Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
(1) Celkové příjmy státního
rozpočtu České republiky na rok 1993 (dále
jen "státní rozpočet republiky")
se stanoví částkou 343 000 000 000 Kčs,
celkové výdaje státního rozpočtu
republiky se stanoví částkou 343 000 000
000 Kčs (příloha č. 1).
(2) Ve státním rozpočtu republiky jsou obsaženy
finanční vztahy k rozpočtům okresních
úřadů pro vyrovnání rozpočtů
okresních úřadů a rozpočtů
obcí, a to dotacemi v celkové výši 17
000 000 000 Kčs (příloha č. 2).
(3) Rozdělení stanovených rozpočtových
výdajů do jednotlivých kapitol státního
rozpočtu republiky je uvedeno v příloze č.
3.
Součástí celkové dotace ze státního
rozpočtu republiky, jejíž výše
je uvedena v příloze č. 2 tohoto zákona,
jsou příspěvky ze státního
rozpočtu republiky k částečné
úhradě výdajů spojených s výkonem
státní správy obce. Výše těchto
příspěvků je pro rok 1993 uvedena
v příloze č. 4 tohoto zákona, a to
v propočtu na 100 obyvatel s trvalým pobytem na
území, v němž obecní úřad
vykonává státní správu. O výši
příspěvku přiznaného jednotlivé
obci rozhoduje přednosta okresního úřadu,
přičemž se může od částek
uvedených v příloze č. 4 tohoto zákona
odchýlit až o 25% stanoveného průměrného
příspěvku.
Vláda České republiky nebo na základě
jejího zmocnění ministr financí může
upravit ukazatele státního rozpočtu republiky
v souladu s cenovými, organizačními a metodickými
změnami. Těmito opatřeními nesmí
dojít ke zhoršení výsledného
salda příjmů a výdajů státního
rozpočtu republiky.
Ministerstvo financí může vydat v průběhu
roku 1993 státní dluhopisy do 8,0 mld Kčs
na úhradu očekávaného schodku státního
rozpočtu federace za rok 1992 připadajícího
na Českou republiku. Dluhopisy boudou splatné do
6 let ode dne jejich vydání.
Část závazků České a
Slovenské Federativní republiky z minulých
let ve vztahu k zahraničí spravovaná Československou
obchodní bankou ve výši 6,5 mld Kčs,
která odpovídá výši závazků
splatných v roce 1993, se v roce 1993 uhradí z Fondu
národního majetku České republiky.
Tímto zákonem se stanoví funkční
platy a další požitky poslancům České
národní rady, členům vlády
České republiky, generálnímu prokurátorovi,
prezidentovi a viceprezidentovi Nejvyššího kontrolního
úřadu, předsedovi Nejvyššího
soudu, vedoucím ústředních orgánů
státní správy, v jejichž čele
není člen vlády, vedoucímu Úřadu
vlády České republiky a náměstkům
ministrů a náměstkům vedoucích
ústředních orgánů státní
správy, v jejichž čele není člen
vlády.
Změny a doplňky zákona České
národní rady č. 371/1990 Sb., o platu a náhradách
výdajů poslanců České národní
rady, ve znění zákona České
národní rady č. 267/1991 Sb.
Zákon České národní rady č.
371/1990 Sb., o platu a náhradách výdajů
poslanců České národní rady,
ve znění zákona České národní
rady č. 267/1991 Sb., se mění a doplňuje
takto:
1. V § 1 se částka "7000 Kčs"
nahrazuje částkou "9500 Kčs".
2. V § 2 odst. 1 se částka "9000 Kčs"
nahrazuje částkou "12500 Kčs".
3. V § 2 odst. 2 se částka "5000 Kčs"
nahrazuje částkou "6500 Kčs".
4. V § 2 odst. 3 se částka "4000 Kčs"
nahrazuje částkou "4500 Kčs".
5. V § 3 odst. 1 se částka "2000 Kčs"
nahrazuje částkou "1500 Kčs".
6. Za § 3 se vkládá nový § 3a,
který zní:
(1) Poslance náleží v každém pololetí
kalendářního roku další plat,
který se rovná měsíčnímu
funkčnímu platu včetně funkčního
příplatku (dále jen "další
plat").
(2) Další plat za první pololetí kalendářního
roku je splatný spolu s funkčním platem za
měsíc červen a za druhé pololetí
spolu s funkčním platem za měsíc listopad.
(3) Nárok na další plat vzniká po třech
měsících skutečného výkonu
funkce poslance v jednotlivých pololetích roku.
