V Praze dne 11. listopadu 1992
Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
Tento zákon upravuje pro účely zjištění
základu daně z příjmů způsob
tvorby a výši rezerv, které jsou výdajem
(nákladem) vynaloženým na dosažení,
zajištění a udržení příjmů
[§ 24 odst. 2 písm. i)
zákona č. 286/1992 Sb., o daních z příjmů]
u poplatníků daní z příjmů.
Rezervami podle § 1 se rozumí bankovní rezervy,
rezervy v pojišťovnictví, rezerva na opravy hmotného
majetku, rezerva na pohledávky za dlužníky
v konkursním a vyrovnávacím řízení,
rezerva na pěstební činnost a ostatní
rezervy v rozsahu stanoveném tímto zákonem.
Způsob tvorby rezerv za zdaňovací období
a jejich výše musí být prokazatelné.
Při inventarizaci [§ 29 odst. 1 a 4 zákona
č. 563/1991 Sb., o účetnictví]
se posuzuje výše a odůvodněnost rezerv.
(1) Výdaje (náklady) na jejichž úhradu
se vytvořily rezervy, se musí přednostně
uhradit z těchto rezerv; rezervy se zruší ve
prospěch výnosů ve stejném zdaňovacím
období, kdy pominuly důvody, pro které byly
vytvořeny.
(2) Rezervy se nesmějí vytvářet na
výdaje (náklady) na pořízení
hmotného a nehmotného majetku. [§
25 písm. a) zákona č. 286/1992 Sb.]
(3) Zůstatek rezerv zjištěný na konci
zdaňovacího období se převádí
do následujícího zdaňovacího
období.
(1) Z rezerv, které vytvářejí banky
[Zákon č. 21/1992 Sb., o bankách.],
se pro účely zjištění základu
daně z příjmů uznává
tvorba rezerv, které jsou výdajem (nákladem)
na dosažení, zajištění a udržení
příjmů [§
24 odst. 2 písm. i) zákona č. 286/1992 Sb,
o daních z příjmů], a to
a) rezervy na pohledávky z úvěrů,
které jsou po sjednané lhůtě splatnosti,
ve výši 10% z průměrného stavu
těchto pohledávek za zdaňovací období,
b) rezervy na pohledávky z úvěrů se
sjednanou lhůtou splatnosti delší než
jeden rok, s výjimkou pohledávek uvedených
v písm. a), ve výši 2% z průměrného
stavu těchto pohledávek za zdaňovací
období,
c) rezervy na poskytnuté záruky ve výši
2% z průměrného stavu těchto závazků
ve zdaňovacím období.
(2) Pokud banka prokáže na základě údajů
obchodní dokumentace [§ 24 odst. 1 zákona
č. 21/1992 Sb.] a účetnictví
[§ 21 odst. 1 zákona č. 21/1992 Sb.] odůvodněnost
vyšší tvorby rezerv uvedených v odstavci
1, může finanční úřad
(daňový orgán) tyto rezervy uznat v takto
prokázané výši.
(1) Z rezerv v pojišťovnictví podle zvláštních
předpisů [Zákon
České národní rady č. 185/1991
Sb., o pojišťovnictví. Zákon Slovenské
národní rady č. 24/1991 Sb., o pojišťovnictví,
ve znění zákona č. 25/1992 Sb. a zákona
č. 197/1992 Sb., Vyhláška ministerstva financí
České republiky č. 259/1991 Sb., kterou se
stanoví způsob tvorby a použití účelových
pojistných fondů. Vyhláška ministerstva
financí Slovenské republiky č. 68/1991 Sb.,
kterou se stanoví způsob tvorby a použití
účelových pojistných fondů],
se pro účely zjištění základu
daně z příjmů uznává
tvorba rezerv, které jsou výdajem (nákladem)
na dosažení, zajištění a udržení
příjmů [§
24 odst. 2 písm. i) zákona č. 286/1992 Sb.,
o daních z příjmů], a to
a) rezervy na neživotní pojištění
[§ 2 vyhlášky č. 259/1991 Sb. §
2 vyhlášky 68/1991 Sb.] ve výši, která
nesmí překročit 60% z přijatého
pojistného neživotního pojištění
za zdaňovací období,
b) rezervy na životní pojištění
[§ 8 vyhlášky č. 259/1991 Sb. §
8 vyhlášky č. 68/1991 Sb.] ve výši,
která nesmí překročit objem závazků
vypočtený metodami pojistné matematiky [§
12 odst. 3 zákona č. 185/1991 Sb. § 11 odst.
