajištění
a udržení příjmů podle §
24 zákona č. 286/1992 Sb., o daních z příjmů,
a snižuje základ daně. Navrhovaný postup
není neobvyklý ani ve státech s vyspělou
tržní ekonomikou.
Dále se se zřetelem na nový zákon
České národní rady o Vězeňské
službě České republiky nahrazuje starý
termín Sbor nápravné výchovy, neboť
oba zákony nabývají účinnosti
stejným dnem.
K § 14:
Státní vyrovnávací příspěvek
je dávka, která byla zavedena v červenci
1990 v souvislosti s liberalizací maloobchodních
cen potravin k vyrovnání nárůstu nákladů
na výživu, a to ve výši 140 Kčs
měsíčně pro všechny osoby s trvalým
pobytem za území ČSFR. V květnu 1991
byl státní vyrovnávací příspěvek
(dále jen "příspěvek") zvýšen
poživatelům důchodů a nezaopatřeným
dětem na 220 Kčs měsíčně
v souvislosti se zvýšením nákladů
na tepelnou energii v domácnostech. Od ledna 1992 byl okruh
příjemců příspěvků
omezen na poživatele důchodů a nezaopatřené
děti, na něž náleží příspěvek
ve výši 220 Kčs měsíčně,
a na poživatele rodičovského příspěvku,
kterým je příspěvek vyplácen
ve výši 140 Kčs měsíčně.
Cílem tohoto opatření bylo, aby byl příspěvek
poskytován pouze sociálním skupinám,
u nichž je s vysokou pravděpodobností tíživější
sociální situace. Přesto i v rámci
takto vymezeného okruhu příjemců příspěvku
nelze říci, že je výplata této
státní sociální dávky odůvodněná
ve všech případech. Proto se navrhuje dále
omezit okruh dosavadních příjemců
příspěvku na základě posouzení
příjmové situace poživatelů této
dávky.
K bodu 1
Podle dosavadní právní úpravy náleží
příspěvek všem poživatelům
důchodů, na nezaopatřené děti
a poživatelům rodičovského příspěvku.
U poživatelů důchodů se navrhuje omezit
nárok na příspěvek v případě
příjmu z výdělečné činnosti.
Aby nedocházelo k postižení důchodců
s nižšími výdělky, kteří
obvykle mají i nižší důchody, měl
by nárok na příspěvek mít vliv
jen příjem z výdělečné
činnosti ve výši aspoň poloviny minimální
mzdy měsíčně (v současné
době činí výše minimální
mzdy 2200 Kčs měsíčně). V případě
nároku na příspěvek na nezaopatřené
děti a poživatelů rodičovského
příspěvku se navrhuje nevyplácet příspěvek
v případech, kdy příjmová situace
těchto osob je taková, že není odůvodněné
poskytovat jim státní sociální dávku.
Přitom se posuzují příjmy rodičů
a nezaopatřených dětí společně
a za dostatečné příjmy se navrhuje
stanovit příjem ve výši dvojnásobku
životního minima těchto osob. Např.
životní minimum rodičů s dětmi
ve věku 4 a 8 let činí 5100 Kčs měsíčně,
tedy by neměli nárok na příspěvek,
pokud by jejich čistý měsíční
příjem v uplynulém kalendářním
čtvrtletí převyšoval 10200 Kčs.
K bodu 2
Vzhledem k sociálnímu charakteru příspěvku
se navrhuje posuzovat příjmy ve stejném rozsahu,
jaký je stanoven v zákoně o životním
minimu. U podnikatelů a dalších osob samostatně
výdělečně činných nelze
vycházet ze skutečných měsíčních
příjmů, neboť tyto příjmy
lze zjistit až při daňovém přiznání
za uplynulý kalendářní rok. Proto
se u těchto osob navrhuje za příjem z výdělečné
činnosti považovat vyměřovací
základ stanovený v kalendářním
měsíci jako příjem pro placení
pojistného na sociální zabezpečení
a příspěvku na státní politiku
zaměstnanosti.
U nezaopatřených dětí a poživatelů
rodičovského příspěvku se navrhuje
zjišťovat příjmy pro posouzení
nároku vždy za uplynulé kalendářní
čtvrtletí a z tohoto příjmu pak vycházet
v následujícím čtvrtletí. Poprvé
se takto budou prokazovat příjmy za první
čtvrtletí roku 1993 s tím, že osobám,
které nárok na příspěvek neprokáží,
bude jeho výplata od dubnové splátky příspěvku
roku 1993 zastavena.
K bodu 5
Poživatelům důchodů vyplácí
příspěvek plátce důchodu. Vzhledem
k administrativní náročnosti případného
zastavování a opětovného obnovování
výplaty příspěvku v závislosti
na příjmu z výdělečné
činnosti se navrhuje u poživatelů důchodu
vykonávajících závislou činnost
příspěvek vyplácet i tehdy, když
vzhledem k výši příjmů v některém
měsíci nárok na příspěvek
nemají, a řešit tuto situaci srážkou
částky 220 Kčs měsíčně
(výše příspěvku) z příjmu
z této činnosti. Oproti tomu poživatelé
důchodu, kteří jsou podnikateli nebo vykonávají
jinou samostatnou výdělečnou činnost,
budou povinni oznámit plátci důchodu skutečnost,
že nesplňují vzhledem k výši příjmů
podmínku nároku na příspěvek
a plátce důchodu jim výplatu příspěvku
zastaví. Důvodem této odchylné právní
úpravy je skutečnost, že tyto osoby by musely
příslušnou částku odvádět
ze svého vlastního příjmu, což
by nezaručovalo pravidelnou platbu této částky.