Vznikne-li nárok na další plat v druhém
pololetí roku až v prosinci, je splatný spolu
s funkční platem za tento měsíc.
(4) Poslance, který se bez řádné omluvy
neúčastnil jednání České
národní rady nebo jejích orgánů,
do nichž byl zvolen, se další plat v daném
pololetí krátí. Při krácení
se použije přiměřeně ustanovení
§ 8 zákona.".
Stanovení platů členům vlády
České republiky, generálnímu prokurátorovi,
prezidentovi a viceprezidentovi Nejvyššího kontrolního
úřadu.
(1) Základní funkční plat členů
vlády České republiky, generálního
prokurátora, prezidenta a viceprezidenta Nejvyššího
kontrolního úřadu (dále jen "státní
činitel") činí měsíčně:
- předseda vlády | 28000 Kčs |
- místopředseda vlády | 25000 Kčs |
- ministr a generální prokurátor | 22000 Kčs |
- prezident Nejvyššího kontrolního úřadu | 18000 Kčs |
- viceprezident Nejvyššího kontrolního úřadu | 15000 Kčs. |
(2) Vedle platu podle odstavce 1 náleží paušální
náhrada věcných nákladů spojených
s výkonem funkce, jejichž výplata není
zdaněna, státním činitelům
v této měsíční výši:
- předsedovi vlády | 10000 Kčs |
- místopředsedovi vlády | 9000 Kčs |
- ministru a generálnímu prokurátorovi | 8000 Kčs |
- prezidentovi Nejvyššího kontrolního úřadu | 8000 Kčs |
- viceprezidentovi Nejvyššího kontrolního úřadu | 7000 Kčs. |
(3) Požitky spojené s výkonem funkce podle
odstavce 1 jsou tyto:
a) služební vozidlo s přiděleným
řidičem i bez něj k osobní dispozici,
b) zřízení a používání
jedné účastnické telefonní
stanice k zajištění okamžité dosažitelnosti
v pracovní i mimopracovní době,
c) nárok na paušální úhradu výdajů
za ubytování ve výši 2000 Kčs
měsíčně v případě,
že člen vlády vykonává funkci
v místě, které není totožné
s místem jeho trvalého bydliště.
(4) Státním činitelům nepřísluší
po dobu výkonu jejich funkce poslanecké náhrady,
cestovní náhrady, s výjimkou nákladů
na ubytování a náhrad při zahraničních
služebních cestách, a příjmy
z výkonu jiných funkcí a činností,
s výjimkou správy vlastního majetku a vědecké,
pedagogické, literární, publicistické
a umělecké činnosti; takováto činnost
nesmí ohrožovat důvěryhodnost státního
činitele.
(5) Nárok na výplatu základního funkčního
platu a na další požitky (s výjimkou paušální
náhrady nákladů) vzniká dnem, kdy
byl státní činitel jmenován, a náleží
mu ještě 6 měsíců poté,
kdy přestal tuto funkci vykonávat.
(6) Státním činitelům může
být poskytnuta na základě rozhodnutí
předsedy vlády odměna za mimořádné
pracovní výsledky, a to až do výše
50% platu v roce.
(7) Státním činitelům náleží
v každém pololetí další plat. Jeho
výše se rovná měsíčnímu
funkčnímu platu. Další plat za první
pololetí kalendářního roku je splatný
spolu s funkčním platem za měsíc červen
a za druhé pololetí spolu s funkčním
platem za měsíc listopad. Nárok na další
plat vzniká po třech měsících
skutečného výkonu funkce státního
činitele v jednotlivých pololetích roku.
Vznikne-li nárok v druhém pololetí roku až
v prosince, je další plat splatný spolu s funkční
platem za tento měsíc.
Stanovení platů vedoucím ústředních
orgánů státní správy, v jejichž
čele není člen vlády, a vedoucímu
Úřadu vlády České republiky
(1) Vedoucím ústředních orgánů
státní správy, v jejichž čele
není člen vlády, a vedoucímu Úřadu
vlády České republiky (dále jen "vedoucí
ústředního orgánu") se stanoví
základní plat ve třídě 12 a
ve stupni odpovídajícímu dosažené
praxi, příplatek 25%, osobní příplatek
ve výši 40% a maximální výše
příplatku za vedení (§ 5 zákona
č. 143/1992 Sb.).