3 zákona č. 24/1991 Sb.] vyplývající
ze životních pojištění splatných
podle uzavřených pojistných smluv.
(1) Rezervu na opravy hmotného majetku [§
26 odst. 2 zákona č. 286/1992 Sb.], která
je výdajem (nákladem) na dosažení, zajištění
a udržení příjmů [§
24 odst. 2 písm. i) zákona č. 286/1992 Sb.,
o daních z příjmů], jehož
doba odpisování stanovená zákonem
o daních z příjmů je 8 a více
let, mohou vytvářet poplatníci daně
z příjmů, kteří
a) mají k hmotnému majetku právo vlastnické
nebo právo hospodaření, pokud tuto rezervu
nevytváří nájemce podle písm.
b),
b) jsou nájemci hmotného majetku a k opravám
najatého hmotného majetku jsou smluvně zavázáni.
(2) Za opravy podle tohoto zákona se nepovažuje technické
zhodnocení podle zvláštního zákona.
[§ 33 zákona č. 286/1992 Sb.]
(3) Rezerva podle odstavce 1 se nevytváří
v případech hmotného majetku,
a) který je určen k likvidaci,
b) u něhož jde o opravy v důsledku škody
či jiné nepředvídané nebo nahodilé
události,
c) u něhož jde o opravy, které se pravidelně
opakují každý rok.
(4) Výše rezervy na opravy hmotného majetku
se stanoví podle jednotlivých věcí
hmotného majetku určených k opravě
a na základě rozpočtu nákladů
na jejich opravu.
(5) Je-li poplatníkovi daně z příjmu
známa skutečnost odůvodňující
změnu výše rezervy, musí provést
úpravu její tvorby ve zdaňovacím období,
v němž je mu tato skutečnost známa.
(1) Rezervu na pohledávky za dlužníky v konkursním
a vyrovnávacím řízení, která
je výdajem (nákladem) na dosažení, zajištění
a udržení příjmů [§
24 odst. 2 písm. i) zákona č. 286/1992 Sb.,
o daních z příjmů], mohou vytvářet
poplatníci daně z příjmů od
okamžiku, kdy jsou vyzváni, na základě
usnesení soudu o prohlášení konkursu
nebo o povolení vyrovnání, aby přihlásili
své pohledávky, a rozhodli se tak ve stanovené
lhůtě učinit.
(2) Rezervu podle odstavce 1 lze vytvářet až
do výše přihlášených pohledávek.
(3) Rezerva se čerpá na úhradu nesplacené
části pohledávek v návaznosti na výsledky
konkursního a vyrovnávacího řízení.
(1) Rezervu na pěstební činnost, která
je výdajem (nákladem) na dosažení, zajištění
a udržení příjmů [§
24 odst. 2 písm. i) zákona č. 286/1992 Sb.,
o daních z příjmů], mohou vytvářet
poplatníci daně z příjmů, kteří
jsou povinni podle zvláštního zákona
[Zákon č. 96/1977 Sb., o hospodaření
v lesích a státní správě lesního
hospodářství.] provádět
obnovu, ochranu a výchovu lesních porostů.
(2) Výše rezervy se stanoví v projektu pěstebních
prací; rezerva se čerpá při realizaci
projektovaných pěstebních prací a
nejsou-li tyto práce realizovány podle projektu,
rezerva se zruší.
Pro účely zjištění základu
daně z příjmů se dále uznává
rezerva finančních prostředků na sanaci
pozemků dotčených těžbou [Zákon
č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití
nerostného bohatství (horní zákon),
ve znění zákona České národní
rady č. 541/1991 Sb. (úplné znění
pro Českou republiku č. 439/1992 Sb.)] a rezervy,
u nichž zvláštní zákon uvede, že
jde o výdaj (náklad) na dosažení, zajištění
a udržení příjmů [§
24 odst. 2 písm. i) zákona č. 286/1992 Sb.,
o daních z příjmů].
Zůstatky rezerv, které mají charakter rezerv
podle tohoto zákona, zjištěné k 31.
12. 1992 se považují za rezervy podle tohoto zákona
a převádějí se do roku 1993.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1993.
Návrh zákona o rezervách pro účely
zjištění základu daně z příjmů
byl zpracován v přímé návaznosti
na zákon č. 286/1992 Sb., o daních z příjmů,
který ve svém ustanovení § 24 odst.
