(1) Ústavní zákony, zákony a ostatní
právní předpisy vydané orgány
České a Slovenské Federativní Republiky
platné v den zániku České a Slovenské
Federativní Republiky na území České
republiky zůstávají nadále v platnosti.
Nelze však použít ustanovení podmíněná
toliko existencí České a Slovenské
Federativní Republiky a příslušností
České republiky k ní.
(2) Pokud ústavní zákony, zákony a
ostatní právní předpisy přijaté
před zánikem České a Slovenské
Federativní Republiky spojují práva a povinnosti
s územím České a Slovenské
Federativní Republiky a státním občanstvím
České a Slovenské Federativní Republiky,
rozumí se tím území České
republiky a státní občanství České
republiky, pokud zákon nestanoví jinak.
V případě rozporu mezi právními
předpisy České republiky vydanými
před zánikem České a Slovenské
Federativní Republiky a předpisy uvedenými
v Čl. 1 odst. 1 téže právní síly,
se postupuje podle právního předpisu České
republiky.
(1) Působnost Federálního shromáždění
České a Slovenské Federativní Republiky
a jeho předsednictva podle předpisů uvedených
v Čl. 1 odst. 1 zánikem České a Slovenské
Federativní Republiky přebírá Česká
národní rada a její předsednictvo.
(2) Působnost vlády České a Slovenské
Federativní Republiky podle předpisů uvedených
v Čl. 1 odst. 1 zánikem České a Slovenské
Federativní Republiky přebírá vláda
České republiky.
(3) Působnost ústředních orgánů
státní správy České a Slovenské
Federativní Republiky zánikem České
a Slovenské Federativní Republiky přebírají
ústřední orgány státní
správy České republiky, které jsou
podle předpisů o působnosti ústředních
orgánů státní správy České
republiky podle povahy věci k tomu zřízeny
nebo jimž je tato působnost podle povahy věci
nejbližší. V pochybnostech rozhodne vláda
České republiky nařízením.
(4) Místo ostatních orgánů státní
správy České a Slovenské Federativní
Republiky se zánikem České a Slovenské
Federativní Republiky zřizují orgány
státní správy České republiky,
které přebírají odpovídající
působnosti podle předpisů uvedených
v Čl. 1 odst. 1, nestanoví-li zákon jinak.
(5) Působnost Nejvyššího soudu České
a Slovenské Federativní Republiky a Generální
prokuratury České a Slovenské Federativní
Republiky včetně Hlavní vojenské prokuratury
podle předpisů uvedených v Čl. 1 odst.
1 zánikem České a Slovenské Federativní
Republiky přebírá Nejvyšší
soud České republiky a Generální prokuratura
České republiky. Místo vojenských
obvodových soudů České a Slovenské
Federativní Republiky a vojenských obvodových
prokuratur České a Slovenské Federativní
Republiky, jakož i místo vyšších
vojenských soudů České a Slovenské
Federativní Republiky a vyšších vojenských
prokuratur České a Slovenské Federativní
Republiky se zánikem České a Slovenské
Federativní Republiky v týchž místech
a pro tytéž obvody zřizují vojenské
obvodové soudy České republiky a vojenské
obvodové prokuratury České republiky, vyšší
vojenské soudy České republiky a vyšší
vojenské prokuratury České republiky, které
přebírají odpovídající
působnosti podle předpisů uvedených
v Čl. 1 odst. 1.
(6) Orgány České republiky zřízené
podle odstavce 4 a odstavce 5 věty druhé mohou být
zákonem rušeny a jejich působnost může
být zákonem měněna.
Majetková a jiná práva a závazky České
a Slovenské Federativní Republiky přecházejí
jejím zánikem na Českou republiku v rozsahu
stanoveném ústavním zákonem Federálního
shromáždění nebo smlouvou mezi Českou
republikou a Slovenskou republikou. Na takto přešlá
práva a závazky se vztahují předpisy
o hospodaření s majetkem České republiky
a o prozatímní správě národního
majetku. Příslušným ústředním
orgánem státní správy je ministerstvo
financí.
(1) Česká republika uznává všechny státy a vlády, které ke dni svého zániku uznávala Česká a Slovenská Federativní Republika.