(2) Požitky spojené s výkonem funkce podle
odstavce 1 jsou tyto:
a) používání služebního
vozidla s přiděleným řidičem
i bez něj k výkonu práce nebo v souvislosti
s ní a k umožnění styku s rodinou,
b) zřízení a používání
jedné účastnické telefonní
stanice k zajištění okamžité dosažitelnosti
v pracovní i mimopracovní době.
(3) Po dobu výkonu funkce vedoucím ústředních
orgánů nepřísluší příjmy
z výkonu jiných funkcí a činností
s výjimkou správy vlastního majetku a vědecké,
pedagogické, literární, publicistické
a umělecké činnosti; takováto činnost
nesmí ohrožovat důvěryhodnost vedoucího
ústředního orgánu.
(4) Nárok na výplatu základního platu
a na další požitky vzniká dnem jmenování
do funkce; nárok na výplatu základního
funkčního platu trvá ještě 3
měsíce po skončení funkce.
(5) Vedoucímu ústředního orgánu
je možno na základě rozhodnutí vlády
poskytnout mimořádnou odměnu, a to až
do výše 50% platu v roce.
(6) Požitky podle odstavce 2 nepodléhají dani
z příjmů fyzických osob.
Zákon České národní rady č.
391/1992 Sb., o platových poměrech soudců,
státních notářů, justičních
a notářských čekatelů, se mění
a doplňuje takto:
Za § 9 se vkládá nový § 9a, který
zní:
Předsedovi Nejvyššího soudu České
republiky náleží v souvislosti s výkonem
funkce
a) služební vozidlo s přiděleným
řidičem i bez něj k osobní dispozici,
b) zřízení a používání
jedné účastnické telefonní
stanice k zajištění okamžité dosažitelnosti
v pracovní i mimopracovní době.".
Náměstkům ministrů a náměstkům
vedoucích ústředních orgánů
náleží v souvislosti s výkonem funkce
právo používat služební vozidlo
s předěleným řidičem i bez
něj k výkonu práce nebo v souvislosti s ní
a k umožnění styku s rodinou. Ustanovení
Čl. III odst. 6 platí zde obdobně.
Změna a doplnění zákona o rozpočtových
pravidlech republiky
Zákon České národní rady č.
576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými
prostředky České republiky a obcí
v České republice (rozpočtová pravidla
republiky), ve znění zákona České
národní rady č. 579/1991 Sb., zákona
České národní rady č. 166/1992
Sb. a zákona České národní
rady č. 321/1992 Sb., se mění a doplňuje
takto:
1. § 4 zní:
(1) Příjmy státního rozpočtu
republiky zahrnují, pokud tento nebo zvláštní
zákon nestanoví jinak:
a) daně, odvody, clo a jiné obdobné státní
příjmy vybírané v České
republice,
b) poplatky vybírané orgány České
republiky,
c) příjmy ústředních orgánů
České republiky (dále jen "ústřední
orgány"), jakož i příjmy rozpočtových
a odvody příspěvkových organizací
v jejich působnosti,
d) splátky návratných finančních
výpomocí poskytnutých ze státního
rozpočtu republiky v minulých letech,
e) splátky návratných finančních
výpomocí poskytnutých ze státního
rozpočtu federace v minulých letech subjektům,
jejichž sídlo je na území České
republiky,
f) výnosy ze státního majetku,
g) další příjmy stanovené zvláštním
zákonem.
(2) Státní rozpočet republiky může
ke krytí nezbytných potřeb použít
prostředků z minulých let, popřípadě
prostředků získaných úvěrem
nebo prodejem státních cenných papírů.
Použití těchto prostředků je
možno uskutečnit jen se souhlasem České
národní rady.".
2. V § 10 se za odstavec 3 vkládá nový
odstavec 4, který zní:
"(4) Ústřední orgány, okresní
úřady, obce, státní fondy republiky,
rozpočtové a příspěvkové
organizace, příjemci prostředků státního
rozpočtu republiky a subjekty, za které státní
rozpočet republiky přebírá záruky
za úvěry, jsou povinny předkládat
údaje účetní závěrky
a další údaje potřebné pro průběžné
hodnocení plnění státního rozpočtu
republiky podle opatření ministerstva financí
nebo podle opatření příslušného
ústředního orgánu za jeho rozpočtovou
kapitolu, vyhlášeného oznámením
o jeho vydání ve Sbírce zákonů.".
3. V § 20 odst. 2 se v první větě za
slova "a organizacím v jejich působnosti"
vkládají tato slova ", občanským
sdružením".