1 písm. i) tyto rezervy uznává za výdaj
(náklad) vynaložený na dosažení,
zajištění a udržení příjmů
za podmínky, že jejich způsob tvorby a výše
budou upraveny zákonem.
Zákonná úprava uvedených finančních
rezerv je tedy i jedním z předpokladů uskutečňování
citovaného daňového zákona v plném
rozsahu, což má význam především
z hlediska příjmů státního
rozpočtu. Z toho důvodu je také nezbytné
v zákonu limitovat výši rezerv.
Navrhovaný systém tvorby těchto účelových
rezerv vychází z příslušných
direktiv Rady Evropských společenství, zejména
ze
a) směrnice č. 86/635/EEC z 8. prosince 1986, o
ročních účtech a konsolidovaných
účtech bank a jiných finančních
institucí,
b) směrnice č. 91/674/EEC z 19. prosince 1991 k
ročním závěrečným účtům
a konsolidovaným účtům pojišťovacích
podniků,
c) směrnice č. 78/660/EEC ze dne 25. června
1978, týkající se vyhotovení ročních
účtů u některých forem společností.
Navrhovaný zákon pro účely vymezení
základu daně z příjmů zohledňuje
pouze některé z rezerv, které jsou jinak
vytvářeny z důvodů věrného
zobrazení předmětu účetnictví
podle příslušných ustanovení
(zejména § 26 odst. 3 a § 7) zákona č.
563/1991 Sb., o účetnictví, jakož i
podle zákonů upravujících činnost
bank a pojišťoven.
Zákonná úprava těchto rezerv má
význam i pro samotné poplatníky daně
z příjmů z důvodů jejich ekonomické
a právní jistoty, pokud jde o zjištění
základu daně z příjmů. Účelem
rezerv je totiž také zrovnoměrnění
výdajů a příjmů v jednotlivých
po sobě následujících letech a tím
zrovnoměrnění tvorby hospodářského
výsledku a základu daně z příjmů.
Rezervy představují závazky poplatníků daně z příjmů.
Způsob tvorby rezerv za zdaňovací období
a jejich výše musí být prokazatelné.
Rezervy podléhají inventarizaci. Tyto požadavky
a současně povinnosti vyplývají z
citovaného daňového zákona i ze zákona
č. 563/1991 Sb., o účetnictví. Ustanovení
o čerpání (uhrazování) a rušení
rezerv znamená jejich režim co do věcné
a časové souvislosti se zdaňovacím
(a účetním) obdobím.
K § 5 Bankovní rezervy
Z obecné úpravy tvorby rezerv se vyčleňují
bankovní rezervy. S ohledem na zvláštní
povahu bankovních rizik a pro zabezpečení
potřebné ochrany jak bank samotných, tak
jejich klientů včetně drobných střadatelů
banky podle zákona č. 21/1992 Sb. vytvářejí
příslušné rezervy. Z hlediska zjištění
základu daně z příjmů se však
uznává pouze rezerva na pohledávky z úvěrů,
které jsou po sjednané lhůtě splatnosti
nebo rezerva na úvěry se sjednanou lhůtou
splatnosti delší než jeden rok a rezerva na poskytnuté
záruky. Základem pro výpočet těchto
rezerv je průměrný stav příslušných
pohledávek za zdaňovací období. Stanovené
procento je pojato z hlediska daňového jako maximální
s tím, že banky mohou s ohledem na své konkrétní
podmínky uplatnit i procento nižší.
Tento zákon zároveň bankám umožňuje
vytvářet uvedené bankovní rezervy
i vyšší než jsou stanovená maximální
procenta V těchto případech však bude
příslušná banka povinna prokázat
při provádění finanční
kontroly ze strany finančních orgánů
oprávněnost vyšší tvorby rezerv
na základě údajů obchodní dokumentace
a účetnictví.
K § 6 Rezervy v pojišťovnictví
Rezervy v pojišťovnictví řeší
pouze problematiku rezerv, které tvoří pojišťovny
podnikající na komerčním základě
podle zákona ČNR č. 185/1991 Sb., o pojišťovnictví,
a zákona SNR č. 24/1991 Sb., o pojišťovnictví,
ve znění pozdějších předpisů.