(2) Česká republika přebírá
práva a závazky neuvedené v Čl. 4,
které pro Českou a Slovenskou Federativní
Republiku ke dni jejího zániku vyplývaly
z mezinárodního práva s výjimkou závazků
České a Slovenské Federativní Republiky
spojených s územím, na které se vztahovala
svrchovanost České a Slovenské Federativní
Republiky, ale nevztahuje se na ně svrchovanost České
republiky. Tím nejsou dotčeny nároky České
republiky vůči Slovenské republice vyplývající
z plnění mezinárodněprávních
závazků České a Slovenské Federativní
Republiky, které Česká republika převzala
podle tohoto ustanovení.
Tento ústavní zákon nabývá
účinnosti dnem vyhlášení.
Obecná část
Návrh ústavního zákona České
národní rady o opatřeních souvisejících
se zánikem ČSFR byl vypracován v návaznosti
na návrhy ústavních zákonů
souvisejících s přípravou nového
státoprávního uspořádání,
především na návrh ústavního
zákona o zániku ČSFR a na návrh ústavního
zákona o způsobech dělení majetku
ČSFR mezi Českou republiku a Slovenskou republiku
a o přechodu majetku, práv a závazků
ČSFR na Českou republiku a Slovenskou republiku.
Předložený návrh vytváří
ústavní rámec pro zajištění
právní, institucionální a mezinárodní
kontinuity České republiky po zániku ČSFR.
Návrh ústavního zákona ČNR
je koncipován tak, že může být
vydán samostatně, bez ohledu na přijetí
Ústavy České republiky, neboť všechna
jeho ustanovení jsou vázána na právní
skutečnost zániku federace. Použitím
této konstrukce může návrh ústavního
zákona ČNR nabýt platnosti a účinnosti
již před zánikem ČSFR, aniž by
byla narušena ústavnost tohoto kroku.
Zvláštní část
K Čl. 1
Navržený ústavní zákon vychází
ze skutečnosti, že samostatná Česká
republika je totožná s Českou republikou vzniklou
ke dni účinnosti ústavního zákona
o čs. federaci. V důsledku zániku federace
pouze téže České republice přirůstají
kompetence, jež dosud náležely čs. federaci.
Z uvedeného důvodu není třeba navrhovaným
ústavním zákonem stvrzovat platnost předpisů
vydaných orgány České republiky za
dobu existence čs. federace.
V zájmu zachování kontinuity právního
řádu a úplnosti právní úpravy
v jednotlivých jejích oblastech je však nutné
provést recepci norem vydaných v rozsahu normotvorné
působnosti federace. Součástí platného
právního řádu České
republiky budou vzhledem k čl. 144 odst. 1 větě
první úst. zák. č. 143/1968 Sb., o
čs. federaci, i veškeré dosud platné
právní předpisy vydané orgány
unitárního státu před 1. 1. 1969.
Nepoužijí se však předpisy, jejichž
aplikace by byla v rozporu s postavením ČR, popřípadě
jejichž aplikace předpokládá existenci
federálního orgánu a pojmově ji nelze
realizovat pouze orgány samostatné ČR.
S cílem zamezit nejasnostem transformační
právní úpravy se v odstavci 2 přímo
uvádí, že územím České
a Slovenské Federativní Republiky se nadále
rozumí území České republiky
a občanstvím České a Slovenské
Federativní Republiky občanství České
republiky; přitom se umožňuje, aby zákonem
v konkrétních případech mohla být
přijata odchylná úprava.
K Čl. 2
Navržené znění řeší
možný rozpor mezi právními normami ČR
a recipovanými právními normami vydanými
orgány ČSFR tím způsobem, že
v každém případě dává
přednost právním předpisům
České republiky téže právní
síly. Tím se mj. předchází
možnému budoucímu zpochybnění
ústavnosti právních norem České
republiky přijatých před zánikem ČSFR
za situace nejasnosti kompetenčních vztahů
v čs. federaci.
K Čl. 3
Působnost zákonodárného sboru a vlády
federace beze zbytku přebírají na odpovídající
orgány České republiky. Tímto ustanovením
je zejména pokryto i vykonávání funkcí
dosud příslušejících prezidentu
ČSFR.
V textu zákona se používají názvy
orgánů ČR podle dosud platných ustanovení
ústavního zákona č. 143/1968 Sb. v
platném znění. K nahrazení těchto
orgánů orgány podle budoucí ústavy
ČR dojde přímo ústavou ČR v
době po účinnosti navrhovaného ústavního
zákona.
Odstavec 3 zabezpečuje přechod kompetencí
federálních ústředních orgánů
státní správy na ústřední
orgány státní správy ČR podle
povahy věci k tomu zřízené. V případě
sporu o kompetence se mimořádně dává
možnost, aby rozhodla sama vláda. Tím je zabezpečeno,
že žádný úsek státní
správy nezůstane kompetenčně nepokryt
do doby přijetí příslušných
českých kompetenčních norem.