4. § 23 zní:
Příjmy rozpočtu obce tvoří:
a) výnos majetku obce a převody prostředků
z vlastních peněžních fondů,
b) příjmy z činností právnických
osob a zařízení založených a
zřízených obcí v rozsahu stanoveném
zvláštním zákonem a příjmy
z vlastní podnikatelské činnosti obce,
c) daň z nemovitostí nacházejících
se na území obce,
d) daň z příjmů fyzických osob
od osob, které mají na území obce
bydliště, s výjimkou daně uplatněné
zvláštní sazbou podle § 36 zákona
č. 286/1992 Sb., o daních z příjmů,
a s výjimkou daně (záloh na daň) z
příjmů ze závislé činnosti
a z funkčních požitků srážených
a odváděných plátcem daně podle
§ 6 zákona České národní
rady č. 286/1992 Sb.,
e) podíl z 40% daně (záloh na daň)
z celookresního výnosu daně z příjmů
ze závislé činnosti a z funkčních
požitků srážených a odváděných
plátcem daně ve smyslu § 6 zákona č.
286/2992 Sb., s výjimkou daně připadající
na příjmy podle § 6 odst. 4 zákona č.
286/1992 Sb., kde je daň vybrána zvláštní
sazbou. Každá obec se na uvedené části
celookresního výnosu podílí procentem,
stanoveným příslušným okresním
úřadem, a to ve výši odpovídající
poměru počtu jejího obyvatelstva k celkovému
počtu obyvatelstva daného okresu. Hlavnímu
městu Praha a městům Brno, Ostrava a Plzeň
plyne uvedená daň ve výši 100%,
f) místní poplatky a správní poplatky
za úkony prováděné obcí,
g) úvěry, půjčky a návratné
finanční výpomoci,
h) sdružené prostředky, dary, výnosy
z cenných papírů, sbírek a loterií
a jiné nahodilé příjmy,
i) dotace ze státního rozpočtu republiky
a státních fondů republiky,
j) dotace z rozpočtu okresního úřadu,
k) pokuty ukládané obcí, popřípadě
další pokuty patřící podle zvláštních
předpisů do příjmů rozpočtu
obce a jiné příjmy stanovené obecně
závaznými právními předpisy.".
5. V § 27 se dosavadní ustanovení označuje
jako odstavec 1 a připojuje se odstavec 2, který
zní:
"(2) Obsah rozpočtů městských
částí, tj. strukturu jejich příjmů
a výdajů, stanoví město ve svém
statutu.".
6. § 28 odst. 4 písm. a) zní:
"a) 60% výnosu daně z příjmů
ze závislé činnosti a z funkčních
požitků ve smyslu § 6 zákona č.
286/1992 Sb., o daních z příjmů, a
to z celookresního výnosu této daně,
s výjimkou daně připadající
na příjmy podle § 6 odst. 4 zákona č.
286/1992 Sb., o daních z příjmů, kde
je daň vybrána zvláštní sazbou,".
7. V § 31 odst. 1 se na konci první věty připojují
slova "jako právnické osoby".
8. V § 35 odst. 2 za písm. b) se vkládá
nové písm. c), které zní:
"c) stanoví způsob převodu a lhůty,
ve kterých správce daně, který spravuje
daně, které nejsou příjmem státního
rozpočtu republiky, je povine převést jejich
výnos podle zákonného rozpočtového
ručení.".
Zákon České národní rady č.
334/1992 Sb., o ochraně zemědělského
půdního fondu, se mění a doplňuje
takto:
1. V § 23 odst. 2 se za slova "§ 12 odst. 4"
vkládají slova "anebo § 14".
2. V § 23 odst. 3 se slova "zůstává
tato povinnost nedotčena" nahrazují slovy "se
tato povinnost rovněž nevykoná".
Zákon České národní rady č.
551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně
České republiky, se doplňuje takto:
1. V § 8 odst. 2 se na konci připojují tato
slova "ve formě návratné finanční
výpomoci.".
2. V § 8 se za odstavec 2 vkládá nový
odstavec 3, který zní:
"(3) Objem návratné finanční
výpomoci ze státního rozpočtu republiky
činí nejvýše 50% objektivně prokázaného
nedostatku finančních prostředků způsobeného
zvýšeným rozsahem poskytovaných zdravotnických
služeb vzniklých nárůstem nemocnosti
nebo způsobeného nevýběrem pojistného.
Základem pro výpočet platební neschopnosti
Pojišťovny je pojistný plán, který
je před předložením České
národní radě schválen ministerstvem
financí České republiky.".