Není zde tedy upravena tvorba rezerv v pojištění
sociálním, nemocenském a úrazovém,
provozovaném speciálními institucemi, jež
patří do kompetence ministerstev práce a
sociálních věcí či zdravotnictví
(např. Všeobecná zdravotní pojišťovna,
oborové či odvětvové zdravotní
pojišťovny apod.).
Tvorba a použití účelových pojistných
fondů, které se podle návrhu považují
za rezervy, tj. základní rezervní fond (rezerva
pro neživotní pojištění) a fond
rezerv pojistného (rezerva pro životní pojištění)
je upravena v zákonech o pojišťovnictví
a prováděcích předpisech, kterými
jsou vyhláška MF ČR č. 259/1991 Sb.,
kterou se stanoví způsob tvorby a použití
účelových pojistných fondů,
a obdobná vyhláška MF SR č. 68/1991
Sb. Tyto předpisy budou k 1. lednu 1994 novelizovány
v souladu s příslušnými direktivami
Evropského společenství. Předpokládá
se změna názvosloví těchto fondů
i konkrétní způsob jejich tvorby a užití.
Rezervy se navrhuje odpočítávat od základu
daně až do výše stanovené v návrhu
zákona. Ostatní tvorba výše uvedených
rezerv nebude daňově zohledněna.
Rezervy neživotního pojištění jsou
určeny ke krytí výkyvů ve škodním
průběhu neživotních pojištění.
Limit těchto rezerv byl stanoven na hranici solventnosti,
tzn. že rezervy v této výši by s velkou
pravděpodobností měly postačit k úhradám
pojistných plnění i v případě
mimořádné kumulace pojistných událostí
s větším rozsahem plnění. Procentní
sazbu bude možno měnit pouze zákonem, a to
na základě výpočtů vycházejících
z metod pojistné matematiky.
Při tvorbě rezerv životního pojištění
se vychází z kalkulací pojistného,
které musejí být podle § 12 odst. 3
zákona ČNR č. 185/1991 Sb., o pojišťovnictví,
součástí žádosti pojišťovny
o povolení k podnikání v pojišťovnictví.
Obdobný je postup podle zákona SNR č. 24/1991
Sb., o pojišťovnictví. Povolení uděluje
a předložené podklady schvaluje ministerstvo
financí republiky jako orgán státního
dozoru nad pojišťovnictvím. Jejich výši
nelze stanovit v procentech, neboť tyto rezervy jsou beze
zbytku určeny na krytí dlouhodobých závazků
ze sjednaných pojištění.
K § 7 Rezerva na opravy hmotného majetku
Rezerva na opravy hmotného majetku, který je vymezen
zákonem o daních z příjmů (§
26 odst. 2), s dobou odpisování 8 a více
let je na rozdíl od jiných rezerv určena
na technicky konkrétní a opakující
se výkony s předurčeností v čase.
Nejde o rezervu na nepředvídané a s určitou
mírou subjektivity předpokládané události,
nýbrž naopak vzhledem k povaze uvedených skutečností
o rezervu s vyšším stupněm objektivity.
Rovněž náklady na opravy (rozpočet oprav)
jsou snadno a předem určitelné, a to zejména
s ohledem na zkušenosti nebo bezprostřední
dostupnost informací u dodavatelů oprav. Jestliže
je poplatníkovi daně z příjmů
známa skutečnost odůvodňující
změnu výše rezervy, musí provést
její úpravu podle § 7 odst. 5.
Vzhledem k přirozené potřebě bezporuchového
chodu provozoven podnikatelů je provádění
oprav motivováno jejich vlastním zájmem,
a v případě některých druhů
hmotného majetku je z hledisek bezpečnostních,
ekologických nebo hygienických přímo
stanoveno právními předpisy.
K § 8 Rezerva na pohledávky za dlužníky
v konkursním a vyrovnávacím řízení
Rezerva na pohledávky za dlužníky v konkursním
a vyrovnávacím řízení se uznává
v případech prokazatelně sporných
těchto pohledávek, které vznikají
u dotčených dlužníků.
K § 9 Rezerva na pěstební činnost
Rezerva na pěstební činnost řeší
krytí výdajů (nákladů), které
musí poplatník daně z příjmů
vynaložit na obnovu lesa v souladu s ustanoveními
zákona o lesích. Tato rezerva se plně vytváří,
čerpá a ruší v souladu s projektem pěstebních
prací.
K § 10 ostatní rezervy
Návrh zákona předpokládá z
hlediska daňového uznání i rezerv,
jejichž způsob tvorby a výši upravují
zvláštní předpisy. V současné
době jde o rezervy podle horního zákona.