Obdobně se navrhuje zastavit výplatu příspěvků
u osob, na které je vypláceno výchovné,
na základě splnění oznamovací
povinnosti v případě, že podmínky
nároku na příspěvek nesplňují
vzhledem k příjmu v rodině.
K bodům 6 a 7
Příspěvek se navrhuje vyplácet bez
žádosti poživatelům důchodu a výchovného
s tím, že tito příjemci mají
oznamovací povinnost o příjmu; u ostatních
oprávněných se navrhuje poskytovat příspěvek
na žádost, neboť budou povinni doložit skutečnosti
rozhodné pro nárok na tuto dávku. Žádost
o dávku bude podávána na předepsaném
tiskopise.
K bodům 8 a 9
Ustanovení o povinnostech příjemců
a plátců příspěvku se doplňují
o povinnosti příjemců příspěvku
a zaměstnavatelů ve vztahu ke srážce
ze mzdy poživatelů důchodu, kteří
dosahují stanoveného příjmu ze závislé
činnosti, aby byla zajištěna povinnost zaměstnavatele
i příjemce uhradit vzniklé přeplatky
za neprovedené srážky z příjmu.
K § 15:
Oprávnění okresních správ sociálního
zabezpečení se v návaznosti na změnu
okruhu příjemců státního vyrovnávacího
příspěvku rozšiřuje o právo
kontroly postupu zaměstnavatelů při srážce
částky odpovídající státnímu
vyrovnávacímu příspěvku pracujícím
důchodcům.
K § 16:
V zákoně o životním minimu se reaguje
na nový systém daní a zavedení pojistného
na sociální zabezpečení, zaměstnanost
a zdravotní pojištění. Pro účely
tohoto zákona se přihlíží k čistým
příjmům, a proto je třeba doplnit
odečet pojistného zavedeného od 1. ledna
1993. Vzhledem k tomu, že od 1. ledna 1993 již nebude
daň ze mzdy, navrhuje se vypustit ustanovení o daňové
úlevě poplatníka daně ze mzdy z důvodu
uznání osoby za vyživovanou. Do okruhu nezapočitatelných
příjmů se doplňují jednorázové
dávky sociální péče poskytnuté
na úhradu mimořádných výdajů,
neboť vzhledem k účelu těchto dávek
by se k nim nemělo přihlížet jako k
příjmům.
K § 17:
v návaznosti na úpravu přijatou již
zákonem České národní rady
č. 172/1991 Sb., o přechodu některých
věcí z majetku České republiky do
vlastnictví obcí, ve znění zákona
České národní rady č. 485/1991
Sb., se navrhuje rozšířit rozsah majetku, který
podle uvedeného zákona do majetku obcí přešel
jíž předchozími úpravami, o objekty
rozestavěné v rámci bývalého
systému komplexní bytové výstavby.
V rámci komplexní bytové výstavby
se v současné době dokončují
objekty v ucelených částech staveb rozestavěných
k 31. prosinci 1990. Většina těchto objektů
je podle dosavadních předpisů po dokončení
předávána do majetku obcí, a to ve
značném rozsahu bezplatně. Předání
všech rozestavěných objektů bývalé
komplexní bytové výstavby do majetku obcí
povede k posílení vlivu obcí při rozhodování,
které z objektů bývalé komplexní
bytové výstavby budou přednostně dostavěny
event. prodány jiným subjektům. Tržby
z prodeje objektů zejména tzv. komerční
občanské vybavenosti, popř. bytových
domů, mohou obce využít k posílení
zdrojů na dokončení zbylých objektů
bývalé komplexní bytové výstavby.
K § 18:
K zabránění inflačního vývoje
se navrhuje umožnit vládě České
republiky, aby mohla vyhlásit mzdové moratorium.
Toto opatření může vláda přijmout
i vedle zvýšení sazby pojistného na
státní politiku zaměstnanosti (§ 13
zákona ČNR č..../1992 Sb. o pojistném).
K § 19:
Navrhuje se sjednocení podmínek předkládání
pojistného plánu pro všechny zdravotní
pojišťovny.
K § 20:
V souladu s ústavním zákonem č. 493/1992
Sb., kterým se mění a doplňuje ústavní
zákon č. 143/1968 Sb., o československé
federaci, ve znění pozdějších
ústavních zákonů, byl zahájen
převod civilní ochrany obyvatelstva z působnosti
federálního ministerstva obrany do působnosti
České republiky.
Vzhledem k tomu, že v dosud platných právních
předpisech není řešen způsob
financování civilní ochrany, navrhuje se
znění zmocňující příslušný
orgán státní správy České
republiky, do jehož řízení bude včleněna
civilní ochrana obyvatelstva, k vydání obecně
závazného právního předpisu
upravujícího financování civilní
ochrany.
K § 21:
Navrhuje se určit rozpočtové určení
dobíhajících daní z roku 1992. Dále
se navrhuje, aby státní vyrovnávací
příspěvek byl za první tři
měsíce roku 1993 vyplácen podle dosavadní
úpravy, neboť příjmová situace
rodin s dětmi bude poprvé posuzována v dubnu
1993.