Zákon č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití
nerostného bohatství (horní zákon),
ve znění zákona České národní
rady č. 541/1991 Sb., se mění takto:
§ 32a odst. 4 zní:
"(4) Z výnosu úhrady podle odstavce 2 převede
obvodní báňský úřad
50% do státního rozpočtu České
republiky, který tyto prostředky účelově
použije k nápravě škod na životním
prostření způsobených dobýváním
výhradních ložisek. Zbývajících
50% převede obvodní báňský
úřad do rozpočtu obce, na jejímž
území se dobývací prostor nachází.
Je-li dobývací prostor umístěn na
území více obcí, rozdělí
obvodní báňský úřad
příjem podle podílu těžby, který
připadá na území jednotlivých
obcí v příslušném roce.".
Zákon České národní rady č.
472/1992 Sb., o Státním fondu tržní
regulace v zemědělství, se doplňuje
takto:
"f) navrhuje a projednává seznam všech
zemědělských a potravinářských
výrobků, pro něž budou stanoveny vyrovnávací
dávky při dovozu, a úroveň těchto
dávek.".
2. V § 5 se připojují odstavce 3 a 4, které
znějí:
"(3) Rada Fondu při dovozu výrobků navrhuje
ministerstvu financí České republiky výši
vyrovnávacích dávek při dovozu, které
slouží k vyrovnání rozdílů
cenové hladiny mezi cenou z dovozu a cenou na tuzemském
trhu. Ministerstvo financí České republiky
vydává obecně závazným právním
předpisem seznam vybraných zemědělských
a potravinářských výrobků,
u kterých mohou být uplatněny vyrovnávací
dávky při dovozu, postup při jejich vybírání
a dále stanoví a mění výši
vyrovnávacích dávek při dovozu.
(4) Vyrovnávací dávky při dovozu platí
všichni dovozci výrobků uvedených v
seznamu podle odstavce 3 v rámci celního řízení.
Tyto dávky jsou příjmem Fondu.".
Zákon České národní rady č.
368/1992 Sb., o správních poplatcích vybíraných
správními orgány České republiky,
se mění a doplňuje takto:
1. V § 9 odst. 2 se na konci připojují tato
slova: "a ve věcech sociální péče.".
2. V položce 25 přílohy se připojuje
poznámka, která zní:
Tato položka se vztahuje i na emise cenných papírů,
u nichž je třeba k veřejnému obchodování
s nimi povolení podle zvláštního zákona.
Poplatek se platí u téže emise jen jednou.".
Zákon České národní rady č.
.../1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení
a příspěvku na státní politiku
zaměstnanosti, se mění a doplňuje
takto:
1. V § 5 se v odstavci 1 písm. c) vypouštějí
slova "s výjimkou vyměřovacího
základu u osob samostatně výdělečně
činných, které jsou účastny
nemocenského pojištění již z jiného
důvodu, nebo které jsou poživateli starobního
nebo invalidního důchodu", v odstavci 1 písm.
d) se vypouštějí slova "s výjimkou
vyměřovacího základu u spolupracujících
osob, které jsou účastny nemocenského
pojištění již z jiného důvodu,
nebo které jsou poživateli starobního nebo
invalidního důchodu" a v odstavci 3 se vypouští
část věty za středníkem.
2. V § 7 se za odstavec 1 vkládají nové
odstavce 2 a 3, které znějí:
"(2) Přesáhne-li skutečný přírůstek
průměrné nominální mzdy za
všechny podnikatelské subjekty přírůstek
cen o více než 5%, činí u organizace
nebo malé organizace, která své zaměstnance
odměňuje podle zákona č. 1/1992 Sb.,
o mzdě, odměně za pracovní pohotovost
a o průměrném výdělku, sazba
pojistného z vyměřovacího základu
podle odstavce 1 písm. a) 30%, z toho na státní
politiku zaměstnanosti 6%. Přírůstek
průměrné nominální mzdy i přírůstek
cen je přírůstkem zjišťovaným
čtvrtletně Českým statistickým
úřadem proti stejnému období minulého
roku.
(3) Vláda České republiky nařízením
stanoví, od kterého kalendářního
měsíce organizace nebo malá organizace uvedená
v odstavci 2 platí pojistné ve výši
podle odstavce 2.".
Dosavadní odstavec 2 se označuje jako odstavec 4.
3. V § 25 odst. 1 se slova "Sboru nápravné
výchovy" nahrazují slovy "Vězeňské
služby".