K § 11 a 12
Zůstatky rezerv, které mají charakter rezerv
podle tohoto zákona, zjištěné k 31.
12. 1992, se považují za rezervy podle tohoto zákona
a převádějí se do roku 1993.
Účinnost zákona se navrhuje od 1. ledna 1993.
Takto stanovená účinnost navazuje na již
platný zákon o daních z příjmů.
Dopad na státní rozpočet
Zákon o rezervách umožňuje všem
poplatníkům daní z příjmů
vytvářet rezervy na vrub výdajů (nákladů),
které jsou z hlediska zákona o daních z příjmů
považovány za výdaje (viz § 24 odst. 2
písm. i) zákona č. 286/1992 Sb.), tzn. že
na tvorbě těchto rezerv se podílí
ve svém důsledku i státní rozpočet
tvorba rezerv na vrub nákladů znamená snížení
základu daně a tím i příjmů
státního rozpočtu. Naopak v případě
použití těchto rezerv (popř. jejich
zrušení) se stává toto použití
(zrušení) rezervy součástí výnosů
a tím se základ daně a i příjmy
státního rozpočtu zvyšují. Jde
tedy pouze o časový posun příjmů
státního rozpočtu.
Dále se uvádí režim tvorby bankovních
rezerv, který se používal v letech 1991 a 1992,
tedy v období, kdy platné daňové zákony
nepřipouštěly tvorbu rezerv tohoto charakteru.
V roce 1991 byl stanoven federálním ministerstvem
financí ve spolupráci s SBČS obecný
limit tvorby rezervy na vrub nákladů ve výši
1,5% ze stavu úvěrů k 30. 6. 1991. Tento
limit se týkal pouze Komerční banky, Čs.
obchodní banky, Investiční banky a Všeobecné
úvěrové banky. S výjimkou Komerční
banky nebyl tento limit překročen; v Komerční
bance tento limit byl překročen cca na 3%. Za rok
1991 čs. banky vytvořily bankovní rezervy
ve výši 14 898 mil. Kčs.
V roce 1992 postupují již všechny banky při
ohodnocování kvality aktiv banky podle zásad
stanovených Státní bankou československou
ve spolupráci s federálním ministerstvem
financí. V tomto roce bylo doporučeno nepřekročit
při tvorbě rezerv výši 2% celkových
aktiv banky. Dosavadní vývoj, dle zjištění
SBČS, napovídá, že při vyloučení
nepředvídatelného zhoršení kvality
bankovních aktiv by výše tvorby rezerv měla
být dodržena ve smyslu stanoveného doporučení.
Podle údajů k 30. 6. 1992 za bankovní soustavu
celkem by činily rezervy v mil. Kčs na
a) úvěry po lhůtě splatnosti | 1 801= 10% z 18 014 |
b) střed. a dlouhod. úvěry | 9 092= 2% z 454 584 |
c) poskytnuté záruky | 422= 2% z 21 125 |
Celkem rezervy |
Informace o výši účelových pojistných
fondů České pojišťovny ke konci
roku 1991.
Základní rezervní fond (ZRF) | 3 604 mil. Kčs |
Fond rezerv pojistného | 39 143 mil. Kčs |
I když přijaté pojistné za neživotní
pojištění činilo 8 415 mil. Kčs,
došlo ke značnému čerpání
ZRFv celkové výši 2 479 mil. Kčsa to
zejména z důvodů ztráty v důsledku
špatného škodního průběhu
majetkových pojištění (domácnosti,
odcizení, havárie), ztráty ze zákonného
pojištění odpovědnosti za škody
způsobené provozem motorových vozidel, výplat
pojistných plnění za škody vzniklé
z pojištění úrody vzniklé před
1. lednem 1991, které byly vyplaceny až v roce 1991,
bonifikací za bezeškodní průběh
apod. Výše ZRF tedy nedosahuje ani povinné
výše rezervy z přijatého pojistného
za rok 1991, která by měla činit 5 049 mil.
Kčs (60% z 8 415).
Vzhledem k tomu, že uvedené rezervy a další
rezervy navrhované v zákonu se pro účely
zjištění základu daně z příjmů
dosud neuplatňovaly, v současné době
nelze provést jejich kvantifikaci nebo provedenou kvantifikaci
dopadu jejich tvorby na příjmy státního
rozpočtu je třeba považovat za orientační.