Na rozdíl od federálních ministerstev, jejichž
kompetence přebírají existující
české ústřední orgány
státní správy, navržený ústavní
zákon generální klauzulí zřizuje
nové české orgány namísto těch
federálních orgánů, které vykonávaly
státní správu a rozhodovaly ve správním
řízení (jedná se např. o orgány
celní správy nebo vojenské správy).
Obdobně se řeší přechod působnosti
v oblasti soudů a prokuratury federace. Jedná se
o přechodné řešení, jehož
cílem je zabezpečit kontinuitu vedení agend
a pokračování ve správních
řízeních. Odvoláním na Čl.
1 navrženého zákona se předchází
tomu, aby nevznikly dva totožné orgány pro
stejný úsek státní správy (např.
na úseku rozhlasového a televizního vysílání).
Přitom ústavní zákon pamatuje na to,
aby definitivní stav uspořádání
státní správy ČR mohl být řešen
prostým zákonem a výslovným ustanovením
umožňuje, aby ústavní zákon mohl
být změněn zákonem, nikoliv ústavním
zákonem.
Předpokládá se, že zřízení
ozbrojených sil a ozbrojených bezpečnostních
sborů České republiky (armáda České
republiky, Sbor hradní policie) a některých
státních organizací zřizovaných
zákonem (organizace státních drah České
republiky, Státní banka České republiky)
bude vzhledem k jejich specifičnosti provedeno samostatnými
zákony.
K Čl. 4
Článek 4 je v podstatě návodným
ustanovením, které konstatuje, že na nově
získaná práva a pohledávky se vztahuje
obecný právní režim stanovící
nejen příslušnost, ale i hmotněprávní
ustanovení týkající se dispozic s
právy a závazky. Do kategorie závazků
podle tohoto ustanovení spadají i pohledávky
fyzických osob vzniklé z pracovněprávních
vztahů. Navržené znění článku
nevylučuje, aby zvláštní právní
předpis stanovil příslušnost k hospodaření
s některými těmito právy a závazky
odchylně, např. tak, že by byla zřízena
zvláštní organizace za účelem
jejich vypořádání. Poslední
věta navrženého článku odstraňuje
pochybnosti o příslušnosti ministerstva financí,
kterou by jinak bylo nutné interpretovat z platného
znění kompetenčního zákona.
K Čl. 5
Ustanovení odstavce 1 je ústavním základem
kontinuity zahraniční politiky. Je potřebné,
a to vzhledem k tomu, že dosud ČR neměla kompetenci
v oblasti zahraničních věcí a neměla
tudíž možnost svým chováním
projevit vůli uznat cizí státy a vlády.
Podle pravidel mezinárodního práva stát
uznává ostatní státy a vlády
tím, že se k nim jako k takovým chová.
Namísto uskutečnění řady konkludentních
chování vůči cizím státům
a vládám se navrhuje projevit vůli generálně
formou ústavního zákona, který se
tak stane východiskem pro navazování diplomatických
styků a pokračování v mezinárodních
vztazích vůbec a vytvořit tak předpoklady
k mezinárodnímu uznání samostatné
České republiky.
Podle odstavce 2 se deklaruje vůle České
republiky být nástupnickým státem
ČSFR ve vztahu jednak ke smluvním a jiným
normám mezinárodního práva, jednak
ve vztahu ke konkrétním závazkům ČSFR
pouze s výhradou takových závazků
ČSFR, které jsou spojeny s územím,
jež se po zániku ČSFR dostalo mimo území
ČR jako subjektu mezinárodního práva.
Poslední věta odstavce 2 předvídá
situaci, že bez ohledu na vnitrostátní právo
a budoucí smlouvy mezi ČR a SR mohou třetí
strany podle mezinárodního práva podle okolností
s úspěchem uplatnit pohledávky za bývalou
ČSFR vůči České republice buď
celé, nebo v rozsahu větším, než
by odpovídalo způsobu dělení majetku
a závazků ČSFR mezi nástupnické
státy. Pro takový případ je třeba,
aby nástupnictví ČR nebylo možno interpretovat
jako vzdání se nároků regresní
povahy.
K Čl. 6
Účinnost zákona se stanoví dnem vyhlášení,
čímž je zajištěna připravenost
České republiky na zánik ČSFR.